‌اساسنامه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن [مصوب ۱۳۶۹]

تاریخ تصویب: ۱۳۶۹/۰۵/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۰۶/۱۵

[به موجب ‌اساسنامه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن، مصوب ۱۳۷۱، لغو شده است.]


49158ت211ه – 1369.06.13

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1369.5.24 بنا به پیشنهاد وزارت کشاورزی و تأیید وزرای امور اقتصادی و دارایی صنایع سنگین، صنایع، نیرو، بازرگانی، رییس‌ سازمان برنامه و بودجه و به استناد تبصره (2) ماده واحده قانون “‌ تأسیس شرکت سهامی خاص توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن” مصوب 1369.4.10‌ اساسنامه شرکت مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:


‌فصل اول – کلیات

‌ماده 1 – به منظور اجرای مفاد بند “ه” تبصره (29) قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین قانون مصوب 1369.4.10 مجلس شورای اسلامی، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن که در این اساسنامه اختصاراً شرکت نامیده می‌شود تشکیل و بر اساس مفاد این‌ اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط اداره خواهد شد.

‌ماده 2 – شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و وابسته به وزارت کشاورزی می‌باشد.

‌ماده 3 – مدت شرکت محدود به زمان اجرای کامل قانون مصوب 1369.4.10 مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

‌ماده 4 – مرکز اصلی شرکت تهران می‌باشد و شرکت می‌تواند در صورت لزوم در سایر نقاط نسبت به ایجاد شعب و نمایندگی اقدام نماید.

‌ماده 5 – [اصلاحی ۱۳۷۶/۲/۱۰]
سرمایه اولیه شرکت دویست و چهل میلیارد ریال می‌باشد که به دویست و چهل هزار سهم یک میلیون
ریالی تقسیم می‌گردد و تماماً متعلق به دولت است. سرمایه اولیه شرکت و‌ افزایش‌های
بعدی آن از محل وجوه موضوع بند “ه” تبصره (29) قانون برنامه اول توسعه اقتصادی،
اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و سایر منابع‌ تأمین می‌گردد.

‌ماده 6 – هدف شرکت خودکفایی در تولید شکر مورد نیاز جامعه و تأمین بخشی از سایر
نیازهای غذایی و صنعتی کشور می‌باشد و شرکت برای نیل به این هدف‌ اقدامات زیر را
انجام خواهد داد:
1 – مطالعات فنی، اقتصادی و اجتماع در زمینه ایجاد هفت واحد کشت و صنعت نیشکر
مجموعاً به مساحت هشتاد و چهار هزار (84000) هکتار و احداث‌صنایع تبدیلی جهت
استحصال شکر، خمیر کاغذ، کاغذ چاپ و تحریر، خوراک دام، نئوپان، پروتئین دامی و سار
صنایع جانبی لازم.
2 – عملیات احیاء و عمران اراضی از قبیل عملیات تسطیح، ایجاد شبکه‌های آبیاری و
زهکشی، احداث مزارع نیشکر، ایجاد راه‌ها، خطوط راه‌آهن و سایر‌تأسیسات ارتباطی.
3 – عملیات کشاورزی و بهره‌برداری جهت تولید نیشکر و سایر محصولات زراعی که در
ارتباط با هدف شرکت باشد.
4 – احداث کارخانه‌های تولید شکر، خمیر کاغذ) کاغذ چاپ و تحریر، خوراک دام،
نئوپان، پروتئین دامی و سایر صنایعی که در ارتباط با هدف شرکت باشد.
5 – خرید و به کارگیری ماشین‌آلات و وسائل حمل و نقل کشاورزی، صنعتی و عمرانی مورد نیاز.
6 – ایجاد ساختمانهای کشاورزی، صنعتی، اداری و مسکونی مورد نیاز.
7 – خرید و یا اجاره زمین و ساختمان جهت انجام فعالیتهای شرکت.
8 – فروش و صادرات محصولات تولیدی، طبق قوانین و مقررات مربوط.
9 – خرید و واردات ماشین‌آلات، تجهیزات و مصالح و مواد اولیه مورد نیاز.
10 – مشارکت با تولیدکنندگان داخلی در جهت تأمین نیازها و هدف شرکت.
11 – دریافت تسهیلات اعتباری از بانکها و سایر مؤسسات اعتباری.
12 – انجام سایر عملیات که در ارتباط با هدف شرکت باشد.

‌فصل دوم – ارکان شرکت

‌ماده 7 – ارکان شرکت عبارتند از:
1 – مجمع عمومی
2 – هیأت مدیره
3 – مدیر عامل
4 – بازرس (‌حسابرس)

‌مجمع عمومی

‌ماده 8 – اعضای مجمع عمومی عبارتند از:
1 – وزیر کشاورزی (‌رییس مجمع عمومی)
2 – وزیر امور اقتصادی و دارایی
3 – وزیر صنایع سنگین
4 – وزی صنایع
5 – وزیر نیرو
6 – وزیر بازرگانی
7 – رییس سازمان برنامه و بودجه

‌ماده 9 – جلسات مجمع عمومی شرکت حداقل سالی دو بار با دعوت کتبی رییس مجمع عمومی
به منظور اتخاذ تصمیم در مورد صورتهای مالی و بودجه‌ شرکت و سایر وظائف مجمع عمومی
تشکیل می‌شود و علاوه در آن به پیشنهاد هر یک از اعضای مجمع عموم یا هر یک از
اعضای هیأت مدیره و یا بازرس(‌حسابرس) شرکت، حداکثر ظرف (15) روز با دعوت کتبی رییس مجمع عمومی تشکیل خواهد شد.

‌ماده 10 – جلسات مجمع عمومی با حضور رییس مجمع عمومی و حداقل سه عضو دیر رسمت می‌آید و تصمیمات آن با حداقل چهار رأی موافق معتبر راست.

‌ماده 11 – وظائف مجمع عمومی عبارتست از:
1 – نصب و عزل اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل.
2 – تعیین حقوق و مزایای مدیر عامل، اعضای هیأت مدیره و حق‌الزحمه بازرس (‌حسابرس) شرکت.
3 – اتخاذ تصمیم در مورد برنامه و بودجه، صورتهای مالی و گزارش‌های هیأت مدیره و بازرس (‌حسابرس) شرکت.
4 – تصویب آیین‌نامه‌ها مالی، معاملاتی و استخدامی و سایر آیین‌نامه‌های اجرایی مورد نیاز شرکت با رعایت مقررات مربوط.
5 – پیشنهاد هر گونه تغییر در اساسنامه شرکت به هیأت وزیران.
6 – اتخاذ تصمیم و اصلاح ماده 5 اساسنامه در مور تغییر در میزان سرمایه شرکت.
7 – اتخاذ تصمیم در مورد استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری.
8 – اتخاذ تصمیم در مورد سایر اموری که طبق قانون تأسیس شرکت و مقررات این اساسنامه 7 قانون تجارت و سایر ضوابط قانونی به عهده مجمع عمومی‌ می‌باشد.

‌هیأت مدیره

‌ماده 12 – هیأت مدیره شرکت مرکب از معاون زیر کشاورزی و چهار نفر افراد ذیصلاح دیگر خواهد بود که به پیشنهاد وزیر کشاورزی و تصویب مجمع عمومی‌ برای مدت چهار سال انتخاب می‌شوند و تجدید انتخاب آنها بلامانع می‌باشد. تا انتخاب هیأت مدیره جدید هیأت مدیره قبلی به مسئولیت خود ادامه خواهند‌ داد.

‌تبصره 1 – [حذفی ۱۳۶۹/۷/۲۵]

‌تبصره 2 – در صورت فوت یا استعفاء یا ضرورت تغییر هر یک از اعضای هیأت مدیره، جانشین وی برای مدت باقیمانده با تصویب مجمع عمومی تعیین خواهد‌ گردید.

‌ماده 13 – جلسات هیأت مدیره حداقل دو بار در هر ماه بنا به دعوت رییس هیأت مدیره
یا مدیر عامل شرکت تشکیل می‌گردد و با حور اکثریت اعضا رسمیت‌ می‌یابد و تصمیمات آن
با سه رأی موافق معتبر است.

‌تبصره – صورتجلسات هیأت مدیره پس ساز امضای اعضای حاضر، توسط رییس هیأت مدیره ابلاغ و سوابق آن در شرکت نگهداری خواهد شد.

‌ماده 14 – وظایف و اختیارات هیأت مدیره عبارتست از:
1 – اجرای مصوبات مجمع عمومی شرکت.
2 – بررسی و تأیید و ارائه برنامه و بودجه و صورتهای مای سالانه و گزارش عملکرد شرکت به مجمع عمومی.
3 – بررسی و پیشنهاد تشکیلات شرکت به مجمع عمومی جهت تصویب.
4 – بررسی و تأیید پیشنهاد مدیر عامل در مورد تغیر در اساسنامه شرکت جهت ارائه به مجمع عمومی.
5 – بررسی در مورد صلح و سازش در دعاوی یا ارجاع آنها به داوری و ارائه پیشنهاد به
مجمع عمومی جهت اتخاذ تصمیم با رعایت سایر مقررات مربوط.
6 – بررسی و تأیید آیین‌نامه‌های ملی، معاملاتی و استخدامی شرکت و ارائه آنها به مجمع عمومی.

‌مدیر عامل

‌ماده 15 – مدیر عامل بالاترین مقام اجرای شرکت می‌باشد و به پیشنهاد وزیر کشاورزی
و تصویب مجمع عمومی از بین اعضای هیأت مدیره (‌به استثنای رییس‌ هیأت مدیره) انتصاب
می‌گردد و در حدود قوانین و مقررات مربوط به مسئول اداره امور شرکت می‌باشد و
دارای وظایف و اختیارات زیر است:
1 – اجرای مصوبات هیأت مدیره شرکت.
2 – تهیه و پیشنهاد برنامه و بودجه سالانه به هیأت مدیره.
3 – تهیه صورتهای مالی و ارائه آن به هیأت مدیره.
4 – تهیه گزارش عملکرد شرکت و ارائه آن به هیأت مدیره.
5 – تهیه تشکیلات سازمان و ارائه آن به هیأت مدیره.
6 – پیشنهاد تغییر اساسنامه شرکت به هیأت مدیره.
7 – تهیه آیین‌نامه‌ها مالی، معاملاتی و استخدامی و سایر آیین‌نامه‌های اجرایی مورد نیاز شرکت و ارائه آنها به هیأت مدیره.
8 – نمایندگی شرکت در کلیه مراجع قانونی با حق توکیل به غیر و ارائه پیشنهاد ارجاع دعاوی به داوری و یا صلح و سازش دعاوی، به هیأت مدیره.
9 – استخدام، انتصاب، ارتقاء، اعطای پاداش، اضافه حقوق و به طور کلی اخذ تصمیم در مورد کلیه امور اداری و استخدامی و آموزش کارکنان طبق مقررات و‌ آیین‌نامه‌های مربوط.

‌ماده 16 – کلیه قراردادها، چکها و اسناد مالی تعهدآور شرکت با رعایت مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط با امضای مدیر عامل یا رییس هیأت مدیره شرکت و یکی‌ دیگر از اعضای هیأت مدیره معتبر خواهد بود.

‌تبصره – [الحاقی ۱۳۶۹/۷/۲۵]
رییس هیأت مدیره یا مدیر عامل شرکت می‌توانند با مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خود را به هر یک از اعضای هیأت مدیره یا کارکنان شرکت‌ تفویض نمایند.

‌بازرس (‌حسابرس)

‌ماده 17 – بازرس (‌حسابرس) شرکت، سازمان حسابرسی می‌باشد که طبق قوانین و مقررات مربوط به عمل خواهد کرد و گزارشهای خود را به مجمع عمومی‌ شرکت ارائه خواهد نمود.

‌فصل سوم – سایر مقررات

‌ماده 18 – سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و به آخر اسفند ماه همان
سال خاتمه می‌یابد مگر سال اول که شروع آن از تاریخ تشکیل شرکت‌ خواهد بود.

‌ماده 19 – شرکت مکلف است حداکثر یک سال پس از تاریخ بهره‌برداری از هر یک از
واحدهای تولیدی که بر اساس مفاد بند “ه” تبصره (29) قانون برنامه اول‌ توسعه
اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مقررات این اساسنامه ایجاد
شده‌اند نسبت به تأسیس شرکتهای سهامی عام به منظور اداره و‌ بهره‌برداری از هر یک
از واحدهای مذکور و عرضه سهام آن به عموم، اقدام نماید.

‌تبصره – سرمایه شرکت معادل قیمت تمام شده واحدهای تولیدی موضوع این ماده پس از
کسر تعهدات مربوط کاهش خواهد یافت و شرکت مکلف است مبالغ‌ حاصل از فروش سهام
شرکت‌های سهامی عام ایجاد شده را بلافاصله پس از وضع تعهدات مربوط به حساب درآمد
عمومی کشور واریز نماید.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور