‌آیین‌نامه اجرایی قانون اخذ ورودیه از بازدیدکنندگان پارکها و موزه‌های تاریخ طبیعی

تاریخ تصویب: ۱۳۶۹/۰۵/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۰۶/۱۱

شماره 123410ت188ه – 1369.05.30

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1369.5.21 بنا به پیشنهاد شماره 300 – 21 مورخ 1368.3.8 سازمان حفاظت محیط زیست و تأیید شورای عالی حفاظت‌ محیط‌زیست و به استناد تبصره (1) ماده واحده قانون اخذ ورودیه از بازدیدکنندگان پارکها و موزه‌های تاریخ طبیعی مصوب 1367 آیین‌نامه اجرایی قانون مزبور‌ را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده 1 – سازمان حفاظت محیط زیست که در این آیین‌نامه اختصاراً سازمان نامیده می‌شود مجاز است در قبال ارائه خدمات و تسهیلاتی که برای بازدید، توقف و‌ استفاده از موزه‌های تاریخ طبیعی، نمایشگاه‌ها و مناطق تحت اختیار سازمان موضوع بند “‌الف” ماده (3) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست فراهم می‌آورد‌ از بازدیدکنندگان و استفاده‌کنندگان و دریافت‌کنندگان خدمات از طریق صدور بلیط، وجه دریافت نماید.


ماده 2 – بهای بلیط بازدید از نمایشگاه‌ها و موزه‌های تاریخ طبیعی برای هر نفر (50) ریال تا (100) ریال می‌باشد که میزان آن بر حسب امکانات و تسهیلات هر‌موزه و یا نمایشگاه توسط سازمان تعیین و اعلام می‌گردد.

‌تبصره – بهای بلیط ورودی برای دانشجویان و دانش‌آموزان با ارائه معرفی نامه معتبر از مراکز آموزشی مربوط، نصف بهای تعیین شده (‌نیم بها) می‌باشد.


‌ماده 3 – سازمان می‌تواند در مواقع و روزهای خاص از قبیل اعیاد و همچنین به منظور مطالعات و تحقیقات علمی و آموزشی اجازه بازدید و استفاده از موزه‌ها و‌ نمایشگاه‌ها را به صورت رایگان صادر نماید.


‌ماده 4 – بهای بلیط ورودی برا آن دسته از مناطق مذکور در بند “‌الف” ماده (3) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست (‌مناطق تحت اختیار سازمان) که شرایط و‌امکان بازدید یا توقف و یا استفاده از مناطق مذکور فراهم گردیده است برای هر نفر بین (50)‌تا (200) ریال می‌باشد که میزان آن بر حسب امکانات و تسهیلات‌ هر منطقه توسط سازمان تعیین و اعلام می‌گردد.

‌تبصره 1 – سازمان در مواقع لازم و به منظور اجرای برنامه‌های آموزشی و تحقیقات و مطالعات علمی و زیست محیط که از طریق مراکز آموزشی و تحقیقاتی‌ درخواست و انجام می‌شود اجاره ورود و بازدید از مناطق مذکور را بدون دریافت وجه صادر خواهد نمود.

‌تبصره 2 – بهای بلیط ورود و بازدید از جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه که باید با وسائط نقلیه دریایی تحت کنترل سازمان انجام گیرد با احتساب هزینه‌های رفت‌و برگشت و راهنمایی در جزایر برای هر نفر بین (600) تا (1000) ریال می‌باشد که میزان آن توسط سازمان تعیین و اعلام می‌گردد.


‌ماده 5 – سازمان می‌تواند جهت بازدید از مناطق تحت اختیار خود و شکارگاه‌ها و زیستگاه‌های وحوش مبادرت به تنظیم و اجرای برنامه‌های آموزشی و گردشی‌ به صورت گروهی بنماید. بلیط بازدید و راهنمایی (‌شکاربانان راهنما) برای هر گروه (‌از 10 تا 15 نفر) 3000 ریال می‌باشد.

‌تبصره – برای دانش‌آموزان که با هماهنگی سازمان به عنوان گردش علمی از مناطق مذکور بازدید می‌کنند، رایگان می‌باشد.


‌ماده 6 – در صورتی که بازدید و استفاده از مناطق تحت اختیار سازمان مستلزم توقف شبانه‌روزی و استفاده از مهمانسراها و ساختمانهای موجود در مناطق و یا‌ استفاده از کمپینگ‌ها و اردوگاه‌ها باشد، بهای استفاده از این خدمات به شرح زیر تعمیم می‌شود:

1 – به ازای هر روز توقف و استفاده از مهمانسراها و ساختمانها، بین (1500) تا (2000) ریال برای هر نفر که میزان آن بر حس موقعیت مهمانسراها و تسهیلات‌ فراهم شده توسط سازمان مشخص و اعلام می‌گردد.

2 – به ازای هر روز توقف و استفاده از کمپینگ‌ها و اردوگاه‌ها و اطاقک‌های موجود، بین (1000) تا (2000) ریال برای هر چادر یا اطاقک که میزان آن توسط‌ سازمان مشخص و اعلام می‌گردد.


‌ماده 7 – در صورتی که انجام ایاب و ذهاب از شهرها یا مراکز تجمع بازدیدکنندگان تا محل اقامت و یا بازدید بر عهده سازمان باشد هزینه ایاب و ذهاب به نرخ‌ متعارف و معمول از بازدیدکنندگان دریافت خواهد شد.

حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور