‌قانون تشکیل هیأتهای امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی

تاریخ تصویب: ۱۳۶۷/۱۲/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۲/۱۶

‌‌شماره: 386‌دش – تاریخ: ۱۳۶۸/۱/۲۹

مصوب جلسات ۱۸۱ و ۱۸۳ مورخ ۱۳۶۷/۱۲/۹ و ۱۳۶۷/۱۲/۲۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی


ماده ۱- [اصلاحی ۱۳۷۱/۱/۲۵]
هر یک از وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی و مؤسسات پژوهشی وابسته به خود (‌مؤسسات پژوهشی که وابسته به دو وزارتخانه‌های فوق بوده و شامل مراکز پژوهشی وابسته به دانشگاه‌ها‌ نمی‌شود) که در این قانون “‌مؤسسه” نامیده می‌شود هیأت امنایی با ترکیب ذیل تشکیل خواهند داد.

‌الف – وزیر
[‌اصلاحی ۱۳۸۰/۸/۱۵]-
در دانشگاه‌های علوم پزشکی جلسات هیئت امناء، سالانه حداقل یک جلسه با حضور وزیر تشکیل می‌شود و در بقیه جلسات، به جای وزیر، نماینده‌ وی می‌تواند شرکت کند. در جلسه‌ای که وزیر حضور ندارد، رییس هیئت را خود اعضای هیئت امناء انتخاب می‌کنند.

ب – رییس مؤسسه

ج – ۴ تا ۶ تن از شخصیتهای علمی و فرهنگی و یا اجتماعی محلی و کشوری که نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت مؤسسه مربوط داشته باشند.

د ـ
[اصلاحی ۱۳۹۵/۵/۵]
[اصلاحی ۱۳۹۹/۹/۲۵]
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و یا نماینده وی.

تبصره- [الحاقی ۱۳۸۷/۵/۲۹]
در هیأت امناء دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حسب مورد استاندار به نمایندگی از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، عضو هیأت امناء تلقی می‌شود.

تبصره – [الحاقی ۱۳۹۵/۵/۵]
حداقل دو تن از شخصیتهای بند “ج” باید از اعضاء هیأت علمی دانشگاه‌ها باشند.


ماده ۲- [اصلاحی ۱۳۹۴/۹/۲۴]
اعضای بند (ج) حسب مورد با تأیید و حکم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منصوب می شوند و به طور همزمان می توانند حداکثر در دو هیأت امنا، عضویت داشته باشند.
انتخاب مجدد ایشان بلامانع است.


‌ماده ۳- ریاست هیأت امناء مؤسسه بر حسب مورد به عهده وزیر فرهنگ و آموزش عالی یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.


ماده ۴- دبیر هیأت امناء رییس مؤسسه مربوط خواهد بود.


‌ماده ۵- [اصلاحی ۱۳۷۱/۱/۲۵]
وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌توانند در صورت اقتضاء دو یا چند مؤسسه مربوط به خود را‌ زیر نظر یک هیأت امناء قرار دهند. در چنین مواردی کلیه رؤسای مؤسسات‌ عضو هیأت امناء می‌باشند و دبیر این هیأت را نیز وزیر از میان یکی از این‌ رؤسا انتخاب خواهند کرد.


‌ماده ۶- در مؤسسات آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی وابسته به وزارتخانه‌ها یا سازمانهای دیگر که مجوز تأسیس آنها از طریق وزارتخانه‌های‌ فرهنگ و آموزش عالی یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شده است وزیر یا مسئول سازمان مربوط به جای یکی از اعضای بند “ج” ماده 1‌ عضویت و ریاست هیأت امناء را عهده‌دار خواهد بود.

‌تبصره – در اینگونه مؤسسات سایر اعضای بند “ج” ماده 1 این قانون به پیشنهاد وزیر یا مسئول سازمان مربوط و حسب مورد با تأیید و حکم وزیر‌ فرهنگ و آموزش عالی و یا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب می‌شوند.


‌ماده ۷- وظایف و اختیارات هیأت امناء:
‌الف – تصویب آیین‌نامه داخلی
ب – تصویب سازمان اداری مؤسسه بر اساس ضوابطی که به پیشنهاد وزارتخانه‌های مربوط
با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی به تصویب‌شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید.
ج – بررسی و تصویب بودجه مؤسسه که از طرف رییس مؤسسه پیشنهاد می‌شود.
‌د – تصویب بودجه تفصیلی مؤسسه
ه – تصویب حسابها و ترازنامه سالانه مؤسسه
‌و – تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن
‌ز – تعیین حسابرس و خزانه‌دار برای مؤسسه
ح – کوشش برای جلب کمکهای بخش خصوصی و عوائد محلی اعم از نقدی، تجهیزاتی، ساختمانی با رعایت ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب‌فرهنگی.
ط – تصویب آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی که بر حسب مورد پس از تأیید وزارتخانه مربوط قابل اجرا می‌باشد.
ی – پیشنهاد میزان فوق‌العاده‌های اعضای هیأت علمی و غیر هیأت علمی (‌کارشناسان و تکنیسین‌ها) که بر حسب مورد پس از تأیید وزارتخانه‌های‌فرهنگ و آموزش عالی و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قابل اجرا می‌باشد.
ک – تعیین نحوه اداره واحدهای تولیدی، خدماتی، کارگاهی و بهداشت و درمانی مؤسسه در چارچوب ضوابطی که به تصویب هیأت وزیران خواهد‌رسید.
ل – تعیین میزان پرداخت حق‌التحقیق، حق‌التدریس، حق‌الترجمه، حق‌التألیف و نظایر آن.
م – بررسی گزارش مؤسسه که از طرف رییس مؤسسه ارائه می‌شود.
ن – تصویب مقررات استخدامی اعضای هیأت علمی مؤسسه که به منظور هماهنگی پس از تأیید وزارتخانه مربوط قابل اجرا خواهد بود.


‌ماده 8 – اعتبارات هر یک از مؤسسات صرفاً در قالب برنامه و به صورت کمک بودجه سالانه کل کشور منظور و تصویب می‌شود و تخصیص اعتبار‌ حداقل هر 3 ماه به مأخذ سه دوازدهم بودجه مصوب از طریق دستگاه‌های اجرایی ذیربط کلاً در اختیار هر یک از مؤسسات قرار خواهد گرفت.


‌ماده 9 – امور مالی و معاملاتی مؤسسات جز در مورد ذیحسابی موضوع ماده 31 قانون محاسبات عمومی، مشمول سایر مقررات قانون مزبور و‌ آیین‌نامه معاملات دولتی و سایر قوانین مربوط به مؤسسات دولتی نخواهد بود.


ماده 10 – رسیدگی به حسابهای سالانه مؤسسه بر اساس آیین‌نامه‌ای خواهد بود که بر حسب مورد به وسیله وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و‌ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.


ماده 11 – مادام که هیأتهای امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی بر اساس این قانون تشکیل نشده و آیین‌نامه‌های اجرایی‌ مورد نیاز به تصویب نرسیده است، طبق مقررات سابق عمل خواهد شد.