‌هدایت و ارشاد و احیای نقش واقعی و تبلیغی مساجد برای مقابله با تهاجم فرهنگی

تاریخ انتشار: ۱۳۷۲/۰۲/۰۱

(‌مصوب سیصد و دومین جلسه مورخ ۱۳۷۱/۱۲/۱۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی)
‌شماره 196‌دش – تاریخ ۱۳۷۱/۱/۲۱

– متعاقب مأموریتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ارائه طرح‌هایی برای مقابله با تهاجم فرهنگی محول‌ کرده بود، طرح احیای نقش
واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد و استفاده بهینه از امکانات و تأسیسات دستگاه‌های دولتی که امکان بهره‌وری فرهنگی‌ دارند، توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد و
با توجه به نقش و مسئولیتی که مراکز و نهادهای فرهنگی مردمی نظیر مساجد در این مقطع‌ حساس می‌توانند بر عهده داشته باشند، شورا تصویب کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیأتی تشکیل دهد مرکب از: وزیر فرهنگ و ارشاد‌ اسلامی به عنوان رییس هیأت، مسئول شورای هماهنگی امور مساجد، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده نیروی مقاومت بسیج، و رییس سازمان‌ اوقاف و امور خیریه (‌بنا به ضرورت وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان تربیت بدنی و شهردار تهران نیز دعوت خواهند شد.)

[الحاقی ۱۳۷۲/۱۰/۷]-  استانداران

‌این هیأت موظف است که فعالیتهای ذیل را در مساجدی که آمادگی و استعداد کافی داشته باشند هدایت و سازماندهی کند:
1 – تجهیز کتابخانه این گونه مساجد چنانچه امکان دایر بودن داشته باشد.
2 – مساجدی که سالنی برای نمایش داشته باشند، به نحوی تجهیز گردد که از این اماکن برای نمایش فیلمهای مفید استفاده شود.
3 – در مساجدی که از نظر ساختمانی امکان دایر کردن کلاس دارند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمک انجمن نمایش، انجمن خوشنویسی،‌ انجمن سینمای جوان، کانون سرودهای انقلابی، خانه‌های نور (‌آموزش قرآن) این گونه آموزشها را در این مساجد دایر خواهد کرد.
4 – همکاری با این گونه مساجد که بتوانند کلاسهای آموزش زبان، آموزشهای اعتقادی، آموزش کامپیوتر، آموزش امور بهداشتی و بهداشت خانواده،‌ آموزش خیاطی و… را با همکاری دستگاه‌های دیگر دایر نمایند.

‌تبصره 1 – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است که برای هدایت و سازماندهی این فعالیتها در استانها و شهرستانها نیز هیأتهایی با ترکیب مشابه‌ تشکیل دهد.

‌تبصره 2 – دستگاه‌ها و نهادهای مختلف اجرایی و تبلیغی و فرهنگی برای تحقق امور فوق موظف به همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ می‌باشند.

‌تبصره 3 – برای تحقق مفاد این مصوبه وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی برای مساجدی که آمادگی تأسیس مراکز فرهنگی و هنری دارند، اقدام خواهد کرد‌ و بر حسب توان فعالیت این مراکز داشتن صلاحیت‌های مهم در زمینه فعالیتهایی نظیر: تأسیس کتابفروشی، نشر کتاب، تأسیس کتابخانه عرضه‌ فعالیتهای هنری نظیر گالری نقاشی و خط، و ویدئو کلوپ برای این مراکز مهیا خواهد کرد.

‌تبصره 4 – این هیأتها برای استفاده بهینه از امکانات و تأسیساتی که دستگاه‌های اجرایی کشور می‌توانند در جهت فعالیتهای فرهنگی و هنری به کار‌گیرند، برنامه‌ریزی خواهد کرد.