آیین‌نامه اجرایی اخذ عوارض در مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۲/۱۰/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۷۳/۰۳/۱۹

شماره ۱۶۴۴۹/ت۲۵۴ک – ۱۳۷۳/۲/۱۰

اکثریت وزرای عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی در جلسه مورخ ۱۳۷۲/۱۰/۲۷ با توجه به اختیار تفویضی هیأت وزیران (موضوع تصویبنامه شماره 21115/ت211هـ مورخ 8 /7 /1372) و به استناد ماده (۱۰) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1372 – آیین‌نامه اجرایی اخذ عوارض در مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تصویب نمودند:


ماده ۱- در این آیین‌نامه واژه‌های زیر به جای عبارت‌های مشروح مربوط به کار می‌رود:
کشور : کشور جمهوری اسلامی ایران
منطقه : هر یک از مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران
سازمان : سازمان هر منطقه آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران

اشخاص ساکن: [حذفی ۱۳۷۵/۹/۲۴]


ماده ۲- عوارض مشروح زیر توسط سازمان حسب مورد از اشخاص ساکن اخذ می‌شود:

الف- عوارض شماره‌گذاری:
وجوهی است که سازمان در قبال شماره‌گذاری وسایل نقلیه زمینی، متناسب با نوع وسیله، اخذ می‌نماید.

ب- عوارض سالانه:
وجوهی است که سازمان از رانندگان وسایل نقلیه زمینی که با پلاک‌های سایر نقاط کشور در منطقه تردد می‌کنند، اخذ می‌نماید. این عوارض ممکن است در هر بار تردد یا در قالب صدور کارت تردد وسایل نقلیه اخذ گردد.

ت- عوارض خروج:
وجوهی است که سازمان از اشخاصی که به مقصد خارج از کشور از مرزهای منطقه خارج می‌شوند، به هنگام خروج دریافت می‌دارد.

ث- عوارض ورود:
وجوهی است که سازمان از اشخاصی که قصد ورود به منطقه را دارند اخذ می‌کند.

تبصره-
[اصلاحی ۱۳۷۷/۲/۷] –
[لغو ۱۳۸۲/۵/۸]
[موارد مستثنی از شمول این بند را سازمان هر منطقه تعیین می‌کند.]

ج- عوارض مواصلاتی:
وجوهی است که سازمان‌ از دارندگان وسایل نقلیه یا موسسات حمل و نقل بابت استفاد از پایانه‌های مواصلاتی ایجاد شده در منطقه اخذ می‌نماید.

چ- عوارض بندری:
وجوهی است که سازمان در قبال ارایه تسهیلات بندری برای حمل و نقل دریایی از استفاده کنندگان آنها دریافت می‌دارد.

ح – عوارض فرودگاهی:
وجوهی است که سازمان در قبال ارایه تسهیلات فرودگاهی برای حمل و نقل هوایی و تردد هواپیما از صاحبان کالا یا موسسات حمل و نقل هوایی اخذ می‌نماید.

خ- عوارض فعالیت (پذیره):
وجوهی است که سازمان در قبال صدور و تمدید مجوز فعالیت در منطقه برای اشخاص حقیقی و حقوقی از آنها اخذ می‌نماید.

[اصلاحی ۱۳۷۴/۵/۹- ظاهرا بند (د) مورد نظر بوده است.]
خ – عوارض کالا:
وجوهی است که سازمان از اشخاصی که قصد واردات کالا از خارج به منطقه و یا قصد حمل کالا از منطقه به سایر نقاط کشور را دارند اخذ‌ می‌نماید.

د- عوارض کالا:
وجوهی است که سازمان از اشخاصی که قصد واردات کالا از خارج به منطقه و یا قصد حمل کالا از منطقه به سایر نقاط کشور را دارند، اخذ می‌نماید.

ذ- عوارض خدمات شهری: [الحاقی ۱۳۹۲/۱۲/۱۰]
وجوهی که سازمان بابت ارایه خدمات شهری از مالکان یا بهره‌برداران اراضی و مستحدثات واقع در منطقه اخذ می‌کند.

تبصره- [اصلاحی ۱۳۷۵/۹/۲۴]
اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از مسافران، گردشگران و افراد ساکن (دایم یا موقت) از پرداخت هرگونه عوارض معمول کشور به استثنای موار فوق‌الذکر در محدوده منطقه آزاد معاف می‌باشند.


ماده 3- عوارض موضوع ماده 2 این آیین‌نامه به حساب درآمد منطقه منظور می‌گردد.


ماده 4- [اصلاحی ۱۳۷۳/۹/۲۷]
میزان عوارض موضوع ماده 2 این آیین‌نامه از طرف هیات مدیره هر منطقه تعیین خواهد شد و به ترتیب مقرر در بند (2) تصویب‌نامه شماره 16632/ت30ﻫ مورخ ۱۳۷۳/۲/۱۳ به تصویب شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی خواهد رسید.


ماده ۵ ـ
[الحاقی ۱۳۹۵/۵/۲۷] –
[اصلاحی ۱۳۹۸/۱۰/۸]
سازمان ها مکلفند در اجرای بند (خ) ماده (2) این آیین‌نامه از شروع فعالیت های بدون مجوز و یا ادامه فعالیت هایی که نسبت به تمدید مجوز از سازمان منطقه اقدام ننمایند جلوگیری به عمل آورند.

تبصره ۱- [الحاقی ۱۳۹۸/۱۰/۸]
مجوزهایی که در مهلت مقرر هیچگونه فعالیتی در ارتباط با آن ها صورت نگرفته باشد، ابطال می شود.

تبصره ۲- [الحاقی ۱۳۹۸/۱۰/۸]
مجوزهایی که فعالیت موضوع آن ها در حال انجام بوده ولی در مهلت قانونی مقرر در مجوز تمدید نشده است با تصویب هیأت مدیره مطابق دستورالعمل اجرایی اخذ عوارض در مناطق آزاد تجاری – صنعتی در سال اول تأخیر با اخذ عوارض مربوط به آن سال (سال تمدید) به اضافه ده درصد تمدید می شود. در تمدید برای سنوات بیش از یک سال تأخیر به ازای هر سال اضافه به صورت پلکانی ده درصد به عوارض مصوب سال تمدید اولیه اضافه می‌گردد.

تمدید با تأخیر مجوز برای دفعات بعد صرفاً تا دو مرتبه دیگر و برای تأخیرهای کمتر از سه سال صورت خواهد گرفت و از فعالیت واحدهایی که شرایط تعیین شده را رعایت ننموده اند، جلوگیری خواهد شد.

تبصره ۳- [الحاقی ۱۳۹۸/۱۰/۸]
فعالیت های کلیه اشخاص اعم از ایرانی یا خارجی مشمول این ماده خواهد بود.


ماده ۶ ـ [الحاقی ۱۳۹۵/۵/۲۷]
سازمان ها مجازند از کلیه ارایه‌­دهندگان خدمات قراردادهای مشاوره، طراحی و پیمانکاری (از قبیل ساختمانی، حمل و نقل، خدمات و انبارداری) که محل اجرای آن در مناطق قرار دارد معادل یک درصد مبلغ قرارداد را به عنوان عوارض عمرانی شهری وصول و به حساب های مربوط واریز نمایند. مجوز فعالیت برای هر قرارداد یا مجموعه قراردادها صادر و در دوره اجرای قراردادهای مذکور معتبر می باشد.

تبصره ۱ـ در صورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول این ماده ظرف یک ماه پس از ابلاغ قرارداد منعقده، کل عوارض متعلقه را نقداً پرداخت نمایند، با تصویب هیأت مدیره سازمان ها مشمول تا (۳۰) درصد تخفیف در عوارض مورد مطالبه خواهند شد.

تبصره ۲ـ کلیه کارفرمایان مستقر در مناطق موظفند در صورت اعلام سازمان های ذی‌ربط، با مبادله تفاهم­نامه فیمابین نسبت به کسر عوارض مذکور از طرف های قرارداد اقدام و عین وجه را به حساب درآمد سازمان واریز نمایند.


ماده ۷ـ [الحاقی ۱۳۹۵/۵/۲۷]
سازمان‌ها موظفند با هماهنگی دبیرخانه شورای­ عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی از طریق اطلاع‌رسانی عمومی، کلیه خودروهای دارای پلاک مناطق را به منظور کنترل تردد و پرداخت عوارض، ملزم به نصب بر چسب الکترونیکی یا ابزارهای الکترونیکی مشابه نمایند. تنظیم ساز و کار کنترل و دریافت عوارض مربوط با سازمان­ها خواهد بود.

[دستورالعمل و روش اجرایی آیین‌نامه اجرایی اخذ عوارض در مناطق آزاد تجاری – صنعتی]

این تصویبنامه در تاریخ ۱۳۷۳/۲/۱ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

معاون اول رییس جمهور – حسن حبیبی