قانون نحوه اجرای اصل ۱۷۵ قانون اساسی در بخش نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۰/۰۷/۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳۷۰/۰۷/۱۱

‌ماده 1 – در اجراء اصل ۱۷۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با ترکیب زیر‌ تشکیل می‌گردد تا وظایف مقرر در این قانون را انجام دهد.

1 – دو نفر به نمایندگی از طرف قوه مجریه به انتخاب و معرفی رییس جمهور.

2 – دو نفر به نمایندگی از طرف قوه قضاییه به انتخاب و معرفی رییس قوه قضاییه.

3 – دو نفر به نمایندگی از طرف قوه مقننه به انتخاب و معرفی مجلس شورای اسلامی.

‌تبصره – شورای نظارت از بین اعضاء یک نفر را به عنوان رییس و یک نفر را به عنوان نایب رییس شورا برای مدت یک سال انتخاب می‌نماید که‌ مسئولیت اداره جلسات شورا، انجام مکاتبات و ابلاغ نظرات و مصوبات شورا را بر عهده خواهند داشت و همچنین یک نفر به عنوان دبیر شورا که‌ مسئولیت اداره امور دبیرخانه را عهده‌دار خواهد بود.


‌ماده 2 – اعضاء شورای نظارت در سازمان صدا و سیما برای مدت ۲ سال از طرف قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران انتخاب می‌گردند.

‌تبصره 1 – تجدید انتخاب اعضای شورای نظارت برای دوره‌های بعدی بلااشکال است.

‌تبصره 2 – تعداد جلسات، ترتیب جلسات و حد نصاب لازم برای اتخاذ تصمیمات و سایر امور داخلی شورا در آیین‌نامه داخلی شورای نظارت که‌ به تصویب دو سوم اعضاء شورای نظارت خواهد رسید، مشخص می‌گردد.

‌تبصره 3 – شورای نظارت می‌تواند در صورت نیاز یک تا دو نفر را جهت تهیه گزارش در هر یک از واحدها و شبکه‌ها و مراکز تابعه انتخاب و اعزام‌ نماید.


‌ماده 3 – شورای نظارت که مسئولیت نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد وظایف زیر را انجام خواهد داد.

1 – نظارت بر حسن انجام کلیه امور سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و تذکرات لازم در مورد تخلفات و انحرافات جهت اصلاح‌ امور مذکور.

2 – نظارت بر سیاستهای اجرایی که در نظر است در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به مرحله اجراء دربیاید و اعلام نظر اصلاحی‌ شورا به رییس سازمان.

3 – نظارت بر حسن اجراء قوانین مربوطه در سازمان صدا و سیما.

4 – نظارت بر ایجاد و یا انحلال هر بخش، واحد شعبه و دفاتر و نمایندگی در سازمان.

5 – نظارت بر انعقاد قراردادها و خریدهای داخلی و خارجی سازمان.

6 – نظارت بر سایر اموری که سازمان طبق قانون بر عهده دارد و انجام می‌دهد.

7 – گزارش منظم و مستمر از جریان امور در سازمان به مقام معظم رهبری و قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران.

‌تبصره – رییس سازمان صدا و سیما و معاونین وی و مدیران مراکز استانها و شهرستانها و دفاتر نمایندگی خارج از کشور موظف هستند در اجرای‌ دقیق وظایف شورای نظارت، اطلاعات و اسناد و مدارک مورد درخواست شورای نظارت را در اختیارشان قرار دهند.

‌ماده 4 – کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو بلااثر می‌گردد.

‌تبصره – این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجراء است.


‌موضوع نحوه اجرای اصل ۱۷۵ قانون اساسی در بخش نظارت که در تاریخ اول مهر ماه یک هزار و سیصد و شصت و نه به تصویب مجلس شورای‌ اسلامی رسیده و مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان قرار گرفته، در اجرای اصل یکصد و دوازدهم قانون اساسی، در جلسه روز پنجشنبه مورخ‌ یازدهم مهر ماه یک هزار و سیصد و هفتاد، به شرح فوق، به تصویب نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است.

‌اکبر هاشمی رفسنجانی
‌رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام