(مصوب جلسات 226، 231، 232 و 235 مورخ 7.24، 9.13، 9.20، 69.10.18 شورای عالی انقلاب فرهنگی)
شماره .3634دش – تاریخ 69.11.17
ماده 1 – هدف: فراهم آوردن شرایط و امکانات کافی برای ارتقاء کیفیت آموزشهای
متوسطه (نظری و فنی و حرفهای) و توسعه کمی این آموزشها به تناسب نیازهای
اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور با توجه به مقتضیات جغرافیایی مناطق و رعایت تناسب
بین محتوای آموزشی و نیازها ومقتضیات جنسی و سنی دانشآموزان با رعایت این اصول:
الف) ایجاد انعطاف لازم به منظور سمتگیری آموزشهای متوسطه در جهت اشتغال مفید و
ادامه تحصیل در آموزش عالی و تعیین رشتههای تحصیلیبر حسب نیازهای کشور و علاقه و
استعداد افراد، بر طبق شرایط و امکانات محیط با توجه به پیشرفتهای علمی و فنی.
ب) افزایش کمیت و بالا بردن سطح کیفیت و میزان منزلت آموزشهای فنی و حرفهای
ج) فراهم آوردن زمینه و شرایط مناسب برای استفاده بهینه از امکانات جامعه به منظور
اجرای آموزشهای متوسطه و سازماندهی آموزشهای خارج ازمدرسه و تقویت و گسترش این
آموزشها با استفاده از امکانات دستگاههای مختلف کشور.
تبصره: اهداف تفصیلی، سطوح و رشتههای آموزشهای متوسطه با توجه به سیاستها و
اهداف مندرج در طرح کلیات نظام آموزش و پرورش توسطوزارت آموزش و پرورش تهیه و
تنظیم خواهد شد.
ماده 2 – طول دوره آموزش متوسطه 3 سال است و تعداد واحدهای درسی مورد نیاز برای
اخذ دیپلم متوسطه 96 واحد در دو گروه درسی به شرح زیراست:
الف) دروس مشترک: دروسی است که آموختن آنها برای ارتقاء بینش علمی، اجتماعی
اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هر فارغالتحصیل دوره متوسطهضرورت دارد. تعداد دروس
مشترک حدود نیمی از واحدها است که عمدتاً در پایههای اول و دوم دوره متوسطه ارائه
میشود.
ب) دروس اختصاصی: دروسی است که دانشآموز با گذراندن آنها پایه علمی یا عملی
مناسبی برای ورود به بازار کار و اشتغال یا ادامه تحصیل درمؤسسات آموزش عالی در
هر یک از گرایشهای تحصیلی کسب میکند.
تبصره – به فارغالتحصیلان این دوره گواهینامه پایان تحصیلات متوسطه (دیپلم)
اعطاء خواهد شد.
ماده 3 – شاخه آموزشهای مهارتی با استفاده از امکانات مراکز تولیدی و خدماتی
بخشهای اقتصادی فرهنگی و آموزشی و با احداث مراکز خاص بهمنظور جذب و تشویق
دانشآموزان مستعد و علاقهمند برای کسب مهارتهای مورد نیاز جامعه و گسترش آموزش
آنها به تناسب امکانات و بر اساسمقررات ایجاد میشود. دارندگان گواهینامه پایان
تحصیلات دوره راهنمایی در صورت تمایل میتوانند در این شاخه ثبت نام کنند و با
گذراندن 32 واحددرس مهارت گواهینامه درجه 2 مهارت یا با گذراندن 48 واحد درس
مهارت گواهینامه درجه 1 مهارت دریافت دارند.
این گونه دانشآموزان در صورتی که 48 واحد دروس مشترک را نیز با موفقیت بگذرانند
یا گذرانده باشند به دریافت دیپلم مهارت نائل میگردند.
ماده 4 – وزارت آموزش و پرورش به منظور آماده ساختن فارغالتحصیلان دوره متوسطه
برای ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی یک دورهپیش دانشگاهی دایر خواهد
کرد.
طول این دوره در حدود یک سال تحصیلی خواهد بود و ورود فارغالتحصیلان دوره متوسطه
به این دوره بر اساس ضوابط و شرایطی خواهد بود کهشورای عالی آموزش و پرورش تعیین
میکند.
ماده 5 – برنامهریزی درسی دوره پیش دانشگاهی با توجه به شرایط و مقتضیات
آموزشهای عالی و برنامههای درسی دوره متوسطه و با همکاری و تأییدوزارت فرهنگ و
آموزش عالی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر حسب مورد صورت خواهد گرفت.
مسئولیت اجرای برنامههای دوره پیش دانشگاهی به عهده وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.
ماده 6 – دارندگان گواهینامه پایان دوره پیش دانشگاهی مطابق ضوابط و مقرراتی که
برای ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی وجود دارد میتوانندمتقاضی ورود به
دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحصیل در دورههای دانشگاهی شوند.
ماده 7 – فارغالتحصیلان دوره متوسطه نیز همانند دارندگان گواهینامه پایان دوره
پیش دانشگاهی در صورت تمایل به تحصیل در دوره کاردانی میتوانندطبق ضوابط و
مقررات خاص (بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی) انتخاب رشته کنند.
ماده 8 – وزارت فرهنگ و آموزش عالی (با هماهنگی دستگاههای ذیربط) با طراحی و
اجرای دورههای خاص آموزشهای علمی کاربردی (تکنولوژی)زمینه ارتقاء
فارغالتحصیلان دورههای آموزش فنی و حرفهای و کاردانی فنی و همچنین کاردانی
تربیت معلم را تا سطوح کارشناسی و بالاتر فراهمخواهد کرد. برنامهها و شیوه اجرای
این دورهها به تصویب شورای عالی برنامهریزی خواهد رسید.
ماده 9 – به منظور ایجاد تسهیلات برای ارائه آموزشهای پاره وقت و تکمیل دروس اصلی
یا مشترک، سازماندهی مناسب برای آموزشهای تکمیلی بهصورت تکدرس و اجرای آن توسط
وزارت آموزش و پرورش یا سایر بخشهای دولتی و غیر دولتی با نظارت این وزارت انجام
میگیرد. این آموزشهامیتواند شامل کلیه دروس مشترک، اصلی یا پودمانهای مهارت
باشد، وزارت آموزش و پرورش ترتیبات لازم را برای تعیین ارزش تحصیلی
آموختههایخارج از مدرسه و چگونگی نظارت و توسعه و تشویق آنها به عمل میآورد.
ماده 10 – به منظور تربیت نیروی انسانی لازم برای اجرای طرح جدید آموزش متوسطه،
وزارت فرهنگ و آموزش عالی با هماهنگی وزارت آموزش وپرورش مقدمات لازم و
برنامههای متناسب را تهیه خواهند کرد.
ماده 11 – وزارت آموزش و پرورش نسبت به تهیه پیشنویس قوانین و مقررات مناسب جهت
سازماندهی مدیریت، برنامهریزی و اجرای این طرح وارائه آن برای تصویب مراجع ذیربط
اقدام خواهد کرد.
ماده 12 – طرح تغییر نظام آموزش و پرورش دوره متوسطه به شرح فوق در 12 ماده دو
تبصره در طی جلسات 226، 231، 232 و 235 به تصویبشورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.