‌تعیین دستگاه‌های مسئول پیگیری امر اشتغال و ارتقاء علمی و فرهنگی و آموزشی جوانان دیپلمه‌ای که به دانشگاه‌ها راه‌ نمی‌یابند

تاریخ انتشار: ۱۳۶۷/۱۰/۱۵

‌مصوب جلسات 170 مورخ 1367.8.24 و 173 مورخ 1367.9.15 شورای عالی انقلاب فرهنگی
‌شماره: .2920‌دش – تاریخ: 67.9.28

1 – توسعه مراکز آموزش عالی وابسته به وزارتخانه‌ها.
‌دستگاه‌های پیگیری‌کننده: وزارت فرهنگ و آموزش عالی با همکاری وزارتخانه‌هایی که توانایی این کار را دارند.

2 – افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز تربیت معلم.
‌دستگاه‌های پیگیری‌کننده: وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی، آموزش و پرورش،
بهداشت درمان و آموزش پزشکی با حمایت شورای عالی انقلاب‌فرهنگی.

3 – پیش‌بینی دوره آموزش عالی ضمن خدمت جهت کارکنان دولت به ویژه معلمین.
‌دستگاه‌های پیگیری‌کننده: وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت فرهنگ و آموزش
عالی و دستگاه‌های ذیربط.

4 – حمایت از ایجاد و توسعه دانشگاه‌های غیر انتفاعی.
‌دستگاه‌های پیگیری‌کننده: شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش
عالی و بهداشت درمان و آموزش پزشکی.

5 – ارائه برنامه‌های آموزش عالی تک درس با پرداخت هزینه توسط متقاضی.
‌دستگاه‌های پی‌گیری‌کننده: دانشگاه‌های دولتی و غیر انتفاعی.

6 – به کارگیری نیروهای متخصص در امر آموزش عالی.
‌دستگاه پی‌گیری‌کننده: وزارت فرهنگ و آموزش عالی با همکاری وزارتخانه‌های مستعد و
واجد شرایط.
(‌مقرر می‌گردد که وزارت فرهنگ و آموزش عالی آیین‌نامه‌ای برای اجرای این ماده
تهیه و جهت تصویب به هیأت دولت تقدیم کند.)

7 – بهره‌برداری از فضاهای قابل استفاده در راه آموزش (‌چه در کارخانه‌ها و چه در
مراکز تحقیقاتی و فرهنگی و مذهبی).
‌دستگاه پی‌گیری‌کننده: وزارت فرهنگ و آموزش عالی.

8 – تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش به منظور آماده کردن جوانان برای کار.
‌دستگاه پی‌گیری‌کننده: وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی.

9 – توسعه دوره‌ها و مراکز آموزش فنی حرفه‌ای کوتاه مدت به منظور تطبیق دادن وضع
دیپلمه‌ها با شرایط شغلی.
‌دستگاه پی‌گیری‌کننده: وزارت کار با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و همکاری وزارت
فرهنگ و آموزش عالی.
(‌مقرر می‌گردد که از دانشگاه‌های غیر دولتی و غیر انتفاعی نیز دعوت شود تا در این
مورد همکاری کنند.)

10 – توسعه آموزشگاه‌های فنی – حرفه‌ای آزاد.
‌دستگاه پی‌گیری‌کننده: وزارت آموزش و پرورش:

11 – هماهنگ کردن دوره تحصیلات متوسطه با آموزش فنی – حرفه‌ای بعد از دیپلم.
‌دستگاه پی‌گیری‌کننده: وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت کار و امور اجتماعی.

12 – دائر کردن بخش آموزشی در واحدهای تولیدی و خدماتی (‌تأسیس هنرستان در جنب
مؤسسات خدماتی و تولیدی).
‌دستگاه پی‌گیری‌کننده: وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارتخانه‌های کار و بهداشت
و درمان و صنایع.

13 – تشویق و ترغیب و در صورت لزوم وادار کردن صاحبان صنایع به ایجاد شغل جدید و
جذب کارآموزان.
‌دستگاه‌های پی‌گیری‌کننده: وزارتخانه‌های کار و صنایع.

14 – فعال نمودن (‌و احیاناً تجدید سازمان کردن) مراکز کاریابی به منظور ایجاد
مشاغلی متناسب با توانایی دیپلمه‌ها.
‌دستگاه پی‌گیری‌کننده: وزارت کار.

15 – تأمین شرایط مناسب برای اشتغال جوانان مستعد و علاقه‌مند به فعالیتهای ورزشی.
‌دستگاه‌های پی‌گیری‌کننده: سازمان تربیت بدنی، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و کار.

16 – ایجاد و توسعه مراکز علمی و فرهنگی غیر دولتی (‌انجمن‌ها، بنیادها و مراکز فرهنگی و هنری).
‌دستگاه‌های پی‌گیری‌کننده: وزارت ارشاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی.

17 – توصیه به مساجد و حسینیه‌ها و مراکز مذهبی در جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری سازنده.
‌دستگاه پی‌گیری‌کننده: شورای عالی انقلاب فرهنگی.