‌آیین‌نامه موضوع تبصره (۱) ماده (۲) قانون اجازه پرداخت حق محرومیت از مطب مصوب ۱۳۶۶/۹/۲۲ مجلس شورای‌ اسلامی

تاریخ تصویب: ۱۳۶۷/۰۸/۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳۶۷/۰۹/۰۱

شماره 80738ت595 – ۱۳۶۷/۸/۱۴

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۷/۸/۱ بنا به پیشنهاد شماره 5134 مورخ 1367.6.5 وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی آیین‌نامه تبصره‌ یک ماده 2 قانون اجازه پرداخت حق محرومیت از مطب مصوب ۱۳۶۶/۹/۲۲ مجلس شورای اسلامی را به شرح زیر تصویب نمودند:


[‌تسری مفاد آیین‌نامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۲) قانون پرداخت حق محرومیت از مطب مصوب ۶۶/۹/۲۲ به کلیه اعضای هیأت‌ علمی و شاغلین پیراپزشکی دانشکده‌ها و آموزشکده‌های دامپزشکی]

‌ماده 1) مشمولین این آیین‌نامه عبارتند از:
‌الف – اعضاء هیأت علمی تمام وقت دانشکده‌های گروه پزشکی که مطابق مقررات، به نحوی در استخدام دانشکده مربوط می‌باشند.
ب – بهیاران، کمک بهیاران، تکنیسینها، کمک تکنیسینها، پرستاران، ماماها و به طور کلی شاغلینی که در رشته‌های علوم وابسته به گروه پزشکی در‌ دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی مشغول به خدمت می‌باشند.

‌تبصره – منظور از دانشکده در این آیین‌نامه کلیه دانشکده‌ها و مؤسسات و مراکز آموزشی گروه پزشکی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی‌ می‌باشد.

‌ماده 2) مبلغ پرداختی ماهیانه بابت حق محرومیت از مطب یا انواع دیگر درآمدهای خارج دانشگاهی به شرح زیر خواهد بود.
‌الف – اعضاء هیأت علمی
‌مربی 60.000 ریال تا 120.000 ریال
‌استادیار 60.000 ریال تا 160.000 ریال
‌دانشیار 60.000 ریال تا 170.000 ریال
‌استاد 60.000 ریال تا 180.000 ریال

‌تبصره 1 – به اعضاء هیأت علمی علوم پایه گروه پزشکی می‌توان تا مبلغ 20000 ریال اضافه بر مبالغ فوق پرداخت نمود.

‌تبصره 2 – دستورالعمل مربوط به تعیین رقم پرداختی ماهیانه موضوع این ماده با توجه به میزان اعتبارات موجود دستگاه، حجم کار و میزان کارآیی‌ افراد مورد نظر تهیه و توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ می‌گردد.

‌تبصره 3 – 10% مبالغ فوق حسب مورد علاوه بر مبالغ پیش‌بینی شده در این ماده به اعضاء هیأت علمی شاغل در دانشکده‌های گروه پزشکی‌ شهرستانها به جز تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد قابل پرداخت است مشروط بر این که جمع مبلغ پرداختی از بابت این آیین‌نامه از حداکثر 200.000 ریال در ماه تجاوز ننماید.

‌تبصره 4 – پرداخت مبلغ فوق‌الذکر در حین مرخصی‌های استعلاجی با رعایت مقررات استخدامی مربوطه و همچنین مرخصی‌های استحقاقی و‌ مأموریتهای غیر آموزی بلامانع است.

‌تبصره 5 – پرداخت مبالغ فوق به اعضاء هیأت علمی دانشکده‌های گروه پزشکی مشمول طرح تمام وقت جهت طی دوره‌های تکمیلی یا فوق‌تخصصی در داخل کشور به شرط ارائه خدمات آموزی و درمانی تمام وقت بلامانع است.

‌تبصره 6 – پرداخت مبالغ فوق حسب مورد به اعضاء هیأت علمی دانشکده‌های گروه پزشکی مشمول طرح تمام وقت جهت طی دوره‌های تکمیلی یا‌ فوق تخصصی در خارج از کشور به شرط آن که در شروع مأموریت علمی و یا تحصیلی سه سال در طرح بوده باشند و تعهد بسپارند پس از پایان‌ مأموریت تحصیلی یا آموزشی سه برابر زمان مأموریت را در طرح تمام وقتی خدمت نمایند تا معادل 50% بلامانع است که در هر صورت از 60.000‌ ریال کمتر نخواهد بود. در مورد مأموریتهای آموزشی کمتر از 4 ماه، پرداخت 100% مبالغ فوق بلامانع است.

‌تبصره 7 – پرداخت حداکثر مبلغ موضوع قانون برای اعضاء هیأت علمی با درجه استادیار به بالا با نظر ریاست دانشگاه بلامانع است.

ب – شاغلین رشته‌های وابسته به گروه پزشکی در صورت انجام حداقل 60 ساعت اضافه کار در ماه می‌توانند از مزایای مندرج در بند “ب” ماده 2‌ آیین‌نامه بهره‌مند شوند و برای ساعات اضافه کار مازاد بر آن اضافه کار مطابق ضوابط مربوطه به آنان پرداخت خواهد شد.

‌تبصره 4 – پرداخت فوق‌العاده موضوع بند “ب” ماده 2 به کارکنان موضوع بند “ب” ماده 1 در ایام استفاده از مرخصی استحقاقی و استعلاجی و‌ مأموریتهای اداری غیر آموزشی بلامانع است.

‌ماده 5) با افراد مشمول این آیین‌نامه قرارداد لازم منعقد خواهد شد.

‌تبصره 1 – مشمولین طرف قرارداد مجاز به فسخ قرارداد بوده و در صورت تمایل می‌توانند با اعلام قبلی (‌به صورت کتبی) که مدت آن حداقل از سه ماه‌ قبل خواهد بود نسبت به فسخ قرارداد اقدام کنند.

‌تبصره 2 – چنانچه طرف قرارداد در طول مدتی که مشمول این آیین‌نامه بوده مرتکب تخلف و اقدام مغایر با مفاد این آیین‌نامه گردد با نظر دانشگاه یا‌دانشکده مربوطه قرارداد لغو می‌شود و در صورتی که اثبات گردد که هر یک از مشمولین طرف قرارداد علیرغم ضوابط پیش‌بینی شده در بخش‌ خصوصی به نحوی از انحاء دارای فعالیت انتفاعی باشند بر اساس قرارداد مربوط، کلیه مبالغ پرداخت شده به آنان از بابت این آیین‌نامه در مدتی که‌ فعالیت انتفاعی داشته باشند محاسبه و مسترد خواهد شد.

‌ماده 6) سایر شرایط:
‌الف – دانشکده‌های مجری این آیین‌نامه موظفند برای افرادی که مشمول این آیین‌نامه گردیده‌اند کارنامه تهیه و مراتب شایستگی، علاقه، پشتکار و‌ پیشرفتهای علمی و عملی آنان را در آن قید نمایند.

ب – مسئولین مربوطه موظفند با تهیه و تدوین برنامه‌های جامع در این مورد و با استفاده از حداکثر نیروی انسانی و تجهیزاتی توان آموزش و پژوهش و‌ درمان را در بیمارستانهای و مراکز آموزشی و دانشکده‌های گروه پزشکی به خصوص در بعد از ظهرها به طور قابل توجه ارتقاء بخشند.

ج – عملکرد اجرایی این آیین‌نامه به وسیله فرمهای نظارتی که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و برای تکمیل به دانشگاه‌ها و‌ مؤسسات آموزش عالی مزبور ارسال می‌شود هر شش ماه یک بار ارزیابی خواهد شد تاریخ اولین ارزیابی از عملکرد اجرایی این آیین‌نامه 67.12.1‌ خواهد بود.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر