‌آیین‌نامه اجرایی بند ۹ ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷

تاریخ تصویب: ۱۳۶۹/۰۳/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۰۴/۰۶

5806ت95ه – 1369.03.30

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1369.3.16 بنا به پیشنهاد شماره 72.2152.3772 مورخ 68.4.11‌ وزارت فرهنگ و آموزش عالی و به استناد اصل یکصد و‌ سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه اجرایی بند (9) ماده (3) قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1367 که در این‌ آیین‌نامه اختصاراً سازمان نامیده می‌شود را به شرح ذیل تصویب نمودند:

‌ماده 1 – کلیه مراجعی که به موجب قانون به نحوی نسبت به کشف، توقیف یا ضبط اموال اشخاص حقیقی یا حقوقی اقدام می‌کنند، مکلفند ظرف ده روز مراتب‌ را به اطلاع نزدیکترین واحد سازمان برسانند. سازمان موظف است بلافاصله نمایندگان خود را جهت شناسایی، تعیین و تفکیک و تهیه فهرست اموال فرهنگی و‌ تاریخی موجود، معرفی و اعزام نماید.

‌ماده 2 – اموالی که از نظر نمایندگان سازمان، فرهنگی و تاریخی تشخیص داده می‌شود، به موجب صورتمجلس به طور امانی به نمایندگان اعزامی تحویل‌ می‌گردد. اموال مزبور پس از تعیین تکلیف قانونی و قطعیت تعلق آنها به دولت به تصرف قطعی سازمان در می‌آید.

‌ماده 3 – سازمان موظف است اموال امانی را در محل مخصوص و با رعایت موازین حفاظت علمی و فنی، نگهداری نماید و هزینه این امر در طول این مدت بر‌عهده سازمان خواهد بود.

‌ماده 4 – سازمان موظف است فهرست اموال امانی و قطعی در اختیار خود را به وزارت امور اقتصادی و دارایی منعکس نماید. اموال فرهنگی و تاریخی قطعی‌شده در دفاتر مخصوص اموال فرهنگی و تاریخی ثبت و مشمول مقررات آثار ثبتی خواهد بود.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور