‌اساسنامه سازمان تحقیقات منابع آب (‌تماب) [تغییر عنوان به «سازمان‌ مدیریت‌ منابع‌ آب‌ ایران‌»]

تاریخ تصویب: ۱۳۶۸/۰۵/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۶/۰۱
شماره ثبت: ۴۸۷۷۶ت۵۱۳ - ۱۳۶۸/۵/۱۴

[طرح‌ انتقال‌ وظایف‌ معاونت‌ امور آب‌ وزارت‌ نیرو به‌ سازمان‌ تحقیقات‌ منابع‌ آب‌ «تماب‌» و تغییر عنوان آن به «سازمان‌ مدیریت‌ منابع‌ آب‌ ایران‌»]

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۸/۵/۱۴ بنا به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد ماده ۳۲ قانون توزیع عادلانه آب مصوب ۱۳۶۱.۱۲.۱۶ مجلس‌ شورای اسلامی تصویب نمودند مؤسسه تحقیقات منابع آب (‌تماب) به سازمان تحقیقات منابع آب (‌شرکت سهامی) تبدیل و مطابق اساسنامه زیر اداره‌ شود:

‌فصل اول کلیات

‌ماده ۱ – نام شرکت: شرکت سهامی سازمان تحقیقات منابع آب که به اختصار تماب نامیده می‌شود و از این پس در این اساسنامه به عنوان سازمان از آن‌ نام برده خواهد شد.


‌ماده ۲ – مرکز شرکت: مرکز اصلی سازمان شهر تهران است و حوزه عمل آن با تصویب مجمع عمومی تعیین می‌گردد سازمان دارای شخصیت حقوقی و‌ استقلال مالی است.

‌تبصره – سازمان می‌تواند با تصویب مجمع عمومی در نقاط دیگر به تشکیل شعب مبادرت نماید.


‌ماده ۳ – سرمایه: سرمایه سازمان عبارت از مبلغ ده میلیون ریال است که به یکصد سهم یکصد هزار ریالی تقسیم محل داراییها و اموال مؤسسه‌ تحقیقات منابع آب که توسط کارشناس منتخب وزارت نیرو ارزیابی و جزء داراییهای سازمان منظور خواهد شد تأمین می‌گردد. سرمایه شرکت کلاً‌ متعلق به دولت است.


‌ماده ۴ – سایر اموال و دارایی‌های منقول و غیر منقول مؤسسه تحقیقات منابع آب به عنوان اموال و داراییهای سازمان محسوب می‌گردد.


‌ماده ۵ – مدت: مدت سازمان نامحدود است.


‌ماده ۶ – هدف: هدف از تشکیل سازمان تحقیقات منابع آب عبارتست از انجام تحقیقات و مطالعات بنیادی در زمینه منابع آب و نیز ارائه طریق جهت‌ بهبود کمی و کیفی منابع آب با استفاده از روشهای نوین و تبادل اطلاعات علمی با مؤسسات معتبر تحقیقات داخلی و خارج در راستای برنامه‌ریزی‌ منابع آب.


‌ماده ۷ – وظایف سازمان بدون اینکه منحصر به موارد زیر باشد عبارتست از:
‌الف – انجام آزمایشها هیدرولیکی به کمک مدلهای تأسیسات و سازه‌های آبی به منظور ارائه بهترین راه حل، به لحاظ تعیین مشخصات طرح نهایی.
ب – انجام آزمایشهای مربوط به سواحل و ساختمان‌های دریایی
پ – انجام بررسی‌های مربوط به رسوبات دریاچه‌های پشت سدها و مطالعات جریانهای غلیظ.
ت – درجه‌بندی (‌کالیبراسیون) و تنظیم وسائل اندازه‌گیری آب.
ث – مطالعه کنترل پایداری و ایمنی سدها به منظور جلوگیری از وارد شدن خسارات اساسی به آنها.
ج – انجام خدمات قراردادی در زمینه بررسی‌های مربوط به منابع آب با استفاده از ایزوتوپهای محیطی و یا ردیابهای رادیواکتیو.
چ – خدمات قراردادی در زمینه بررسی مسائل منابع آب به وسیله مدلهای ریاضی و الکتریکی.
ح – همکاری با مؤسسات داخلی و بین‌المللی در جهت تهیه و اجرای برنامه‌های مشترکی در ارتباط با فعالیتهای سازمان.
خ – برقراری ارتباط علمی و فنی با سازمانهای داخلی و بین‌المللی، به منظور تبادل اطلاعات مربوطه.
‌د – آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص از طریق مشارکت در برنامه‌های آموزش داخل و یا خارج از کشور با همکاری وزارت فرهنگ و آموزش‌ عالی
‌ذ – اقدام به انعقاد قراردادهای استخدام، یا خدمات و یا مشاوره با مؤسسات و اشخاص اعم از داخلی و یا خارجی با رعایت مقررات مربوطه.


‌فصل دوم – ارکان سازمان

‌ماده ۸ – سازمان دارای ارکان زیر است:
‌الف – مجمع عمومی
ب – هیأت مدیره
ج – مدر عامل
‌د – بازرس


‌مجمع عمومی

‌ماده ۹ – مجمع عمومی بر دو نوع است:
‌الف – مجمع عمومی عادی
ب – مجمع عمومی فوق‌العاده
‌مجامع عمومی عادی یا فوق‌العاده با رعایت ماده ۹۵ قانون تجارت تشکیل می‌شود.


ماده ۱۰ – مجمع عمومی شرکت مرکب از است از وزیر نیرو که ریاست مجمع عمومی را بر عهده خواهد داشت وزیر امور اقتصادی و دارای و وزیر‌ برنامه و بودجه.


‌ماده ۱۱ – مجمع عمومی عادی حداقل سالی دو بار، بک بار در شش ماهه اول هر سال برای
تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و یک بار در‌ شش‌ماهه دوم برای تصویب بودجه و
خط‌مشی و سایر موضوعاتی که در دستور جلسه قرار می‌گیرد و جزء وظایف مجمع عمومی
می‌باشد، تشکیل‌ می‌شود.


‌ماده ۱۲ – وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به شرح ذیل است:
‌الف – تعیین خط مشی کلی سازمان و تصویب برنامه عملیات سازمان.
ب – رسیدگی و تصویب بودجه سازمان
ج – رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملکرد سالانه سازمان و ترازنامه و حساب
سود و زیان پس از استماع گزارش بازرس (‌حسابرس)
‌د – انتخاب اعضاء هیأت مدیره و مدیر عامل
ه – انتخاب بازرس (‌حسابرس)
‌و – تصویب تشکیلات و آیین‌نامه‌های اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی سازمان.
‌ز – تصویب عضویت سازمان در مجامع و سازمانهای علمی بین‌المللی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ح – تعیین حقوق و مزایای اعضاء هیأت مدیره و مدیر عامل با رعایت مقررات مربوط و همچنین تعیین حق‌الزحمه بازرس (‌حسابرس)
ط – اتخاذ تصمیم در مورد اخذ وام و اعتبار از بانکها و مؤسسات اعتباری کشور بنا بر پیشنهاد هیأت مدیره.
ک – اتخاذ تصمیم در مورد مطالبات لاوصول سازمان
ل – اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیأت مدیره در مورد سازش در دعاوی و ارجاع امر به
داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعوی با رعایت‌مقررات مربوط.
م – اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که در حدود وظایف شرکت و با رعایت قوانین و مقررات مربوط در دستور مجمع گذارده شده است.


۱۳ – مجمع عمومی فوق‌العاده در مواقع لازم جهت بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به موضوعات ذیل طبق تصمیم رییس مجمع عمومی یا به‌ درخواست کتبی حداقل دو نفر از اعضاء
هیأت مدیره یا بازرس تشکیل می‌گردد.
‌الف – هر گونه تغییر در مفاد اساسنامه یا اصلاح آن.
ب – کاهش یا افزایش سرمایه
ج – انحلال شرکت و انتخاب مدیران تصفیه.


ماده ۱۴ – جلسات مجمع عمومی با حضور کلیه اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت آراء معتبر خواهد بود.


‌ماده ۱۵ – جلسات مجمع عمومی به دعوت کتبی رییس مجمع عمومی و یا مدیر عامل و یا تقاضای کتبی بازرس تشکیل خواهد شد.

‌تبصره – در دعوتنامه مربوط به تشکیل جلسات مجمع عمومی که حداقل ده روز قبل از تاریخ تشکیل جلسه برای اعضاء ارسال می‌شود، دستور جلسه،‌ روز و ساعت و محل انعقاد درج خواهد شد. هیچ موضوعی را نمی‌توان در مجمع عمومی مطر نمودن مگر آن که قبلاً جزء دستور قرار داده شده باشد.


‌ماده ۱۶ – به منظور تسهیل و تسریع در امور سازمان اعضاء مجمع عمومی می‌توانند اختیارات خود را جزء در مورد تغییر یا اصلاح اساسنامه و تغییر در‌ سرمایه و انحلال سازمان به رییس مجمع تفویض نمایند، در این صورت تصمیمات رییس مجمع مصوبات مجمع عمومی تلقی خواهد شد.


ماده ۱۷ – از مذاکرات و تصمیمات مجامع عمومی صورتجلسه‌ای توسط منشی تهیه شده و به امضاء کلیه اعضاء مجمع عمومی یک نسخه این‌ صورتجلسه در مرکز شرکت نگهداری می‌شود.


‌هیأت مدیره

‌ماده ۱۸ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۱/۳۱]
هیأت مدیره سازمان مرکب از پنج نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی‌البدل خواهد بود که از طرف مجمع عمومی برای مدت ۳ سال انتخاب‌ می‌شوند و تا موقعی که تجدید انتخاب به عمل نیامده در مقام خو باقی خواهند ماند. انتخاب مجدد اعضای سابق بلامانع است.


‌ماده ۱۹ – وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر می‌باشد:
‌الف – تنظیم خط‌مشی و برنامه عملیات سازمان جهت طرح در مجمع عمومی
ب – بررسی و تأیید بودجه و ترازنامه و حساب و سود و زیان و گزارش عملکرد سالانه سازمان برای تسلیم به مجمع عمومی
ج – بررسی و تأیید تشکیلات و آیین‌نامه‌های استخدامی و مالی و معاملاتی با رعایت مقررات مربوط جهت پیشنهاد به مجمع عمومی
‌د – پیشنهاد تحصیل وام یا اعتبار از بانکها و مؤسسات اعتباری کشور به مجمع عمومی
ه – پیشنهاد تأسیس شعبه در دیگر نقاط کشور به مجمع عمومی
‌و – پیشنهاد سازش در دعاوی و ارجاع امر به داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعوی به مجمع عمومی با رعایت مقررات مربوط.
‌ز – پیشنهاد تغییرات در سرمایه سازمان به مجمع عمومی
ح – پیشنهاد تغییر و اصلاحات در مواد اساسنامه به مجمع عمومی
ط – تصویب برنامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی سازمان
ی – بررسی و تأیید آیین‌نامه‌های داخلی لازم برای اداره امور سازمان
ک – بررسی و پیشنهاد نسبت به تشکیل کمیته‌هایی که در ارتباط با وظایف سازمان مورد نیاز خواهد بود.
ل – اجرای مصوبات مجمع عمومی
م – تشخیص مطالبات مشکوک‌الوصول و بررسی و پیشنهاد درباره مطالبات لاوصول جهت اتخاذ تصمیم به مجمع عمومی
ن – بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد مسائلی که رییس هیأت مدیره و مدیر عالم در هیأت مدیره مطرح می‌نماید مگر در مواردی که از وظایف مراجع‌ صلاحیتدار دیگر باشد.
س – بررسی و تأیید صلاحیت علمی و تخصصی متقاضیان مشاغل اعضای هیأت علمی با رعایت مقررات مربوطه.
ع – رسیدگی به اموری که طبق مفاد آیین‌نامه استخدامی هیأت علمی به هیأت مدیره محول می‌گردد.


ماده ۲۰ – اداره جلسات هیأت مدیره با رییس هیأت مدیر می‌باشد و در صورت غیبت هر یک از اعضاء اصلی، عضو علی‌البدل به جانشینی او به دعوت‌ رییس هیأت مدیره سازمان در جلسه شرکت کرده و رأی خواهد داد.


ماده ۲۱ – جلسات هیأت مدیره با حضور کلیه اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت آراء معتبر خواهد بود.
‌عضوی که در اقلیت باشد باید دلایل خود را با توضیح کافی در صورتجلسه‌ای که به امضای کلیه اعضاء هیأت مدیره می‌رسد قید نماید.


‌ماده ۲۲ – هیأت مدیره سازمان دارای دفتری خواهد بود که تمام تصمیمات با ذکر نظرات اقلیت در آن ثبت و به امضاء اعضاء حاضر در جلسه خواهد‌رسید.


‌مدیر عامل

‌ماده ۲۳ – مجمع عمومی یکی از اعضاء اصلی هیأت مدیره را به سمت رییس هیأت مدیره و یکی از اعضاء اصلی دیگر را به سمت مدیر عامل برای‌ مدت دو سال انتخاب می‌نماید. انتخاب رییس هیأت مدیره به سمت مدیر عامل سازمان بلامانع است

‌تبصره – هیأت مدیره می‌تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به مدیر عامل تفویض نماید.


‌ماده ۲۴ – مدیر عامل بالاترین مقام اجرایی سازمان و کلیه مصوبات هیأت مدیره توسط وی لازم‌الاجراء خواهد بود.


ماده ۲۵ – مدیر عامل می‌تواند قسمتی از اختیارات خود را به هر یک از کارکنان سازمان به تشخیص و مسئولیت خود تفویض نماید.


‌ماده ۲۶ – وظایف و اختیارات مدیر عامل به شرح زیر است:
‌الف – نمایندگی سازمان در برابر مراجع قضایی و اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی یا خارجی با حق انتخاب وکیل.
ب – انجام کلیه امور استخدامی در حدود تشکیلات و بودجه و مقررات مربوط و امضای کلیه نامه‌ها و مکاتبات سازمان
ج – اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیأت مدیره و انجام کلیه امور اجرایی سازمان با رعایت مقررات این اساسنامه آیین‌نامه‌های مربوط.
‌د – اتخاذ تصمیم و اقدام نسبت به کلیه امور و عملیات سازمان به استثنای آنچه از وظایف مجمع عمومی و هیأت مدیره است.
ه – نظارت بر حسن اجرای اساسنامه و آیین‌نامه‌های سازمان و انجام اقدامات لازم برای حسن اداره امور سازمان در حدود قوانین و مقررات مربوط.
‌و – امضاء کلیه اوراق و اسناد تعهدآور به نمایندگی سازمان


‌ماده ۲۷ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۱/۳۱]
کلیه چکها، قراردادها و اوراق و اسناد تعهدآور سازمان به امضای مشترک مدیر عامل و یکی از اعضاء هیأت مدیره یا نمایندگان تام الاختیار آنها معتبر خواهد بود.


‌ماده ۲۸ – مدیر عامل آیین‌نامه‌ها و تشکیلات و بودجه و ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش عملکرد سالانه را با رعایت مقررات مربوط تهیه و‌ جهت تأیید و تقدیم به مجمع عمومی به هیأت مدیره تسلیم خواهد کرد. به علاوه نسخه‌ای از ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش عملکرد سالانه را‌ حداقل یک ماه قبل از روز تشکیل مجمع عمومی به منظور رسیدگی و اظهار نظر به بازرس سازمان تسلیم می‌نماید.


‌بازرس

‌ماده ۲۹ – بازرس قانون سازمان حسابرس می‌باشد.


‌سایر مقررات

‌ماده ۳۰ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۱/۳۱]
سازمان مجاز است بابت سهمی از ارزش ذاتی آب و راهبری و مدیریت منابع آب کشور، درصدی از درآمدهای شرکت‌های‌ آب منطقه‌ای و استانی و سازمان آب و برق خوزستان را به تشخیص وزیر نیرو (ریاست مجمع) و در قالب بودجه سالانه به منظور‌ تأمین بخشی از هزینه های خود دریافت نماید، همچنین با توجه به امکانات فنی و علمی و تحقیقاتی خود خدمات لازم را در زمینه‌های‌ مرتبط با فعالیت سازمان به سایر دستگاهها و مؤسسات اعم از دولتی یا خصوصی در قبال حق‌الزحمه ارایه نماید.‌

تبصره – وجوه واریزی به حساب سازمان از طرف شرکتهای آب منطقه‌ای و استانی و سازمان آب و برق خوزستان به حساب هزینه های قطعی منظور‌ خواهد شد.


‌ماده ۳۱ – سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال آغاز و آخر اسفند ماه همان سال به پایان می‌رسد به استثنای سال اول که ابتدای آن تاریخ‌ تشکیل سازمان و پایان آن آخر اسفند ماه همان سال خواهد بود.


‌ماده ۳۲ – سازمان می‌تواند برای انجام خدمات پژوهشی و آموزشی با رعایت مقررات مربوطه از خدمات مشاوره‌ای و کارشناسان خارجی استفاده‌ نماید.


‌ماده ۳۳ – کلیه هدایا و کمک‌های دریافتی سازمان مستقیماً به حساب خاص ازمان واریز می‌شود و بر اساس ضوابط و آیین‌نامه مالی که به تصویب‌ مجمع عمومی سازمان می‌رسد، هزینه می‌گردد.


‌ماده ۳۴ – سازمان مکلف است ظرف مدت شش ماه آیین‌نامه‌های مقرر در این اساسنامه را تهیه و پس از تصویب مجمع عمومی به مرحله اجراء درآورد‌ تا موقعی که این آیین‌نامه‌ها به تصویب نرسیده مقررات قبلی به وقت خود باقی است.


‌ماده ۳۵ – مقرراتی که مغایر با این اساسنامه باشد در حدودی که مغایرت دارد نسبت به سازمان مجری نخواهد بود و مواردی نیز که در این اساسنامه‌ پیش‌بینی نشده است قانون تجارت حاکم خواهد بود.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر