هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۸.۴.۳ بنا به پیشنهاد شماره .۱۰.۱۰۸و مورخ ۱۳۶۸.۱.۲۱ وزارت جهاد سازندگی و به استناد ماده ۶ قانون مقررات مالی، اداری، استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی مصوب ۱۳۶۷.۱.۲۳ مجلس شورای اسلامی اساسنامه شرکت سهامی امور خدماتی و پشتیبانی امور روستاها و مناطق عشایری را به شرح زیر تصویب نمودند:
کلیات
ماده ۱ – نام شرکت: شرکت سهامی امور خدماتی و پشتیبانی امور روستاها و مناطق عشایری که از این پس در این اساسنامه شرکت نامیده میشود.
ماده ۲ – شرکت دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و وابسته به وزارت جهاد سازندگی میباشد. و طبق این اساسنامه و مقررات مربوط اداره خواهد شد.
ماده ۳ – مدت شرکت نامحدود میباشد مرکز اصلی شرکت تهران است که عنداللزوم با تصویب مجمع عموم میتواند شعب و نمایندگیهایی در سطح کشور تأسیس نماید.
ماده ۴ – هدف: انجام امور خدماتی و پشتیبانی امور روستاها و مناطق عشایری در چهارچوب وظایف وزارت جهاد سازندگی.
ماده ۵ – موضوع شرکت:
1 – انجام خدمات جهت امور، کشاورزی، عمرانی، صنعتی، تولیدی امور روستاها و مناطق عشایری و انجام پشتیبانی از فعالیتهای فوق.
2 – پشتیبانی ستادی و فنی از شرکتهای تحت پوشش
3 – انجام فعالیتهای آموزش، فنی در چهارچوب اهداف شرکت
4 – فراهم آوردن موجبات تأمین و تدارکات کالاهای مورد نیاز شرکتهای تحت پوشش.
ماده ۶ – شرکت میتواند عنداللزوم با تصویب مجمع عمومی شرکتهای فرعی تخصصی به منظور نیل به اهداف شرکت تشکیل دهد.
ماده ۷ – سرمایه شرکت: سرمایه شرکت مبلغ ده میلیارد ریال است که از محل دارای و
اموال منقول و غیر منقول اعم از کالا و انبارها و تأسیسات و تجهیزات متعلقه به
وزارت جهاد سازندگی که مورد نیاز شرکت میباشد و بدین منظور تهیه گردیده است طبق
نظر کارشناس رسمی منتخب مجمع عمومی تقویم و بهشرکت منتقل میگردد. سرمای شرکت
منقسم به سهام یکصد هزار ریالی با نام و کلاً متعلق به دولت میباشد.
تبصره – افزایش سرمایه: در صورت نیاز شرکت به اقلام و دارایی و اموال منقول و غیر
منقول جهاد که بدین منظور تهیه شده باشد و مبلغ تقویم شده بیش از ده میلیارد ریال
باشد بر اساس نظریه کارشناس تقویم و با تصویب مجمع عمومی به عنوان افزایش سرمایه به شرکت منتقل میگردد.
ماده ۸ – ارکان شرکت:
ارکان شرکت عبارتند از مجمع عمومی – هیأت مدیره – مدیر عامل – بازرس (حسابرس)
ماه ۹ – مجمع عمومی مرکب است از:
1 – وزیر جهاد سازندگی (رییس مجمع)
2 – وزیر کشاورزی
3 – وزیر امور اقتصادی و دارایی
4 – وزیر برنامه و بودجه
ماده ۱۰ – وظایف مجمع عمومی.
وظایف مجمع عمومی عادی عبارتند از:
1 – بررسی و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و عملکرد مالی شرکت که توسط هیأت مدیره پیشنهاد میشود.
2 – تعیین و تصویب خط مشی و سیاست کلی شرکت.
3 – بررسی و تصویب بودجه یا اصلاحیه و متمم بودجه و گزارش عملیات سالیانه شرکت.
4 – تصویب آییننامههای مالی و معاملاتی و استخدامی و رفاهی شرکت با رعایت مفاد ماده ۸۵ قانون مقررات مالی اداری و استخدامی و تشکیلاتی جهادسازندگی از طرف هیأت مدیره پیشنهاد میشود.
5 – اتخاذ تصمیم نسبت به فروش یا واگذاری داراییهای ثابت شرکت و خرید و فروش اموال غیر منقول به پیشنهاد هیأت مدیره.
6 – رسیدگی و اخذ تصمیم نسبت به تحصیل اعتبار یا اخذ وام از بانکها و مؤسسات دولتی به پیشنهاد هیأت مدیره.
7 – عزل و نصب اعضاء هیأت مدیره، و مدیر عامل و رییس هیأت مدیره بنا به پیشنهاد رییس مجمع عمومی.
8 – اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوکالوصول و لاصول که از طرف هیأت مدیره پیشنهاد میشود.
9 – بررسی در مورد حل و فصل دعاوی شرکت به طریق صلح و سازش یا داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعاوی با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
۱۰ – تعیین و برقراری حقوق و مزایای هیأت مدیره و مدیر عامل و حقالزحمه بازرس با رعایت مقررات مربوطه.
11 – تعیین میزان و موارد مصرف و نحوه برداشت از اندوختهها با توجه به مقررات و قوانین جاری با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی
12 – اخذ تصمیم نسبت به هر گونه پیشنهادی که در دستور جلسه قرار میگیرد آب توجه به قوانین و مقررات جاری.
13 – تصویب تشکیلات شرکت با پیشنهاد هیأت مدیره و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
14 – تصویب ایجاد و تأسیس شرکتهای فرعی تخصصی و تصویب اساسنامه اینگونه شرکتها و واحدها راساً یا با پیشنهاد هیأت مدیره.
15 – رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر امور مربوط به شرکت که در حدود این اساسنامه و سایر مقررات در صلاحیت مجمع عمومی عادی میباشد.
16 – استماع گزار سالانه هیأت مدیره و گزارش حسابرسی و رسیدگی و اظهار نظر نسبت به آن.
17 – رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به طرحهای پیشنهادی مربوط به امور خدماتی و پشتیبانی
ماده ۱۱ – جلسات مجمع عمومی عادی شرکت سالی دو بار با دعوت کتبی رییس مجمع عمومی تشکیل میگردد یک بار تا آخر تیر ماه برای رسیدگی به گزارش هیأت مدیره و بازرس و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و یکبار نیز در نیمه دوم سال برای تصویب بودجه و خط مشی و سایر موضوعاتی که در دستور جلسه قید شده است.
ماده ۱۲ – مجمع عمومی فوقالعاده به تقاضای رییس و مجمع عمومی یا رییس هیأت مدیره و مدیر عامل و یا بازرس به دعوت کتبی رییس مجمع تشکیل میشود.
ماده ۱۳ – دستور جلسه در دعوتنامه ذکر و در صورت لزوم مدارک مربوط به دستور جلسه نیز به ضمیمه دعوتنامه با ذکر تاریخ و محل ۱۵ روز قبل از تشکیل جلسه به اطلاع اعضاء خواه درسید.
ماده ۱۴ – تصمیمات مجمع عمومی عادی با اکثریت آراء معتبر خواهد بود.
تصمیمات هر جلسه در صورتمجلس درج و به امضای اعضاء مجمع رسید و به وسیله رییس
مجمع جهت اجراء به شرکت ابلاغ میگردد. کلیه صورت مجالسمجمع در پرونده به خصوص که
برای این موضوع تشکیل میشود بایگانی و در شرکت حفظ خواهد شد.
ماده ۱۵ – وظایف مجمع عمومی فوقالعاده عبارت است از:
الف – افزایش یا کاهش سرمایه.
ب – پیشنهاد تغییرات مورد نیاز در اساسنامه به وزارت جهاد سازندگی جهت تصویب هیأت وزیران
ج – رسیدگی به سایر موضوعاتی که بنابر قوانین مربوط به عهده مجمع عمومی فوقالعاده محول گردیده است.
ماده ۱۶ – تصمیمات مجمع عمومی فوقالعاده با اکثریت دو سوم آراء معتبر خواهد بود.
ماده ۱۷ – هیأت مدیره:
هیأت مدیره مرکب از ۵ نفر میباشد که به پیشنهاد وزیر جهاد سازندگی و تصویب مجمع
عمومی برای مدت ۳ سال منصوب میگردند. اعضای هیأت مدیره میتوانند از معاونین
تخصصی وزارت جهاد سازندگی با انتخاب وزیر جهاد سازندگی باشند.
ماده ۱۸ – وظایف هیأت مدیره:
1 – تصویب مقدماتی خط مشی و برنامه سالانه شرکت که از طرف مدیر عامل و رییس هیأت مدیره پیشنهاد میشود جهت ارائه به مجمع عمومی.
2 – بررسی و اظهار نظر نسبت به گزارش عملیات اجرایی سال قبل شرکت که از طرف مدیر عامل تهیه و تقدیم میشود جهت ارائه به مجمع عمومی.
3 – بررسی و تأیید بودجه سالانه شرکت که از طرف مدیر عامل پیشنهاد میشود جهت ارائه به مجمع عمومی.
4 – بررسی تأیید آییننامههای اجرایی (مالی، استخدامی و معاملات) شرکت و همچنین هر گونه مقررات دیگری که برای اداره امور داخلی شرکت لازم باشد به پیشنهاد مدیر عامل در دود قوانین و مقررات مربوطه.
5 – اتخاذ تصمیم و تصویب وامها و اعتباراتی که شرکت برای سرمایهگذاری اخذ مینماید و پیشنهاد آن به مجمع عمومی.
6 – تصویب پیشنهادات مربوط به وثیقه گذاردن سهام شرکت در شرکتها و واحدهای تابعه همچنین فروش اموال منقول و یا وثیقه گذاردن اموال شرکت بهپیشنهاد مدیر عامل
7 – نظارت بر اجرای برنامههای جاری بر اساس خط مشی و هدفهای شرکت.
8 – اتخاذ تصمیم نسبت به هر موضوع دیگری که از طرف رییس هیأت مدیره در حدود مقررات این اساسنامه پیشنهاد میشود.
9 – اجرای تصمیمات مجمع عمومی با رعایت مقررات مربوطه.
10 – پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه به مجمع عمومی فوقالعاده.
11 – بررسی و پیشنهاد تشکیلات شرکت برای تصویب مجمع عمومی پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور
12 – بررسی و پیشنهاد سازش در دعاوی و یا ارجاع آن به داوری برای طرح در مجمع عمومی.
ماده ۱۹ – وظایف و اختیارات مدیر عامل:
مدیر عامل که رییس هیأت مدیره نیز میباشد برای مدت ۳ سال انتخاب و بالاترین مرجع
امور اجرایی شرکت بوده و علاوه بر اختیار استخدام و اخراج کارکنان وتعیین حقوق و
ترفیع آنان و به طور کلی انجام امور داخلی و اداری شرکت در حدود بودجه مصوب و
آییننامهها و مقررات مربوط دارای وظایف و اختیارات زیر میباشد.
1 – اجرای تصمیمات هیأت مدیره با رعایت مقررات قانونی
2 – نمایندگی سهام شرکت در مجمع عمومی شرکتها و واحدهایی که تمام یا قسمتی از
سهام آنان به شرکت تعلق دارد با حق تفویض این اختیار با مسئولیت خود به هر یک از کارمندان شرکت.
3 – نمایندگی شرکت در کلیه مراجع قضایی و اداری با حق توکیل غیر.
4 – تفویض قسمتی از اختیارات خود و حق امضاء با مسئولیت خود به معاونین و یا کارمندان دیگر.
5 – تهیه ترازنامه و حساب سود و زیان و ارائه آن به هیأت مدیره جهت تصویب و تقدیم به مجمع عمومی
6 – گزارش کار و تنظیم برنامه و بودجه شرکت و ارائه آن به هیأت مدیره جهت تصویب و تقدیم به مجمع عمومی
7 – اتخاذ تصمیم و اقدام نسبت به کلیه امور و عملیات شرکت به استثنای آنچه که از وظایف مجمع عمومی و هیأت مدیره است، در چهارچوب سیاستهای مصوب شرکت.
ماده ۲۰ – بازرس (حسابرس) شرکت:
بازرس (حسابرس) شرکت سازمان حسابرسی میباشد که قانوناً عهدهدار وظایف بازرسی خواهد بود.
سایر مقررات:
ماده ۲۱ – سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفند همان سال خاتمه مییابد به استثناء سال اول که از زمان تأسیس تا آخر اسفند همان سال میباشد.
ماده ۲۲ – حسابهای شرکت در آخر اسفند ماه هر سال بسته میشود و ترازنامه و حساب
سود و زیان پایان سال شرکت حداکثر تا پایان خردادماه سال بعد تنظیم و یک نسخه از
آن ۱۵ روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به بازرس جهت اقدام تسلیم میگردد.
ماده ۲۳ – ارزیابی داراییهای شرکت طبق موازین و اصول متداول و پذیرفته شده
حسابداری به عمل میآید در ترازنامه باید استهلاک اموال و اندوختههای لازم در نظر
گرفته شود ولو آن که پس از وضع استهلاک و اندوختهها سودی باقی نماند پایین آمدن
ارزش دارایی ثابت در اثر استهلاک مال خواه بر اثر تغییرات فنی و خواه به علل دیگر باید در استهلاک منظور گردد.
تبصره – برای جبران کاهش احتمالی ارزش سایر اقلام دارایی و زیانها و هزینههای احتمالی باید ذخیره لازم منظور گردد.
ماده ۲۴ – تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان از طرف مجمع عمومی برای هیأت مدیره به منزله مفاصاحساب خواهد بود.
ماده ۲۵ – اندوختههای قانونی و اختیار و ذخیره استهلاک طبق مقررات مندرج در قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات جاری مملکتی و رعایت مندرجات این اساسنامه خواهد بود.
ماده ۲۶ – کلیه اوراق – چکها و اسناد تعهدآور به امضای مدیر عامل و یکی از اعضای هیأت مدیره دارای اعتبار میباشد.
مائده ۲۷ – کلیه موضوعاتی که در این اساسنامه پیشبینی نشده تابع قانون تجارت و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی و سایر قوانین و مقررات جای مملکتی است.
میرحسین موسوی – نخستوزیر