‌قانون اخذ ورودیه از بازدیدکنندگان پارکها و موزه‌های تاریخ طبیعی

تاریخ تصویب: ۱۳۶۷/۰۸/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۶۷/۰۹/۰۶

‌ماده واحده – به سازمان حفاظت محیط زیست اجازه داده می‌شود به منظور حفاظت و حراست از سرمایه‌های ملی و گسترش کمی و کیفی آنها و‌ برای تعمیق آموزشهای عمومی به ویژه در موزه‌های تاریخ طبیعی و ارائه خدمات از استفاده‌کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه‌ها و موزه‌های تاریخ‌ طبیعی و مناطق مذکور در بند “‌الف” ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، به استثناء مراکز آموزشی و تحقیقاتی در ازای تسهیلاتی که فراهم‌ می‌آورد، از طریق صدور بلیط وجه دریافت نماید.

‌تبصره 1 – نحوه دریافت بهای خدماتی که در اجرای این ماده واحده به مردم ارائه خواهد شد (‌بهای بلیط) بر اساس آیین‌نامه‌ای است که به پیشنهاد‌ سازمان حفاظت محیط زیست و با تأیید شورای عالی حفاظت محیط زیست، به تصویب هیأت وزیران رسیده باشد.
بهای بلیط باید به گونه‌ای باشد که‌موجب استفاده هر چه بیشتر عموم جامعه به ویژه اقشار محروم و مستضعف باشد.

[‌آیین‌نامه اجرایی قانون اخذ ورودیه از بازدیدکنندگان پارکها و موزه‌های تاریخ طبیعی]

‌تبصره 2 – وجوه حاصل از اجرای ماده واحده به حساب درآمد عمومی کشور واریز خواهد شد.

‌تبصره 3 – وزارت برنامه و بودجه مکلف است ردیف درآمدهای موضوع این قانون و همچنین ردیف اعتباری معادل 50 درصد ردیف درآمدی‌ مزبور را برآورد و در لایحه بودجه هر سال منظور نماید.

‌تبصره 4 – سازمان حفاظت محیط زیست مجاز است در هر سال معادل 50 درصد وجوه حاصل از اجرای ماده واحده و حداکثر برابر اعتبار‌ پیش‌بینی شده در ردیف مربوطه در قانون بودجه مربوطه را بر اساس درخواست وجه ذیحساب سازمان مزبور دریافت و بدون الزام به رعایت قانون‌ محاسبات عمومی و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتبارات خارج از شمول… مصوب 1364.11.6 جهت فراهم آمدن اهداف مندرج در ماده‌واحده تأمین نیازهای تجهیزاتی و تدارکاتی امور حفاظت از محیط زیست به مصرف برساند.


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و چهار تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه هشتم آبان ماه یک هزار و سیصد و شصت و هفت مجلس شورای اسلامی‌ تصویب و در تاریخ 1367.8.15 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی