‌اصلاحات اساسنامه فرهنگستان زبان و ادب فارسی [مصوب ۱۳۷۰/۱۲/۲۷]

تاریخ انتشار: ۱۳۷۱/۰۲/۰۱

(‌مصوب جلسات 274 و 275 مورخ ۱۳۷۰/۱۲/۲۰ و ۱۳۷۰/۱۲/۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی)
‌شماره 400‌دش – تاریخ ۱۳۷۱/۲/۱

‌انجام اصلاحات زیر در اساسنامه فرهنگستان زبان و ادب فارسی (‌مصوبه شماره 4182‌دش مورخ ۱۳۶۸/۱۲/۷ شورای عالی) به تصویب رسید.

1) ماده 3 (‌اصلاحی) – فرهنگستان شورایی خواهد داشت مرکب از اعضاء پیوسته ایرانی، اعضاء پیوسته فارسی زبان خارجی و اعضای وابسته،‌ اعضای پیوسته ایرانی فرهنگستان حداقل پانزده و حداکثر بیست و پنج تن خواهند بود. در بدو تأسیس فرهنگستان، شورای عالی انقلاب فرهنگی پانزده‌ تن از محققان و ادیبان و صاحب نظران ایرانی، برجسته زبان و ادب فارسی را که علاقه خود را به این زبان و ادب به ثبوت رسانده و به نظام جمهوری‌ اسلامی ایران وفادار باشند انتخاب و جهت صدور حکم عضویت به ریاست جمهوری معرفی می‌کند.

2) ماده 4 (‌اصلاحی) – شورای فرهنگستان پس از تشکیل می‌تواند تا ده تن دیگر را که واجد شرایط مذکور در ماده 3 باشند به عنوان اعضای پیوسته‌ ایرانی فرهنگستان انتخاب و جهت صدور حکم به ریاست جمهوری معرفی کند.

3) ماده 6 (‌اصلاحی) – شورای فرهنگستان می‌تواند به تشخیص خود از میان محققان و ادیبان و دانشمندان فارسی زبان خارجی تا ده تن را به عنوان‌ اعضای پیوسته فارسی زبان خارجی فرهنگستان انتخاب کند. این اعضاء حداقل سالی یک بار در جلسات فرهنگستان شرکت می‌کنند و در این جلسات‌ حق رأی خواهند داشت. همچنین شورای فرهنگستان می‌تواند به تشخیص خود از میان محققان و ادبا و دانشمندان و خادمان زبان و ادب فارسی چه‌ در ایران و چه در خارج از کشور کسانی را به عنوان اعضای وابسته انتخاب کند.