1370.12.25 – .64850ت555ه – 1370.12.29 – 787
&برنامههای عمرانی – بودجه – محاسبات عمومی – معاملات و اموال دولتی
&نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور بازسازی مناطق جنگزده
هیأت وزیران در جلسه مورخ 1370.12.25 بنا به پیشنهاد مشترک نماینده ویژه رییس
جمهور در اداره امور بازسازی مناطق جنگزده و سازمان برنامه و بودجه(موضوع نامه
شماره 16767 – 19684.4 – 1 مورخ 1370.12.25) و به استناد تبصره (31) قانون بودجه
سال 1371 کل کشور آییننامه اجرائی تبصره مزبوررا به شرح زیر تصویب نمود:
[z]"آییننامه اجرایی تبصره (31) قانون بودجه سال 1371 کل کشور"
ماده 1 – اجازه داده میشود مبلغ سیصد و پنجاه میلیارد (350.000.000.000) ریال
اعتبار عمرانی موضوع ردیف 503041 قسمت چهارم قانون بودجه سال1371 کل کشور جهت
بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیسات و ماشینآلات و تجهیزاتی که در اثر آتش مستقیم
دشمن و یا توسط ضد انقلاب دچار خسارتگردیدهاند و جبران خسارات وارد شده به اشخاص
ناشی از موارد فوق و همچنین جبران خسارت زراعی و دامی و ایجاد تأسیسات و ابنیهای
که برای فراهمنمودن مقدمات اجرای طرحهای فوقالذکر لازم میباشد و نیز تکمیل
طرحها و پروژههای نیمه تمام مربوط به بازسازی، در چارچوب ضوابط این آییننامه
درقالب طرحها و برنامههایی که بنا به پیشنهاد دستگاههای اجرایی با ستاد
بازسازی استان به تصویب نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور بازسازی
مناطقجنگزده میرسد پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه و بر اساس
تخصیص اعتبار حسب مورد هزینه گردد.
خسارات وارد شده بر اثر جنگ تحمیلی در مناطق جنگزده از محل اعتبار موضوع این ماده
قابل جبران است.
تبصره 1 – اعتبار موضوع این ماده از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات
عمومی دولت مستثنی است و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتیکه به موجب
قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند مصوب
1364 و در چارچوب ضوابط این آییننامه هزینهمیگردد.
ماده 2 – مراحل تصویب طرحها، مبادله موافقتنامهها و تخصیص اعتبارات موضوع این
آییننامه به شرح زیر انجام میشود:
1 – طرحها و برنامههایی که از طرف دستگاههای اجرایی ملی و استانی و یا مسئول
ستاد بازسازی استان به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزدهارسال گردیدهاند
حداکثر ظرف (15) روز توسط نمایندگان تامالاختیار نماینده ویژه رییس جمهور در
اداره امور بازسازی مناطق جنگزده و رییس سازمان برنامه وبودجه بررسی و تصویب
میگردد و به وسیله نماینده ویژه رییس جمهور به دستگاههای اجرایی ذیربط و سازمان
برنامه و بودجه جهت مبادله موافقتنامه ابلاغخواهد شد.
تبصره – تخصیص کل اعتبار مصوب بازسازی (ردیف 503041) تا پایان سال 1371 با
هماهنگی ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی از طرف برنامه و بودجه دادهخواهد شد و وزارت
امور اقتصادی و دارایی نیز بلافاصله با تخصیص مذکور نسبت به پرداخت اعتبارات مربوط
اقدام خواهد نمود و به وزارت امور اقتصادی ودستگاه ذینفع ابلاغ نماید. وزارت امور
اقتصادی نیز بلافاصله با تخصیص مذکور نسبت به پرداخت اعتبارات مربوط اقدام خواهد
نمود.
2 – سازمان برنامه و بودجه پس از دریافت ابلاغ موضوع بند (1) این ماده حداکثر ظرف
(5) روز مراتب را به سازمان برنامه و بودجه استانهای جنگزده مربوطابلاغ مینماید.
3 – دستگاههای اجرایی پس از دریافت ابلاغ موضوع بند (1) این ماده حداکثر ظرف یک
هفته موافقتنامه لازم را تنظیم و به سازمان برنامه و بودجه مرکز استان(حسب مورد)
ارسال مینمایند. سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از دریافت
موافقتنامهها نسبت به مبادله و ابلاغ آنها اقدام مینماید.رونوشت کلیه
موافقتنامهها از سوی سازمان برنامه و بودجه برای ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی
مناطق جنگزده ارسال خواهد شد.
4 – در صورتی که بر اساس اعلام ذیحساب دستگاه اجرایی یا بررسی ستاد مرکزی بازسازی
و نوسازی مناطق جنگزده امکان جذب تمام اعتبار تخصیصی،توسط آن دستگاه نباشد با
تفاهم نمایندگان تامالاختیار نماینده ویژه رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و
بودجه و بر اساس ابلاغ نماینده ویژه رییس جمهور دراداره امور بازسازی مناطق
جنگزده اعتبار جذب نشده به سایر طرحها و پروژههایی که اعتبارات مربوط را جذب
کردهاند تخصیص مییابد و دستگاههای اجراییمربوط نسبت به اصلاح موافقتنامه به
میزان اعتبار کاهش یا افزایش یافته، حسب مورد از طریق سازمان برنامه و بودجه اقدام
خواهند کرد.
5 – طبق مفاد بندهای الف و ب تبصره 18 قانون بودجه سال 1371 کل کشور اعتبارات
موافقت نامه طرحهای عمرانی بازسازی با پیشنهاد بالاترین مقام اجراییذیربط
(استانی با ملی و موافقت سازمان برنامه و بودجه ( استان یا مرکز حسب مورد)
حداکثر تا 25% قابل افزایش میباشد.
ماده 3 – ذیحساب مربوط مجاز است عنداللزوم و بر اساس درخواست دستگاه ذیربط جهت
تهیه و تأمین مصالح ساختمانی، تجهیزات و ماشینآلات طرحها وپروژههای موضوع این
آییننامه وجوه مورد نیاز را که در موافقتنامه مربوط نیز درجه گردیده است) به
حساب کارخانهها با شرکتهای دولتی طرف قرارداد واریزنمایند.
ماده 4 – ضوابط و تشخیص تأسیسات و ابنیهای که برای فراهم آوردن مقدمات اجرای
طرحهای بازسازی مناطق جنگزده لازم است، از قبیل طرحهای زیربنایی وتأسیسات شهری
و واحدهای کوچک صنفی و صنعتی و همچنین ضوابط پرداخت خسارات وارد شده به اشخاص
(موضوع ماده یک این آییننامه) توسطنماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور
بازسازی مناطق جنگزده ابلاغ میگردد و این ضوابط برای کلیه دستگاههای مجری طرحها
و پروژههای بازسازی ونوسازی مناطق جنگزده لازمالاجراء میباشد.
ماده 5 – وجوه لازم برای پرداخت هزینههای طرحها و پروژههای موضوع این
آییننامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته و با رعایت مقررات این آییننامه براساس
درخواست وجه ذیحساب مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذیربط (که از طرف
خزانه در تهران در بانک ملی شعبه دولتی و در شهرستانها دریکی از شعب بانک ملی
ایران به همین منظور افتتاح شده یا میشود) واریز خواهد شد.
تبصره 1 – در مورد دستگاههای اجرایی فاقد ذیحساب، وظیفه ذیحساب در مورد اعتبارات
ملی توسط مسئول امور مالی دستگاه و در مورد اعتبارات استانیتوسط مسئول امور مالی
واحد استانی دستگاه مربوط (که از طریق آن دستگاه برای انجام عملیات مالی موضوع
این آییننامه به وزارت امور اقتصادی و داراییمعرفی میشود) با رعایت مقررات این
آییننامه انجام خواهد شد.
تبصره 2 – سهم اعتباری هر یک از دستگاههای اجرای فاقد ذیحساب توسط مسئول امور
مالی آن دستگاه از نمایندگی خزانه در استان درخواست و به حساببانکی موضوع این
ماده واریز میگردد. وجوه پرداختی از این بابت در پایان سال بر اساس درخواستهای
مسئول امور مالی و گواهیهای بانکی مبنی بر واریزوجوه، از حساب دریافتی نمایندگی
خزانه کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذیحساب، منظور خواهد شد.
ماده 6 – دستگاههای اجرایی ملی و استانی (مجری طرحهای موضوع این آییننامه)
موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه عملیات انجام شده را (در مورد وجوهدریافتی) به
صورت ماهیانه تهیه و پس از تأیید ذیحساب مربوط برای نماینده ویژه رییس جمهور در
اداره امور بازسازی مناطق جنگزده و سازمان برنامه و بودجهارسال دارند.
ماده 7 – مسئولیت تشخیص، تعهد، تسجیل و صدور حواله بر عهده بالاترین مقام دستگاه
اجرایی ذیربط یا مقام مجاز از طرف او و مسئولیت تأمین اعتبار واعمال نظارت و
پرداخت (طبق قوانین و مقررات مربوط) بر عهده ذیحساب یا مسئول امور مالی دستگاه
(حسب مورد) میباشد.
ماده 8 – نصاب و نحوه انجام معاملات اعتبارات موضوع این آییننامه با رعایت ضوابط
مقرر در بند "د" قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون ازرعایت
قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند مصوب 1364 به شرح زیر
تعیین میشود:
1 – معاملات جزئی – معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون ریال تجاوز نمیکند و با
مسئولیت مأمور خرید انجام میشود.
2 – معاملات متوسط – معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون ریال تا پنج میلیون
ریال باشد و با تأیید مأمور خرید یا واحد تدارکاتی دستگاه ذیربط (حسبمورد) و
تصویب بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا مقام مجاز از طرف او انجام میشود.
3 – معاملات عمده – معاملاتی است که مبلغ آن از پنج میلیون ریال بیشتر باشد و با
تأیید و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا مقام مجاز از طرفاو انجام
میشود.
تبصره – به منظور تحقق اهداف برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری
اسلامی ایران دستگاههای اجرائی حتیالمقدور معاملات خود را بانیروهای مسلح و
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شوند.
ماده 9 – در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینههای مربوط به
بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذار تنخواه گردان ضرورت داشتهباشد ذیحساب یا
مسئول امور مالی هر دستگاه میتواند مبلغی حداکثر تا (25%) اعتبار مربوط را به
تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرفاو به عنوان تنخواه گردان
به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرائی ذیربط واریز نماید. پرداختهای بعدی در قبال
ارائه سند هزینه، مجاز خواهد بود.
ماده 10 – دستگاههای اجرایی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه
اجرایی یا مقام مجاز از طرف او مبلغی متناسب با نوع و میزان قرارداد وحداکثر به
میزان (25%) مبلغ قرارداد را به صورت پیشپرداخت در مقابل ضمانت بانکی و یا تضمین
مناسب دیگر به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاهاجرایی، در اختیار طرف
قرارداد بگذارند.
ماده 11 – اسناد هزینههای انجام شده با رعایت بند "و" قانون نحوه هزینه کردن
اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقرراتعمومی
دولت مستثنی هستند مصوب 1364 و مقررات این آییننامه پس از تنظیم و گواهی مسئولین
مربوط، با امضای مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرایی یامقام مجاز از طرف او و
ذیحساب یا مسئول امور مالی دستگاه و به شرط دارا بودن مدارک لازم به شرح زیر قابل
احتساب به هزینه قطعی هستند.
1 – تنظیم قرارداد یا گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطراری که نیاز به
تأمین کالا از قبل قابل پیشبینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطرار صورت گیردو
دولت و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و بانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در
تولید و توزیع آن به نحوی از انحاء مداخله یا مباشرت نداشته باشند.تشخیص موارد
اضطراری و تعیین میزان آن به عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا
مقام مجاز از طرف آنها خواهد بود.
2 – در مورد خریدهای داخلی، فاکتور خرید یا صورت مجلس خرید با رعایت مفاد بند (1)
و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا
3 – در مورد خریدهای خارجی اعلامیه بانک در موارد جزئی صورتحساب فروشنده، مدارک
ترخیص کالا از گمرک و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا
4 – در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و یا هر نوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی
انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه یا گواهی بانکدایر بر واریز وجه
به حساب بانکی ذینفع
5 – در مورد کارهایی که به پیمانکار محول میشود قرارداد مربوط و تأیید تحویل کالا
و یا انجام خدمت موضوع قرارداد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرایی یامقام مجاز از
طرف او
تبصره – مسئول امور مالی وزارت جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی میتواند
در صورت لزوم اختیار امضای اسناد هزینههای موضوع این ماده را کهاز محل اعتبارات
طرحهای ملی در استانها انجام میشود کلاً یا جزئاً به مسئول امور مالی استان مربوط
تفویض نمایند.
ماده 12 – خرید خودرو و ماشینآلات با رعایت صرفه و صلاح دولت صرفاً برای انجام
طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده متناسب یا حجم عملیاتاجرایی طرح مجاز
میباشد.
تبصره – در مورد خرید خودروی سواری لازم است ضرورت آن به تأیید کمیسیون موضوع
ماده (2) لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی برسد.
ماده 13 – آن قسمت از اموال و تأسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات اجرای امر
بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیسات موضوع تبصره (31) قانون بودجهسال 1371 کل کشور
خریداری یا ایجاد میشوند اموال دولتی محسوب میگردند.
ماده 14 – دستگاههای مجری طرحها و پروژههای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده
مکلفند حساب اعتبار موضوع این آییننامه را نگهداری و در مواردی که ازطرف دیوان
محاسبات کشور تعیین و اعلام میشود به دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و
دارایی ارائه نمایند. دیوان محاسبات کشور حسابمذکور و اسناد مربوط را رسیدگی
خواهد کرد.
ماده 15 – تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرحهای بازسازی و نوسازی دستگاههای
اجرایی ملی یا استانی که با رعایت مقررات در چارچوب اعتباراتمصوب بودجه سال مربوط
به وجود آمده باشد پس از اعلام نظر سازمان برنامه و بودجه و تصویب نماینده ویژه
رییس جمهور در اداره امور بازسازی مناطقجنگزده حسب مورد از محل اعتبار موضوع این
آییننامه قابل پرداخت است.
ماده 16 – هزینههای جاری، پرسنلی و ستادی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور پس
از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبارموضوع این
آییننامه قابل پرداخت است.
ماده 17 – گزارش عملکرد اعتبار موضوع این آییننامه هر سه ماه یک بار توسط
دستگاههای استفادهکننده از طریق سازمان برنامه و بودجه به کمیسیون برنامه
وبودجه و شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی و نماینده ویژه رییس جمهور در
اداره امور بازسازی مناطق جنگزده ارائه میشود.
حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور