‌آیین‌نامه بررسی فیلمنامه و صدور پروانه فیلمسازی

تاریخ تصویب: ۱۳۶۸/۰۵/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۶/۰۱

شماره ۴۷۱۶۰ت۵۲۲ – ۱۳۶۸/۵/۱۴

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۸/۵/۱۴ بنا به پیشنهاد شماره 8.918 مورخ 1366.7.14 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای بند 23 ماده 2‌ قانون اهداف و وظائف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب 1365.12.12 مجلس شورای اسلامی آیین‌نامه بررسی فیلمنامه و صدور پروانه‌ فیلمسازی را به شرح زیر تصویب نمودند.

‌ماده 1 – ساختن هر گونه فیلم سینمایی 35 میلیمتری و 16 میلیمتری که در سینماها و سالن‌های عمومی به نمایش گذاشته می‌شود یا به هر نحوی در‌ معرض استفاده عمومی قرار گیرد، اعم از فیلمهایی به متراژ کوتاه، متوسط، طولانی مستلزم تحصیل قبلی پروانه فیلمسازی از اداره کل نظارت و‌ ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.


‌ماده ۲- [اصلاحی ۱۳۷۷/۳/۲۰]
برای صدور پروانه فیلمسازی، شورای صدور پروانه فیلمسازی مرکب از پنج نفر افراد بصیر و خبره در امور فرهنگی، سینمایی و صنعت فیلمسازی به‌ شرح زیر و با حکم معاون امور سینمایی و سمعی و بصری تشکیل می‌شود:

‌الف) دو نفر به پیشنهاد اداره کل نظارت و ارزشیابی

ب) دو نفر به پیشنهاد خانه سینما

ج) مدیر کل نظارت و ارزشیابی یا نماینده تام الاختیار وی که با حق رأی سمت دبیر جلسات را به عهده خواهد داشت.

‌تبصره – [اصلاحی ۱۳۷۷/۳/۲۰]
در غیاب نمایندگان خانه سینما دو نفر به انتخاب معاون امور سینمایی و سمعی – بصری جایگزین می‌شوند.


‌ماده 3 – رسمیت جلسه و نحوه رأی‌گیری و اعتبار آن و ضوابط مربوط به وظائف شورا توسط آیین‌نامه داخلی خواهد بود که به وسیله شورا تهیه و تنظیم‌ و با تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مرحله اجرا درخواهد آمد.

‌ماده ۴- [اصلاحی ۱۳۷۷/۳/۲۰]
صدور پروانه فیلمسازی و چگونگی بررسی فیلمنامه بر اساس دستورالمعملی که به تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌رسد، خواهد بود. شورای‌ صدور پروانه فیلمسازی موظف است بر مبنای دستورالعمل مذکور و روشهای طراحی شده توسط معاونت سینمایی و سمعی – بصری که برای ارتقای کیفیت‌ سینمای ایران و جلوگیری از سقوط کیفی، محتوایی و هنری فیلم‌های ایرانی تهیه و به تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میرسد، اقدام نماید.

‌ماده ۵- [اصلاحی ۱۳۷۷/۳/۲۰]
اعتبار پروانه فیلمسازی از تاریخ صدور به مدت سه ماه است و تمدید آن با رعایت مفاد این آیین‌نامه منوط به تصویب شورای صدور پروانه فیلمسازی‌ است.

‌ماده ۶- [اصلاحی ۱۳۷۷/۳/۲۰]
در صورت تغییرات مصوبات شورای فیلمسازی توسط تولیدکننده فیلم بدون دریافت مصوبه جدید از شورای مذکور، شورای پروانه فیلمسازی‌ می‌تواند فیلم در جریان ساخت را متوقف نماید تا مورد مغایر حذف و یا برابر نظر شورا اصلاح گردد.

‌ماده ۷- [اصلاحی ۱۳۷۷/۳/۲۰]
صدور پروانه فیلمسازی الزامی برای هیأت نظارت موضوع آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم و اسلاید و ویدئو و صدور‌ پروانه نمایش مصوب 61.12.4 جهت صدور پروانه نمایش ایجاد نمی‌نماید.

‌ماده ۸- [اصلاحی ۱۳۷۷/۳/۲۰]
فیلمهای موضوع ماده 15 آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم و اسلاید و ویدئو و صدور پروانه نمایش مصوب 61.12.4 احتیاج به اخذ پروانه‌ فیلمسازی ندارد.

‌تبصره-  فیلمهای تولیدی توسط مراکز مورد نظر این ماده که در چهارچوب وظائف قانونی آنها ساخته و جنبه پژوهشی، تحقیقاتی، مستند و آموزش‌ بهداشت و کاربردی دارد در هر مقطع (35 و 16 میلیمتری) که زمان آن کمتر از 60 دقیقه باشد تابع مقررات این آیین‌نامه نمی‌باشد.

ماده ۹- [اصلاحی ۱۳۷۷/۳/۲۰]
چنانچه افراد و سازمانهایی که اقدام به تهیه و ساخت فیلمهای سینمایی 35 و 16 میلیمتری با متراژ کوتاه یا متوسط یا بلند بدون اخذ پروانه‌ فیلمسازی از اداره کل نظارت و ارزشیابی نمایند هیأت نظارت موضوع آیین‌نامه نظارت بر نمایش و فیلم و اسلاید و ویدئو و صدور پروانه نمایش‌ مصوب 61.12.4 می‌تواند از بازبینی این گونه فیلمها خودداری نماید.

‌ماده ۱۰- [اصلاحی ۱۳۷۷/۳/۲۰]
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برای ساخت فیلم‌های ویژه پخش از سیمای جمهوری اسلامی از مفاد این آیین‌نامه مستثنی است.

‌ماده ۱۱- [اصلاحی ۱۳۷۷/۳/۲۰]
از تاریخ تصویب این آیین‌نامه کلیه ضوابط مغایر ملغی می‌باشد.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر