‌قانون انتقال مراقبین بهداشت مدارس به واحدهای آموزشی تابعه وزارت آموزش و پرورش

تاریخ تصویب: ۱۳۷۰/۰۹/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۷۰/۱۰/۱۵

ماده واحده [اصلاحی ۱۳۷۳/۱/۲۴]
کلیه مراقبین بهداشت مدارس که در مدارس عالی بهداشت تربیت شده‌اند از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وزارت آموزش و پرورش‌ منتقل می‌گردند. ‌

تبصره 1- پس از انتقال مراقبین بهداشت مدارس به واحدهای آموزشی تابعه ادارات آموزش و پرورش شهرستانهای مربوطه کلیه اعتبارات و‌تعهدات مربوط به آنها نیز به ادارات آموزش و پرورش شهرستانهای مربوطه منتقل می‌گردد.

تبصره 2- استفاده از مراقبین بهداشت در امور آموزشی غیر بهداشتی و اداری ممنوع می‌باشد.

تبصره 3- آن تعداد از مراقبین بهداشت مدارس موضوع ماده فوق‌الذکر که تمایل به انتقال ندارند و متقاضی ابقاء در واحد قبلی مربوطه می‌باشند‌ می‌توانند با ارائه تقاضای کتبی در واحد قبلی مربوطه ابقاء گردند.

تبصره 4- [الحاقی ۱۳۷۳/۱/۲۴]
مسوولیت بهداشت مدارس (‌برنامه‌ریزی، سیاستگذاری، تربیت نیروی انسانی و اجراء) در قالب شبکه بهداشت و درمان کشور کماکان به‌ عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.

تبصره 5- [اصلاحی ۱۳۷۳/۱/۲۴]
آئین‌نامه اجرائی این قانون ظرف مدت 2 ماه توسط وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش با همکاری‌ سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید و کلیه قوانین و مقررات و تصویب‌نامه‌های مغایر با این قانون لغو و‌ بلااثر می‌گردد.

[‌آیین‌نامه اجرایی قانون انتقال مراقبین بهداشت مدارس به واحدهای آموزشی تابعه وزارت آموزش و پرورش]

تبصره 6- [الحاقی ۱۳۸۴/۴/۱۲]
1 – سیاستگذاری در امر سلامت و بهداشت و تربیت مراقبین بهداشت مدارس مورد نیاز آموزش و پرورش از وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد. تأمین مراقبین بهداشت مدارس و استخدام، به کارگیری و مدیریت کاری آنها بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است در برنامه‌ریزی تربیت این مراقبین مواد آموزشی مورد نظر آموزش و پرورش را ملحوظ نماید.
2 – دولت بر اساس شاخص‌های مشخص شده سلامتی، امکانات، اعتبارات و ردیفهای استخدامی مورد نیاز را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می دهد.

آیین‌نامه اجرایی این تبصره ظرف دو ماه پس از تهیه توسط وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

[آیین‌نامه اجرایی تبصره (۶) الحاقی به ماده واحده قانون انتقال مراقبین بهداشت مدارس به واحدهای آموزشی تابعه وزارت آموزش و پرورش]


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و چهار تبصره در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ دوازدهم آذر ماه یکهزار و سیصد و هفتاد مجلس شورای اسلامی‌ تصویب و در تاریخ 17/9/1370 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی – مهدی کروبی