ماده ۱- به منظور تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش و بهرهگیری از کلیه منابع و امکانات، جهت تأسیس، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل در فعالیتهای اجرایی آموزش و پرورش، شوراهای آموزش و پرورش در استانها و شهرستانها به شرح این قانون تشکیل میگردد.
ماده ۲ – منظور از شورای استان و شورای شهرستان و شورای منطقه که طبق این قانون تشکیل میشود، به ترتیب شورای آموزش و پرورش استان، شورای آموزش و پرورش شهرستان و شورای آموزش و پرورش منطقه است.
تبصره – تشکیل شورای آموزش و پرورش منطقه در شهرهای بزرگ و بخشهای کشور، به پیشنهاد شورای استان و تصویب وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.
ماده ۳ – ترکیب شورای استان به شرح زیر است:
1 – امام جمعه مرکز استان یا نماینده وی که از میان روحانیون آشنا به موازین تعلیم و تربیت اسلامی تعیین میشود. (در صورت صلاحدید مقام معظم رهبری)
2 – استاندار.
3 – مدیر کل آموزش و پرورش استان که دبیر و مسئول تعیین دستور جلسات شورا است.
4 – شهردار مرکز استان.
5 – رییس سازمان برنامه و بودجه استان.
6 – معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان.
7 – مدیر کل یا رییس نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان.
8 – دو نفر از رؤسای آموزش و پرورش شهرستان به انتخاب رؤسای آموزش و پرورش مناطق استان.
9 – یکی از استادان دانشگاههای استان با اولویت اساتید تعلیم و تربیت، به انتخاب سایر اعضای شورا.
10 – سه تا پنج نفر از معتمدان، فرهنگدوستان اولیای دانشآموزان یا صاحبان حرف و اصناف شهر مرکز استان، بنا به پیشنهاد انجمن اولیاء و مربیان استان و تصویب سایر اعضای شورا.
تبصره ۱ – احکام اعضای شورای استان توسط وزارت آموزش و پرورش و با امضای وزیر آموزش و پرورش صادر میشود.
تبصره ۲ – دبیر شورا موظف است دستور جلسات و خلاصه نتیجه و مذاکرات شورا را برای نمایندگان استان مربوط در مجلس شورای اسلامی ارسال نماید. نمایندگان مذکور در صورت تمایل میتوانند به عنوان ناظر در این جلسات شرکت کنند.
تبصره ۳ – آییننامه داخلی شورای استان به تصویب وزیر آموزش و پرورش خواهد رسید.
تبصره ۴ – ریاست شورای استان با استاندار و در غیاب وی با مدیر کل آموزش و پرورش استان است.
ماده ۴ – وظایف و اختیارات شورای استان به شرح زیر است:
1 – تصویب ضوابط مربوط به تعیین هزینه سرانه دانشآموزی هر یک از مناطق تابعه از بودجه دولتی، به نحوی که امکان توسعه کمی و کیفی فعالیتهای آموزشی و پرورشی در نقاط محروم و نیز برای مستضعفان فراهم شود و کمبودها و عقبماندگیهای آموزش و پرورش مناطق به تدریجبرطرف گردد.
۲ – تصویب تقویم آموزشی مناطق تابعه با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیتی هر منطقه.
۳ – تصمیمگیری در مورد توزیع عوارض اخذ شده میان مناطق در شهر یا شهرستانهایی که بیش از یک منطقه آموزشی وجود دارد.
۴ – ارزیابی عملکرد شوراهای شهرستان و مناطق بر اساس گزارشهای واصله و انجام اقدامات لازم در هر مورد و استفاده از ابزارهای تشویق وتنبیه.
۵ – سیاستگذاری و برنامهریزی جهت ایجاد و توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی استان.
۶ – ارائه گزارش عملکرد سالیانه شورا توسط دبیر شورا به دولت از طریق وزارت آموزش و پرورش.
تبصره – مدیر کل آموزش و پرورش استان موظف است علاوه بر گزارشهای فصلی، همهساله گزارش جامعی از فعالیتهای کمی و کیفی آموزش وپرورش شهرستانها و مناطق، و ارزشیابی و مقایسه عملکرد شوراها را به شورای استان ارائه نماید.
ماده ۵ – ترکیب شورای شهرستان به شرح زیر است:
1 – امام جمعه مرکز شهرستان یا نماینده او که از بین روحانیون آشنا به موازین تعلیم و تربیت اسلامی معرفی میشود. (در صورت صلاحدید مقام معظم رهبری)
2 – فرماندار.
3 – رییس آموزش و پرورش شهرستان که دبیر و مسئول تعیین دستور جلسات شورا است.
4 – معاون پرورشی یا مسئول امور تربیتی شهرستان.
5 – رییس شورای شهرستان.
6 – شهردار شهر مرکز شهرستان.
7 – سه نفر از رؤسای مدارس در دورههای تحصیلی مختلف.
8 – سه تا پنج نفر از اولیاء دانشآموزان یا معتمدان شهرستان به پیشنهاد انجمن اولیاء و مربیان شهرستان.
9 – رییس شبکه بهداشت یا پزشک معتمد شهرستان.
تبصره ۱ – احکام اعضای شورای شهرستان توسط اداره کل آموزش و پرورش و با امضای مدیر کل آموزش و پرورش استان صادر میشود.
تبصره ۲ – انتخاب افراد مذکور در بندهای ۳ (در شهرستانهایی که بیش از یک منطقه آموزشی دارند) و ۷، ۸ و ۹ بر طبق دستورالعملی که وزارت آموزش و پرورش تهیه میکند، انجام میشود.
تبصره ۳ – ریاست جلسات با فرماندار و در غیاب وی بر عهده رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان است.
تبصره ۴ – دبیر شورا موظف است دستور جلسات و خلاصه نتیجه مذاکرات شورا را برای نماینده یا نمایندگان شهرستان مربوطه در مجلس شورای اسلامی ارسال نماید. نمایندگان مربوط در صورت تمایل میتوانند به عنوان ناظر در جلسات شرکت نمایند.
تبصره ۵ – در شهرستانهایی که دارای دانشگاه میباشند، شورا از اعضای هیأت علمی دانشگاهها به ویژه از متخصصان رشتههای علوم تربیتی وسایر رشتههای مربوط به آموزش و پرورش، به عنوان مشاور برای حضور در جلسات شورا دعوت میکند.
ماده ۶ – شوراهای موضوع این قانون حداقل ماهی یک بار تشکیل جلسه میدهند و جلسات شورا با حضور دوسوم اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت آراء حاضر معتبر خواهد بود.
تبصره – جلسات شورا در اداره آموزش و پرورش محل تشکیل میگردد.
ماده ۷ – اعضاء شورا برای مدت دو سال انتخاب و در صورت تغییر، فوت و یا استعفای یکی از اعضاء شورا جانشین او به ترتیب مقرر در این قانون و دستورالعملهای مربوط تعیین میشود، انتخاب مجدد اعضاء مجاز است.
ماده ۸ – وظایف و اختیارات شورای شهرستان به شرح زیر است:
1 – توزیع اعتبارات دولتی تخصیصیافته به صورت آموزشی و پژوهشی، به شهرستان بین مدارس و فعالیتهای مختلف، بر اساس ضوابطی کهوزارت آموزش و پرورش معین میکند.
2 – تصویب ضوابط مالی مدارس، شامل کلیه دریافتها و هزینهها و سایر درآمدهای مردمی با توجه به کیفیت ارائه شد فعالیتهای آموزشی وپرورشی.
3 – پیشنهاد وضع عوارض برای احداث، توسعه، نگهداری و تأمین و تجهیز و تهیه وسایل کمک آموزشی و پرورشی به مراجع ذیربط جهتتصویب.
4 – برنامهریزی و تصمیمگیری در مورد اجاره، احداث و توسعه اماکن آموزشی و پرورشی شهرستان (از نظر محل، دوره تحصیلی)
5 – تصمیمگیری در خصوص توزیع و هزینه کردن عوارض اخذ شده برای احداث، توسعه و تعمیر اماکن آموزشی و پرورشی و تأمین تجهیزاتلازم و سایر فعالیتها.
6 – بررسی و تصمیمگیری برای برنامهریزی نیروی انسانی مورد نیاز و ارائه نتایج آن به وزارت آموزش و پرورش از طریق شورای استان.
7 – صدور مجوز برای بکارگیری افراد مازاد بر سهمیه استخدام رسمی از محل درآمدهای منطقه بر اساس قوانین کار و تأمین اجتماعی.
8 – برنامهریزی و تصمیمگیری درباره چگونگی تشویق و تقدیر از کارکنان شایسته و لایق مدارس و پرداخت فوقالعاده خاص و کارانه بر اساس کیفیت و کمیت خدمات آنان.
9 – تشویق و ترغیب متمکنین و صاحبان صنایع و اصناف به احداث و اهدای مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی.
10 – برنامهریزی جهت ایجاد تسهیلات و بکارگیری ابزارهای مناسب جهت توسعه مدارس غیر انتفاعی ، آموزشگاههای علمی و فنی و حرفهای و مدارس جوار کارخانه و مؤسسات مشابه و ترغیب مردم به مشارکت بیشتر در این زمینه.
11 – نظارت مستمر بر فعالیتهای آموزش و پرورش منطقه و تهیه گزارش سالانه حاوی نقاط قوت و ضعف فعالیتها و ارائه پیشنهادهای لازم به شورای آموزش و پرورش استان.
12 – برنامهریزی و اقدام جهت تهیه زمین و سایر امکانات لازم به منظور تأمین و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی منطقه از طریق خودیاری اهالی و همکاری مؤسسات و سازمانهای ذیصلاح دولتی و قانونی.
13 – برنامهریزی و بذل مساعی برای سوق دادن بخشی از درآمد بانکها، شرکتهای دولتی و غیر دولتی و کارخانهها به امر توسعه و تجهیز اماکن آموزشی و پرورشی در چهارچوب مقررات مربوط.
14 – کمک به ترویج و گسترش فعالیتهای پرورشی و آموزشی و استحکام اعتقادات دینی و مکارم اخلافی دانشآموزان.
15 – برنامهریزی و تصمیمگیری برای پرداخت کمکهزینه تحصیلی به دانشآموزان کم بضاعت از عواید محلی شورا و اعطای بورس تحصیلات عالی به دانشآموزان مستعد.
16 – انجام وظایفی که شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انجمن اولیاء و مربیان و یا وزارت آموزش و پرورش به موجب اختیارات قانونی خود به شورا واگذار مینمایند.
17 – بررسی راههای مختلف صرفهجویی و افزایش بهرهوری منابع در چهارچوب سیاستهای وزارت آموزش و پرورش و شورای استان.
18 – تلاش در گسترش آموزش و پرورش عمومی و تحت پوشش قرار دادن کلیه اطفال واجبالتعلیم منطقه، به طوری که هیچ یک از آنان ازتحصیل باز نمانند.
19 – جلوگیری از افت تحصیلی دانشآموزان و تلاش در ارتقاء کیفیت برنامههای آموزشی و پرورشی.
20 – سازماندهی امکانات برای اجرای آموزشهای فنی و حرفهای، کار دانش و کارآموزی دانشآموزان.
21 – ارتقاء سطح دانش فرهنگیان و پیشبینی و تدارک وسایل رفاهی و معیشتی آنان و فراهم کردن امکانات لازم.
22 – پیشنهاد برنامه سالانه توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی و نیروی انسانی، بر اساس خط مشیها و سیاستهای کلی وزارت آموزش وپرورش و ارائه آن به شورای استان.
تبصره – دریافت کمکها و خودیاری از اولیاء دانشآموزان و مردم در صورتی مجاز است که داوطلبانه پرداخت نمایند.
ماده ۹- شرح وظایف و ترکیب شورای منطقه، حسب مورد مشابه شورای شهرستان و بر طبق دستورالعملی است که وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش میرساند.
تبصره – ایفای وظایف شورای شهرستان و منطقه بر اساس ضوابط کلی و دستورالعملهایی است که به وسیله وزارت آموزش و پرورش ابلاغ میگردد.
ماده ۱۰- شهرداریها موظفند با تدوین آییننامهها و اتخاذ روشهای لازم نسبت به وصول عوارض مصوب در این قانون و واریز آن به حساب معینخزانه اقدام نمایند.
ماده ۱۱- مدیران مدارس موظفند مدارس تحت مدیریت خود را بر اساس بودجه تخصیصیافته از محل منابع زیر و در چهارچوب ضوابط آموزش و پرورش و خط مشیها و سیاستهای شوراهای مناطق و با همکاری انجمن اولیاء و مربیان با کیفیت مناسب اداره نمایند:
1 – اعتبارات دولت که به صورت سرانه دانشآموزی پرداخت میشود.
2 – کمکهای مردمی.
3 – سهمی که از طریق شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه از عوارض اخذ شده در اختیار مدرسه قرار میگیرد.
4 – وجوه حاصل از ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه.
تبصره – [الحاقی ۱۳۸۳/۶/۱۱]
کمکهای مردمی داوطلبانه است و خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه باید اضافه بر برنامههای آموزشی و پرورشی رسمی بوده و صرفاً اختیاری باشد.
آئیننامه اخذ این وجوه (بندهای ۲ و ۴ ماده ۱۱) با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تصویب هیأت وزیران خواهد بود.
اخذ هرگونه وجهی خارج از ضوابط این قانون توسط مدیران مدارس ممنوع میباشد و اعطای کمکهای مردمی برطبق این قانون در خارج از فصل ثبتنام دانشآموزان صورت میگیرد.
ماده ۱۲- رییس آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه، موظف است هر سال گزارش جامعی از فعالیتهای کمی و کیفی آموزش و پرورش شهرستانیا منطقه را به شورای مربوط ارائه دهد.
ماده ۱۳- منابع مالی شوراهای مناطق برای هزینههای جاری و عمرانی عبارتند از:
1 – سهم منطقه از اعتباراتی که در بودجه جاری و عمرانی سالانه دولت که بر اساس تعداد دانشآموزان برای هر استان پیشبینی میگردد.
2 – یک درصد از بهای فروش کالا و خدمات کارخانهها و مؤسسات خدماتی و تولیدی استان که از طریق شورای استان میان مناطق توزیع میشود.
۳ – [اصلاحی ۱۳۹۹/۹/۱۱]
سه درصد (۳%) عوارض صدور پروانههای ساختمانی، تفکیک زمینها، پذیره و نوسازی علاوه بر عوارض مذکور را که شهرداریها دریافت میکنند.
۴ – عواید حاصل از فروش ساختمانها و زمینهای بلااستفاده و نیز ساختمانها و زمینهای دیگر که در اختیار آموزش و پرورش است و میتوان آنها رابا توجه به نیازهای آموزش و پرورش تبدیل به احسن نمود، در چهارچوب ضوابطی که از سوی وزارت آموزش و پرورش معین میشود.
تبصره ۱ – عواید حاصل از بندهای (۳ و ۴) صرفاً به مصرف احداث و توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی همان شهرستان میرسد.
تبصره ۲ – عواید حاصل از بندهای ۲ و ۳ و ۴ به خزانه واریز میگردد و هر ساله معادل آن در لایحه بودجه در ردیف معین به صورت تخصیصیافته پیشبینی میشود تا مطابق ضوابط این قانون به مصرف برسد.
5 – هدایا و کمکهای دستگاهها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و افراد خیر.
تبصره – آییننامه اجرایی این ماده به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیأت وزیران میرسد.
[آیین اجرایی ماده (۱۳) قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها، شهرستانها و مناطق کشور]
ماده ۱۴- شورای استان با توجه به توسعه آینده آموزش و پرورش در هر یک از مناطق تابع، و امکانات درآمدی از مناطق و استان، سهم هر منطقه را از اعتبارات جاری دولت که در قانون بودجه برای آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفهای هر استان از فصل آموزش و پرورش عمومی، فنی وحرفهای و سایر فصول پیشبینی میشود، تعیین میکند.
تبصره ۱ – اعتبار دولتی سهم هر منطقه در قالب موافقتنامههای مستقل بین ادارات کل آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه استان در قالبدو برنامه “خدمات اداری” و “خدمات آموزشی و پرورشی” مبادله میشود.
تبصره ۲ – اعتبار مربوط به برنامه خدمات آموزشی و پرورشی به صورت کمک بوده، و مطابق با دستورالعملی که وزارت آموزش و پرورش ابلاغ مینماید هزینه میشود.
تبصره ۳ – [الحاقی ۱۳۸۰/۱۱/۲۷]
به سازمان آموزش و پرورش استانها اجازه داده می شود اعتبارات غیر پرسنلی برنامه های آموزشی و پرورشی خود را بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ۱۳۶۶.۶.۱ و دیگر مقررات عمومی دولت و با رعایت ضوابط تبصره (۲) ماده (۱۴) قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش استانها هزینه نمایند.
در مناطقی که شوراهای آموزش و پرورش تشکیل نشده است، شورای مالی مدرسه از جهت هزینه وجوه موضوع مواد (۱۱) و (۱۴) قانون فوق جانشین شوراهای مذکور خواهد بود.
ماده ۱۵ – وزارت آموزش و پرورش بر اساس برنامههای توسعه اقتصادی و اجتماعی دولت و شاخصهای آن در استانها، همچنین امکانات درآمدی هر استان، سهم اعتبارات عمرانی استان از بودجه عمرانی دولت را در قالب اعتبارات عمرانی پیشبینی شده، برای احداث و توسعه فضاهای آموزش وپرورشی از فصل آموزش و پرورش عمومی، فنی و حرفهای و سایر فصول، بر اساس سرانه دانشآموزی تعیین و در اختیار شورای استان قرار میدهد.
ماده ۱۶ – کلیه شهرداریها موظفند با توجه به نیازهای پیشبینی شده در طرحهای تفصیلی شهرها با استفاده از امکانات و مجوزهای قانونی خود زمینه احراز مالکیت زمینهای پیشبینی شده جهت توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی شهرهای مربوطه را برای ادارات آموزش و پرورش فراهم سازد.برای تأمین اعتبارات لازم جهت اجرای این ماده شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه میتواند با پیشنهاد و تصویب شورای استان بخشی ازهزینههای خرید زمین و ساخت فضاهای آموزشی و پرورشی را از سازندگان واحدهای جدید تجاری دریافت و به حساب خزانه واریز نمایند. صددرصد منافع دریافتی به صورت تخصیصیافته در اختیار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت.
کمیسیونهای موضوع ماده ۵ قانون شورای عالی شهرسازی و معماری موظفند ضمن رعایت استانداردهای مربوطه درخواستهای شهرداری و آموزش وپ رورش را در چهارچوب اجرای این ماده به صورت خارج از نوبت رسیدگی نمایند.
تبصره – حداکثر مبالغ دریافتی موضوع این ماده برای هر متر مربع زیربنا نباید از ۵% بهای یک متر مربع ساختمانهای مشابه در همان منطقه تجاوزنماید.
ماده ۱۷ – کمیسیون موضوع ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری موظف است با رعایت استانداردهای مربوطه به تعیین سطح کاربریهای آموزشی در طرحهای جامع، طبق درخواست شورای استان، نسبت به تغییر کاربری زمینهای مورد نظر، همکاری و اقدام نماید. نقل و انتقال زمینها و املاک موضوع این ماده از پرداخت هر گونه عوارض و مالیات و حقالثبت معاف هستند.
ماده ۱۸- کلیه احداثکنندگان شهرهای جدید و شهرکهای مسکونی در تمام نقاط کشور و در داخل و خارج از حریم قانونی شهرها، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، مؤسسات دولتی، غیر دولتی، نهادها و کارخانهها مکلفند همزمان با تهیه و آمادهسازی زمین یا ساخت واحدهای مسکونی و صنعتی به تناسب تعداد و سطح زیربنای این گونه واحدها نسبت به احداث و تأمین فضای آموزشی و پرورشی مورد نیاز در مقاطع مختلف بر اساس استانداردهای مصوب، به طور مستقیم یا با پرداخت هزینه مربوط به سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس، بر طبق نظر شورای شهرستان یا منطقه اقدام نمایند.
تبصره ۱-
[الحاقی ۱۳۷۹/۲/۲۱]
[حذفی ۱۳۸۷/۰۲/۲۵]
[الحاقی ۱۳۹۹/۹/۱۱]
کلیه مجموعه های مسکونی با حداقل دویست واحد مسکونی تحت هر عنوان از قبیل شهرک، شهر جدیدالاحداث، کوی، برزن، سازمانی و غیرسازمانی مشمول این ماده میباشند. شهرک های زیارتی و تفریحی که ساکن دائم نداشته و به طور فصلی از آنها استفاده می شود از شمول این تبصره خارج می باشند.
تبصره ۲-
[الحاقی ۱۳۷۹/۲/۲۱]
[حذفی ۱۳۸۷/۰۲/۲۵]
[الحاقی ۱۳۹۹/۹/۱۱]
صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری ها برای مستحدثات مشمول این ماده منوط به پیش بینی و تأمین فضاهای آموزشی و پرورشی همزمان با احداث مجموعه های مورد درخواست توسط احداث کنندگان این مجمتع های مسکونی می باشد و صدور گواهی پایان کار نیز منوط به اخذ تأییدیه رعایت و اجرای مفاد ماده (۱۸) قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها و مناطق کشور از ادارات کل نوسازی مدارس استان ها خواهد بود. ضمناً کلیه معافیت های مقرر در سایر قوانین برای وزارت آموزش و پرورش در احداث فضاهای آموزشی و پرورشی در اجرای این ماده و تبصره های الحاقی آن ساری و جاری می باشد.
تبصره ۳-
[الحاقی ۱۳۷۹/۲/۲۱]
[حذفی ۱۳۸۷/۰۲/۲۵]
[الحاقی ۱۳۹۹/۹/۱۱]
احداث کنندگان مجتمع های بهرهبرداری شده از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون که تاکنون فضای آموزشی مورد نیاز موضوع ماده فوق را تأمین نکرده باشند، مکلفند برای جبران آن اقدام و یا هزینه مربوط را که توسط اداره کل نوسازی استان تعیین می شود، تأمین کنند در غیر این صورت با شکایت ادارات کل آموزش و پرورش استان ها تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
تبصره ۴ –
[الحاقی ۱۳۷۹/۲/۲۱]
[حذفی ۱۳۸۷/۰۲/۲۵]
[الحاقی ۱۳۹۹/۹/۱۱]
کلیه محاکم قضائی موظفند شکایت موضوع تبصره های (۲) و (۳) این ماده را خارج از نوبت بررسی و احداث کنندگان مجتمع های مشمول را که از انجام تکالیف خویش امتناع ورزیده اند علاوه بر انجام تعهدات قانونی موضوع ماده فوق به پرداخت جریمه ای معادل بیست و پنج درصد (۲۵%) ارزش آن محکوم کنند و درآمد حاصله طی ردیف درآمدی جداگانه که در قانون بودجه هر سال مشخص خواهد شد به حساب خزانه واریز و معادل صد درصد (۱۰۰%) آن در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت تا با نظارت شورای آموزش و پرورش استان و توسط ادارات کل نوسازی مدارس نسبت به احداث، توسعه و تجهیز فضاهای آموزش و پرورش همان محل اقدام شود.
ماده ۱۹ – خرید کلیه تجهیزات اداری، آموزشی و پرورشی، کمک آموزشی، آزمایشگاهی، کارگاهی و مصالح ساختمانی مورد نیاز واحدهای آموزشی و تربیتی که امکان تهیه آن از تولیدات داخلی کشور نیست، مشمول پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی نمیباشند.
ماده ۲۰ – انحلال شورای شهرستان یا منطقه به پیشنهاد مدیر کل آموزش و پرورش و اطلاع شورای استان، با تصویب وزیر آموزش و پرورشمیباشد و انحلال شورای استان به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تصویب شورای عالی آموزش و پرورش صورت میگیرد و تا تشکیل شورای جدید، هیأتی که از سوی وزیر آموزش و پرورش تعیین میشود، عهدهدار وظایف شورای منحل شده، میگردد.
تبصره – حداکثر مدت مسئولیت هیأتهای مذکور سه ماه بوده و ظرف این مدت شوراهای آموزش و پرورش استان و شهرستان باید تشکیل شود.
ماده ۲۱ – وزارت آموزش و پرورش موظف است حداکثر ظرف پنج سال، شوراهای استانها و شهرستانها را در تمام نقاط کشور تشکیل دهد.
ماده ۲۲ – آییننامه اجرایی این قانون ظرف مدت سه ماه وسیله وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور و سازمان امور اداری و استخدامی تهیه وبه تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
[آییننامه اجرایی قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها شهرستانها و مناطق کشور]
قانون فوق مشتمل بر بیست و دو ماده و بیست و یک تبصره در جلسه روز یک شنبه بیست و ششم دی ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۷۲.۱۰.۲۹ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی – علیاکبر ناطق نوری