اصلاح روش نحوه پرداخت هزینه درمان بیمه‌شدگان در بیمارستان‌های غیرطرف قرارداد بیمه

تاریخ انتشار: ۱۳۷۲/۰۴/۲۰

3110/دش – 12/4/1372


شورای عالی اداری در چهل‌ و سومین جلسه مورخ 18/3/1372 با هدف حذف بوروکراسی زائد اداری، ارتقاء سطح کارآیی دستگاه‌های اجرایی، تسریع و تسهیل امور و ارائه خدمات مؤثر به بیمه‌شدگان بنا به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور به منظور اصلاح روش نحوه پرداخت هزینه درمان بیمه‌شدگان در بیمارستان‌های غیرطرف قرارداد با بیمه موارد ذیل را تصویب نمود:

1- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به استانداردنمودن فرم صورتحساب هزینه‌های بیمارستانی اقدام نموده و نمونه آن را در اختیار کلیه بیمارستان‌های مشمول این مصوبه قرار دهد.
بیمارستان‌های مذکور موظفند کلیه هزینه‌های دریافتی از بیماران را در فرم استاندارد قید و ممهور به مهر بیمارستان نمایند.

2- به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در امور مرتبط با رسیدگی به اسناد پزشکی شورایی مرکب از نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان تأمین خدمات درمانی نیروهای مسلح در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل می‌گردد.

3- وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان تأمین اجتماعی مکلفند ترتیبی اتخاذ نمایند که دفاتر رسیدگی به اسناد پزشکی پس از دریافت مدارک کامل بیمارستان‌های غیرطرف قرارداد با بیمه حداکثر ظرف مدت سه روز هزینه قابل پرداخت به بیمه شده را پرداخت نمایند.

تبصره) دستگاه‌های مذکور در بند فوق مکلفند به منظور سرعت‌بخشیدن به روش‌های جاری رسیدگی به اسناد پزشکی تسهیلات لازم را فراهم نموده و نسبت به کامپیوتری‌کردن روش‌های مذکور اقدام نمایند.

4- وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان تأمین اجتماعی و وزارت پست و تلگراف و تلفن مکلفند حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به احصاء آن دسته از روش‌هایی که انجام آن توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر است اقدام و مطابق با برنامه زمان‌بندی توافق‌شده از خدمات پستی استفاده نمایند.

5- سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلفند با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روشی اتخاذ نمایند که وزارت فوق‌الذکر بتواند مطالبات موضوع این مصوبه را ماهانه پرداخت نماید.

6-وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مسئول اجرای این مصوبه می‌باشند و دبیرخانه شورای عالی اداری گزارش پیشرفت کار را هر سه ماه یکبار به شورای عالی اداری ارائه خواهد نمود.

سیدمنصور رضوی
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری