‌آیین‌نامه صدور اجازه تأسیس، انحلال و نظارت بر فعالیت وسائل ارتباط جمعی خارجی و نمایندگان وابسته به آنها

تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۶/۰۱

شماره 48620ت525 – ۱۳۶۸/۵/۱۴

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۸/۵/۱۴ بنا به پیشنهاد شماره 11.88137.8.1671 مورخ 1366.12.6 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین‌نامه‌ صدور اجازه تأسیس، انحلال و نظارت بر فعالیت وسائل ارتباط جمعی خارجی و نمایندگان وابسته به آنها را به استناد بند 15 ماده 2 قانون اهداف و‌ وظائف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب ۱۳۶۵/۱۲/۱۲ مجلس شورای اسلامی به شرح زیر تصویب نمودند.


‌ماده 1 – تعاریف
‌الف – وسائل ارتباط جمعی خارجی شامل کلیه مؤسسات مطبوعاتی، خبری، خبرگزاری آژانسهای عکسی رادیو، تلویزیون و هر گونه مؤسسه یا‌سازمانی می‌شود که به کار انتشار یا انعکاس اخبار و اطلاعات اشتغال داشته و مقر اصلی آنها در خارج از کشور باشد و در این آیین‌نامه اختصاراً به آنها “‌وسائل ارتباط جمعی خارجی” اطلاق می‌شود.
ب – خبرنگار مقیم به شخصی اطلاق می‌گردد که حداقل سه ماه متوالی در ایران اقامت داشته باشد.
ج – خبرنگار موقت یا گزارشگر به شخصی اطلاق می‌گردد که برای مدت محدود (‌کمتر از سه ماه) در ایران توقف داشته باشد.
‌د – خبرنگار رسانه خارجی به کلیه اشخاصی که با تابعیت ایرانی یا خراجی برای یک رسانه گروهی خارجی کار می‌کنند اطلاق می‌گردد.

‌ماده 2 – کلیه نمایندگان و خبرنگاران رسانه‌های گروهی خارجی که بخواهند به نحوی در ایران فعالیت دائم یا موقت نمایند موظفند تقاضای خود را با‌ذکر مشخصات کامل و دو قطعه عکس به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تسلیم نمایند.

‌تبصره 1 – در مورد نمایندگان و خبرنگاران با تابعیت خارجی اقدام لازم از طریق نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی در کشورهای‌ مربوطه دو ماه قبل از ورود به ایران صورت خواهد گرفت.

‌تبصره 2 – نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی باید پس از بررسی و تحقیق درباره صلاحیت متقاضی و سوابق مؤسسه مربوط حداکثر‌ ظرف 10 روز درخواست متقاضی را ضمن اعلام نظر از طریق وزارت امور خارجه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعکس نماید.

‌تبصره 3 – نمایندگان و خبرنگاران رسانه‌های گروهی خارجی که فعالیت آنان مجاز شناخته شده باید پس از ورود به ایران به وزارت فرهنگ و ارشاد‌ اسلامی مراجعه و جواز فعالیت‌های خبرنگاری و رسانه‌ای دریافت نمایند.

‌ماده 3 – ویزای خبرنگاری منحصراً با موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌گردد و تمدید اجازه فعالیت و اقامت نمایندگان و خبرنگاران‌ رسانه‌های گروهی خارجی موکول به اجازه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

‌تبصره 1 – موافقت با فعالیت دائم دفاتر برگزاریها و رادیو و تلویزیون‌های کشوریهای خارجی به ترتیب پس از انجام هماهنگی با خبرگزاری جمهوری‌اسلامی ایران صورت خواهد پذیرفت.

‌تبصره 2 – در مورد خبرنگاران همراه هیأت‌های عالی رتبه خارجی (‌هیأت‌های همراه مقامات اول و دوم کشورها) وزارت امور خارجه می‌تواند ضمن‌ هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خبرنگاران صرفاً به عنوان همراه هیأت روادید صادر نماید.

‌ماده 4 – نمایندگان و خبرنگاران رسانه‌های گروهی خارجی موظفند قبل از انجام هر مصاحبه با اخذ اطلاعات از مقامات جمهوری اسلامی ایران با‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همآهنگی نمایند.

‌ماده 5 – مسئولیت نظارت و پیگیری مطالب خلاف واقع عنوان شده نمایندگان و خبرنگاران رسانه‌های گروهی خارجی با وزارت فرهنگ و ارشاد‌ اسلامی است. و این وزارتخانه به طور مستقیم یا از طریق دیگر نسبت به اعاده حقوق جمهوری اسلامی ایران اقدام و عنداللزوم به اخراج نماینده یا‌ خبرنگار، رسانه‌های خارجی و تعطیل دفتر نمایندگی مبادرت خواهد نمود.

‌تبصره – در صورت ضرورت پیگیری‌های حقوقی و سیاسی در ارتباط با دولت خارجی از طریق نمایندگی‌های سیاس و کنسولی جمهوری اسلامی‌ ایران صورت خواهد پذیرفت.

‌ماده 6 – نمایندگان و خبرنگاران رسانه‌های گروهی خارجی که دارای تابعیت غیر ایرانی هستند در مدت اقامت خود در ایران حق اشتغال در مؤسسات‌ دولتی و خصوصی دیگر را نداشته و در صورت تخلف کارت شناسایی و اقامت آنان لغو خواهد شد.

‌تبصره – اجرای مفاد ماده فوق مانع از اجرای سایر مقررات مربوط به اشتغال اتباع بیگانه در ایران نخواهد بود.

‌ماده 7 – در مورد تخلفاتی که در این آیین‌نامه برای آن ضمانت اجرای قانونی پیش‌بینی نگردیده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند بر حسب مورد‌نسبت به لغو پروانه، تعطیل دفتر نمایندگی جلوگیری از ادامه فعالیت، اخراج نماینده و خبرنگار رسانه گروهی خارجی با همآهنگی وزارت امور خارجه‌ و یا معرفی متخلف به مراجع قضایی اقدام نماید.

‌ماده 8 – واگذاری تسهیلات به نمایندگان و خبرنگاران رسانه‌های خارجی توسط وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی منوط به تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد‌ اسلامی می‌باشد.

‌ماده 9 – این آیین‌نامه در 9 ماده و 7 تبصره تصویب و از تاریخ تصویب کلیه مقررات مغایر با آن ملغی و در اجرای این آیین‌نامه کلیه مراجع انتظامی ملزم‌ به همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشند.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر