‌آیین‌نامه تشکلهای اسلامی در دانشگاه‌ها

تاریخ تصویب: ۱۳۷۰/۰۸/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۰/۰۹/۱۰

‌شماره 2992‌دش – تاریخ 70.9.4


‌الف: تشکل‌های اسلامی دانشجویی

‌ماده 1 – تشکل اسلامی دانشجویی (‌از قبیل انجمن اسلامی، یا جامعه اسلامی دانشجویی و…) جمعیتی است مرکب از دانشجویان داوطلب مسلمان‌ که در هر یک از مراکز آموزش عالی کشور می‌تواند به وجود آید و در محدوده وظایف قانونی خود فعالیت کند.

‌ماده 2 – هر دانشگاه می‌تواند با رعایت شرایط و مفاد این آیین‌نامه بیش از یک تشکل اسلامی دانشجویی داشته باشد.

‌ماده 3 – تشکل اسلامی دانشجویی در هر دانشگاه دارای شخصیت حقوقی مستقل است.

‌تبصره – تشکل اسلامی دانشجویی در هر دانشگاه می‌تواند پس از احراز شرایط رسمیت یافتن (‌شرایط مندرج در ماده 5) شعبه یا واحدهایی در‌ دانشکده‌های آن دانشگاه دایر کند.

‌ماده 4 – تشکلهای اسلامی دانشجویی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مختلف می‌توانند با حداقل پنج واحد دانشگاهی اتحادیه‌ای تشکیل دهند.

‌ماده 5 – تشکلهای اسلامی می‌توانند در دو مرحله دایر شوند:
‌مرحله اول – هیأت مؤسس (‌با تعداد هفت نفر) به اضافه تعدادی از دانشجویان به “‌هیأت سه نفره بررسی صلاحیت هیأت مؤسسان” (‌موضوع ماده 6)‌ خود را معرفی می‌کنند.
‌تعداد دانشجویان (‌به اضافه اعضاء هیأت مؤسس) به شرح زیر است:
‌برای دانشگاه‌هایی که تا 2000 دانشجو دارند 30 نفر
‌برای دانشگاه‌هایی که از 2000 تا 5000 دانشجو دارند 50 نفر
‌برای دانشگاه‌هایی که از 5000 تا 10000 دانشجو دارند 70 نفر
‌برای دانشگاه‌هایی که از 10000 دانشجو به بالا دارند 100 نفر

‌هیأت بررسی سه نفر (‌موضوع ماده 6) پس از تأیید صلاحیت، پروانه موقت برای این تشکل‌ها صادر خواهد کرد.

‌مرحله دوم – هر گاه تعداد اعضاء یک تشکل به چهار درصد تعداد کل دانشجویان یک دانشگاه برسد آن تشکل رسمیت می‌یابد و می‌تواند از امتیازاتی‌ که در حدود امکانات توسط رییس دانشگاه و طبق دستورالعمل تهیه شده توسط هیأت رییسه تخصیص داده می‌شود برخوردار گردد.

‌تبصره – هر گاه تشکلی پس از رسمیت یافتن شرایط عمومی خود را از دست بدهد یا تعداد اعضاء آن از حد نصاب (‌چهاردرصد) تنزل کند از رسمیت‌ ساقط خواهد شد.

‌ماده 6 – هیأت سه نفره بررسی صلاحیت تشکلهایی اسلامی در دانشگاه‌ها و صدور پروانه برای آنها عبارت‌اند از:
‌الف) نماینده دفتر شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه
ب) رییس یا نماینده رییس دانشگاه
ج) نماینده وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (‌بر حسب مورد)

‌ماده 7 – شرایط هیأت مؤسس عبارت است از:
‌الف) التزام عملی به اسلام، ولایت فقیه و قانون اساسی
ب) نداشتن فساد اخلاقی و سوابق محکومیت سیاسی و جزایی در نظام جمهوری اسلامی و نداشتن محکومیت در کمیته‌های انضباطی دانشجویی
ج) عدم وابستگی (‌چه در گذشته و چه در حال) به احزاب و گروه‌ها و سازمانهایی که فعالیت آنها قانوناً ممنوع اعلام شده است.

‌ماده 8 – در صورتی که هیأت مؤسس یا تشکلی در هر یک از دانشگاه‌ها با هیأت سه نفره اختلاف داشته باشد، می‌توانند موضوع را برای حل و فصل به‌ هیأت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع کنند.

[‌اساسنامه اتحادیه تشکلهای اسلامی دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی]

ب: تشکل‌های اسلامی اعضاء هیأت علمی

‌ماده 9 – اعضاء هیأت علمی دانشگاه‌ها و مدارس عالی می‌توانند در یک دانشگاه یک یا چند تشکل اسلامی اعضاء هیأت علمی تشکیل دهند.

‌ماده 10 – داوطلبان تشکیل یک تشکل اسلامی که حداقل عده آنان بایستی هفت نفر بوده و واجد شرایط ماده 7 این آیین‌نامه باشند اسامی خود را به‌ هیأت سه نفر بررسی صلاحیت طبق ماده 6 این آیین‌نامه ارائه و در صورت تأیید فعالیت خود را می‌توانند با اخذ پروانه موقت شروع کنند.

‌ماده 11 – تشکل اسلامی هیأت علمی در هر دانشگاه در صورتی رسمیت می‌یابد و می‌تواند بر مبنای پروانه دایم اخذ شده از کمک‌های دانشگاه‌ برخوردار شود که تعداد کل اعضاء آن (‌با احتساب 7 نفر هیأت مؤسس) به حداقل 4 درصد مجموع اعضاء هیأت علمی آن دانشگاه رسیده و در هیچ‌ صورت از 10 نفر کمتر نباشد.

‌ماده 12 – این آیین‌نامه مشتمل بر 12 ماده و 2 تبصره در دویست و شصت و پنجمین جلسه مورخ 70.8.28 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب‌ نهایی رسید.