‌آیین‌نامه تشکیل شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی [مصوب ۱۳۶۹]

تاریخ تصویب: ۱۳۶۹/۱۱/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۷۰/۰۷/۱۵

[‌به موجب ماده ۱۵ آیین‌نامه شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی، مصوب ۱۳۷۳/۱۰/۲۰ لغو ضمنی شده است.]

شماره ۳۶۳۲‌دش مورخ ۶۹.۱۱.۱۷

مصوب جلسات ۲۳۴ و ۲۳۷ مورخ ۶۹.۱۰.۱۱ و ۶۹.۱۱.۹‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی


‌ماده ۱ – آموزشهای علمی – کاربردی به آموزشهایی اطلاق می‌شود که به قصد ارتقاء دانش افراد و ایجاد مهارتهای لازم و به فعالیت درآوردن‌ استعدادهای نهفته در ایشان تعلیم داده می‌شود و دانش‌آموختگان را برای احراز شغل، حرفه و کسب کار، در مشاغل گوناگون آماده می‌کند و توانایی آنان‌ را برای انجام کاری که به آنان محول شده است تا سطح مطلوب افزایش می‌بخشد.

‌ماده ۲ – هدف از این آموزشها تربیت افرادی است که در کلیه سطوح برای بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات به آنان نیاز است.

‌ماده ۳ – آموزشهای علمی – کاربردی در برنامه‌ریزی و هدایت، مبتنی بر نکات ذیل خواهد بود:

الف [اصلاحی ۱۳۷۰/۲/۳۱]
به کاربردن نظریه های علمی و مکتسبات فنی در جهت رشد جمله تواناییهای عملی.

ب – برقراری هماهنگی و رابطه صحیح میا ن آموزش و نیازهای شغلی .

ج – انعطاف پذیرکردن برنامه های آموزشی به تناسب تحولات صنعتی

د – [اصلاحی ۱۳۷۱/۶/۳]
آماده سازی تدریجی و مستمر افراد برای اشتغال آنان در حیطه شغلی خاص و یا طیفی از مشاغل همگون.

ه – [اصلاحی ۱۳۷۱/۶/۳]
طراحی این آموزش ها به نحوی که فارغ التحصیلان هریک از مراحل و مقاطع مختلف دارای کارآیی لازم برای اشتغال باشند و امکان بازگشت به آموزش و یا ادامه آن برای آنها فراهم باشد.

و– کارآموزی و کسب مهارتهای شغلی با برنامه ریزی هماهنگ

ز – [اصلاحی ۱۳۷۱/۶/۳]
افزایش نسبت آموزشهای علمی به آموزشهای عملی به تناسب ارتقاء سطوح آموزشی.

ح – [اصلاحی ۱۳۷۰/۲/۳۱]
ایجاد تحول در نظام اشتغال و دستمزد به نحوی که ارتقاء شغلی در مشاغل تخصصی مستلزم کسب آموزشهای علمی – کاربردی در مراحل بالاتر باشد.

ماده ۴ – ساختار آموزشی ، آموزش های علمی -کاربردی ، دوره ای است که پس از پایان دوره راهنمایی تحصیلی آغاز (مقطع ورودی ) و تا بالاترین سطوح آموزش عالی ادامه می یابد.

ماده ۵– برنامه های آموزش علمی – کاربردی ،به طور هماهنگ وبرای ارتقاء دانش ومهارت افراد در هر یک از دوره ها و زمینه های هر سطح طراحی میشود . به طوری که این آموزشها در کل دوره از انسجام و پیوستگی و هماهنگی و تناسب کامل برخوردار باشد.

ماده ۶– برنامه ریزی درسی و آموزشی وانتخاب اعضای هیات علمی دوره های آموزشهای علمی کاربردی ، بر حسب مورد با تشکیل کمیته های تخصصی جدید ، زیرنظر گروه خاص که دوره های علمی – کاربردی را هماهنگ خواهد کرد به تصویب شورای عالی برنامه ریزی می رسد این گروه به عنوان گروه هشتم شورای عالی برنامه ریزی محسوب میگردد:

ماده ۷– نظام سیاستگذاری و شیوه اجراء :
سیاست گذاری در امر آموزشهای علمی – کاربردی وتعیین شیوه های اجرایی توسط شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی انجام خواهد گرفت . ریاست عالیه شورا با رئیس جمهور خواهد بود و اعضاء آن نیز عبارت خواهند بود:

الف – معاون اول رئیس جمهور که ریاست شورا را به عهده خواهد داشت.

ب – وزیر فرهنگ و آموزش عالی که نایب رئیس شورا خواهد بود.

ج – وزرای آموزش وپرورش ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، کشاورزی ، صنایع ، صنایع سنگین و معادن و فلزات

[الحاقی ۱۳۷۱/۱۰/۸]- وزیر نیرو

د– پنج تن از صاحب نظران در امر برنامه ریزی و هدایت آموزشهای فنی – حرفه ای
این پنج تن را شورای عالی انقلاب فرهنگی از گروههای فنی و مهندسی ،کشاورزی ، علوم پایه ، پزشکی ، علوم انسانی و هنر انتخاب خواهد کرد.
و همچنین انتخاب یک نفر از صاحب نظران در برنامه ریزی آموزشهای فنی و حرفه ای در دوره متوسطه توسط شورای عالی.

هـ – دبیر شورا از میان اعضاء هیات علمی و صاحب نظران آموزشهای علمی – کاربردی به پیشنهاد وزیر فرهنگ و آموزش عالی با هماهنگی رئیس شورا و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب و حکم او از طرف رئیس شورا ابلاغ خواهد شد.

اداره کلیه امور دبیرخانه که در وزارت فرهنگ و آموزش عالی مستقر خواهد شد به عهده دبیر خواهد بود.

و – هریک از اعضاء هیات دولت که وجود او در بعضی از جلسات لازم تشخیص داده شود.

[الحاقی ۱۳۷۱/۶/۳] – دبیر کل سازمان اداری و استخدامی کشور.

دعوت از این اعضاء توسط رئیس شورا انجام خواهد گرفت و مدعو با حق رای در جلسه یا جلسات شرکت خواهد کرد.

ماده ۸– وظایف شورای عالی:

الف – تصویب سیاستهای مربوط به توسعه و تقویت آموزشهای علمی – کاربردی

ب – تصویب شیوه سرمایه گذاری و میزان مشارکت بخشهای مختلف برای توسعه این آموزشها و نحوه تامین اعتباراتی که برای اجرای مصوبات مورد نیاز است.

ج – بررسی سیاستهای تربیت و تأمین متخصصان مورد نیاز مراکز آموزش عالی- کاربردی

د– تصویب سیاستهای عمومی پذیرش دانشجو

هـ – ایجاد هماهنگی در فعالیتهایی که از طرف وزارتخانه ها و نهادهای مختلف در زمینه این آموزشها انجام می گیرد .

و – بررسی و تصویب پیشنهادهای لازم برای پشتیبانی از این آموزشها

ز– تعیین شیوه هایی که برای بالابردن جایگاه و منزلت اجتماعی و فرهنگی آموزشهای علمی – کاربردی لازم است .

ح – بررسی و مطالعه برنامه های آموزشهای علمی -کاربردی به منظور متناسب کردن این برنامه ها و همچنین دانش فنی با شرایط فرهنگی و نیازهای واقعی جامعه

و – بررسی و گزارشی که سالانه در خصوص پیشرفت آموزشهای علمی -کاربردی تهیه می شود و ارائه پیشنهادهای جدید برای بالابردن کیفیت و کمیت این آموزشها در آینده و تصویب این پیشنهادها.

ط – [الحاقی ۱۳۷۱/۶/۳]
تصویب طرحها و برنامه های میان مدت و بلندمدت آموزشهای علمی کاربردی.

ماده ۹– تهیه و تصویب کلیه آئین نامه های تشکیلاتی و اجرائی.

ماده ۱۰– این آیین نامه که در ۱۰ ماده توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی تهیه گردیده در جلسات ۲۳۴ و ۲۳۷ مورخ ۶۹/۱۰/۱۱ و ۶۹/۱۱/۰۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی