ضرورت اجرای فرمان مقام معظم رهبری در مورد دعاوی مدعیان مالکیت اراضی بزرگ کشاورزی

تاریخ انتشار: ۱۳۷۳/۰۱/۳۰

بخشنامه به دادگاههای حقوقی و دادسراهای انقلاب اسلامی و دادگاههای اصل 49

در اجرای فرمان مورخ 1372.11.25 مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در خصوص دعاوی‌ مدعیان مالکیت اراضی بزرگ کشاورزی بر علیه کشاورزانی که بالفعل روی آن زمین‌ها کار می‌کنند که طی شماره 19131 . 1 مورّخ .30 11. 1372 و اصل و تصویر آن‌، ضمیمه است‌ مقرر می‌دارد: 

1. دادگاههای حقوقی و مراجع ذی‌ربط قضایی ابتدا مستقیماً یا حسب درخواست دادستان‌ انقلاب اسلامی محل و با ارسال پرونده‌، رسیدگی و اظهار نظر در مورد اصل مالکیت و انطباق‌ اسناد رسمی و غیر رسمی ارائه شده با موازین شرعی و قانونی را از دادگاههای اصل 49 خواستار گردیده و آن دادگاه براساس قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران مصوب 1363.5.17 مجلس شورای اسلامی‌ و اصلاحیه‌های بعدی آن‌، صحت مالکیت را اعلام و در غیر این صورت حکم بر عدم مشروعیت و بی اعتباری مالکیت صادر می‌نماید. پس‌ از طی این مرحله و مبتنی بر نظر یا رأی قانونی دادگاه اصل 49 اقدامات قانونی دادگاههای حقوقی در بخش‌ها و جهات دیگر ادامه خواهد یافت‌. 

2. کلیه آرای صادر قبلی که تحت شمول فرمان بوده و تاکنون به مرحله اجرا نرسیده باشد بهاستناد فرمان یاد شده متوقف و پرونده‌های موصوف به دادگاه اصل 49 برای رسیدگی و اظهارنظر و صدور رأی نسبت به اصل مالکیت به کیفیت مشروح ارسال می‌شود و قطعیت آرای صادر فعلی و اجرای آن‌، موکول و منوط به طی مرحله اعلامی بند (1) این بخشنامه است‌. 

3. تعریف اراضی بزرگ کشاورزی براساس اظهار نظر وزارت کشاورزی طی شماره‌ 011.1.1517 مورّخ 1373.1.25 ضمیمه‌ در صورت انطباق در سایر شرایط از نظر مقدار سطح زیر کشت‌ حداقل (50) هکتار اعلام شده است‌.

محمد یزدی‌ -رئیس قوه قضاییه‌