‌آیین‌نامه اجرایی آموزش عالی آزادگان

تاریخ تصویب: ۱۳۶۹/۰۷/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۰۸/۱۳

85634ت293ه – 1369.08.06

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1369.7.29 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و ستاد رسیدگی به امور‌ آزادگان با توجه به مفاد ماده (22) قانون حمایت از آزادگان (‌اسرای آزاد شده) بعد از ورود به کشور مصوب 1368.9.13 و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم‌ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اجرایی آموزش عالی آزادگان را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده 1 – دانشجویان آزاده و آزادگانی که به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مورد تأیید وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش و‌ پزشکی راه می‌یابند، از مزایای این آیین‌نامه برخوردار خواهند شد.

‌ماده 2 – وزارتخانه‌های فرنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند جهت تقویت بنیه علمی دانشجویان آزاده، در دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش عالی کلاسهای تقویتی تشکیل دهند و از این طریق موجبات ارتقاء سطح تحصیلی آنان را فراهم نمایند.

‌تبصره – دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مکلفند عقب‌ماندگی تحصیلی دوران اسارت دانشجویان آزاده را از طریق تشکیل ترمهای فشرده، جبران نمایند.

‌ماده 3 – چنانچه آزاده‌ای قبل از اسارت در یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی قبول شده و موفق به ثبت نام نشده باشد قبولی وی محفوظ و دانشگاه‌ مربوط مکلف است پس از معرفی ستاد رسیدگی به امور آزادگان از ایشان ثبت نام به عمل آورد.

‌ماده 4 – دانشجویان آزاده می‌توانند در صورت تمایل ثبت نام خود را پس از آزادی تا دو نیسمال تحصیلی به تعویق اندازند و ترم مزبور جزء سنوات تحصیلی‌ نامبردگان محاسبه نمی‌گردد.

‌ماده 5 – مدت اسارت دانشجویان آزاده جزء سنوات تحصیلی آنان محسوب نخواهد شد.

‌ماده 6 – هر دانشجوی آزاده می‌تواند (20) واحد درسی از واحدهای خود را به صورت پیش ترم گذرانده و امتحان دهد، این (20) واحد می‌تواند از واحدهای‌ عمومی و تربیتی باشد. نمرات کسب شده این دروس در صورت تمایل آزاده، در معدل همان ترم تحصیلی منظور می‌گردد.

‌ماده 7 – دانشجویان آزاده می‌توانند در هر ترم تحصیلی حداقل (10) واحد درسی انتخاب نمایند.

‌ماده 8 – هر دانشجوی آزاده‌ای که قبل از اسارت انصراف از تحصیل داده باشد، در صورت تمایل و با تأیید ستاد رسیدگی به امور آزادگان می‌تواند جهت ادامه‌ تحصیل به دانشگاه مربوط مراجعه و دانشگاه مکلف به ثبت نام مجدد وی می‌باشد.

‌ماده 9 – انتقال دانشجویان آزاده به محل سکونت خانواده خود در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با رعایت مقطع تحصیلی و خارج از ضوابط، پذیرفته‌ خواهد شد و در موارد خاص غیر از محل سکونت با تأیید ستاد رسیدگی به امور آزادگان انتقال صورت می‌گیرد.

‌ماده 10 – تغییر رشته دانشجویان آزاده در گروه آزمایشی و مقطع مربوط برای یک بار بلامانع است.

‌تبصره – تغییر رشته دانشجویان آزاده به رشته‌ای در دیگر گروه‌های آزمایشی حسب تقاضای آنها با رعایت مقطع تحصیلی، خارج از نوبت در کمیسیون موارد‌ خاص یا هیأتی به انتخاب وزرای فرهنگ و آموزش عالی یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (‌حسب مورد) با حضور نماینده ستاد رسیدگی به امور آزادگان‌ بررسی و اتخاذ تصمیم خواهد شد.

‌ماده 11 – در صورتی که دانشجوی آزاده تمایل به ادامه تحصیل نداشته باشد متناسب با واحدهای گذرانده شده برابر آیین‌نامه اعطای مدرک معادل، با وی رفتار‌ خواهد شد.

‌تبصره – کسری واحدهای درسی تا میزان (20) واحد برای این قبیل آزادگان می‌تواند با استفاده از کلاسها و دوره‌ها و آموزشهای عمومی، حرفه‌ای و تجربی مورد‌ تأیید مؤسسه آموزشی ذیربط جبران شود.

‌ماده 13 – در صورتی که دانشجو در مدت اسارت کارهایی را در ارتباط با رشته تحصیلی خود انجام داده باشد با تأیید استاد مربوط می‌تواند به عنوان واحد‌ کارآموزی تلقی شود.

‌ماده 14 – دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مکلفند نسبت به پرداخت وام تحصیلی، مسکن و تخصیص دانشجویی برای دانشجویان آزاده با توجه به ماده (26) قانون حمایت از آزادگان و تبصره آن، اولویت لازم را معمول دارند.

‌ماده 15 – هزینه‌های ناشی از اجرای این آیین‌نامه اضافه بر اعتبارات پیش‌بینی شده در قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی‌ ایران همه ساله در ردیفهای مستقل در بودجه سالیانه وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش‌بینی و لحاظ می‌گردد.

‌تبصره – هزینه‌های مربوط به اجرای این آیین‌نامه در سال جاری از محل بودجه ستاد رسیدگی به امور آزادگان تأمین می‌گردد.

‌ماده 16 – کارکنان آزاده دستگاه‌های مشمول قانون حمایت از آزادگان (‌اسرای آزادشده) بعد از ورود به کشور مصوب 1368 می‌توانند طی مدت تحصیل در‌ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از مأموریت آموزشی با استفاده از حقوق و مزایای مربوط استفاده کنند و دستگاه‌های مکلفند موجبات این امر را فراهم‌ نمایند.

‌ماده 17 – وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارش اجرای این آیین‌نامه را هر (6) ماه یک بار به ستاد رسیدگی به امور‌ آزادگان ارائه می‌نمایند.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور