آیین‌نامه استقرار مدارس غیرانتفاعی [مصوب ۱۳۶۷]

تاریخ تصویب: ۱۳۶۷/۱۲/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۱/۱۰

شماره ۱۴۰۱۲۰/ت۹۶۶ – ۱۳۶۷/۱۲/۲۷

هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۷/۱۲/۱۳ بنا به پیشنهاد شماره ۲۸۹۸۲/۱۴۰ مورخ ۱۱/۱۱/۱۳۶۷ وزارت آموزش و پرورش، آیین‌نامه استقرار مدارس غیرانتفاعی موضوع ماده ۱۲ قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی مصوب ۱۳۶۷/۳/۵ مجلس شورای اسلامی را به شرح زیر تصویب نمودند:

فصل اول- ضوابط تاسیس مدارس غیرانتفاعی 

ماده ۱- مدارس غیرانتفاعی مدارسی است که از طریق مشارکت مردم، مطابق اهداف و ضوابط و برنامه‌ها و دستورالعملهای عمومی وزارت آموزش و پرورش تحت نظارت آن وزارتخانه تاسیس و اداره میشود.

تبصره – منظور از غیرانتفاعی بودن آنست که درآمد حاصله صرفاً صرف هزینه‌های جاری و توسعه آتی مدارس گردد.

ماده ۲- مدارس غیرانتفاعی در هر یک از دوره‌های زیر بوسیله اشخاص حقیقی یا حقوقی تاسیس خواهد شد:

الف – کودکستان (آمادگی، سال ماقبل دبستان).

ب – ابتدایی

ج – راهنمایی تحصیلی

د- متوسطه شامل دبیرستانهای نظری و هنرستانها (در رشته‌های مختلف مصوب وزارت آموزش و پرورش)

هـ – آموزشگاههای آمادگی کنکور و کلاسهای تقویتی

ماده ۳- شرایط آموزش، فنی، تربیتی، بهداشتی و ایمنی واحدهای آموزشی در تمام مدت سال تحصیلی باید با ضوابط و دستورالعملهائی که از طرف آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود مطابقت داشته باشد.

ماده ۴- مجوز تاسیس مدارس غیرانتفاعی بنام فرد یا افراد حقیقی و حقوقی صادر می‌شود و اجازه مذکور قابل انتقال یا واگذاری به دیگری نیست در صورت تخلف از این ماده شورای نظارت مرکزی می‌تواند مجوز تاسیس را لغو نماید.

ماده ۵- معرفی موسس یا موسسان مدارس غیرانتفاعی پس از تایید میزان نیازهای مالی آنها از سوی آموزش و پرورش جهت اخذ وام از نظام بانکی کشور بر اساس مفاد ماده ۱۸ قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی توسط آن وزارت صورت خواهد پذیرفت.

فصل دوم- شرایط مدیر و کارکنان و وظایف و نحوه انتخاب آنان 

ماده ۶- مدیران مدارس دخترانه منحصراً از بین خواهران و مدیران مدارس پسرانه از بین برادران متاهل انتخاب خواهند شد.

ماده ۷- مدیر مدرسه نسبت به حسن اجرای امور پرورشی، آموزشی و اداری در مقابل آموزش و پرورش مسئولیت دارد و باید زمینه‌های لازم برای بازرسی نمایندگان آموزش و پرورش را بنحو احسن فراهم نماید.

ماده ۸- کادر امور تربیتی مدارس غیرانتفاعی از میان کسانی که دارای شرایط گزینش وزارت آموزش و پرورش هستند و مرجحاً دارای مدرک لیسانس میباشند توسط مؤسس یا مؤسسان معرفی می‌گردند تا پس از تایید صلاحیت آنان توسط آموزش و پرورش بکار مشغول شوند.

ماده ۹- ضوابط علمی موضوع ماده ۱۱ قانون بشرح زیر می‌باشد:

الف – حداقل دیپلم برای مدارس ابتدائی ، کودکستان (آمادگی).

ب – حداقل فوق دیپلم برای مدارس راهنمایی.

ج- حداقل لیسانس برای دبیرستانها و هنرستانها.

ماده ۱۰- کلیه پرسنل اعم از مدیران، معاونین، مربیان، معلمان، متصدیان امور دفتری و خدمتگزاران موظف به اجرای دقیق و کامل شرح وظایف ابلاغ شده توسط آموزش و پرورش میباشند.

فصل سوم – ثبت نام و مقررات انضباطی در مدارس غیرانتفاعی

ماده ۱۱- ثبت نام و تحصیل دانش‌آموزان در پایه‌ها و رشته‌های مختلف تحصیلی و جابجائی آنان در جریان
سال تحصیلی بر اساس مقررات و دستورالعملهای جاری آموزش و پرورش انجام می‌شود.

ماده ۱۲- آیین‌نامه انضباطی و ضوابط تشویق و تنبیه مدارس دولتی برای دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی نیز لازم‌الاجراء است.

ماده ۱۳- همه ساله ۵۰% از کل ظرفیت پذیرش مدارس غیرانتفاعی به دانش‌آموزان محل اختصاص می‌یابد (موضوع ماده ۱۳ قانون) منظور از محل در این ماده مناطق و یا نواحی آموزشی مربوطه می‌باشد.

ماده ۱۴- مدیر هر واحد آموزشی موظف است در خصوص تشکیل شورای موضوع تبصره ۳ ماده ۷ قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی حداکثر تا ۱۵ آبان ماه هر سال تحصیلی نسبت به تعیین نمایندگان معلمان و انجمن اولیاء و مربیان با نظارت نماینده آموزش و پرورش اقدام نماید.

ماده ۱۵- دستورالعملهای لازم برای اجرای قانون در حدود این تصویبنامه توسط وزارت آموزش و پرورش تدوین و ابلاغ می‌گردد.

نخست‌وزیر- میر حسین موسوی