‌قانون تغییر وضعیت حقوقی چاپخانه‌های بزرگ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۲/۱۲/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۷۲/۱۲/۲۵

‌ماده واحده – به کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور اجازه داده می‌شود چاپخانه‌های خود را به صورت “‌شرکت سهامی” اداره نمایند.

‌تبصره 1 – حقوق و مزایای کارکنان شرکتهای مزبور طبق قانون نظام هماهنگ پرداخت خواهد بود.

‌تبصره 2 – چاپخانه‌هایی که مشترکاً برای دانشگاه‌های پزشکی و غیر پزشکی کار می‌کرده‌اند سهام هر دانشگاه در چاپخانه مذکور باید در اساسنامه‌ مشخصاً تعیین شود.

‌تبصره 3 – اساسنامه چاپخانه دانشگاه‌های مذکور در این قانون که به صورت شرکت سهامی تغییر وضعیت می‌دهند توسط وزارتخانه‌های فرهنگ و‌ آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه می‌گردد و پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب هیأت وزیران خواهد‌ رسید.

‌تبصره 4 – چاپخانه‌هایی که مشمول این قانون قرار می‌گیرند، موظفند حداقل پنجاه درصد (50%) ظرفیت کاری خود را به چاپ کتب، مجلات و‌ نشریات علمی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور اختصاص دهند و به نحوی عمل نمایند که امور چاپی آنان‌ مختل و یا به تعویق نیفتد.

‌تبصره 5 – هر گونه کمک دولت به عنوان جبران زیان ممنوع و سود حاصله به توسعه و تجهیز همان چاپخانه اختصاص می‌یابد.


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و پنج تبصره در جلسه روز چهارشنبه چهارم اسفندماه یک هزار و سیصد و هفتاد و دو مجلس شوری اسلامی‌ تصویب و در تاریخ 1372.12.11 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – علی‌اکبر ناطق نوری