‌آیین‌نامه چاپ و صحافی مطبوعات دولتی [مصوب ۱۳۷۰]

تاریخ تصویب: ۱۳۷۰/۰۹/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۷۰/۱۰/۱۰

شماره ۴۹۱۲۴ت۴۳۴‌ه – ۱۳۷۰/۱۰/۱

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۰/۹/۲۰ بنا به پیشنهاد شماره 2721.87.459 مورخ 1370.4.24 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تأییدیه شماره 52.1892.14919 مورخ 1370.5.16 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند (13) ماده (79) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366 آیین‌نامه‌ چاپ و صحافی مطبوعات دولتی را به شرح زیر تصویب نمودند:

‌ماده 1 – به منظور تنظیم تعرفه چاپ (‌مسطح – افست) و صحافی مطبوعات دولتی در دیماه هر سال هیأتی که در این آیین‌نامه به اختصار “‌هیأت” نامیده می‌شود‌ متشکل از افراد زیر در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌گردد:
1 – نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (‌رییس هیأت).
2 – نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی.
3 – نماینده وزارت کار و امور اجتماعی
4 – یک نفر کارشناس امور مطبوعاتی به انتخاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
5 – نماینده اتحادیه صنف چاپخانه‌داران مرکز.
6 – نماینده اتحادیه صنف سازندگان کلیشه و لیتوگراف.

‌تبصره 1 – در صورتی که اتحادیه صنف چاپخانه‌داران و اتحادیه سازندگان کلیشه و لیتوگراف ظرف ده روز پس از ابلاغ دعوتنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ از معرفی نماینده خودداری نماینده یا نمایندگانی را که بر اساس دعوتنامه وزارت مذکور معرفی نموده‌اند در جلسه هیأت شرکت نکنند، جلسه بدون حضور آنان‌ تشکیل خواهد شد.

‌تبصره 2 – هیأت حداقل با حضور چهار (4) نفر نمایندگان مذکور در بندهای (1)، (2)، (3) و (4) این ماده تشکیل می‌شود و تصمیمات با رأی اکثریت اتخاذ‌ می‌گردد.

‌ماده 2 – تعرفه ثابت مطبوعات دولتی شامل واحد بهای چاپ (‌مسطح – افست) و صحافی در چاپخانه‌های دولتی و خصوصی که دارای شرایط زیر می‌باشند با‌ توجه به میزان متوسط مزد (‌که از سوی شورای عالی کار تعیین می‌شود)، کرایه محل، بهای مواد اولیه مورد لزوم، استهلاک، ایام مرخصی، ایام تعطیلات رسمی،‌ بیمه کارگران، هزینه تعمیر ماشین‌آلات چاپ و صحافی، سود متعارف و سایر عوامل مؤثر در قیمت تمام شده مطبوعات چاپی به صورت سالانه توسط هیأت‌ برای مرکز و شهرستانها تنظیم می‌گردد.

1 – چاپخانه دارای سه دستگاه ماشین چاپ مسطح دو ورقی اتوماتیک، دو دستگاه ماشین چاپ مسطح نیم ورقی اتوماتیک، شعب فرم‌بندی، حروف‌چینی،‌ صحافی و حداقل یک دستگاه ماشین‌برش اتوماتیک.

2 – چاپخانه دارای یک دستگاه ماشین چاپ افست سه ورقی، شعب لیتوگرافی و صحافی و حداقل یک دستگاه ماشین برش اتوماتیک.

‌تبصره 1 – دستمزد کارگران چاپخانه‌های دارای شرایط مذکور در بندهای (1) و (2) این ماده در رشته‌های مختلف بر اساس میانگین لیست بیمه‌های اجتماعی در‌ سه (3) چاپخانه دولتی و سه (3) چاپخانه بخش خصوصی، محاسبه خواهد شد.

تبصره 2 – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است قبل از تشکیل هیأت لیست بیمه‌های اجتماعی مربوط به سه (3) چاپخانه دولتی و سه (3) چاپخانه‌ خصوصی و نیز نرخ کلیه مصالح و لوازم و مواد مصرفی و تولید کار روزانه ماشینهای چاپ مسطح و افست و سایر اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری نماید و در‌ اختیار هیأت قرار دهد.

‌ماده 3 – [اصلاحی ۱۳۷۹/۱۲/۱۰]
تعرفه ثابت مطبوعات دولتی که بر اساس استعلام قیمت تعیین می‌گردد پس از تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت اجرا به وزارتخانه‌ها و‌ مؤسسات دولتی مشمول و نیز چاپخانه‌های دولتی و خصوصی اعم از مرکز و شهرستانها ابلاغ می‌گردد و تا تنظیم و ابلاغ تعرفه جدید مبنای احتساب و پرداخت‌ هزینه چاپ و صحافی خواهد بود.

‌تبصره 1 – در مواردی که به تشخیص بالاترین مقام دستگاه سفارس دهنده، چاپ و صحافی مطبوعات دولتی با توجه به نوع و کیفیت کار بر اساس تعرفه تعیین‌شده موضوع این آیین‌نامه امکان نداشته باشد مقام مزبور می‌تواند حداکثر تا (25%) تعرفه مربوط را افزایش دهد و قرارداد را تنظیم نماید.

‌تبصره 2 – اوراق و اسناد موضوع ماده (46) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366 که بر اساس ماده (5) قانون اساسنامه شرکت سهامی چاپخانه دولتی‌ ایران مصوب 1352 و ماده (46) قانون فوق در شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران به چاپ می‌رسد از شمول این ماده مستثنی است.

‌تبصره 3 – اختلافات مربوط به تطبیق موارد دستمزد چاپ و صحافی با تعرفه مطبوعات دولتی و همچنین تطبیق میزان کاغذ یا مقوای مصرفی با مطبوعات‌ چاپ شده، در مرکز با حضور نمایندگان طرفین، نماینده اتحادیه مربوط و نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارت مورد رسیدگی قرار خواهد‌ گرفت. این وظیفه در شهرستانها به عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.

‌ماده 4 – این آیین‌نامه جایگزین آیین‌نامه موضوع بند (10) ماده (68) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1349 می‌گردد و از تاریخ تصویب برای‌ وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی موضوع ماده (79) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366 در خصوص انجام معاملات بند (13) ماده (79) قانون مزبور،‌ لازم‌الاجرا است.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور