‌آیین‌نامه اجرایی تبصره 31 قانون بودجه سال 1372 کل کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۷۲/۰۲/۱۱

1372.01.11 – .12789ت9ه – 1372.01.29 – 26
&‌برنامه های عمرانی – بودجه
&‌نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق
‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1372.1.11 بنا به پیشنهاد مشترک نماینده ویژه رییس
جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده، سازمان برنامه و‌بودجه و
وزارت کشور و به استناد تبصره (31) قانون بودجه سال 1372 کل کشور آیین‌نامه اجرایی
تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:
[z]‌آیین‌نامه اجرایی تبصره 31 قانون بودجه سال 1372 کل کشور
‌ماده 1 – اجازه داده می‌شود اعتبارات عمرانی بازسازی مناطق جنگزده منظور در قسمت
سوم – ج پیوست شماره یک قانون بودجه سال 1372 بر حسب فصل- برنامه بنا به پیشنهاد
ستاد بازسازی استان و تصویب کمیته برنامه‌ریزی استان ذیربط به طرح و پروژه شهرها و
روستاهای در حال بازسازی بین دستگاه‌های‌اجرایی استان تفکیک شود تا پس از مبادله
موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه استان و در چهارچوب ضوابط این آیین‌نامه به
مصرف برسد همچنین مبلغ‌دویست و هشتاد میلیارد (280.000.000.000) ریال اعتبار
عمرانی منظور در ردیف 503041 قسمت چهارم قانون بودجه سال 1372 جهت تأمین
خسارات‌آسیب‌دیدگان از جنگ و همچنین تأمین تفاوت سود و کارمزد وامهای اعطایی در
این خصوص در چارچوب ضوابط این آیین‌نامه قابل مصرف می‌باشد.
‌تبصره 1 – اعتبار موضوع این ماده از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات
عمومی دولت استثنا است و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که‌به موجب
قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنا هستند – مصوب
1364 – و در چارچوب ضوابط این آیین‌نامه هزینه‌می‌شود.
‌تبصره 2 – اسامی شهرستانهای جنگزده و در حال بازسازی به شرح زیر است:
1 – شهرستان آبادان و اروندکنار، 2 – شهرستان خرمشهر، 3 – شهرستان دشت آزادگان، 4
– شهرستان مهران، 5 – شهرستان دهلران، 6 – شهرستان قصر شیرین،7 – شهرستان
گیلان‌غرب، 8 – شهرستان سرپل ذهاب، 9 – شهرستان پاوه، 10 – شهرستان بانه و مریوان.
‌تبصره 3 – تأمین اعتبار برای طرحها و پروژه‌های نیمه تمام بازسازی مناطق
آسیب‌دیده از جنگ در شهرستانهای خارج از مناطق مندرج در تبصره فوق و نیز‌نقاطی از
مناطق جنگزده قبلی که نیاز به بازسازی دارند با هماهنگی ستاد مرکزی بازسازی و
وزارت کشور مشمول این آیین‌نامه می‌باشد.
‌ماده 2 – مراحل تصویب طرحها، مبادله موافقت‌نامه‌ها و تخصیص اعتبارات موضوع این
آیین‌نامه به شرح زیر انجام می‌شود:
1 – طرح‌ها و برنامه‌هایی که از طرف ستاد بازسازی استان به کمیته برنامه‌ریزی
استان ارسال می‌شود، حداکثر ظرف یک هفته توسط کمیته مذکور بررسی و‌تصویب می‌گردد و
به دستگاه‌های اجرایی ذیربط و سازمان برنامه و بودجه جهت مبادله موافقت‌نامه ابلاغ
خواهد شد.
‌تبصره – کل اعتبارات تبصره (31) تخصیص یافته تلقی شده و کمیته تخصیص اعتبار مرکز
و استانها موظفند، تخصیص اعتبار مربوط به بازسازی مناطق جنگزده‌را مقدم بر سایر
اعتبارات تعیین و ابلاغ نمایند و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز بلافاصله با
توجه به تخصیص مذکور نسبت به پرداخت اعتبارات مربوط اقدام‌خواهد نمود.
2 – دستگاه‌های اجرایی پس از دریافت ابلاغ موضوع بند (1) این ماده حداکثر ظرف یک
هفته موافقت‌نامه لازم را تنظیم حسب مورد به سازمان برنامه و بودجه‌مرکز و استان
ارسال می‌نمایند. سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از دریافت
موافقت‌نامه‌ها نسبت به مبادله و ابلاغ آنها اقدام می‌نماید‌رونوشت کلیه
موافقت‌نامه‌ها از سوی سازمان برنامه و بوجه برای ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی
مناطق جنگزده ارسال خواهد شد.
3 – جابجایی بین طرح‌های بازسازی مطابق مفاد تبصره (18) قانون بودجه سال 1372 انجام
خواهد شد.
‌ماده 3 – ذیحساب مربوط مجاز است عنداللزوم و بر اساس درخواست دستگاه ذیربط جهت
تهیه و تأمین مصالح ساختمانی، تجهیزات و ماشین‌آلات طرحها و‌پروژه‌های موضع این
آیین‌نامه وجود مورد نیاز را (‌که در موافقت‌نامه مربوط نیز درج شده است) به حساب
کارخانه‌ها یا شرکت‌های دولتی طرف قرارداد واریز‌نمایند.
‌تبصره – مقصود از دستگاه ذیربط، دستگاهی است که اعتبار آن کسر می‌گردد.
‌ماده 4 – ضوابط پرداخت خسارات وارد شده به اشخاص (‌موضوع ماده یک این آیین‌نامه)
و اقدامات لازم جهت بازگشت مهاجرین از قبیل پرداخت وام، تأمین و‌تحول زمین و غیره
توسط نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده ابلاغ
می‌شود و این ضوابط برای کلیه دستگاه‌های مجری‌طرحها و پروژه‌ها بازسازی و نوسازی
مناطق جنگزده لازم‌الاجرا می‌باشد.
‌تبصره – سهم قطعی هر استان جهت تأمین خسارت آسیب‌دیدگان از جنگ توسط نماینده ویژه
رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده و با‌هماهنگی وزارت کشور
تعیین و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ خواهد شد تا بعد از مبادله موافقت‌نامه
مربوط توسط ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده با‌بنیاد مسکن استان ذیربط به
خسارت‌دیدگان پرداخت شود.
‌ماده 5 – وجوه لازم برای پرداخت هزینه‌های طرحها و پروژه‌های موضوع این آیین‌نامه
در حدود اعتبارات تخصیص یافته و با رعایت مقررات این آیین‌نامه بر‌اساس درخواست
وجه ذیحساب مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذیربط (‌که از طرف خزانه در
تهران در بانک ملی شعبه دولتی و در شهرستانها در‌یکی از شعب بانک ملی ایران به
همین منظور افتتاح شده یا می‌شود) واریز خواهد شد.
‌تبصره 1 – در مورد دستگاه‌های اجرایی فاقد ذیحساب، وظیفه ذیحساب در مورد اعتبارات
ملی توسط مسئول امور مالی دستگاه و در مورد اعتبارات استانی‌توسط مسئول امور مالی
واحد استانی دستگاه مربوط (‌که از طریق آن دستگاه برای انجام عملیات مالی موضوع
این آیین‌نامه به وزارت امور اقتصادی و دارایی‌معرفی می‌شود) با رعایت مقررات این
آیین‌نامه انجام خواهد شد.
‌تبصره 2 – سهم اعتباری هر یک از دستگاه‌های اجرایی فاقد ذیحساب توسط مسئول امور
مالی آن دستگاه از نمایندگی خزانه در استان درخواست و به حساب‌بانکی موضوع این
ماده واریز می‌شود. وجوه پرداختی از این بابت در پایان سال بر اساس درخواستهای
مسئول امور مالی و گواهی‌های بانکی مبنی بر واریز‌وجوه از حساب دریافتی نمایندگی
خزانه کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذیحساب، منظور خواهد شد.
‌ماده 6 – دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی (‌مجری طرح‌های موضوع این آیین‌نامه)
موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه عملیات انجام شده را (‌در مورد وجوه‌دریافتی) به
صورت ماهیانه تهیه و پس از تأیید ذیحساب مربوط برای نماینده ویژه رییس جمهور در
اداره امور بازسازی مناطق جنگزده و سازمان برنامه و بودجه‌ارسال نمایند.
‌ماده 7 – مسئولیت تشخیص، تعهد، تسجیل و صدور حواله بر عهده بالاترین مقام دستگاه
اجرایی ذیربط یا مقام مجاز از طرف او و مسئولیت تأمین اعتبار و‌اعمال نظارت و
پرداخت (‌طبق قوانین و مقررات مربوط) حسب مورد بر عهده ذیحساب یا مسئول امور مالی
دستگاه می‌باشد.
‌ماده 8 – در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینه‌های مربوط به
بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواه‌گردان ضرورت داشته‌باشد. ذیحساب یا
مسئول امور مالی هر دستگاه می‌تواند مبلغی حداکثر تا بیست و پنج درصد (25%) اعتبار
مربوط را به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی‌یا مقام مجاز از طرف او به عنوان
تنخواه‌گردان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرایی ذیربط واریز نماید، پرداختهای
بعدی در قبال ارائه سند هزینه، مجاز‌خواهد بود.
‌ماده 9 – دستگاه‌های اجرایی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه اجرایی
یا مقام مجاز از طرف او مبلغی متناسب با نوع و میزان قرارداد و حداکثر‌به میزان
بیست و پنج درصد (25%) مبلغ قرارداد را به صورت پیش پرداخت در مقابل ضمانت بانکی و
یا تضمین مناسب دیگر به تشخیص و مسئولیت بالاترین‌مقام دستگاه اجرایی، در اختیار
طرف قرارداد بگذارند.
‌ماده 10 – اسناد هزینه‌های انجام شده با رعایت بند "‌و" "‌قانون نحوه هزینه کردن
که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی‌دولت مستثنا
هستند – مصوب 1364 – " و مقررات این آیین‌نامه پس از تنظیم و گواهی مسئولین مربوط،
با امضای مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام‌مجاز از طرف او و ذیحساب یا
مسئول امور مالی دستگاه و به شرط دارا بودن مدارک لازم به شرح زیر قابل احتساب به
هزینه قطعی هستند.
1 – تنظیم قرارداد یا گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطراری که نیاز به
تأمین کالا از قبل قابل پیش‌بینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطرار صورت‌گیرد. و
دولت و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و بانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در
تولید و توزیع آنها هیچگونه مداخله یا مباشرت نداشته باشند.‌تشخیص موارد اضطراری و
تعیین میزان آن به عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا مقام مجاز
از طرف آنها خواهد بود.
2 – در مورد خریدهای داخلی، فاکتور خرید یا صورت مجلس خرید با رعایت مفاد بند (1)
و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
3 – در مورد خریدهای خارجی، اعلامیه بانک در موارد جزیی صورتحساب فروشنده، مدارک
ترخیص کالا از گمرک و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
4 – در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و یا هر نوع پرداخت پرسنلی دیگر، گواهی
انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه یا گواهی بانک‌دایر بر واریز وجه
به حساب بانکی ذی‌نفع.
5 – در مورد کارهایی که به پیمانکار محول می‌شود، قرارداد مربوط و تأیید تحویل
کالا و با انجام خدمت موضوع قرارداد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا‌مقام
مجاز از طرف او.
‌تبصره – مسئول امور مالی وزارت جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
می‌توانند در صورت لزوم اختیار امضای اسناد هزینه‌های موضوع این ماده را که‌از محل
اعتبارات طرح‌های ملی در استانها انجام می‌شود به صورت کلی یا جزیی به مسئول امور
مالی استان مربوط تفویض نمایند.
‌ماده 11 – خرید خودرو سنگین و ماشین‌آلات بر اساس مقررات مربوط و با رعایت صرفه و
صلاح دولت صرفاً برای انجام طرح‌های بازسازی و نوسازی مناطق‌جنگزده متناسب با حجم
عملیات اجرایی طرح مجاز می‌باشد.
‌ماده 12 – آن قسمت از اموال و تأسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات اجرای امر
بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیسات موضوع تبصره (31) قانون بودجه‌سال 1372 کل کشور
خریداری یا ایجاد می‌شوند اموال دولتی به شمار می‌روند و تمامی امکاناتی که از محل
اعتبارات بازسازی خریداری شده است مشمول‌تبصره (30) قانون بودجه سال جاری بوده و
بر اساس آیین‌نامه اجرایی تبصره یاد شده تعیین تکلیف می‌شوند.
‌ماده 13 – دستگاه‌های مجری طرحها و پروژه‌های بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده
مکلفند حساب اعتبار موضوع این آیین‌نامه را نگهداری و در مواردی که از‌طرف دیوان
محاسبات کشور تعیین و اعلام می‌شود به دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و
دارایی ارائه نمایند. دیوان محاسبات کشور حساب‌مذکور و اسناد مربوط را رسیدگی
خواهد کرد.
‌ماده 14 – تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرح‌های بازسازی و نوسازی دستگاه‌های
اجرایی ملی یا استانی که با رعایت مقررات در چارچوب اعتبارات‌بازسازی مصوب بودجه
سال مربوط به وجود آمده باشد پس از اعلام نظر سازمان برنامه و بودجه حسب مورد از
محل اعتبار موضوع این آیین‌نامه قابل پرداخت‌است.
‌ماده 15 – هزینه‌های جاری، پرسنلی و ستادی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور پس
از مبادله موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه فقط از محل اعتبار‌مربوط قابل
پرداخت است.
‌ماده 16 – گزارش عملکرد اعتبار موضوع این آیین‌نامه هر چهار ماه یکبار توسط
نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده به‌رییس
جمهور ارائه می‌شود.
‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور