آیین‌نامه اجرایی اساسنامه نهضت سوادآموزی

تاریخ تصویب: ۱۳۶۷/۱۱/۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۶۷/۱۲/۰۶

115934ت859 – 1367.11.27

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1367.11.15 بنا به درخواست وزارت آموزش و پرورش و در اجرای ماده ۷ اساسنامه نهضت سوادآموزی مصوب 1363.3.3 مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه اجرایی اساسنامه نهضت سوادآموزی را به شرح زیر تصویب نمودند.

‌ماده 1- ‌سوادآموزی بزرگسالان در حد آموزش خواندن تا حد مطلوب روخوانی قرآن و نوشتن حساب کردن تا پایان پنجم ابتدایی خواهد بود.
‌مدت و برنامه‌های درسی دوره‌های سوادآموزی و ارزش تحصیلی آنها به پیشنهاد سوادآموزی و تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد بود.

‌تبصره 1- ‌صدور گواهی‌نامه جهت سوادآموزی تا چهارم ابتدایی با توجه به مواد دیگر این آیین‌نامه به عهده نهضت می‌باشد.

‌تبصره 2- ‌آموزش و پرورش موظف است در حوزه‌هایی که در مقطع 5 ابتدایی حداقل دارای 20 داوطلب نهضت باشد امتحان نهایی پنجم را با همکاری نهضت‌ در حوزه مزبور برگزار نماید.

‌ماده 2- ‌تربیت و بالابردن سطح فرهنگ و نشر فرهنگ اسلامی نوسوادان از طریق آموزش آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی، برگزاری اردوها، مسابقات کتاب،‌ جزوات کمک آموزشی و دیگر وسائل آموزشی و کمک آموزشی و سایر طرق جهت تداوم آموزش طبق دستورالعملی که به تصویب نهضت‌ سوادآموزی می‌رسد اقدام خواهد شد.

‌ماده 3- ‌نهضت مجاز است جهت جذب افراد بیسواد و آموزشیار با استفاده از وسائل ارتباط متناسب و ایجاد نمایشگاه‌های ثابت و سیار طبق دستورالعملی که‌ به تصویب سرپرست نهضت سوادآموزی می‌رسد اقدام نماید.

‌ماده 4-  ‌تربیت و آموزش نهضت در زمینه‌های عقیدتی شامل ‌احکام، اخلاق، عقاید، تاریخ اسلام و آموزش قرائت قرآن مجید در حد مناسب طبق دستورالعملی که به تصویب نماینده امام در نهضت و سرپرست‌ نهضت می‌رسد خواهد بود.

‌ماده 5-  ‌نهضت نسبت به آموزش تخصصی اعضاء و ایجاد مهارتهای لازم متناسب با نیاز آنان طی دستورالعملی که به تصویب سرپرست نهضت می‌رسد اقدام‌ خواهد کرد.

‌تبصره-  ‌در صورتی که منظور از آموزش معلمان برای تدریس در دوره‌های مربوط به کودکان لازم‌التعلیم باشد آموزش آموزشیاران بایستی با نظر آموزش و‌پرورش صورت گیرد.

‌ماده 6-  ‌نهادها و ارگانهای دولتی به استثنای آموزش و پرورش موظفند با هماهنگی فرماندار و با توجه به اعلام نیاز نهضت در نیمه دوم هر سال حداکثر تا 20%‌ از امکانات موجود خود اعم از خودرو وسایل تبلیغی و دیگر امکانات مورد نیاز نهضت را جهت انجام امور تبلیغی و تشکیل کلاس و نگهداری آنها در‌طول دوره در اختیار نهضت سوادآموزی قرار دهند.

‌تبصره-  ‌هزینه‌های غیر پرسنلی در زمان استفاده از مکان فوق به عهده دستگاه مربوطه می‌باشد.

‌ماده 8-  ‌نهادها و ارگانهای دولتی به استثنای آموزش و پرورش حداکثر تا 5 درصد از نیروها و اعضاء رسمی خود را با درخواست نهضت به نهضت مأمور نمایند.

‌تبصره 1-  حقوق و مزایا و اضافه کار افراد مأمور پس از تأیید نهضت به عهده دستگاه مأمورکننده خواهد بود.

‌تبصره 2- ‌شورای مرکزی نهضت سوادآموزی آیین‌نامه تشویقی برای اینگونه افراد را تهیه و تصویب خواهد کرد.

‌ماده 9-  ‌استانداران موظفند هر شش ماه یک بار با همکاری مسئول نهضت استان گزارشی از چگونگی همکاری ارگانها و سازمانهای دولتی با نهضت‌ سوادآموزی استان متبوع خود را از طریق وزارت کشور به هیأت دولت ارسال نمایند.

‌ماده 10-  ‌پس از جذب فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم و دانشسراها در آموزش و پرورش آموزشیاران نهضت سوادآموزی که حداقل 2 سال سابقه خدمت دارند‌ در جذب نیروهای مورد نیاز در شرایط مساوی اولویت دارند.

‌ماده 11- ‌کارکنان رسمی دولتی که در ساعات غیر موظف کلاسهای نهضت سوادآموزی را اداره نماینده علاوه بر دریافت حق‌الزحمه مربوط از امتیاز ماده 12‌ مصوبه شماره 55008ت568 مورخ 1366.7.25 و مصوبه‌های بعدی هیأت وزیران برخوردار خواهند بود.

‌ماده 12- ‌نهضت سوادآموزی افراد واجد شرایط را 6 ماه قبل به آموزش و پرورش معرفی نماید تا
نسبت به گزینش و استخدام آنان با توجه به نیاز به معلم، جنس‌ و محل جغرافیایی اقدام شود.

‌تبصره-  ‌سوابق خدمت افراد فوق‌الذکر با توجه به قانون احتساب سنوات خدمت مصوب 63.8.3 مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی موضوع قانون‌ فوق و اصلاحیه‌ای بعدی آن محاسبه خواهد شد.

‌ماده 13- وزارت برنامه و بودجه بر اساس پیشنهادات وزارت آموزش و پرورش به منظور استخدام افراد واجد شرایط همه ساله اعتبارات لازم را در بودجه سالانه‌ پیش‌بینی می‌نماید.

‌ماده 14-  ‌وزارت آموزش و پرورش در خلال شش ماه باقی مانده موارد زیر را انجام می‌دهد.
‌الف – تکمیل پرونده افراد معرفی شده به وسیله گزینش وزارت آموزش و پرورش با همکاری گزینش نهضت.
ب – برگزاری دوره‌های کارآموزی کوتاه مدت دروس تربیت و روشهای تدریس (‌یکصد ساعت).

‌ماده 15-  ‌به منظور استفاده از رسانه‌های گروهی در جهت آموزش و تبلیغ و تشویق به امر سوادآموزی ستادهای لازم در ارتباط با وظایف و اهداف خود تشکیل‌خواهد داد که نمایندگان ذیربط از صدا و سیما و مطبوعات در آن شرکت خواهند نمود.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر