‌آیین‌نامه استخدامی اعضای قراردادی نهضت سوادآموزی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۰/۰۷/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۷۰/۰۸/۰۸

5847ت343ه – 1370.07.27


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1370.7.14 بنا به پیشنهاد نهضت سوادآموزی و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره (3) ماده (2)‌ قانون مقررات استخدامی نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1367 آیین‌نامه استخدامی اعضای قراردادی نهضت سوادآموزی را به شرح زیر‌ تصویب نمود:

‌ماده 1 – در این آیین‌نامه نهضت سوادآموزی به اختصار “‌نهضت” و قانون مقررات استخدامی نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1367 به‌ اختصار “‌قانون” نامیده می‌شود.


ماده 2 – در اجرای تبصره (3) ماده (2) قانون اعضای قراردادی نهضت اعم از کارکنان ستادی، خدماتی و آموزشی تابع مقررات این آیین‌نامه خواهند بود.


‌ماده 3 – نهضت می‌تواند با توجه به بند “ب” ماده (2) قانون تا (7%) کل نیروی انسانی مورد نیاز خود را بر اساس مفاد این آیین‌نامه تأمین نماید که از این تعداد‌ می‌بایستی حداقل (95%) کادر آموزشی و (5%) بقیه کادر ستادی و خدماتی باشند.

‌تبصره – در صورتی که در اجرای تبصره (1) ماده (2) قانون اعضای ثابت نهضت افزایش یابند، به همان میزان اعضای قراردادی کاهش خواهند یافت.


‌ماده 4 – مدت قرارداد استخدام قراردادی یک سال است لیکن تمدید آن در صورت نیاز و رضایتبخش بودن خدمات عضو حداکثر تا (10) سال امکان‌پذیر است‌ و در موارد ضروری تمدید قرارداد بیش از مدت مذکور با موافقت رییس نهضت یا مقام مجاز از طرف وی بلامانع است.

‌تبصره – ملاک رضایتبخش بودن خدمات برای اعضای قراردادی، ضوابط و دستورالعملهای ارزشیابی کارکنان ثابت خواهد بود.


‌ماده 5 – استخدام قراردادی معلمان و اساتید بازنشسته و مستخدمان بازخرید شده دولت حسب مورد با رعایت ماده (8) قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی‌ دستگاه‌های دولتی مجاز می‌باشد.


ماده 6 – فسخ قرارداد اعضای قراردادی توسط هر یک از طرفین با یک ماه اعلام قبلی امکان‌پذیر است مگر آن که در فرم قرارداد شرایط دیگری قید شده باشد.

‌تبصره – فرم‌های قرارداد شامل دو نوع فرم کادر آموزشی و فرم کارکنان خدماتی و ستادی است که توسط دفتر مرکزی نهضت با هماهنگی سازمان امور اداری و‌ استخدامی کشور تهیه و در اختیار واحدهای ذیربط قرار خواهد گرفت.


‌ماده 7 – تغییر شغل مستخدم قراردادی یا تغییر محل جغرافیایی خدمت مستخدم در واحدهای تحت پوشش نهضت با اصلاح قرارداد منعقد شده و رعایت‌ مقررات مربوط مجاز می‌باشد.


‌ماده 8 – داوطلبان استخدام قراردادی باید دارای شرایط زیر باشند:
1 – تابعیت جمهوری اسلامی ایران و متدین به یکی از ادیان رسمی کشور و اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران.
2 – انجام خدمت وظیفه یا داشتن معافیت قانونی، در صورت مشمول بودن.
3 – عدم اعتیاد به مواد مخدر.
4 – نداشتن محکومیت جزایی مؤثر.
5 – توانایی انجام کار
6 – موفقیت در امتحان ورودی و اخذ تأییدیه گزینش.
7 – داشتن شرایط احراز شغل به تشخیص مرجع ذیصلاح نهضت.


ماده 9 – اولویت استخدام با آزادگان، جانبازان، افراد خانواده شهدا و مفقودالاثرهای انقلاب اسلامی و همچنین رزمندگانی که سابقه خدمت “9 ماه” متوالی و یا‌ یکسال متناوب در جبهه‌های حق علیه باطل داشته‌اند خواهد بود.


‌ماده 10 – حقوق و مزایای داوطلبان استخدام قراردادی مشمول این آیین‌نامه بر اساس جدول موضوع این ماده و شرایط ذیل آن تعیین می‌گردد و قابل پرداخت‌ است:
“‌جدول حقوق داوطلبان استخدام قراردادی و نهضت”
‌ردیف مدرک تحصیلی حداقل حقوق حداکثر حقوق
——————————————————————-
1 پایان دوره ابتدایی یا گواهینامه
تکمیلی نهضت سوادآموزی 35000 ریال 45000 ریال
2 دارا بودن گواهینامه تحصیلات دوره
اول متوسطه یا پایان دوره راهنمائی 42000 ریال 53000 ریال
3 دارا بودن گواهینامه دیپلم کامل متوسطه 52000 ریال 64000 ریال
4 دارا بودن گواهینامه فوق دیپلم 65000 ریال 78000 ریال
5 دارا بودن مدرک تحصیلی لیسانس 80000 ریال 94000 ریال
6 دارا بودن مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس 100000 ریال 115000 ریال
7 دکترای غیر تخصصی 125000 ریال 142000 ریال
8 دکترای تخصصی (‌پزشکی و پیراپزشکی) 140000 ریال 158000 ریال

‌تبصره 1 – افرادی که دارای تحصیلات حوزه‌ای هستند با توجه به ارزش استخدامی مدرک تحصیلی آنها که بر اساس مصوبات شورای امور اداری و استخدامی‌ کشور تعیین گردیده است در یکی از ردیفهای (3) تا (7) جدول موضوع این ماده قرار خواهند گرفت.

‌تبصره 2 – نهضت می‌تواند علاوه بر ارقام جدول فوق مبالغ زیر را به افراد مشمول این آیین‌نامه پرداخت نماید:
1 – به کادر آموزشی، معادل (5%) حقوق مربوط.
2 – به ازای هر سال خدمت تمام وقت مرتبط دولتی (5%) حقوق مربوط، مشروط بر آن که این افزایش حداکثر از حقوق ردیف مربوط تجاوز ننماید. در مورد‌ افرادی که با موافقت رییس نهضت یا مقام مجاز از طرف وی قرارداد آنها بیش از ده سال تمدید می‌گردد، رعایت سقف حداکثر الزامی نیست.
3 – در صورت خدمت در مناطق روستایی. دور افتاده و محروم تا (40%) حقوق مربوط به عنوان فوق‌العاده مخصوص، بر اساس دستورالعملی که توسط نهضت‌ تهیه خواهد شد.
4 – به افرادی که در مشاغل سرپرستی خدمت می‌نمایند، معادل (15%) حقوق مربوط.
5 – به متصدیان مشاغل فنی و تخصصی در ردیفهای (1) الی (4) جدول، تا (20%) حقوق مربوط.

‌تبصره 3 – جانبازان انقلاب اسلامی و آزادگان که با توجه به مدرک تحصیلی در یکی از ردیفهای (1) تا (7) جدول موضوع این ماده قرار می‌گیرند از حقوق یک‌ ردیف بالاتر برخوردار خواهند شد.

‌تبصره 4 – فوق‌العاده‌های بدی آب و هوا، محرومیت از تسهیلات زندگی، روزانه، اضافه کار ساعتی و ایاب و ذهاب بر اساس دستورالعملی که به تأیید سازمان‌ امور اداری و استخدامی کشور خواهد رسید به مشمولان این آیین‌نامه قابل پرداخت است.

‌تبصره 5 – رعایت لایحه قانونی مربوط به حداقل و حداکثر حقوق کارکنان دولت و مصوبات مربوط الزامی است.

‌تبصره 6 – حقوق و مزایای موضوع این ماده متناسب با افزایش‌هایی که در آیین‌نامه استخدام پیمانی مشمولان قانون استخدام کشوری اعمال می‌شود با نظر‌ سازمان امور اداری و استخدامی کشور افزایش خواهد یافت.


‌ماده 11 – در صورتی که شرایط بازار کار و سایر عوامل مؤثر اقتضائ نماید که برای استخدام برخی از متخصصان در مشاغل ردیفهای (5) تا (8) وجهی علاوه بر‌ حقوق و فوق‌العاده‌ها و مزایای مذکور در این آیین‌نامه پرداخت شود این وجه تحت عنوان فوق‌العاده مخصوص و حداکثر معادل (80%) حقوق مربوط مندرج در‌ جدول موضوع ماده (10) با پیشنهاد نهضت و تصویب کمیته موضوع ماده (11) آیین‌نامه استخدام پیمانی (‌موضوع تصویب‌نامه شماره 52282ت 664 مورخ1368.6.15) پرداخت خواهد شد.


‌ماده 12 – سقف اضافه کار ساعتی قابل پرداخت به مشمولان این آیین‌نامه معادل سقف تعیین شده در مورد مستخدمان مشمول قانون استخدام کشوری است‌ لیکن نهضت مجاز است برای افرادی که به صورت شبانه‌روزی در اردوگاه‌ها خدمت می‌نمایند تا (175) ساعت، اضافه کار ساعتی پرداخت نماید.


‌ماده 13 – کادر آموزشی قراردادی سالی دو ماه و دیگر اعضای قراردادی سالی یک ماه حق استفاده از مرخصی استحقاقی به نسبت مدت خدمت، با استفاده از‌ حقوق و مزایا خواهند داشت.

‌تبصره 1 – استفاده از مرخصی استحقاقی با تقاضای مستخدم و موافقت رییس مربوط می‌باشد.

‌تبصره 2 – حق استفاده از مرخصی مربوط به هر ماه برای ماه‌های بعد محفوظ است.
همچنین در صورت عدم استفاده مستخدم از مرخصی سالیانه خود، تنها‌نیمی از مدت مزبور با موافقت نهضت قابل انتقال به سال بعد خواهد بود.

تبصره 3 – حقوق و مزایای مدت مرخصی استحقاقی استفاده نشده در پایان مدت قرارداد در صورت عدم تمدید قابل پرداخت است.


ماده 14 – مستخدم قراردادی می‌تواند با موافقت نهضت هر سال از یک ماه مرخصی بدون حقوق استفاده نماید که مدت آن جزو سنوات خدمت محسوب‌ نمی‌گردد.

‌تبصره – آموزشیاران در طول مدت تدریس حق استفاده از مرخصی بدون حقوق را ندارند.


ماده 15 – نهضت می‌تواند به آن دسته از مستخدمان قراردادی که نحوه انجام کار آنان بر اساس نتایج ارزشیابی انجام شده مطلوب باشد، هر چهار ماه یک بار‌ مبلغی به عنوان حق کارآیی به نحوی که مبلغ مذکور از (30%) حقوق ماهانه فرد تجاوز نکند، پرداخت نماید.


‌ماده 16 – مستخدمان قراردادی موضوع این آیین‌نامه مشمول مقررات قانون تأمین اجتماعی خواهند بود و نهضت می‌بایستی حق بیمه مقرر را از دریافتی‌ ماهیانه فرد کسر و با اضافه نمودن سهم کارفرما طبق مقررات مربوط به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نماید.


‌ماده 17 – مستخدمان قراردادی در صورت ابتلا به بیماری که مانع از انجام کار آنان باشد و نیز زنان باردار از حمایتهای مقرر در قانون تأمین اجتماعی استفاده‌ خواهند نمود.

‌تبصره 1 – افراد موضوع این ماده موظفند ضمن آگاه نمودن دستگاه ذیربط از علت حضور نیافتن در محل خدمت، مدارک مربوط به بیماری را که به تأیید مراجع‌ قانونی مذکور در قانون تأمین اجتماعی رسیده باشد نیز در پایان ایام بیماری ارائه نمایند.

‌تبصره 2 – اجرت و فوق‌العاده‌ها یا مزایای مستخدمان قراردادی که عدم اشتغال آنان به سبب بیماری باشد و در بیمارستان بستری نشوند تا سه روز توسط نهضت‌ پرداخت خواهد شد و مازاد بر سه روز تا خاتمه بیماری و حداکثر پایان قرارداد مشمول مقررات تأمین اجتماعی خواهند بود.


‌ماده 18 – در صورتی که مستخدم قراردادی مدت هفت روز بدون اطلاع یا بدون عذر موجه در محل خدمت حاضر نشود نهضت می‌تواند بدون رعایت مفاد‌ قرارداد، قرارداد او را فسخ نماید که در این گونه موارد صرفاً حقوق پرداخت نشده به فرد قابل پرداخت است.


‌ماده 19 – اوقات کار، تعطیلات مستخدمان قراردادی همانند اعضای ثابت نهضت خواهد بود مگر اینکه نهضت اوقات کار و تعطیلات آنان را به نحو دیگری‌ تعیین نموده باشد.


‌ماده 20 – هر گاه مستخدم قراردادی در حین انجام وظیفه ناقص و یا ازکارافتاده شود یا به سبب انجام وظیفه و یا در حین انجام وظیفه فوت شود، مستخدم یا‌ بازماندگان طبق مقررات تأمین اجتماعی از مستمری ازکارافتادگی یا بازنشستگی یا مستمری بازماندگان استفاده خواهند نمود.


‌ماده 21 – رسیدگی به تخلفات اداری مستخدمان قراردادی و تعیین مجازاتهای آنان مشمول قانون رسیدگی به تخلفات اداری و آیین‌نامه اجرایی آن می‌باشد.


‌ماده 22 – هر گونه تغییر در مفاد این آیین‌نامه منوط به پیشنهاد نهضت و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزیران خواهد بود.

حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور