۴۴۲۶۵ت۲۹۵ه – ۱۳۷۰.۰۷.۰۹
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۰.۷.۳ بنا به پیشنهاد وزارت صنایع سنگین و به استناد بندهای (۲)، (۳) و (۴) ماده واحده قانون مقررات مربوط به ورود خودروی سواری در موارد خاص مصوب ۱۳۷۰.۳.۱۹ و تبصرههای (۱)، (۲) و (۳) قانون مزبور مقررات مربوط به ورود خودروی سواری به صورت بدون انتقال ارز را به شرح زیر تصویب نمود:
۱ – ورود موقت خودروی سواری توسط پیمانکاران خارجی دستگاههای اجرایی به تعداد متناسب با حجم طرح مربوط (که به پیشنهاد دستگاه اجرایی ذیربط به تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی رسیده است) بلامانع میباشد.
تبصره – پیمانکار خارجی موظف است حداکثر پس از خاتمه کار، خودروهای وارداتی را از کشور خارج نماید. در صورتی که خودروی وارداتی پس از خاتمه کار پیمانکار خارجی به علت استهلاک یا تصادف یا سانحه یا دلایل دیگر فاقد ارزش باشد، پیمانکار خارجی میتواند نسبت به اهدای آن به وزارت آموزش و پرورش (آموزش فنی و حرفهای) اقدام نماید در غیر این صورت موظف است نسبت به اسقاط نمودن خودروی وارداتی، با تأیید مسئولین ذیربط دایره راهنمایی ورانندگی کشور اقدام نماید.
۲ – ورود خودروی سواری با شرایط مندرج در بند (۸) این تصویبنامه توسط هر یک از فارغالتحصیلان ایرانی دانشگاههای معتبر خارجی که با مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر مورد تأیید وزارت فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (حسب مورد) از تاریخ ۱۳۵۷.۱۱.۲۲ به کشور مراجعت نموده یا مینمایند مشروط بر اینکه تا به حال خودرو وارد کشور ننموده یا از کارخانههای داخلی در این رابطه خودروئی دریافت نکرده باشند. فقط برای یک بار بلامانع است. وزارت صنایع سنگین ظرف (۱۵) روز از ابلاغ این تصویبنامه فهرست فارغالتحصیلانی را که با استفاده از تسهیلات موضوع تصویبنامه شماره ۶۰۳۷۸ مورخ ۱۳۶۴.۶.۲۱ از کارخانههای داخلی خودرو دریافت داشتهاند، کتباً به گمرک ایران اعلام مینماید.
۳ – ورود خودروی سواری با شرایط مندرج در بند (۸) این تصویبنامه توسط کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور و مأموران ثابت دستگاههای دولتی در خارج از کشور فقط برای یک بار در صورت تحقق شرایط زیر بلامانع است:
الف – کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور دارای کارنامه شغلی و گواهی اشتغال به کار معتبر حداقل به مدت دو سال، باشند. کارنامه شغلی و گواهی اشتغال به کار موضوع این بند میباید توسط وابستگان کار یا نمایندگیهای وزارت کار و امور اجتماعی در خارج از کشور یا در صورت عدم وجود وابسته کار یا نمایندگی وزارت کار و امور اجتماعی، نمایندگیهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور (با هماهنگی و موافقت وزارت کار و امور اجتماعی و بهنمایندگی از سوی آن وزارت) صادر شده باشد.
ب – مأموران ثابت دستگاههای دولتی در خارج از کشور (اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و غیره) حداقل دو سال تمام در خارج از کشور به عنوان مأمور ثابت انجام وظیفه نموده باشند.
در کشورهایی که تعاونی کارگران ایرانی تأسیس شده باشد. تعاونی مذکور میتواند به نمایندگی از سوی اعضای واجد شرایط خود نسبت به ورود و ترخیص خودرو طبق مفاد این تصویبنامه و سایر مقررات مربوط اقدام نماید.
تبصره ۱ – در مواردی که زن و شوهر هر دو مشمول مفاد این بند میگردند صرفاً یکی از آنها میتواند از این تسهیلات استفاده نماید.
تبصره ۲ – در مورد مأموران اعزامی از سوی وزارت آموزش و پرورش جهت اشتغال در مدارس ایرانی خارج از کشور، دو سال تحصیلی مبنا میباشد.
۴ – ورود خودروی سواری توسط نمایندگیهای مجاز شرکتهای اتومبیلسازی خارجی به وکالت از طرف مشمولان بندهای فوق بلامانع است.
۵ – واحدهای خودروسازی تحت پوشش وزارت صنایع سنگین و نمایندگیهای مجاز میتوانند با اجازه وزارت صنایع سنگین نسبت به ورود انواع خودروهای سواری ویژه استفاده جانبازان و معلولان که قابل ساخت در داخل نیستند، اقدام نمایند.
خودروهای وارداتی موضوع این بند با ارائه معرفی نامه از بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی یا سازمان بهزیستی کشور، توسط واحدهای خودروسازی و نمایندگیهای مجاز بر اساس دستورالعملی که توسط وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی و بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی تهیه و تصویبمیشود، توزیع میگردد.
۶ – واحدهای خودورسازی تحت پوشش وزارت صنایع سنگین یا دارندگان موافقت اصولی برای ساخت خودرو میتوانند به منظور بررسی امکان ساخت در داخل کشور به تعدادی که وزارت صنایع سنگین تعیین مینماید و با اجازه آن وزارت خودروی سواری وارد و ترخیص نمایند.
۷ – سود بازرگانی خودروهای سواری موضوع این تصویبنامه مطابق جداول ضمیمه آییننامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات میباشد.
۸ – خودروهای وارداتی مشمول ضوابط این تصویبنامه میبایستی دارای شرایط ذیل باشند:
الف – خودروی سواری باید نو باشد یا از تاریخ ساخت آن بیش از (۵) سال نگذشته باشد.
تبصره – حقوق گمرکی و سود بازرگانی خودروهای وارداتی (اعم از نو یا مستعمل) بر اساس قیمت نو سال ساخت آنها محاسبه و دریافت میگردد.
ب – قابلیت مصرف بنزین بدون سرب یا گاز مایع را داشته باشند.
ج – خودروی وارداتی باید دارای نمایندگی و تعمیرگاه مجاز در داخل کشور باشد.
تبصره – فهرست سازندگان خودروی سواری که دارای نمایندگی و تعمیرگاه مجاز در داخل کشور میباشند ظرف مدت یک ماه از ابلاغ این تصویبنامه توسط وزارت صنایع سنگین اعلام خواهد شد. سازندگانی که در حال حاضر فاقد نمایندگی و تعمیرگاه مجاز در داخل کشور هستند پس از ایجاد نمایندگی و تعمیرگاه مجاز، توسط وزارت صنایع سنگین اعلام میگردند.
د – خودروهای وارداتی از نظر آلودگی محیط زیست باید ضوابطی را که شورای عالی حفاظت محیط زیست تصویب نموده یا مینماید، دارا باشند.
۹ – ورود خودروی سواری نو از انواع مارکهایی که در داخل کشور تولید میشود تنها توسط شرکتهای سازنده داخلی آنها که از طریق وزارت صنایع سنگین اعلام میشود، مجاز میباشد.
تبصره – فهرست سازندگانی که در آینده به تولید خواهند رسید توسط وزارت صنایع سنگین در زمان مناسب جهت اجرا اعلام خواهد شد.
حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور