‌قانون اجازه تأسیس باشگاه ورزشی و ورزشگاه توسط مردم با نظارت دولت

تاریخ تصویب: ۱۳۶۹/۱۰/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۱۱/۰۱

‌ماده واحده – به موجب این قانون سازمان تربیت بدنی ایران مجاز است برای متقاضیان واجد صلاحیت مجوز تأسیس ورزشگاه و پروانه فعالیت‌ برای باشگاه‌های ورزشی مطابق ضوابط کارشناسی صادر و امکانات زیر را در صورت لزوم در اختیار آنها قرار دهد.

1 – سازمان تربیت بدنی می‌تواند با هماهنگی مراجع ذیربط زمینهای تحت تملک خود را جهت تأسیس ورزشگاه به افراد موضوع ماده واحده‌ اجاره دهد.

2 – اراضی که به تشخیص وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان اراضی شهری با کاربری ورزشی مشخص می‌شوند در اختیار سازمان تربیت بدنی‌ قرار می‌گیرد. در صورتی که زمین متعلق به دولت نباشد و سازمان مزبور امکان تملک آن را نداشته باشد اشخاص حقیقی یا حقوقی که اجازه تأسیس‌ ورزشگاه یا پروانه فعالیت برای باشگاه را دارند با موافقت سازمان تربیت بدنی و جلب رضایت مالک می‌توانند زمین مزبور را تملک کنند.

‌تبصره ۱- در صورت تخلف مؤسسان باشگاههای ورزشی و ورزشگاهها از ضوابط و مقررات سازمان تربیت بدنی، سازمان می‌تواند پروانه فعالیت‌ باشگاهها و ورزشگاهها را به طور موقت یا دائم لغو کند. آیین‌نامه اجرایی این تبصره توسط سازمان ظرف مدت دو ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران‌ می‌رسد.

‌تبصره ۲- سازمان مجاز است شرکتی برای تجهیز و نگهداری تأسیسات ساختمانهای ورزشی تأسیس نماید. ‌رئیس سازمان تربیت بدنی و وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه نمایندگی سهام دولت را در شرکت مزبور به عهده داشته و‌ اساسنامه شرکت توسط سازمان تربیت بدنی ظرف دو ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

[‌اساسنامه شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور]

‌تبصره ۳- متقاضیان تأسیس باشگاه ورزشی باید متدین و معتقد به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی بوده و فاقد هر گونه سوء سابقه سیاسی،‌ اعتقادی و اخلاقی باشند.

‌تبصره 4 – سازمان تربیت بدنی موظف است ظرف دو ماه از تاریخ تصویب این قانون آیین‌نامه اجرایی این قانون را جهت تصویب به هیأت وزیران‌ پیشنهاد نماید.

[‌آیین‌نامه اجرایی قانون اجازه تأسیس باشگاه ورزشی و ورزشگاه توسط مردم با نظارت دولت]


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و چهار تبصره در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ هیجدهم دی ماه یک هزار و سیصد و شصت و نه مجلس شورای‌ اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۶۹/۱۰/۲۶ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – مهدی کروبی