دستورالعمل تعیین ضوابط انتخاب محل خدمت و سمت و نحوه نقل و انتقال و تغییر سمت قضات

تاریخ انتشار: ۱۳۷۱/۰۷/۱۳

 به منظور تسهیل در اجرای بند 3 از اصل 158 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌ و ایجاد هماهنگی لازم در امور فوق‌الذکر این دستورالعمل تصویب می‌گردد تا به موقع اجرا گذاشته‌ شود:

ماده 1: اداره کل کارگزینی با همکاری اداره کل تشکیلات و آمار و بودجه‌،پانزده روز قبل از پایان‌ هر دوره کارآموزی‌، با توجه به تعداد کارآموزان هر دوره‌، صورتی از شهرها و محل‌هایی را که برحسب اولویت‌ها، نیاز به نصب و تعیین قاضی دارد، تهیه و به اداره کل آموزش و گزینش‌ قضات‌، ارسال می‌نماید.

 تبصره‌: در تهیه صورت مذکور، شهر تهران و مراکز استان (به جز زاهدان‌، ایلام‌، یاسوج و سنندج‌) و شهرهای دماوند، کرج‌، ورامین‌، شهریار، ری‌، اسلام‌شهر و قم‌، مستثنی خواهد بود .

ماده 2: محل خدمت و سمت فارغ التحصیلان هر دوره‌، بر مبنای معّدل‌، از بین شهرهای اعلام‌ شده‌، به ترتیب اولویت در نمره فارغ التحصیلی‌، توسط خود آنان تعیین می‌گردد و در صورت‌ امتناع‌، اداره کل کارگزینی از بین شهرها و محل‌های باقیمانده که صورت آنها قبلاً اعلام شده‌ است‌،
نسبت به تعیین محل خدمت این اشخاص اقدام خواهد کرد.

ماده 3: درخواست تغییر سمت و مقام‌، منوط به واجد بودن شرایط مقرّر در آیین‌نامه تعیین‌ گروههای شغلی و تغییر مقام و ارتقای گروه قضات خواهد بود.

ماده 4: برای درخواست انتقال به مراکز استان‌، حداقل پنج سال خدمت در شهرستان‌های دیگر و جهت‌ درخواست‌ انتقال از شهری به‌شهر دیگر، حداقل سه‌ سال خدمت در محل‌، و برای‌ درخواست‌ انتقال به تهران‌، حداقل 10 سال خدمت قضایی در شهرهای دیگر، ضروری است‌.

 تبصره 1 : شرط انتقال از شهرهای محروم و بدآب و هوا ( درجه 3 و 4) به شهرهای درجه 1 و 2، حداقل دو سال خدمت و انتقال به مراکز استان‌، حداقل سه سال خدمت در نقاط محروم و بد آب و هوا (درجه 3 و 4) خواهد بود.

تبصره 2 : قضاتی که در نقاط محروم و بد آب و هوا خدمت کرده باشند، در انتقال به مراکز استان‌ و یا تهران‌، نسبت به سایر قضات واجد شرایط‌، حق‌ّ تقدّم دارند.

ماده 5: درخواست‌های انتقال و یا تغییر سمت قضات باید حداکثر تا پایان فروردین و یا مهر ماه‌ هر سال از طریق رؤسای دادگستری‌های مربوط به اداره کل کارگزینی ارسال گردد.
اداره کل کارگزینی موظف است کلیه درخواست‌های رسیده را تا قبل از تاریخ شروع کار کمیسیون و باتوجه به شرایط مندرج در آیین‌نامه گروههای شغلی و تغییر مقام و ارتقای گروه قضات و ایندستورالعمل‌، به طور مقدماتی رسیدگی و گزارش لازم را تهیه نماید .

ماده 6: گزارش موضوع ماده 5 همراه با پرونده و سوابق مربوط به درخواست‌ها و پیشنهادات‌ رؤسای مربوطه در زمینه تغییر شغل و یا تغییر محل خدمت قضات از سوی مدیرکل کارگزینی‌ به کمیسیون مربوطه ارائه می‌گردد.

ماده‌ 7: بررسی و اظهار نظر نسبت به درخواست‌ها و پیشنهادات واصله در کمیسیونی که در هرسال دو بار از اول خرداد ماه و اول آذرماه تشکیل خواهد شد به عمل می آید. اعضای کمیسیون‌ توسط رئیس قوه قضاییه تعیین می‌شوند.

تبصره : کمیسیون موظف است درهر بار حداکثر ظرف بیست روز، نسبت به درخواست‌ها و پیشنهادات با توجه به ضوابط و مقرّرات مذکور در آیین‌نامه تعیین گروههای شغلی و این‌ دستورالعمل و بر مبنای پرونده پرسنلی و گزارش اداره کل کارگزینی و سایر جهات‌، اظهارنظر نموده و نتیجه را به ریاست قوه قضاییه ارائه دهد

ماده 8: اداره کل کارگزینی مکلّف است احکام تغییر شغل و تغییر محل خدمت قضاتی را که‌ درخواست های آنان براساس نظریه کمیسیون مربوطه به تأیید ریاست قوه قضاییه رسیده است‌، حداکثر ظرف ده روز از تاریخ تصویب آماده نموده جهت امضا به نظر ریاست قوه قضاییه‌ برساند. تاریخ صدور احکام برحسب مورد، اوّل تیر و یا اوّل دی ماه همان سال خواهد بود .

ماده 9: درمواردی که بنا به مقتضیات خاص ویا بنا به پیشنهاد کمیسیون اصل 164 قانون‌اساسی‌ تغییر شغل و یا تغییر محل مأموریت قضاتی‌، فوریت داشته باشد، کمیسیون به دستور رئیس قوه قضاییه خارج از نوبت تشکیل ونسبت به همان موارد خاّص رسیدگی ونتیجه را فوراً گزارش می‌نماید

این دستور العمل در 9 ماده و 4 تبصره در تاریخ 1371.7.8 به تصویب رسید.

محمد یزدی -رئیس قوه قضاییه