‌مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص طرح تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش [۱۳۶۸]

تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۶/۰۱

‌شماره 1720‌دش – تاریخ 68.5.16
مصوب جلسات 180 – 182 – 192 – 193 و 194 شورای عالی انقلاب فرهنگی


‌الف – شورای عالی انقلاب فرهنگی با نگرش مثبت به مبانی و اهداف و اصول حاکم بر نظام آموزش و پرورش (‌به صورتی که توسط شورای تغییر‌ بنیادی نظام آموزش و پرورش تدوین گردیده و با اصلاحاتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در آنها به عمل آورده) وزارت آموزش و پرورش را موظف‌ می‌کند که با توجه به مبانی و اهداف و اصول مزبور هیأتی را مرکب از صاحب‌نظران تشکیل دهد تا از برای طرح تغییر نظام و نظارت بر آن به تدوین‌ طرح‌های تفصیلی و تهیه محتوی برنامه‌های لازم و جزئیات دیگر این طرح مبادرت ورزد. این هیأت خود موظف است که از طریق مراجع مسئول‌ ترتیبی دهد که اصول تغییر نظام در برنامه‌های تحصیلی تربیت معلم و سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی گنجانده شود.
‌وزارت آموزش و پرورش همچنین لازم است که پیوسته از نتایج پژوهشها و مطالعات و تجارب جدید برای تکمیل و تفصیل خط مشی‌ها و شیوه‌های‌ اجرایی استفاده نماید، و بدین طریق طرحها و برنامه‌های جدیدی را تهیه کند و به اطلاع شورای تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش برساند و پس از‌ تأیید آن شورا آنها را اعلان نماید.

‌هیأت مذکور مرکب خواهد بود از:
1 – وزیر آموزش و پرورش که هر گاه بخواهد می‌تواند با داشتن حق رأی در جلسات شرکت کند.
2 – نماینده‌ای که وزیر آموزش و پرورش برای تغییر نظام معرفی خواهد کرد.
3 – معاونان پژوهشی، آموزشی، پرورشی و فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش.
4 – سه تن از اعضای کنونی شورای تغییر نظام که توسط شورای مزبور برای عضویت در هیأت بررسی انتخاب و جهت تأیید به شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی معرفی خواهند شد.
5 – یک (‌یا دو) تن از اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب خود شورا.
6 – سه تن از متخصصان برنامه‌ریزی در امور تعلیم و تربیت به انتخاب وزیر آموزش و پرورش و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی.
7 – صاحب‌نظرانی که وزرای کار و امور اجتماعی، فرهنگ و آموزش عالی معرفی خواهند کرد.
8 – یکی از معاونان وزارتخانه‌های صنایع (‌خواه سبک و خواه سنگین) یا کشاورزی یا جهاد سازندگی، یا برنامه و بودجه که بر حسب مورد در جلسات‌ شرکت خواهند کرد.

ب – مقاطع تحصیلی در نظام جدید شامل 6 سال دوره ابتدایی 3 سال دوره راهنمایی و 3 سال دوره دبیرستان خواهد بود.

ج – وزارت آموزش و پرورش لازم است که به تدریج محل دانش‌آموزان کلاس اول و دوم ابتدایی را از سالهای بالاتر جدا کند. این جداسازی به منزله‌ یک مقطع تحصیلی نیست بلکه دوره ابتدایی شش ساله یک مقطع به حساب می‌آید.