‌آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 قانون بودجه سال 1369 کل کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۰۴/۱۸

1369.03.13 – .9570ت62ک – 1369.04.18 – 240

‌اکثریت وزراء عضو کمیسیون اقتصاد هیأت دولت در جلسه مورخ 1369.3.12 با توجه به
اختیارات تفویضی هیأت وزیران در جلسه مورخ 1369.1.15 ، بنا‌به پیشنهاد سازمان
برنامه و بودجه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دفتر مناطق محروم کشور – رییس
جمهور و وزارتخانه‌های کشور، کشاورزی، فرهنگ‌و ارشاد اسلامی، کار و امور اجتماعی و
جهاد سازندگی، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی و بنیاد شهید انقلاب
اسلامی آیین‌نامه اجرایی تبصره (3)‌قانون بودجه سال 1369 کل کشور را به شرح زیر
تصویب نمودند:
[z]"‌آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 قانون بودجه سال 1369 کل کشور."
‌ماده 1 – تسهیلات اعتباری موضوع تبصره (3) قانون بودجه سال 1369 کل کشور از طریق
بانکهای استان (‌در تهران بانک صادرات ایران)، بانک ملی ایران و‌بانک کشاورزی که
منبعد بانکهای عامل نامیده می‌شوند به شرح مندرج در این آیین‌نامه تأمین و پرداخت
خواهد شد.
‌ماده 2 – بانکهای عالم موظفند تسهیلات اعتباری مورد نیاز طرح‌های تولیدی در
بخشهای کشاورزی و صنایع و خدمات فنی روستایی، صنعتی و مصالح‌ساختمانی، معدنی و نیز
طرح‌های خود اشتغالی، آموزشی و پرورش، علمی و فرهنگی، هنری بخش تعاونی و خصوصی را
که دارای توجیهات کامل اقتصادی،‌فنی و مالی بوده و فقط از نظر وثیقه و سهم
سرمایه‌گذاری مجری طرح با مقررات بانکهای عامل وفق نمی‌دهند، بر اساس مفاد این
آیین‌نامه پرداخت نمایند.
‌ماده 3 – حداقل بیست درصد (20%) تسهیلات موضوع این تبصره بر اساس جدول شماره (4)
پیوست جهت فعالیت در بخشهای محروم کشور اعطاء خواهد‌شد.
‌سازمان برنامه و بودجه استان، شورای عالی مراکز گسترش، بنیاد شهید انقلاب اسلامی،
بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی و بنیاد امور مهاجرین جنگ‌تحمیلی، موظفند
ابتدا بیست درصد از تسهیلات اعتباری تبصره (3) را که بر اساس جداول پیوست این
آیین‌نامه تعیین شده است، تفکیک و ترتیبی اتخاذ نمایند‌تا تسهیلات اعتباری فوق بر
اساس طرح‌های تهیه شده فقط در بخشهای محروم کشور که به تصویب هیأت وزیران ریده
است، اختصاص یابد.
‌گزارش مربوط به اجرای طرح‌ها نقاط محروم باید هر سه ماه یک بار توسط دستگاه‌ها
مشمول به دفتر امور مناطق مرحوم کشور – رییس جمهور ارسال گردد.
*>>‌پاورقی: به موجب نامه‌های شماره 60912 مورخ 69.6.4 و 45730 مورخ 69.8.14
1 – در سطر اول ماده 7 عبارت "‌به استثنای موارد مربوط به تبصره 2 و 3 این
آیین‌نامه"، و 2 – در سطر دوم تبصره ماده 4 عبارت "‌باید به سایر تعاونی‌ها اعطا
گرد"‌اشتباها" باید به آنها اعطا گردد" تحریر شده است.<<
‌تبصره 1 – در مواردی که دستگاه‌های دولتی و عمومی و سایر مراجع قانونی ذیربط
اقدام به فروش واحدهای تولیدی، خدماتی و ماشین‌آلات، تأسیسات عرصه،‌اعیان و
مستحدثات آنها و مواد اولیه می‌نمایند، قرض‌الحسنه لازم با توجه به جداول پیوست و
با رعایت مفاد ماده (17) این آیین‌نامه از طریق بانک ملی ایران در‌اختیار شرکتها و
اشخاص حقیقی معرفی شده از سوی بنیاد شهید انقلاب اسلامی و تعاونی‌های متشکل از
خانواده شهدا و جانبازان و رزمندگان و آزادگان که‌حسب مورد توسط مراکز گسترش خدمات
تولیدی و عمرانی و معاونت اجرایی ریاست جمهوری معرفی می‌گردند، قرار خواهد گرفت.
نهادهای مزبور مکلفند‌ترتیبی اتخاذ نمایند تا اشخاص نامبرده در شرکت‌ها و طرحها
تولیدی سهیم گردند.
‌تبصره 2 – نحوه و میزان مصرف تسهیلات مربوط به پوشش انهار و هیأتهای هفت نفره
تابع ضوابط مندرج در آیین‌نامه اجرایی بندهای (3) و (6) تبصره 3 قانون‌بودجه سال
1368 کل کشور موضوع تصویب‌نامه شماره .14156ت193 مورخ 1368.3.27 با رعایت مفاد
تبصره (3) قانون بودجه سال 1369 کل کشور و بر‌اساس جدول شماره یک پیوست خواهد بود.
‌تبصره 3 – نحوه و میزان مصرف تسهیلات مربوط به طرح‌های ارائه شده از سوی بنیاد
شهید انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی تابع‌ضوابط مندرج
در آیین‌نامه اجرایی قسمت (‌الف) بند (10) تبصره (3) قانون بودجه سال 1368 کل کشور
موضوع تصویب‌نامه شماره .41458ت194 مورخ1368.3.27 و در خصوص بنیاد امور مهاجرین بر
اساس مفاد آیین‌نامه اجرایی بند (5) تبصره (3) قانون بودجه سال 1368 کل کشور موضوع
تصویب‌نامه‌شماره .48780ت524 مورخ 68.5.14 با رعایت مفاد تبصره (3) قانون بودجه
سال 1369 کل کشور و بر اساس جدول شماره (2) پیوست خواهد بود. مصرف‌تسهیلات مربوط
به اشتغال مهاجرین، تنها در استانهای جنگزده امکان‌پذیر می‌باشد.
‌تبصره 4 – طرح‌های خود اشتغالی وزارت کار و امور اجتماعی و طرح‌های خدمات فنی
روستایی وزارتین جهاد سازندگی و کار و امور اجتماعی با رعایت مفاد‌این آیین‌نامه
می‌توانند از تسهیلات اعتباری تبصره (3) استفاده کنند. وزارتخانه‌های فوق مجازند
به نیابت از طرف متقاضی، مراحل پیش‌بینی شده در این‌آیین‌نامه را اجرا نمایند. در
هر صورت قرارداد مربوط بین بانک استان و اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده کننده از
تسهیلات، منعقد خواهد شد.
‌تبصره 5 – در هریک از بخشها حداقل به میزان (60 درصد) تسهیلات یا قرض‌الحسنه مصوب
به شرح مندرج در جداول پیوست این آیین‌نامه، در اختیار بخش‌تعاونی قرار می‌گیرد.
>‌جدول: تصویب‌نامه‌ها 1369 – جلد 1 – صفحه 242<
‌تبصره – منظور از سایر طرحها در جدول مزبور عبارتست از سایر تعاونیها و بخش خصوصی
و حداقل (40%) از این اعتبار به استثناء بخش علمی، فرهنگی و‌هنری که کلاً در اختیار
بخش خصوصی است، باید به آنها اعطا گردد. سهم آزادگان با هماهنگی سازمان برنامه و
بودجه و دستگاه مسئول رسیدگی به امور آزادگان‌در سهم "‌سایر طرحها" منظور شده است.
‌ماده 5 – منابع لازم جهت اجرای طرح‌ها موضوع این آیین‌نامه عبارتند از:
1 – منابع داخلی بانکهای عامل.
2 – منابع بانکهای تجاری با نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
3 – سهم سرمایه‌گذاران طرح‌های مشمول.
‌تبصره – استفاده از منابع مالی سایر بانکهای تجاری برای تأمین کمبود منابع مالی
بانکهای عامل، منحصراً از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به‌ترتیبی که این
بانک مقرر می‌دارد، امکان‌پذیر خواهد بود.
‌ماده 6 – سهم هر یک از بانکهای عامل به تفکیک اعتبارات مورد نیاز بخشها و
فعالیتهای تولیدی، خود اشتغالی، آموزشی و پرورش، علمی، فرهنگی و هنری‌مناطق محروم
یا مستعد کشور بر اساس جداول پیوست این آیین‌نامه تعیین شده است.
‌تبصره – در صورت عدم جذب متناسب تسهیلات اعتباری تعیین شده تا پایان آبان ماه سال
جاری، عنداللزوم تغییرات لازم (‌حداکثر یک نوبت تا پایان سال) با‌موافقت سازمان
برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران داده خواهد شد، مشروط بر آنکه در
جمع کل اعتبارات تبصره تغییری حاصل نشود.
‌ماده 7 – برای استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع این آیین‌نامه (‌به استثنای
موارد مربوط به تبصره 2 و 3 ماده 4 این آیین‌نامه) لازم است بدواً طرح مربوطه که‌در
بردارنده موارد زیر باشد توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی متقاضی و در مورد طرح‌های علمی،
فرهنگی و هنری با معرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌تهیه و همزمان به بانکهای
عامل و سازمان برنامه و بودجه استان ارائه شود:
1 – دلایل توجیهی اجرای طرح مشتمل بر توجیه اقتصادی – اجتماعی طرح.
2 – شرح عملیات اجرایی و پیش‌بینی‌ها و اطلاعات لازم در رابطه با ایجاد، بازسازی،
توسعه و تکمیل و راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی و طرح‌های خود‌اشتغالی، آموزشی و
پرورش، علمی و فرهنگی و هنری.
3 – مشخصات متقاضی یا متقاضیان، چگونگی و میزان مالکیت آنان، سوابق کار در
رشته‌های مربوط و مهارتهای شخصی آنان.
4 – اطلاعات لازم در مورد آموزش‌های فنی پیش‌بینی شده ضمن اجرای طرح
5 – مشخصات فنی کلیه ساختمانها، تأسیسات و ماشین‌آلات، مشخصات ثبت و حقوقی زمین
محل استقرار و اجرای طرح.
6 – مجوزهای لازم مانند موافقت اصولی، پروانه تأسیس، پروانه بهره‌برداری و…
7 – برآورد میزان سرمایه لازم برای اجرای طرح به تفکیک میزان سرمایه‌گذاری ثابت و
سرمایه در گردش مورد نیاز.
8 – پیش‌بینی صورتهای مالی طرح و برآور میزان بازدهی مالی طرح،
9 – برآورد طول عمر مفید و طول مدت اجرای طرح و همچنین طول مدت بازپرداخت تسهیلات
اعطایی.
10 – سایر برآوردها و پیش‌بینی‌های لازم.
‌تبصره – فرم مشخصات طرح پیشنهادی به بانکهای عامل که حاوی اطلاعات مورد نیاز طرح
می‌باشد همراه با اولویتهای اجرای مربوط به نوع و ماهیت‌طرح‌های مختلف بخشهای
تولیدی که به ضمیمه آیین‌نامه اجرایی تبصره (3) قانون بودجه سال 1365 کل کشور
ابلاغ گردیده است، در سال 1369 نیز ملاک‌عمل خواهد بود و فرم اطلاعات و اولویتهای
مربوط به طرح‌ها خود اشتغالی و خدمات فنی روستایی به ضمیمه ابلاغ می‌گردد.
‌ماده 8 – بانکهای استان در همه موارد و بانک کشاورزی در خصوص طرح‌های تعاونی‌های
تولیدی خرما و مرکبات موظفند طرح‌های ارائه شده بر اساس ماده(7) این آیین‌نامه و
اطلاعات و مدارک مورد نیاز را بررسی و نظرات خود را ظرف مدت (30) روز به سازمان
برنامه و بودجه استان و متقاضی اعلام نمایند.‌سازمان برنامه و بودجه استان موظف
است طرح‌های فوق را همراه با نظر بانک بلافاصله به اعضاء کمیسیونی مرکب از
نمایندگان ذیصلاح و مطلع استانداری،‌بانک عامل، سازمان برنامه و بودجه استان و
ادارات کل امور اقتصادی و دارایی و کار و امور اجتماعی استان و حسب مورد یک نفر با
معرفی دستگاه ذیربط(‌وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد سازندگی، کشاورزی،
صنایع، صنایع سنگین، معادن و فلزات و مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان)‌
اعلام و حداکثر یک هفته بعد در جلسه کمیسیون فوق‌الذکر مطرح نماید.
‌کمیسیون موظف است حداکثر ظرف مدت (20) روز طرح‌های مطروح را به دقت از نظر فنی،
اقتصادی و مالی مورد بررسی قرارداده و در صورت تأیید کامل‌طرح (‌با حداقل چهار رأی
مثبت) مراتب را در کمیته برنامه‌ریزی استان و یا شورای عالی مراکز گسترش خدمات
تولیدی و عمرانی (‌فقط در مورد طرح‌هایی‌مربوط به بند "ه" تبصره 3) مطرح نماید. در
صورت تصویب طرح در کمیته برنامه‌ریزی استان، بانک عامل موظف است در مورد مصوبات
کمتر از یکصد و پنجاه‌میلیون (150.000.000) ریال بلافاصله نسبت به عقد قرارداد
لازم با متقاضی اقدام نماید. طرح‌هایی با اعتبار بیش از یکصد و پنجاه میلیون ریال
برای بررسی‌نهایی و تقدیم به هیأت وزیران می‌بایستی قبلاً از طریق سازمان برنامه و
بودجه استان به سازمان برنامه و بودجه ارسال گردند. در صورت عدم تأیید طرح
توسط‌کمسیون موضوع این ماده، موضوع قابل طرح در کمیته برنامه‌ریزی استان یا شورای
عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان، نخواهد بود.
‌تبصره 1 – طرح‌های تعاونی‌های موضوع بند "ه" تبصره (3) که به تصویب شورای عالی
مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان رسیده‌اند و همچنین‌طرح‌های مصوب کمیته
برنامه‌ریزی در بخشهای محروم مشمول محدودیت اخذ مصوبه هیأت وزیران نبوده و بانک
استان موظف است حداکثر ظرف مدت یک‌هفته نسبت به عقد قرارداد و اعطای تسهیلات
اعتباری آنها اقدام نماید.
‌تبصره 2 – بانکهای عامل در صورت کمبود کارشناس می‌توانند از امکانات کارشناسی
استان استفاده نموده و سازمانها7 ادارات کل و نهادهای دولتی استان‌موظفند حسب
درخواست بانک، در بررسی طرح‌های پیشنهادی همکاری لازم را معمول دارند.
‌تبصره 3 – مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی موظفند با همکاری سایر دستگاه‌های
اجرایی جهت تهیه طرح‌های مربوط به تعاونی‌ها موضوع بند "ه"‌تبصره (3) اقدام
نمایند. کلیه دستگاه‌های اجرایی ذیربط، در تهیه طرح‌ها، صدور موافقت اصولی و سایر
مجوزها و سایر اقداماتی که برای ارائه و اجرای طرح‌لازم است همکاری خواهند نمود.
‌تبصره 4 – کمیته‌های برنامه‌ریزی استان و شورای عالی مراکز گسترش موظفند در تصویب
طرح‌ها، آن دسته از طرح‌هایی را که کمترین ارزبری را دارا می‌باشند و‌یا صرفه‌جویی
ارزی ایجاد می‌کنند یا تولیدات و بازدهی آنان زیربنایی و اشتغال‌زا بوده یا به
عنوان مواد اولیه، مورد مصرف صنایع دیگری باشد در اولویت قرار‌دهند. طرح‌های
تولیدی علمی، فرهنگی و هنری در صورت تأمین ارز مورد نیاز از طرف وزارت فرهنگ و
ارشاد اسلامی از شمول حکم این تبصره خارج‌می‌باشند. کمیته تخصیص ارز مکلف است ارز
مورد نیاز طرح‌های مصوب تبصره (3) را پیش‌بینی و تأمین نماید.
‌تبصره 5 – سازمان برنامه و بودجه استان موظف است در جلسات کمیته برنامه‌ریزی و
شورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی که به منظور‌بررسی طرح‌های موضوع
این آیین‌نامه تشکیل می‌گردد از نمایندگان بانک عالم در همه جلسات و از نمایندگان
مراکز گسترش استانها و سایر دستگاه‌های اجرایی‌ذیربط (‌ حسب مورد) دعوت به عمل
آورد.
‌تبصره 6 – شورای عالی مراکز گسترش موظف است جهت بررسی طرح‌های مربوط به اشتغال
ایثارگران، حداقل ماهی یک بار به ریاست استاندار تشکیل جلسه‌دهد.
‌تبصره 7 – حداکثر تسهیلات اعتباری موضوع این آیین‌نامه به ازاء هر نفر پانزده
میلیون (15.000.000) ریال خواهد بود.
‌تبصره 8 – هر گونه تغییر در میزان منابع طرح و نیاز به منابع اعتباری بیش از
میزان مصوب می‌بایست در قالب طرح تکمیل جدید تهیه و بر اساس مفاد این‌آیین‌نامه به
تصویب برسد.
‌ماده 9 – بانکهای عامل موظفند حسب مورد تسهیلات اعتباری مربوط به طرح‌های مصوب
شورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی و نیز کمیته‌برنامه‌ریزی استان یا
هیأت وزیران را در چارچوب ضوابط و دستورالعملهای اجرایی انواع تسهیلات اعتباری
موضوع قانون عملیات بانکی بدون ربا و سایر‌مقررات بانکی مربوط تأمین و ترتیبی
اتخاذ نمایند که تسهیلات اعتباری تبصره (3) با اولویت کامل در قالب سقف مجاز اعطای
تسهیلات اعتباری مصوب‌شورای پول و اعتبار قابل اعطاء باشد.
‌تبصره 1 – حد کلی تسهیلات اعتباری و قرض‌الحسنه بانکهای عامل تابع ضوابط و حدود
تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار می‌باشد. لیکن رعایت‌دستورالعملهای اجرایی
قرض‌الحسنه اعطایی بانکها مصوب شورای پول و اعتبار از نظر سقف اعتباری در مورد هر
یک از طرح‌های مصوب تعاونی‌های تحت‌پوشش مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی
استانها در زمینه اشتغال ایثارگران و صنایع روستایی و طرح‌های واقع در بخشهای
محروم الزامی نیست و‌حداکثر قرض‌الحسنه تخصیصی به هر یک از طرح‌های فوق تا میزان
(20%) از تسهیلات مصوب خواهد بود.
‌تبصره 2 – در مورد طرح‌های مصوب مربوط به تعاونی‌های عمرانی تحت پوشش مراکز
گسترش، بانک استان موظف است تسهیلات اعتباری مصوب را صرفاً‌جهت خرید تجهیزات و
ادوات مورد نیاز برای اجرای طرح‌های ساختمانی اعطاء نماید.
‌ماده 10 – مجریان طرح‌ها موظفند قرارداد لازم را حداکثر لغایت بهمن ماه سال بعد
با بانک عامل منعقد نمایند.
‌ماده 11 – بانکهای استان و بانک کشاورزی حسب مورد موظفند منابع اعتباری طرح‌های
مصوب موضوع این آیین‌نامه را متناسب با پیشرفت امور طرح در‌اختیار متقاضیان قرار
دهد. طول مدت اجرای طرح، مدت زمان لازم برای بازپرداخت تسهیلات اعتباری اعطایی و
تاریخ شروع بازپرداخت این قبیل تسهیلات در‌چارچوب طرح، به میزانی خواهد بود که در
کمیسیون موضوع ماده (8) این آیین‌نامه بررسی گردیده و به تصویب کمیته برنامه‌ریزی
استان با شورای عالی مراکز‌گسترش رسیده باشد. تاریخ شروع بازپرداخت قبل از شروع
بهره‌برداری نخواهد بود. مجموع مدت بازپرداخت تسهیلات دریافتی با احتساب طول دوره
اجرای‌طرح (‌برای طرح‌های مصوب سال 1369) نباید بیش از (10) سال برای طرح‌های
تولیدی و احداث سالن سینما و (7) سال برای سایر طرح‌ها باشد. مدت مزبور‌به نحوی
تعیین خواهد شد که بازپرداخت تسهیلات اعتباری بانکی مقدم بر بازگشت منابع
سرمایه‌گذاری باشد.
‌ماده 12 – در صورتی که اجرای طرح‌های مصوب موضوع تبصره (3) قوانین بودجه سنواتی
کل کشور بیش از مدت پیش‌بینی شده در طرح مصوب طول بکشد‌و علل این تأخیر، با تشخیص
بانک عامل موجه بوده و خارج از حیطه کنترل و عمل مجریان طرح‌ها باشد، در این صورت
بانک با رعایت ضوابط و مقررات‌مربوط نسبت به تغییر تاریخ شروع بازپرداخت اقدام
می‌نماید، مربوط بر اینکه مجموع طول مدت اجرا و بازپرداخت از زمان مذکور در ماده
(11) بیشتر نگردد. در‌صورتی که بر اساس مفاد این ماده مدت اجرا و زمان شروع
بازپرداخت در مورد طرحی تمدید گردد. مدت زمان تمدید شده مشمول جریمه تأخیر نشده و
سود‌پیش‌بینی شده در طرح به آن می‌گیرد.
‌ماده 13 – در اجرای بند "‌د" تبصره (3) و با توجه به انتقال بخشی از طرح‌های مناسب
اشتغال جانبازان از ابتدای سال 1368 از بنیاد شهید انقلاب اسلامی به‌بنیاد
مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، جهت انجام امر انتقال و ادامه طرح‌های مذکور به
شرح عمل شود:
‌الف) در آیین‌نامه‌های اجرایی
– بند 6 تبصره 4 قانون بودجه سال 1364 موضوع تصویب‌نامه شماره 14738 مورخ
1364.3.11
– بند ج تبصره 3 قانون بودجه سال 1365‌موضوع تصویب‌نامه شماره 12830 مورخ 1365.4.4
– بند چ تبصره 3 قانون بودجه سال 1366 موضوع تصویب‌نامه شماره .40898ت330 مورخ
1366.5.7
– بند 9 تبصره 3 قانون بودجه سال 1367 موضوع تصویب‌نامه شماره .6072ت 142 مورخ
1367.3.8
– بند 10 تبصره 3 قانون بودجه سال 1368 موضوع تصویب‌نامه شماره .41458ت194 مورخ
1368.3.27
‌بعد از عبارت بنیاد شهید انقلاب اسلامی، عبارت "‌و بنیاد مستضعفان و جانبازان
انقلاب اسلامی" اضافه گردد.
ب) کلیه تصمیمها و تعهدات بنیاد شهید انقلاب اسلامی با بانک ملی ایران در خصوص
طرح‌ها منتقله به بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی (‌به شرح فهرست‌پیوست) با تأیید
بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی و همچنین وامهای پرداختی به جانبازان
معرفی شده به بانک ملی ایران، کان‌لم‌یکن تلقی می‌گردد و‌بنیاد مستضعفان و
جانبازان انقلاب اسلامی در این موارد عیناً جایگزین بنیاد شهید انقلاب اسلامی
گردیده و متضمن و متعهد بازپرداخت مبالغ قرض‌الحسنه و‌تسهیلات اعطایی به طرح‌ها
انتقال و جانبازان معرفی شده می‌باشد.
‌کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند تمامی مجوزهای صادر در خصوص طرح‌های منتقله (‌به
شرح فهرست پیوست) را به نام بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب‌اسلامی و یا
شرکت‌های معرفی شده از طرف نهاد مزبور تغییر دهند.
‌ماده 14 – بانک سپه و سایر بانکهای عالم با هماهنگی وزارت کشور و سازمان برنامه و
بودجه مکلفند پس از رسیدگی‌های لازم، تمام و یا قسمتی از مایملک آن‌دسته از
شرکت‌های تعاونی تحت پوشش مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استانها را که قابلیت
واریز وام دریافتی را ندارند طبق مقررات ضمن عقد7 به‌فروش رسانند و از محل موجودی
و مطالبات شرکت و نیز اموال و داراییهای سهامداران شرکت و ماحصل فورش، مطالبات خود
و دولت را تأمین و پرداخت‌نماید.
‌تبصره 1 – چگونگی رسیدگی به وضعیت شرکتها و مراحل فروش و وصول مطالبات بانکها و
دولت و پرداخت سایر بدهی‌های شرکت تعاونی، تابع ضوابط و‌مقررات مندرج در آیین‌نامه
اجرایی بند (9) تبصره (3) قانون قانون بودجه سال 1368 کل کشور موضوع تصویب‌نامه
شماره .42922ت251 مورخ 1368.4.6‌خواهد بود.
‌تبصره 2 – کلیه شرکتهای تعاونی موضوع این ماده، پس از بازپرداخت آخرین قسط بدهی
خود به بانک و انقضای حداقل (10) سال از تاریخ بهره‌برداری مجاز به‌فروش یا انتقال
کالاهای سرمایه‌ای خود می‌باشند.
‌ماده 15 – سهم منابع سرمایه‌گذاری مجری طرح در مورد طرح‌های بخش صنایع روستایی و
خدمات فنی روستایی و مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی‌استانها و سایر تعاونی‌های
تولیدی به پیشنهاد مقام تصویب‌کننده در حد توان مجری و حداقل (5%) و در سایر موارد
حداقل (10%) کل سرمایه‌گذاری (‌مجموع‌سرمایه ثابت و در گردش) تعیین می‌گردد.
‌ماده 16 – تعاونی‌های تولیدی و عمرانی که حداقل هشتاد درصد (80%) اعضای آن را
رزمندگان داوطلب که حداقل شش ماه متوالی و یا یک سال متناوب در‌جبهه بوده و یا
خانواده محترم شهداء، مفقودین و اسراء (‌فرزند یا همسر یا پدر یا مادر و یا برادر)
، جانبازان، اسراء آزاد شده و مهاجرین جنگ تحمیلی تشکیل‌دهند، در صورتی که به
تشخیص بنیاد شهید انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی یا
بنیاد مهاجرین جنگ تحمیلی حسب مورد توانایی‌مالی نداشته باشند، از پرداخت تمام و
یا قسمتی از سهم ورودیه متقاضی معاف می‌باشند و در مورد این تعاونی‌ها هزینه‌های
مربوط به ارائه خدمات دستگاه‌های‌دولتی و وابسته به دولت و تهیه طرح، گرفتن موافقت
اصولی و پروانه و مجوزها و بررسی طرح به وسیله بانک و سایر مراجع ذیربط و غیره جزو
هزینه‌های‌طرح محسوب می‌گردد. بانک عامل موظف است یک هفته پس از تصویب طرح این
قبیل تعاونیها به وسیله شورای عالی مراکز، نسبت به اعطاء وام اقدام نماید.
‌ماده 17 – دستگاه‌های دولتی و عمومی و سایر مراجع قانونی موظفند در جریان اقدام
به فروش واحدهای تولیدی، خدماتی و ماشین‌آلات تأسیسات، عرصه،‌اعیان، مستحدثات و
مواد اولیه خود، اشخاص حقیقی و حقوقی معرفی شده از سوی بنیاد شهید انقلاب اسلامی و
مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی در‌رابطه با تعاونی‌های متشکل از خانواده شهدا،
جانبازان و رزمندگان را در اولویت قرار دهد. در این رابطه دستگاه‌های مزبور، موارد
فروش را کتباً به بنیاد شهید و‌مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی با وزارت کشور
منعکس نموده و در صورت گذشت یک ماه از تاریخ ارجاع، انصراف از خرید توسط نهادهای
مزبور‌تلقی خواهد شد.
‌ماده 18 – منابع سرمایه در گردش واحدهای تولیدی موجود با رعایت کامل مفاد این
آیین‌نامه و نیز آیین‌نامه دارایی مربوطه در سال قبل از محل تسهیلات‌اعتباری موضوع
تبصره (3) قانون بودجه سال 1369 کل کشور قابل تأمین می‌باشد.
‌تسهیلات اعتباری مربوط به سرمایه در گردش تحت هیچ عنوان نماید به مصرف بازپرداخت
بدهی‌های قبلی استفاده‌کننده برسد.
‌ماده 19 – کارمندان دولت در صورت تأیید کمیته برنامه‌ریزی استان یا هیأت وزیران و
به شرط انتزاع از دستگاه دولتی ذیربط (‌جز در موارد تعاونی‌های کارمندی‌و کادر
علمی دانشگاها و مؤسسات آموزش عالی و طرح‌های تولیدی فرهنگی، علمی و هنری)
می‌توانند از تسهیلات اعتباری موضوع این آیین‌نامه استفاده‌نمایند.
‌ماده 20 – دستگاه‌ها و بنیادهای مذکور در این تبصره موظفند گزارش عملکرد این
تبصره را هر چهاه ماه یک بار از طریق سازمان برنامه و بودجه به کمیسیونهای‌برنامه
و بودجه، دیوان محاسبات و امور اقتصادی و دارایی مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی
جمهوری اسلامی ایران ارسال دارند.
‌ماده 21 – بانکهای عامل موظفند همه ساله مانده مطالبات معوق لاوصول خود ناشی از
اعطای تسهیلات اعتباری برای طرح‌های تولیدی نظارت شده را که بر‌اساس مفاد این
آیین‌نامه به تصویب رسیده است، به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال دارند.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده طی پنج‌سال در لوایح بودجه سالانه کل
کشور منظور خواهد کرد.
‌تبصره – کمیته‌های برنامه‌ریزی استانها موظفند موارد مربوط به عدم بازپرداخت
تسهیلات اعتباری و سایر مشکلات طرح‌ها را بررسی و حتی‌الامکان تسهیلات‌لازم را جهت
رفع مشکلات اجرایی طرح‌ها فراهم نموده و ترتیباتی اتخاذ نمایند تا بازپرداخت
اینگونه تسهیلات اعتباری به موقع صورت پذیرد.
‌ماده 22 – بانکهای عامل موظفند هر شش ماه یک بار راساً و بر اساس منابع اطلاعاتی
خود، گزارش عملکرد تسهیلات اعطایی شامل انواع و میزان تسهیلات‌اعتباری مذکور و نوع
طرح‌ها و همچنین میزان بدهی‌های ناشی از مطالبات معوق لاوصول و سایر اطلاعات لازم
را بر اساس فرمی که از سوی بانک مرکزی‌جمهوری اسلامی ایران توزیع خواهد شد به بانک
مرکزی ارسال دارند از طریق سازمان برنامه و بودجه به هیأت وزیران تقدیم گردد.
‌ماده 23 – مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی به نیابت از طرف تعاونی‌های تحت
پوشش خود و همچنین وزارت جهاد سازندگی به نیابت از طرف‌متقاضیان استفاده از
تسهیلات اعطایی مربوط به بخش صنایع روستایی می‌توانند اقدامات لازم را مطابق مفاد
این آیین‌نامه و بنا به درخواست آنان، تا مرحله قبل‌از عقد قرارداد انجام دهند.
قرارداد لازم بین بانک و استفاده‌کننده از تسهیلات منعقد خواهد شد.
‌ماده 24 – دستگاه‌های اجرایی در استان مکلفند آب و برق و مواد اولیه و مصالح
ساختمانی و سایر نیازهای طرح‌های تبصره (3) را با رعایت الویت ایثارگران و‌نقاط
محروم و جنگزده تأمین نمایند.
‌تبصره 1 – وزارت بازرگانی و سایر دستگاه‌های ذیربط موظفند مصالح ساختمانی و
ماشین‌آلات و سایر کالاهای مورد نیاز طرح‌های تبصره (3 را با الویت‌ایثارگران و
نقاط محروم و جنگزده کشور تأمین نمایند.
‌تبصره 2 – کمیته تخصیص ارز موظف است ارز مورد نیاز طرح‌های تبصره (3) را با الویت
ایثارگران و نقاط محروم و جنگزده کشور تأمین نمایند.
‌ماده 25 – در صورت تصویب کمیته برنامه‌ریزی استان، طرح‌های انتفاعی نیمه تمام و
یا آماده بهره‌برداری استانها که از محل اعتبارات عمرانی به مرحله اجرا
در‌آمده‌اند، طبق مقررات با حفظ اولویت اشخاص حقیقی و حقوقی مذکور در ماده (17)
این آیین‌نامه به فروش می‌رسد. در این صورت تسهیلات اعتباری مورد نیاز‌جهت تکمیل و
قابل بهره‌برداری نمودن یا تأمین سرمایه در گردش، از محل تسهیلات اعتباری این
آیین‌نامه قابل تأمین است.
‌تبصره – بانکهای عامل می‌توانند از محل سهمیه تخصیص داده شده سال جاری، تسهیلات
اعتباری لازم را جهت اجرا یک بند (ک) تبصره (13) قانون بودجه‌سال 1368 کل کشور با
توجه به اصلاحیه مندرج در قسمت دوم تبصره 34 قانون بودجه سال 1369 کل کشور اعطا
نمایند.
‌ماده 26 – تضمین تسهیلات اعتباری موضوع این آیین‌نامه عبارتند از:
1 – اعطای اجازه برداشت از حسابهای بانکهای عامل، به بانکهای تجاری تأمین کننده
کمبود منابع اعتباری موضوع بند (2) ماده (5) این آیین‌نامه با هماهنگی‌بانک مرکزی
جمهوری اسلامی ایران.
2 – تضمین سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه سازمان برنامه و بودجه مانده
مطالبات معوق لاوصول بانکهای عامل ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری‌طرح‌های مصوب
موضوع این آیین‌نامه را به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر ظرف مدت
پنج سال در لوایح بودجه سالانه کل کشور منظور‌خواهد نمود.
‌ماده 27 – تضمین دولت منافی وظایف بانکهای عامل جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای
تسهیلات اعتباری موضوع این آیین‌نامه نمی‌باشد. و بانکهای عامل‌مکلفند جهت حفظ
حقوق خود اقدامات قانونی لازم را جهت مصرف و واریز تسهیلات اعتباری اعطایی به عمل
آورند. بانکهای عامل موظفند در موارد زیر بر‌مصرف و واریز تسهیلات اعتباری اعطایی
موضوع این آیین‌نامه نظارت نمایند:
1 -‌نظارت بر مصرف صحیح اعتبار مزبور متناسب با پیشرفت اجرای طرح.
2 – نظارت بر واریز مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری از محل درآمد طرح.
‌تبصره 2 – استفاده‌کنندگان از تسهیلات موضوع این آیین‌نامه موظفند اقساط تسهیلات
دریافتی را به موقع پرداخت نمانید عدم پرداخت به موقع اقساط بدهی‌استفاده‌کنندگان
از تسهیلات اعتباری مزبور در حکم تصرف غیر قانونی در اموال دولتی محسوب می‌شود.
‌ماده 28 – کلیه مستحدثات، اموال و دارایی‌های قابل توثیق که از اجرای طرح‌های
موضوع این آیین‌نامه ناشی می‌شوند در وثیقه بانکهای عامل قرارداد خواهد‌گرفت.
استفاده‌کنندگان از تسهیلات اعتباری موظفند در صورت کمبود وثیقه سفته به امضای خود
در اختیار بانک قرار دهند.
‌این تصویب‌نامه در تاریخ 1369.3.30 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور
>‌جدول: تصویب‌نامه‌ها 1369 – جلد 1 – صفحه 252 الی 264<