اصلاحات ساختاری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

تاریخ انتشار: ۱۳۷۲/۱۲/۲۵

۷۴۴۷/دش – ۱۳۷۲/۱۲/۱۴

شورای عالی اداری در پنجاه‌ودومین اجلاس مورخ ۱۳۷۲/۱۲/۱۰ بنابه پیشنهاد مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور و در جهت نیل به اهداف نظام اداری و اجرایی برنامه اول توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و به منظور تحدید تشکیلات دولت با رعایت تجانس وظایف و عدم تکرار و تداخل وظایف و مسئولیت‌ها و محدودکردن منطقی مراجع تصمیم‌گیری و تبدیل حوزه مرکزی به ستاد مدیریتی دستگاه‌ و همچنین صرفه‌جویی در میزان هزینه‌ها موارد زیر را تصویب نمود:

ماده 1) [اصلاحی ۱۳۷۳/۶/۲۲]
سازمان‌های منطقه‌ای بهداشت و درمان استان‌ها در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور ادغام و کلیه اختیارات، وظایف، تعهدات، اعتبارات، تجهیزات، دارایی‌ها و نیروی انسانی سازمان‌های مزبور به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های یادشده که از این پس دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی نامیده می‌شوند انتقال می‌یابند.
رؤسای دانشگاه‌ها یا دانشکده‌های مزبور به عنوان قائم‌مقام وزیر در استان عهده دار کلیه وظایف و مسئولیت‌های قانونی محوله می‌باشند.

تبصره) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است ظرف مدت حداکثر یک سال از تاریخ ابلاغ این مصوبه چگونگی ادامه فعالیت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی مستقر در شهرستان‌ها (به جز مراکز استان) را در چارچوب این مصوبه روشن و طرح لازم را به سازمان امور اداری و استخدامی کشور ارائه نماید.

ماده 2) [اصلاحی ۱۳۷۳/۶/۲۲]
سازمان منطقه‌ای بهداشت و درمان استان تهران با کلیه اختیارات، وظایف و تعهدات، اعتبارات، تجهیزات، دارایی‌ها و نیروی انسانی سازمان مزبور با رعایت محدوده جغرافیایی مشخص که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین خواهد شد، در هر یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران که از این پس دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی تهران، شهید بهشتی و ایران نامیده می‌شوند ادغام می‌گردد.

ماده 3) وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مکلف است در اجرای این مصوبه ساختار تشکیلاتی حوزه مرکزی وزارت و حوزه ستادی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی را حداکثر در قالب 6 معاونت و تقلیل حداقل 20% مشاغل و واحدهای مدیریتی ظرف مدت حداکثر دو ماه تنظیم و جهت تأیید به سازمان امور اداری و استخدامی کشور ارسال نمایند.

ماده 4) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است با توجه به اختیارات ناشی از بند 14 مصوبه شماره 2295/دش مورخ 21/11/1371 این شورا نسبت به تقلیل پست‌ها و نیروی انسانی موجود در مشاغل خدماتی و پشتیبانی به میزان حداقل 30% اقدام نماید.

تبصره) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌تواند از محل حذف پست‌های موضوع مواد 3 و 4 این مصوبه با تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور نسبت به تنظیم گستره منطقی طرح شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور در جهت ایجاد پوشش سازمانی لازم در ارائه خدمات مربوطه اقدام نماید.

ماده 5) سازمان برنامه و بودجه موظف است نسبت به جابجایی بودجه و اعتبارات بر اساس تغییرات به عمل آمده در این مصوبه حسب مورد اقدام نماید.

ماده 6) وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول اجرای این مصوبه می‌باشد و سازمان امور اداری و استخدامی کشور گزارش پیشرفت این مصوبه را به شورای عالی اداری ارائه خواهد نمود.

سیدمحمد میرمحمدی
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری