1368.03.24 – .41244ت265 – 1368.04.11 – 493
هیأت وزیران در جلسه مورخ 1368.3.24 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 2253 – 3111.4 –
1 مورخ 1368.2.31 وزارت برنامه و بودجه و بانک مرکزیجمهوری اسلامی ایران و
وزارتخانههای کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد سازندگی، صنایع، صنایع سنگین،
معادن و فلزات (حسب مورد) آییننامهاجرایی بندهای 1،4،7، 12 تبصره 3 قانون بودجه
سال 1368 کل کشور را به شرح ذیل تصویب نمودند:
[z]"آییننامه اجرایی موضوع بندهای 1، 4، 7، 12 تبصره 3 قانون بودجه سال 68 کل
کشور"
ماده 1 – تسهیلات اعتباری موضوع این آییننامه از طریق بانکهای استان (در تهران
بانک صادرات ایران) تأمین خواهد شد.
ماده 2 – بانکهای استان موظفند تسهیلات اعتباری مورد نیاز طرحهای تولیدی در
بخشهای کشاورزی و صنایع روستایی، صنعتی، معدنی، مصالح ساختمانی وطرحهای فرهنگی،
هنری و علمی بخش تعاونی و خصوصی که درای توجیهات کامل اقتصادی، فنی و مالی بوده و
فقط از نظر سهم سرمایهگذار و وثیقه بامقررات بانکها وفق نمیدهد، بر اساس مفاد
این آییننامه اجرایی پرداخت نمایند.
تسهیلات اعتباری در مناطق محروم یا مستعد کشور و با حفظ اولویت و برای تولیدات
روستایی اعطاء خواهد شد.
ماده 3 – حداکثر سهم اعتبار هر یک از بخشها به شرح ذیل میباشد:
بخش کشاورزی و صنایع روستایی و پروژههای منابع طبیعی 25.600.000.000 ریال
بخش صنعت 4.600.000.000 ریال
بخش معدن 4.600.000.000 ریال
بخش مصالح ساختمانی و تعاونیهای عمرانی 7.200.000.000 ریال
بخش فعالیتهای فرهنگی، علمی و هنری 4.000.000.000 ریال
—————————————————————————
جمع 46.000.000.000 ریال
تبصره 1 – تا مبلغ 5 میلیارد ریال از تسهیلات اعتباری بخش کشاورزی و صنایع
روستایی موضوع ماده 3 این آییننامه در جهت گسترش فعالیتهای شرکتهایتعاونی تولید
کننده فرش دستباف اختصاص مییابد تا با معرفی وزارت جهاد سازندگی و با رعایت مفاد
این آییننامه به تعاونیهای مزبور اعطاء شود.
تبصره 2 – مبلغ یک میلیارد ریال از 4 میلیارد ریال اعتبار بخش علمی، فرهنگی و
هنری موضوع ماده 3 این آییننامه، به صورت قرضالحسنه و سه میلیارد ریالبقیه در
قالب سایر عقود به طرحهایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده باشد و
از لحاظ بازگشت سرمایهگذاری موجه بوده اختصاصمییابد.
تبصره 3 – حداقل به میزان 60% از تسهیلات و یا قرضالحسنه مصوب هر یک از بخشهای
موضوع ماده 3 این آییننامه در اختیار بخش تعاونی قرار میگیرد.
تبصره 4 – تا مبلغ 2 میلیارد ریال از اعتبار بخش معدن به تعاونیهای معدنی زیر
پوشش سازمان مرکزی تعاونیهای معدنی با معرفی سازمان فوق اختصاصمییابد تا با
رعایت مفاد این آییننامه به مصرف برسد.
تبصره 5 – در اجرای بند 12 تبصره به قانون بودجه سال 1368 کل کشور اعتبارات مربوط
به تعاونیهای تولیدی و عمرانی که 80% اعضای آن را رزمندگانداوطلب که حداقل شش
ماه متوالی یا یکسال متناوب در جبهه بودهاند و یا خانواده محترم شهدا و مفقودین و
اسرا (فرزند یا همسر، پدر یا مادر یا برادر)جانبازان، اسرای آزاد شده و مهاجرین
جنگ تحمیلی تشکیل دهند بر اساس جدول پیوست اعطاء خواهد شد.
ماده 4 – سهم هر یک از بانکهای استان به تفکیک اعتبارات مورد نیاز بخشها و
فعالیتهای تولیدی یا هنری فرهنگی و علمی مناطق محروم یا مستعد کشور براساس جدول
پیوست تعیین شده است.
تبصره 1 – با توجه به میزان جذب تسهیلات اعتباری در هر یک از بانکهای استان،
عنداللزوم تغییرات لازم حداکثر سه نوبت تا پایان سال با موافقت وزارتبرنامه و
بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران داد خواهد شد، مشروط بر آن که سقف هر بخش
از میزان مندرج در ماده 3 این آییننامه تجاوز ننماید و درجمع کل اعتبارات تبصره
نیز تغییری حاصل نشود
تبصره 2 – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت برنامه و بودجه عنداللزوم بر
اساس عملکرد 9 ماهه مشترکاً پیشنهاد لازم را برای افزایش سهم هر یکاز بخشهای
تولیدی به میزان 20% از محل کاهش سهم سایر بخشها تهیه و به هیأت محترم وزیران جهت
تصویب از ارائه خواهند داد مشروط بر آنکه در جمع کلسقف اعتباری مصوب تبصره تغییر
حاصل نشود.
ماده 5 – منابع لازم جهت اجرای طرحهای موضوع این آییننامه عبارتند از.
1 – منابع داخلی بانکهای استان
2 – منابع بانکهای تجاری با نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
3 – سهم سرمایهگذاران طرحهای تولیدی
تبصره – استفاده از منابع مالی بانکهای تجاری برای تأمین کمبود منابع ملای
بانکهای استان منحصراً از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به ترتیبیکه این
بانک مقرر میدارد امکانپذیر خواهد بود.
ماده 6 – برای استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع این آییننامه لازم است بدواً طرح
لازم توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به شرح زیر تهیه و همزمان بهبانکهای استان و
سازمان برنامه و بودجه استان ذیربط ارائه شود.
منور از طرح عبارت است از شرح عملیات اجرایی و ارائه پیشبینیها و اطلاعات لازم
در رابطه با ایجاد، باسازی، توسعه و تکمیل و راهاندازی مجدد واحدهایتولیدی و
عملی و فرهنگی و هنری مشتمل بر دلایل توجیهی برای اجرای طرح توجه اقتصادی طرح،
توجیه اجتماعی طرح، مشخصات متقاضی و یا متقاضیانو چگونگی و میزان مالکیت آنان
سوابق کار در رشتههای تولیدی ذیربط،مهارتهای شخصی و پیشبینی آموزشهای فنی ضمن
اجرای طرح، مشخصات فنی کلیهساختمانها و تأسیسات و ماشینآلات، مشخصات حقوقی زمین
محل استقرار طرح، مجوزهای قانونی لازم (از جمله موافقت اصولی، پروانه تأسیس،
پروانهبهرهبرداری و…) برآورد میزان سرمایهگذاری ثابت و سرمایه در گردش مورد
نیاز،پیشبینی صورتهای مالی طرح، برآورد طول عمر مفید طرح، طول مدت اجرایطرح طول
مدت بازپرداخت تسهیلات اعطایی و میزان یازده مالی طرح و سایر برآوردها و پیشبینی
لازم.
تبصره – فرم مشخصات طرح پیشنهادی به بانک استان که حاوی اطلاعات مورد نیاز طرح
میباشد همراه با اولویتهای اجرایی مربوط به نوع و ماهیت طرحهایمختلف بخشهای
تولیدی که در ضمیمه آییننامه اجرایی تبصره سه سال قبل به تصویب رسیده، در سال
1368 نیز مورد عمل خواهد بود.
ماده 7 – بانکهای استان موظفند طرحهای ارائه شده بر اساس ماده شش این آییننامه
و مطالعات مدارک مورد نیاز را بررسی و نظرات خود را ظرف مدت 30 روزبه سازمان
برنامه و بودجه استان و متقاضی اعلام نمایند. سازمان برنامه و بودجه استان موظف
است طرحهای فوق را همراه با نظر بانک بلافاصله به اعضاءاعلام و حداکثر یک هفته
بعد در جلسه 6 نفره با شرکت نمایندگان استانداری (کارشناس ذیصلاح و مطلع)، بانک
استان، سازمان برنامه و بودجه استان، اداره کلامور اقتصادی و دارایی (کارشناس
ذیصلاح) و اداره کل کار و امور اجتماعی ( کارشناس ذیصلاح) و کی نفر با معرفی
دستگاه ذیربط (وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، جهاد سازندگی، صنایع، صنایع سنگین،
معادن و فلزات کشاورزی و مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان) که حسب موضوع
طرح تشکیلمیگردد مطرح نماید. کمیسیون موظف است طرحهای مطروحه را به دقت از نظرات
فنی، اقتصادی و مالی حداکثر مدت 20 روز مورد بررسی قرارداد و درصورت تأیید کامل
طرح با حداقل چهار رأی مثبت مراتب را در کمیته برنامهریزی استان و یا شورای عالی
مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی (فقط در موردطرحهای مربوط به بند 12 تبصره
3) مطرح نماید. د
ر صورت تصویب طرح در کمیته برنامهریزی استان بانک استان موظف است در مورد مصوبات
کمتر ازیکصد و پنجاه میلیون ریال بلافاصله نسبت به عقد قرارداد لازم با متقاضی
اقدام نماید.
طرحهای با اعتبار بیش از یکصد و پنجاه میلیون ریال برای بررسی نهایی و تقدیم به
هیأت محترم وزیران میبایستی قبلاً از طریق سازمان برنامه و بودجه استانبه وزارت
برنامه و بودجه ارسال گردند. بدهی است در صورت عدم تأیید طرح توسط کمیسیون
کارشناسی، موضوع قابل طرح در کمیته برنامهریزی استان یاشورای عالی مراکز گسترش
خدمات تولیدی و عمرانی استان نخواهد بود.
تبصره 1 – در مورد طرحهای مصوب شورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی
استان موضوع بند 12 تبصره سه، بانک استان موظف است حداکثرظرف مدت یک هفته نسبت به
عقد قرارداد و اعطاء تسهیلات اعتباری اقدام نماید و این طرحها مشمول محدودیت اخذ
مصوبه هیأت وزیران نخواهند بود.
تبصره 2 – بانکهای استان در صورت کمبود کارشناس میتوانند از امکانات کارشناسی
استان استفاده نموده و سازمانها، ادارات کل و نهادهای دولتی استانموظفند بر حسب
درخواست بانک استان در بررسی طرحهای پیشنهادی، همکاری لازم را معمول دارند.
تبصره 3 – مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی موظفند با همکاری سایر دستگاههای
اجرایی جهت تهیه طرحهای موضوع بند 12 تبصره سه اقدام نمایند.کلیه دستگاههای
اجرایی ذیربط در تهیه طرحهای صدور مجوزها (موافقت اصولی و سایر پروانهها) و
سایر اقداماتی که برای ارائه و اجرای طرح لازم استهمکاری خواهند نمود.
تبصره 4 – شورای عالی مراکز گسترش و کمیتههای و برنامهریزی استانها موظفند در
تصویب طرحها، آن دسته از طرحهایی را که حداقل ارزبری را دارا میباشندو یا
صرفهجویی ارزی ایجاد میکنند و تولیدات آنها زیربنایی و یا حد واسط و مواد اولیه
مورد مصرف صنایع دیگری بوده و اشتغالزا میباشند در اولویت قراردهند. طرحهای
تولیدی فرهنگی هنری و علمی در صورت تأمین ارز مورد نیاز از طرف وزارت فرهنگ و
ارشاد اسلامی، مشمول حکم این قسمت از تبصرهخارج میباشند. در هر حال امکان تأمین
ارز طرح باید از طرف دستگاه ذیربط مشخص گردد.
تبصره 5 – سازمان برنامه و بودجه استان موظف است در جلاست کمیته برنامهریزی و
شورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی که به منظوربرسی طرحهای موضوع این
آییننامه تشکیل میگردد از نمایندگان بانک استان در همه جلسات و از نمایندگان
مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استانهاو سایر دستگاههای اجرایی ذیربط بر حسب
مورد دعوت به عمل آورد.
تبصره 6 – شورای عالی مرکز گسترش موظف است جهت بررسی طرحهای موضوع بند 12 تبصره
سه حداقل ماهی یک بار به ریاست استاندار تشکیل جلسهدهد.
تبصره 7 – هر گونه تغییر در میزان منابع طرح و نیاز به منابع اعتبار بیش از میزان
مصوب میباید در قالب طرح تکمیلی جدید تهیه و بر اساس مفاد این آییننامهبه تصویب
برسد.
تبصره 8 – حداکثر تسهیلات اعتباری موضوع این آییننامه به ازاء هر فرد ده میلیون
ریال خواهد بود.
ماده 8 – بانکهای استان موظفند تسهیلات اعتباری مربوط به طرحهای مصوب شورای عالی
مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی و همچنین کمیتهبرنامهریزی استان یا هیأت
وزیران را در چهارچوب ضوابط دستورالعملهای اجرایی انواع تسهیلات اعتباری موضوع
قانون عملیات بانکی بدون ربا و سایرمقررات ذیربط بانکی تأمین نمایند.
تبصره 1 – حد کلی تسهیلات اعتباری قرضالحسنه بانکهای استان تابع ضوابط و حدود
تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار میباشد. لیکن رعایتدستورالعمل اجرایی
قرضالحسنه اعطایی بانکها مصوب شورای پول و اعتبار از نظر سقف اعتباری در مورد هر
یک از طرحهای مصوب تعاونیها زیر پوششمراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استانها
موضوع بند 12 تبصره 3 و صنایع روستایی الزامی نیست و در این رابطه بیست درصد (20%)
از وام اعطایی بهتعاونیهای موضوع بند 12 تبصره 3 به صورت تنخواه اولیه و به شکل
قرضالحسنه جهت اجرای طرح شامل هزینههای مقدماتی تأسیس، پیشپرداختها ودستمزد
مجریان و سایر هزینهها در اختیار تعاونیها، قرار خواهد گرفت.
تبصره 2 – در مورد طرحهای مصوب مربوط به تعاونیهای عمرانی زیر پوشش مراکز
گسترش، بانک استان موظف است تسهیلات اعتباری مصوب را صرفاًجهت خرید تجهیزات و
ادوات مورد نیاز برای اجرای طرحهای ساختمانی اعطاء نماید.
ماده 9 – مجریان طرحها موظفند قرارداد لازم را حداکثر لغایت بهمنماه سال بعد با
بانک عامل منعقد نمایند.
ماده 10 – بانکهای استان موظفند منابع اعتباری طرحهای مصوب موضوع این آییننامه
را متناسب با پیشرفت امور طرح در اختیار متقاضیان قرار دهند. طولمدت اجرای طرح،
مدت زمان لازم برای بازپرداخت تسهیلات اعتباری اعطایی و تاریخ شروع بازپرداخت این
قبیل تسهیلات در چهارچوب طرح، به میزانیخواهد بود که در کمیسیون بررسی گردیده و
به تصویب کمیته برنامهریزی استان یا شورای عالی مرکز گسترش رسید باشد بدیهی است
تاریخ شروع بازپرداختنمیتواند قبل از شروع بهرهبرداری باشد. در هر حال، مجموع
مدت بازپرداخت تسهیلات دریافتی با احتساب طول دوره اجرای طرح (برای طرحهای
مصوبسال 68) نابید بیش از ده سال برای طرحها تولیدی و 7 سال برای سایر طرحها
باشد.
در حسن اجرای این ماده، این مدت به نحوی تعیین خواهد شد که بازپرداخت تسهیلات
اعتباری بانکی مقدم بر بازگشت منابع سرمایهگذاری باشد.
ماده 11 – در صورتی که اجرای طرحهای مصوب موضوع تبصره 3 قوانین بودجه سنواتی کل
کشور بیش از مدت پیشبینی شده در طرح مصوب طول بکشد وعلل این تأخیر، با تشخیص
بانک استان، موج بوده و خارج از حیطه کنترل و عمل مجریان طرحها باشد. در این صورت
بانک استان، با رعایت ضوابط و مقرراتذیربط نسبت به تغییر تاریخ شروع بازپرداخت
اقدام مینمایند. مشروط بر اینکه طول مجموع مدت اجرا و بازپرداخت و همچنین میزان
کل اعتبارات اعطایی (بهاستثناء موارد مربوط به تبصره 7 ماده 7) بیش از میزان
مصوب نگردد. در صورتی که بنا به دلائل فوق مدت اجرا و زمان شروع بازپرداخت در مورد
طرحی تمدیدگردد، در این صورت مدت زمان تمدید شده مشمول جریمه تأخیر نشده و سود
پیشبینی شده در طرح به آن تعلق میگردد.
ماده 12 – بانکهای عامل موظفند همه ساله، مانده مطالبات معوقالوصول خود نشای از
اعطای تسهیلات اعتباری برای طرحهای تولیدی نظارت شده را که براساس مفاد این
آییننامه به تصویب رسیده است، به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال دارند.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همه ساله میزان اینگونه مطالبات را تنظیم و
حداکثر تا پایان شهریور ماه هر سال به وزارت برنامه و بودجه اعلام خواهدنمود.
وزارت برنامه و بودجه مانده مطالبات مذکور را به میزانی که توسط بانک مرکزی جمهوری
اسلامی ایران اعلام شده طی پنج سال در لایحه بودجه سالانهکل کشور منظور خواهد
نمود.
تبصره – کمیتههای برنامهریزی استانها موظفند موارد مربوط به عدم بازپرداخت
تسهیلات اعتباری و سایر مشکلات طرحها را بررسی و حتیالامکان تسهیلاتلازم را جهت
رفع مشکلات اجرایی طرحها فراهم نموده و ترتیباتی اتخاذ نمایند تا بازپرداخت
اینگونه تسهیلات اعتباری به موقع صورت پذیرد.
ماده 13 – تضمین تسهیلات اعتباری موضوع این آییننامه عبارتند از
الف – اعطای اجازه برداشت از حسابهای بانکهای استان به بانکهای تجاری تأمینکننده
کمبود منابع اعتباری موضوع بند "2" ماده 5 این آییننامه با هماهنگیبانک مرکزی
جمهوری اسلامی ایران.
ب – تضمین وزارت برنامه و بودجه دائر بر اینکه وزارت برنامه و بودجه مانده مطالبات
معوقالوصول بانکهای استان ناشی از اعطای تسهیلات اعتباریطرحهای مصوب موضوع این
آییننامه را به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر ظرف مدت 5 سال در
لایحه بودجه سالیانه کل کشور منظورخواهد نمود.
ماده 14 – تضمین دولت نافی وظایف بانکهای استان جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای
تسهیلات اعتباری موضوع این آییننامه نمیباشد، لذا این بانکهامکلفند جهت حفظ
حقوق خود اقدامات قانونی لازم را جهت مصرف و واریز تسهیلات اعتباری اعطایی به عمل
آورند. در حسن اجرای این تکلیف، بانکهایاستان موظفند بر مصرف و واریز تسهیلات
اعتباری اعطایی موضوع این آییننامه به شرح ذیل نظارت نمایند.
الف – نارت بر مصرف صحیح اعتبار مزبور متناسب با پیشرفت اجرای طرح.
ب – نظارت بر واریز مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری از محل درآمد طرح.
تبصره – استفادهکنندگان از تسهیلات موضوع این آییننامه موظفند اقساط تسهیلات
دریافتی را به موقع بازپرداخت نمایند. عدم بازپرداخت به موقع اقساط
بدهیاستفادهکنندگان از تسهیلات اعتباری مزبور در حکم تصرف غیر قانون در اموال
دولتی محسوب میشود
ماده 15 – کلیه مستحدثات و اموال و داراییهای قابل توثیق که از اجرای طرحهای
موضوع این آییننامه ناشی میشوند در وثیقه بانکهای استان قرار خواهدگرفت.
استفادهکنندگان از تسهیلات اعتباری موظفند در صورت کمبود وثیقه، سفته به امضای
خود در اختیار بانکهای استان قرار دهند.
ماده 16 – کارمندان دولت جمهوری اسلامی ایران در صورت تأیید کمیته برنامهریزی
استان با هیأت وزیران و به شرط انتزاع از دستگاه دولتی ذیربط (جز درموارد
تعاونیهای کارمندی و کادر علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و طرحهای تولیدی
فرهنگی علمی و هنری) نیز میتوانند از تسهیلات اعتباریموضوع این آییننامه
استفاده نمایند.
ماده 17 – سهم منابع سرمایهگذاری مجری طرح در مورد طرحهای بخش صنایع روستایی و
مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استانها و سایر تعاونیهایتولیدی به پیشنهاد
مقام تصویب کننده در حد توان مجری حداقل 5% و در سایر موارد حداقل 10% کل
سرمایهگذاری (مجموع سرمایه ثابت و در گردش) تعیینمیگردد.
تعاونیهای موضوع بند 12 تبصره سه در صورت تشخیص قطعی شورای عالی مرکز گسترش دایر
بر عدم توانایی مالی حسب مورد از پرداخت تمام و یا قسمتیاز سهم آورده متقاضی معاف
میباشد.
ماده 18 – بانکهای عامل موظف هر شش ماه یک بار گزارش عملکرد خود در مورد انواع و
میزان تسهیلات اعتباری مذکور و نوع طرحها و همچنین میزانبدهیهای ناشی از
مطالبات معوقالوصول و سایر اطلاعات لازم را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
ارسال نمایند تا از طریق وزارت برنامه و بودجه بههیأت وزیران تقدیم گردد.
ماده 19 – منابع سرمایه در گردش واحدهای تولیدی موجود نیز، با رعایت کامل مفاد
این آییننامه، از محل تسهیلات اعتباری موضوع تبصره 3 قانون بودجهسال 1368 کل
کشور، قابل تأمین میباشد، تسهیلات اعتباری مربوط به سرمایه در گردش نباید تحت هیچ
عنوان به مصرف بازپرداخت بدهیهای قبلیاستفادهکنندگان برسد.
ماده 20 – مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان به نیابت از طرف تعاونیهای
موضوع بند 12 تبصره سه و هچنین وزارت جهاد سازندگی به نیابت ازطرف متقاضیان
استفاده از تسهیلات اعطایی مربوط به بخش صنایع روستایی میتوانند اقدامات لازم را
مطابق مفاد این آییننامه و بنا به درخواست آنان، تامرحله قبل از عقد قرارداد
انجام دهند. بدهی است قرارداد لازم بین بانک و خود استفادهکننده از تسهیلات منعقد
خواهد شد.
ماده 21 – دستگاههای اجرایی دولت در استان مکلفند تأمین آب و برق و مواد اولیه
مصالح ساختمانی و سایر نیازهای طرحهای تبصره 3 را در اولویت قراردهند.
تبصره 1 – در اجرای این ماده تأمین نیازهای فوق برای تعاونیهای موضوع بند 12
تبصره سه بر کلیه طرحها مقدم خواهد بود.
تبصره 2 – وزارت بازرگانی و سایر دستگاههای ذیربط موظفند مصالح ساختمانی و
ماشینآلات و سایر کالاهای مورد نیاز تعاونیهای موضوع بند 12 تبصره سهقانون
بودجه را با اولویت تأمین نماید.
تبصره 3 – کمیته تخصیص ارز موظف است ارز مورد نیاز طرحهای موضوع بند 12 تبصره سه
قانون بودجه را با اولویت تأمین نماید.
ماده 22 – در صورت تصویب کمیته برنامهریزی استان طرحهای انتفاعی نیمه تمام و یا
آماده بهرهبرداری استانها که از محل اعتبارات عمرانی به مرحله اجراءدرآمدهاند
طبق مقررات با حظ اولویت اشخاص موضوع قسمت "ج" از بن دده تبصره 3 به فروش میرسد.
در این صورت، تسهیلات اعتباری مورد نیاز جهتتکمیل و قابل بهرهبرداری نمودن یا
سرمایه در گردش از محل تسهیلات اعتباری این آییننامه قابل تأمین است.
تبصره – بانکهای استان میتوانند از محل سهمیه تخصیص داده شده به تعاونیهای
موضوع بند 12 تبصره سه قانون بودجه سال جاری تسهیلات اعتباری لازم راجهت اجرای
بند "ک" تبصره 13 قانون بودجه اعطاء نمایند.
میرحسین موسوی – نخستوزیر
>جدول: تصویبنامهها 1368 – جلد 2 – صفحه 509<