‌آیین‌نامه صندوق تعاون و رفاه کارکنان دادگستری

تاریخ تصویب: ۱۳۷۰/۰۵/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۷۰/۰۶/۳۱

شماره ۴۳۴۲۱ت۲۵۶‌ه – ۱۳۷۰/۶/۲۱

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۰/۵/۳۰ بنا به پیشنهاد وزارت دادگستری، در اجرای بند (2) ماده (1) قانون طرز استفاده از درآمد صندوق‌های “‌الف” و “ب”‌ اداره کل تصفیه امور ورشکستگی مصوب ۱۳۴۴ و به استناد ماده (2) قانون مزبور آیین‌نامه صندوق تعاون و رفاه کارکنان دادگستری را به شرح زیر تصویب نمود:


‌فصل اول – کلیات

‌ماده 1 – به منظور راهگشایی در جهت تأمین مسکن قضات و کارکنان (‌شاغل و بازنشسته) دادگستری از طریق اعطای وام خرید، احداث یا تأمین واحد‌ مسکونی همچنین اعطای وام ضروری جهت تأمین مخارج ازدواج، بیماری، تعمیرات منزل مسکونی و دیگر نیازهای اضطراری، صندوق تعاون و رفاه کارکنان‌ دادگستری که در این آیین‌نامه به اختصار “‌صندوق” نامیده می‌شود تشکیل می‌گردد و بر اساس مقررات این آیین‌نامه اداره خواهد شد.

‌ماده 2 – صندوق دارای شخصیت حقوقی است و مدت آن نامحدود است.

‌ماده 3 – مرکز صندوق در تهران می‌باشد و در صورت نیاز بنا به تشخیص و تصویب وزیر دادگستری شعب صندوق در استانها و شهرستانها تأسیس می‌گردد.

‌ماده 4 – سرمایه صندوق از مجموع سرمایه صندوق تعاون مسکن وزارت دادگستری و صندوق تعاون دادگستری که از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه منحل می‌گردند‌ و وجوهی که از سایر منابع (‌اعم از دولتی و غیر دولتی) به وسیله مقام‌های دادگستری و شورای عالی قضایی (‌وقت) جهت اعطای وام به کارکنان و قضات‌ دادگستری در اختیار صندوقهای مزبور قرار گرفته است، تشکیل می‌گردد.

‌تبصره 1 – کلیه دیون و تعهدات همچنین مطالبات و موجودی حسابهای بانکی صندوق تعاون مسکن وزارت دادگستری و صندوق تعاون دادگستری عیناً به‌ صندوق منتقل می‌گردد.
‌مسئولان قانونی صندوق‌های مزبور مکلفند حداکثر ظرف دو ماه گزارش جامعی از عملکرد دوره تصدی خود مشتمل بر سرمایه، پرداختهای انجام شده، اقساط‌ وصولی و مانده بدهی‌ها (‌با صورت ریز بدهکاران) و موجودی حسابهای بانکی صندوق را برای تسویه دوره عملکرد صندوق‌های مزبور تهیه و به وزیر‌دادگستری ارائه نمایند.

‌تبصره 2 – [اصلاحی ۱۳۷۷/۲/۲]
قوه قضایی می‌تواند برای افزایش منابع صندوق به منظور امکان اعطای وام به تعداد بیشتری از متقاضیان، نسبت به افزایش سرمایه صندوق از‌ محل اعتبارات وزارت دادگستری، پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه و با رعایت قوانین و مقررات مربوط یا اخذ‌ وام اقدام نماید.


‌فصل دوم – ارکان

‌ماده 5 – صندوق دارای ارکان زیر می‌باشد:
1 – هیأت مدیره
2 – مدیره عامل
3 – بازرس


‌هیأت مدیره

‌ماده 6 – اداره امور صندوق به عهده هیأت مدیره‌ای مرکب از سه نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی‌البدل است که به پیشنهاد معاون اداری و مالی دادگستری و‌ تأیید وزیر دادگستری برای مدت چهار سال انتخاب می‌شوند.

‌تبصره 1 – انتخاب مجدد اعضای اصلی و علی‌البدل هیأت مدیره بلامانع است و در صورت فوت، استعفا، بازنشستگی یا علل دیگری که مانع ادامه کار هر یک‌ از آنان باشد وزیر دادگستری جانشین آنان را برای بقیه مدت تعیین خواهد نمود.

‌تبصره 2 – جلسات هیأت مدیره صندوق با حضور دو نفر از اعضا رسمیت دارد و تصمیمات با دو رأی موافق لازم‌الاجرا خواهد بود.

‌ماده 7 – وظائف و اختیارات هیأت مدیره صندوق به شرح زیر می‌باشد:
1 – انتخاب مدیر عامل صندوق.
2 – بررسی و تأیید برنامه و بودجه سالانه، آیین‌نامه‌های داخلی و دستورالعملهای صندوق و اصلاحات آنها که از طرف مدیر عامل پیشنهاد می‌شود و ارائه آن‌ جهت تصویب وزیر دادگستری.
3 – بررسی و تأیید ترازنامه و صورتحساب سود و زیان و گزارش عملکرد سالانه صندوق و ارائه آن به وزیر دادگستری.
4 – تعیین میزان و مدت وام خرید، احداث یا تأمین مسکن و همچنین میزان و مدت وام حوائج ضروری.
5 – رسیدگی و اقدام در مورد افزایش امکانات صندوق
6 – سایر وظایف و اختیاراتی که در چهارچوب وظایف صندوق توسط وزیر دادگستری به هیأت مدیره واگذار می‌شود یا در این آیین‌نامه پیش‌بینی شده است.

‌مدیر عامل

‌ماده 8 – مدیر عامل صندوق از بین اعضای هیأت مدیره یا خارج از آن به پیشنهاد هیأت مدیره و تأیید وزیر دادگستری برای چهار سال انتخاب می‌گردد و انتخاب‌ مجدد وی بلامانع می‌باشد.

‌تبصره – در صورت فوت، استعفا، بازنشستگی یا علل دیگری که مانع ادامه کار مدیر عامل صندوق باشد وزیر دادگستری جانشین وی را برای بقیه مدت انتخاب‌ می‌نماید.

‌ماده 9 – وظائف و اختیارات مدیر عامل به شرح زیر می‌باشد:
1 – هدایت امور اداری و مالی صندوق به نحو صحیح.
2 – اجرای تصمیمات هیأت مدیره صندوق.
3 – تهیه و تنظیم برنامه و بودجه سالانه، آیین‌نامه‌های داخلی و دستورالعملهای صندوق و ارائه آنها به هیأت مدیره.
4 – تهیه و تنظیم ترازنامه، صورتحساب سود و زیان و گزارش عملکرد سال مالی قبل صندوق و ارائه آنها به هیأت مدیره.
5 – نمایندگی صندوق در کلیه مراجع و محاکم قضایی و اداری با حق تعیین وکیل و وکیل با حق توکیل.

‌تبصره – مدیر عامل صندوق می‌تواند موقتاً و با تصویب وزیر دادگستری تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به یکی از اعضای اصلی یا علی‌البدل هیأت مدیره‌ تفویض نماید.

‌ماده 10 – بازرس یا بازرسان صندوق توسط وزیر دادگستری تعیین می‌گردند و موظفند علاوه بر انجام وظائف بازرسی، نظریه خود را در مورد ترازنامه،‌ صورتحساب سود و زیان و گزارش عملکرد سالانه صندوق (‌که توسط مدیر عامل تهیه و به تأیید هیأت مدیره می‌رسد) به وزیر دادگستری ارائه نمایند.

‌فصل سوم – سایر مقررات

‌ماده 11 – سالی مالی صندوق از اول فروردین هر سال شروع و در پایان اسفند همان سال خاتمه می‌یابد به استثنای سال اول تشکیل صندوق که از تاریخ تشکیل‌ صندوق لغایت پایان اسفند همان سال می‌باشد.

‌ماده 12 – وزارت دادگستری امکانات و کارکنان مورد نیاز برای انجام امور اداری و مالی صندوق را در اختیار آن صندوق قرار دهد.

‌ماده 13 – وام خرید، احداث با تأمین مسکن، به قضات و کارکنان اداری (‌شاغل و بازنشسته) که دارای شرایط زیر باشند، اعطا می‌گردد:
1 – بیش از (4) سال سابقه خدمت رسمی (‌در مورد شاغلین) داشته باشند.
2 – خود یا همسر و اولاد تحت تکفل آنان مالک واحد مسکونی نباشند.
3 – قبلاً از وام مسکن وزارت دادگستری یا مؤسسات تابع آن بهره‌مند نشده باشند.

‌تبصره 1 – وابستگان درجه یک شهدا، جانبازان انقلاب اسلامی، آزادگان و رزمندگانی که بیش از یک سال متوالی یا متناوب در جبه‌های نبرد حق علیه باطل‌ خدمت کرده باشند از شرط مذکور در بند (1) این ماده مستثنی هستند.

‌تبصره 2 – در صورتی که قضات و کارکنان واجد شرایط موضوع این ماده یا همسر و اولاد تحت تکفل آنان، زمین ملکی داشته باشند می‌توانند طبق ضوابطی که‌ از طرف وزیر دادگستری تعیین خواهد شد برای احداث ساختمان، از وام مسکن استفاده نمایند.

‌تبصره 3 – وام خرید، احداث یا تأمین مسکن صرفاً یک بار به هر فرد واجد شرایط اعطا می‌شود.

‌ماده 14 – وام حوائج ضروری با تعهد پرداخت اقساط به وسیله شخص وام گیرنده و ضمانت یک نفر از قضات یا کارمندان رسمی دادگستری مبنی بر تقبل‌ برگشت وام، کارمزد و هزینه‌های احتمالی و تقبل و تعهد اداره کل امور مالی با واحد مالی مربوط مبنی بر کسر و برگشت به موقع اقساط وام از حقوق و مزایای‌ دریافتی وام گیرنده با ضامن، به کارکنان رسمی و غیر رسمی و بازنشستگان اعطا می‌گردد و هیچکس نمی‌تواند ضمانت بازپرداخت وام بیش از یک نفر را تقبل‌نماید.

‌ماده 15 – کارمزد وام اعطایی (4%) در سال می‌باشد و در ابتدا به مبلغ وام اضافه می‌شود.

‌ماده 16 – بدهی‌های ناشی از دریافت وام، توسط صندوق نزد شرکت سهامی بیمه ایران، بیمه می‌شود تا در صورت فوت وام گیرنده بدهی او بخشوده شده و از‌ ورثه مطالبه نگردد. حق بیمه مربوط، به جمع بدهی وام گیرنده افزوده می‌شود.

‌ماده 17 – کلیه هزینه‌های مربوط به کارشناسی، تنظیم سند، بیمه و پرداخت مالیات، عوارض و سایر هزینه‌های مربوط به تنظیم سند قرارداد وام، به عهده وام‌گیرنده است.

‌ماده 18 – چگونگی رابطه صندوق و بانک عامل در مورد پرداخت وجه مربوط به وام به کسانی که از طرف صندوق معرفی می‌شوند، وصول وجوه مربوط به‌ اقساط استرداد وام، مبلغ کارمزد بانک، شرایط بیمه و به طور کلی حدود اختیارات بانک عامل به وکالت از صندوق در اجرای این آیین‌نامه، طبق قراردادی خواهد‌ بود که بین صندوق و بانک عامل تنظیم خواهند شد.

‌ماده 19 – در صورتی که معلوم شود وام گیرنده یا همسر یا اولاد تحت تکفل او هنگام درخواست یا دریافت وام مسکن، خانه ملکی داشته است کلیه بدهی وام‌گیرنده از بابت اخذ وام موضوع این آیین‌نامه حال می‌شود و باید با احتساب خسارت متعلقه که هیأت مدیره تعیین و به تصویب وزیر دادگستری می‌رساند،‌ مسترد گردد. اگر وام‌گیرنده پس از اخطار صندوق یا بانک عامل ظرف یک ماه نسبت به استرداد وام و خسارت اقدام ننماید با صدور اجراییه و اقدام قانونی دیگر‌نسبت به وصول وام و خسارت وارد شده از هر قبیل، اقدام خواهد شد.

‌ماده 20 – ضوابط مربوط به تعیین الویت متقاضیان واجد شرایط برای دریافت وام و همچنین دستورالعمل‌هایی که در اجرای این آیین‌نامه لازم است از طرف‌ وزیر دادگستری تعیین و ابلاغ خواهد شد.

– از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه آیین‌نامه راجع به تشکیل صندوق تعاون دادگستری و شرایط وام مصوب 1344.10.29 و تصویب‌نامه شماره ۴۴۶۵۶ مورخ ۱۳۵۶/۶/۲۱ راجع به تشکیل صندوق تعاون مسکن وزارت دادگستری ملغی می‌گردند.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور