[به موجب ماده ۳۹ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، مصوب ۱۳۹۵/۹/۱۴ لغو شده است.]
[۱۳۸۷/۵/۶- اصلاح عنوان قانون از «قانون تأسیس مدارس غیر انتفاعی» به «قانون تأسیس و اداره مدارس، مراکز آموزشی و مراکز پرورشی غیردولتی»]
شماره ۳۵۹۳/۱ – ۱۳۶۷/۸/۱۲
جناب آقای نخست وزیر
قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی مصوب ۱۳۶۷/۳/۵ مجلس شورای اسلامی با اصلاحات بند «د» مادهی ۳ آن که در جلسهی مورخ ۱۳۶۷/۷/۱۹ به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی رسیده است ارسال میگردد، تا برای اجراء در اختیار مسوولان گذارده شود.
رئیس جمهور – سید علی خامنهای
ــــــــــــــــــ
شماره ۸۱۲۷۶/ق/۵۴ – ۱۳۶۷/۸/۱۷
قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی که در جلسه روز پنجشنبه پنجم خرداد ماه یکهزار و سیصد و شصت و هفت مجلس شورای اسلامی و بند «د» ماده ۳ آن که مورد ایراد شورای نگهبان بوده در جلسه مورخ ۱۳۶۷/۷/۱۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی به تصویب رسیده و طی نامه شماره ۳۵۹۳/۱ مورخ ۱۲/۸/۶۷ ریاست جمهوری به نخستوزیری واصل گردیده به پیوست جهت اجراء ابلاغ میگردد.
لازم است وزارت آموزش و پرورش زمینه اجرای سریع این قانون را با تهیه و پیشنهاد عاجل آییننامه مواد ۱۲ و ۲۰ آن فراهم نماید.
نخست وزیر – میر حسین موسوی
ماده ۱- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
به منظور توسعه مشارکت مردم در آموزش و پرورش و حمایت از سرمایهگذاری در ایجاد و اداره مدارس و مراکز پرورشی یا آموزشی غیردولتی، «سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی» وابسته به وزارت آموزش و پرورش تأسیس میگردد.
کلیه نیروها، امکانات و اعتبارات معاونت توسعه مشارکتهای مردمیوزارت آموزش و پرورش به «سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی» منتقل می شود. رئیس این سازمان «معاون امور مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی» وزارت آموزش و پرورش است.
تبصره- [الحاقی ۱۳۸۷/۵/۶]
اساسنامه سازمان ظرف سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیأت وزیران می رسد.
[اساسنامه سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی]
ماده ۲- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
مدرسه، مرکز پرورشی و مرکز آموزشی غیردولتی طبق تعاریف ذیل توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی و یا مشارکت ایشان با دولت مطابق اهداف و ضوابط و دستورالعملهای عمومی وزارت آموزش و پرورش در داخل یا خارج از کشور تحت نظارت وزارت مذکور بر اساس این قانون تأسیس و اداره میشود.
مدرسه: واحد آموزشی و پرورشی است که آموزشهای رسمی را مطابق دوره های تحصیلی (پیش دبستانی، ابتدائی، راهنمایی تحصیلی، متوسطه و پیشدانشگاهی) ارائه مینماید.
مرکز پرورشی: مرکزی است که در زمینه امور پرورشی و تربیت بدنی فعالیت مینماید. از قبیل کانون فرهنگی، تربیتی و ورزشی، اردوگاه دانشآموزی و مرکز مشاوره.
مرکز آموزشی: مرکزی است که به منظور افزایش توان علمی و تخصصی و یا کسب مهارتهای فنی و حرفهای بدون ارائه مدرک تحصیلی رسمی فعالیت مینماید. از قبیل آموزشگاه علمی آزاد، آموزشگاه زبان خارجی، آموزشگاه فنی- حرفهای و کار و دانش.
ماده ۳- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
برای نظارت بر اجراء این قانون شوراهای مرکزی و استانی و عنداللزوم شهرستانی و منطقهای نظارت بر مدارس و مراکز پرورشی یا آموزشی غیر دولتی تشکیل میگردد.
ماده ۴- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
ترکیب شورای نظارت مرکزی از قرار زیر است:
۱- وزیر آموزش و پرورش (رئیس شورا).
۲- معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی (نایب رئیس شورا).
۳- مسؤول امور مدارس غیردولتی سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی (دبیر شورا).
۴- مدیرکل حقوقی وزارت آموزش و پرورش.
۵- یک نفر به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی.
۶- یک نفر به انتخاب شورای عالی آموزش و پرورش.
۷- یک نفر به انتخاب انجمن اولیاء و مربیان مرکزی.
۸- دو نفر از مؤسسان مدارس غیردولتی به پیشنهاد رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی و تصویب سایر اعضاء شورای نظارت مرکزی.
ماده ۵- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
وظایف و اختیارات شورای نظارت مرکزی عبارت است از:
۱- تهیه و تصویب دستور العملهای مورد نیاز جهت اجراء این قانون در چهارچوب سیاستها و مقررات وزارت آموزش و پرورش.
۲- تأیید صلاحیت متقاضیان تأسیس مدرسه یا مرکز غیردولتی از طریق تحقیق و بررسی و استعلام از مراجع قانونی ذیربط.
۳- صدور مجوز تأسیس مدرسه یا مرکز غیر دولتی.
۴- نظارت بر عملکرد مدارس و مراکز غیردولتی و شوراهای نظارت استان، شهرستان و منطقه.
۵- تهیه و تدوین «الگوی تعیین شهریه مدارس و مراکز پرورشی یا آموزشی غیردولتی».
۶- تجدید نظر در آراء و تصمیمات شوراهای نظارت استان وفق این قانون.
تبصره- کلیه مصوبات شورای نظارت مرکزی پس از تصویب وزیر آموزش و پرورش قابل اجراء است.
ماده ۶- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
در سطح استانها به ریاست رئیس سازمان آموزش و پرورش استان و در صورت لزوم درسطح شهرستانها و مناطق به ریاست مدیر یا رئیس سازمان آموزشوپرورش شوراهایی با ترکیب نمایندگان شورای نظارت مرکزی تشکیل میشود. درصورت اعتراض متقاضیان به تصمیمات این شوراها، موضوع به شورای بالاتر ارجاع میگردد.
ماده ۷- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
احکام اعضاء شورای نظارت استان توسط وزیر آموزش و پرورش و اعضاء شورای نظارت شهرستان و مناطق توسط رئیس سازمان آموزش و پرورش استان صادر میشود. اعضاء حقیقی شوراهای نظارت به مدت چهار سال انتخاب میشوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
ماده ۸- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
مؤسسان مدرسه یا مرکز پرورشی یا مرکز آموزشی غیر دولتی باید واجد شرایط ذیل باشند:
الف- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
ب- اعتقاد و التزام عملی به مبانی و احکام اسلام و برخورداری از حسن شهرت
ج- التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه
د- نداشتن وابستگی به رژیم گذشته یا گروههای منحرف و غیرقانونی
هـ- نداشتن سوء پیشینه کیفری
و- حداقل مدرک دیپلم یا معادل آن
ز- حداقل سی سال سن
تبصره ۱- در صورتی که مؤسس یا مؤسسان شخص یا اشخاص حقوقی باشند فردی یا افرادی که به عنوان نماینده ایشان معرفی میشوند باید دارای شرایط مندرج در این ماده باشند.
تبصره ۲- موسسان مدارس اقلیتهای دینی شناخته شده موضوع این قانون توسط مراجع رسمی مذهبی آنان که تابع و مقیم کشور هستند یا نمایندگان مورد تایید ایشان باشند به وزارت آموزش و پرورش معرفی میشوند.
این مدارس فقط مجاز به ثبت نام از دانشآموزان اقلیتهای دینی هستند.
ماده ۹- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
وظایف مؤسسان مدرسه یا مرکز پرورشی یا مرکز آموزشی غیر دولتی از قرار زیر است:
الف- اخذ مجوز رسمی از وزارت آموزش و پرورش جهت تأسیس مدرسه یا مرکز.
ب- تضمین منابع مالی لازم جهت تأمین هزینه های مدرسه یا مرکز حداقل برای مدت یک سال.
ج- تأمین نیرو، فضا و امکانات مورد نیاز طبق ضوابط وزارت آموزش و پرورش.
د- تنظیم بودجه و اداره امور مالی مدرسه یا مرکز.
هـ- پیشنهاد دو نفر واجد شرایط مدیریت مدرسه یا مرکز به آموزش و پرورش.
تبصره- تنها مرجع صدور مجوز فعالیت آموزشگاه علمیآزاد و آموزشگاه زبان خارجی، جهت آموزش افراد زیر بیست سال و مرکز آموزش پیش دبستانی، جهت کودکان چهار و پنج ساله، وزارت آموزش و پرورش است.
ماده ۱۰- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
بانک های کشور موظفند طبق قانون عملیات بانکی بدون ربا با معرفی وزارت آموزش و پرورش پنجاه درصد (۵۰%) از نیاز مالی مؤسسان مدارس و مراکز پرورشی غیردولتی را – که از کارکنان آموزش و پرورش هستند- جهت تهیه فضای آموزشی و پرورشی و تأمین تجهیزات و امکانات مورد نیاز به صورت وام قرض الحسنه و برای سایر اشخاص از دیگر منابع اعتبارات بانکی تأمین نمایند.
ماده ۱۱- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
دولت موظف است همه ساله یارانه مربوط به تسهیلات بانکی را برای خرید زمین، ساختمان و تعمیرات مدارس غیردولتی در حدود امکانات خود در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیشبینی نماید.
ماده ۱۲- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده میشود مطابق قوانین و مقررات، زمین و ساختمانهای مازاد بر نیاز خود را به صورت اجاره یا فروش به مؤسسان مدارس غیردولتی واگذار نماید.
آییننامه تعیین قیمت فروش، اجاره و نحوه و شرایط واگذاری ساختمانها و اراضی مذکور، ظرف سه ماه پس از لازمالاجراء شدن این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
تبصره – واگذاری زمین و ساختمان های مازاد بر نیاز آموزش و پرورش به مؤسسان مدارس غیردولتی در هر محل مشروط بر آن است که در دسترسی مردم به مدارس دولتی آن محل خللی وارد نشود.
ماده ۱۳- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
بهمنظور حمایتاز مؤسسان مدارسغیردولتی، به وزارت آموزشوپرورش اجازه داده میشود با مشارکت این مؤسسان «صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی» را ایجاد نماید. دولت موظف است همه ساله، علاوه بر کمک ها و تسهیلات مذکور در این قانون، حداقل معادل پنجاه درصد (۵۰%) از قیمت تمام شده سرانه سالانه دانشآموزی در بخش دولتی را به ازاء کل دانشآموزان شاغل به تحصیل در مدارس غیردولتی به این صندوق کمک نماید.
اساسنامه صندوق مذکور ظرف سه ماه پس از لازمالاجراء شدن این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیأتوزیران میرسد.
ماده ۱۴- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
منابع مالی مدارس غیردولتی عبارت است از:
الف- شهریه دریافتی از اولیاء دانش آموزان.
ب- کمکهایدریافتی از اولیاء دانشآموزان و افراد خیر و مؤسسات خیریه.
ج- کمکهای دریافتی از آموزش و پرورش.
ماده ۱۵- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
«الگوی تعیین شهریه مدارس و مراکز پرورشی یا آموزشی غیردولتی» با توجه به مقطع تحصیلی، سطح آموزشی و پرورشی، برنامه سال تحصیلی، فعالیتهای فوق برنامه، فضای فیزیکی و تجهیزات، و همچنین شرایط منطقهای و نرخ تورم رسمی کشور – که از سوی بانک مرکزی اعلام میشود- توسط شورای نظارت مرکزی تهیه می گردد. این الگو پس از تصویب وزیر آموزش و پرورش قابل اعمال است.
ماده ۱۶- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
مؤسسان یا نماینده حقوقی ایشان با توجه به «الگوی تعیین شهریه مدارس و مراکز پرورشی یا آموزشی غیر دولتی» میزان شهریه را برای بررسی و تصویب به شورایی مرکب از افراد زیر در آموزش و پرورش شهرستان، منطقه یا ناحیه پیشنهاد می کنند:
۱- مدیر یا رئیس آموزش و پرورش (رئیس شورا).
۲- دو نفر به انتخاب مدیر یا رئیس آموزش و پرورش.
۳- مسؤول انجمن اولیاء و مربیان.
۴- یک نفر از مؤسسان مدارس و مراکز غیر دولتی به انتخاب ایشان.
تبصره- مؤسس می تواند اعتراض خود را نسبت به نرخ شهریه تعیین شده، برای بررسی و تصمیم گیری به سازمان آموزش و پرورش استان تقدیم نماید این تصمیم لازم است به تأیید وزیر آموزش و پرورش برسد.
ماده ۱۷- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
وجوه مربوط به شهریه مدرسه غیر دولتی با تشخیص مؤسسان یا نماینده حقوقی ایشان مطابق دستورالعملهای وزارت آموزش و پرورش هزینه میشود. سایر وجوه دریافتی (موضوع بندهای(ب) و (ج) ماده (۱۶)) زیر نظر شورایی مرکب از نماینده مؤسسان، مدیر، دو نفر نماینده انجمن اولیاء و مربیان و نماینده معلمان مدرسه هزینه میگردد.
ماده ۱۸- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
کلیه درآمدها و هزینه های مدارس و مراکز غیردولتی در دفاتر رسمی ثبت میشود و عنداللزوم مورد بازرسی آموزش و پرورش قرار میگیرد. تراز مالی این مدارس و مراکز همه ساله توسط مدیر مدرسه یا مرکز تنظیم و پس از تصویب مؤسسان جهت رسیدگی و تأیید نهایی به اداره آموزش و پرورش و اداره امور اقتصادی و دارایی ارائه میگردد.
ماده ۱۹- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
مدارس غیردولتی در برخورداری از تخفیفات، ترجیحات و کلیه معافیتهای مالیاتی و عوارض در حکم مدارس دولتی هستند.
ماده ۲۰- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می شود طبق دستور العمل مصوب شورای عالی آموزش و پرورش سالانه معادل پنجدرصد (۵%) تا پانزده درصد (۱۵%) از شهریه دریافتی توسط مراکز آموزشی غیردولتی را دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور واریز نماید. معادل وجوه واریزی از این محل در اختیار «سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی» قرار میگیرد تا بهمنظور نظارت بر اینگونه مراکز و همچنین کیفیتبخشی به آموزشوپرورش غیردولتی هزینه گردد.
ماده ۲۱- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
مدیر مدرسه، مرکز پرورشی یا آموزشی باید دارای شرایط ذیل باشد:
الف- تابعیت جمهوری اسلامیایران.
ب- اعتقاد و التزام عملی به مبانی و احکام اسلام.
ج- التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه.
د – عدم وابستگی به رژیم گذشته یا گروهکهای منحرف و غیرقانونی.
هـ- نداشتن سوء پیشینه کیفری.
و- سلامت روانی و نداشتن نقص عضوی که مانع انجام وظیفه است.
ز- تأهل برای مردان.
تبصره ۱- حداقل میزان تحصیلات، سوابق تجربی و سایر شرایط لازم برای مدیر مدرسه غیردولتی همانند مدیر مدرسه دولتی است.
تبصره ۲- مدیر مرکز پرورشی لازم است حداقل پنج سال سابقه آموزشی یا پرورشی داشته باشد.
ماده ۲۲- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
مدیر مدرسه، مرکز پرورشی یا آموزشی غیردولتی بر اساس پیشنهاد مؤسس و تأیید و حکم آموزش و پرورش منطقه یا شهرستان تعیین میگردد. انتخاب مجدد وی بلامانع است.
تبصره ۱- در صورتی که ظرف دو ماه از تاریخ پیشنهاد، حکم مدیر صادر نشود، با درخواست مؤسس، آموزش و پرورش استان در مورد افراد پیشنهاد شده تصمیم میگیرد.
تبصره ۲- چنانچه مدیر پیشنهادی، مستخدم رسمیآموزش و پرورش نباشد، تأیید صلاحیت او توسط گزینش وزارت آموزش و پرورش الزامی است.
ماده ۲۳- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
کارکنان مدارس و مراکز غیر دولتی اعم از نیروهای آموزشی، پرورشی، اداری و خدماتی هستند و بهکارگیری آنها بر اساس ضوابط علمی و گزینشی آموزش و پرورش منوط به پیشنهاد مدیر و تأیید مؤسسان یا نماینده حقوقی مؤسسان و اعلام نظر گزینش آموزش و پرورش است.
ماده ۲۴- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
مأموریت مستخدمان وزارتخانهها، مؤسسات دولتی، سازمانهای وابسته به دولت و مؤسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و نهادهای انقلاب اسلامی به مدارس غیردولتی بنا به تقاضای این مدارس و موافقت دستگاه ذیربط امکانپذیر است.
حقوق و مزایای این دسته از افراد حسب توافق مؤسسه ذیربط با مدرسه غیردولتی توسط این مدارس قابل پرداخت است. سابقه خدمت در مدارس غیردولتی از لحاظ گروه، رتبه، پایه یا درجه یا هر عنوان مشابه دیگر و بازنشستگی و وظیفه طبق مقررات جزء سوابق دولتی آنان منظور می گردد.
ماده ۲۵- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
کارکنان تمام وقت فاقد پوشش بیمهای مدارس و مراکز غیردولتی از مزایای «قانون تأمین اجتماعی» و اصلاحات بعدی آن برخوردار میشوند. کارکنان پارهوقت فاقد پوشش بیمهای نیز به نسبت ساعات انجام کار مشمول حمایتهای مقرر در این ماده هستند.
تبصره ۱- دولت میتواند از محل اعتبارات «صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی» بخشی از حق بیمه کارکنان غیررسمی مدارس غیردولتی را پرداخت نماید.
تبصره ۲- شرایط تمام وقت یا پاره وقت بودن کارکنان غیررسمی مدارس غیردولتی در آییننامه اجرائی این قانون مشخص میشود.
ماده ۲۶- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
تعیین حقوق و مزایای کارکنان غیر رسمی مدارس غیر دولتی، مطابق آییننامهای است که توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب مراجع قانونی ذیصلاح میرسد.
ماده ۲۷- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
معلمان، مربیان و سایر کارکنان مدارس و مراکز غیردولتی موظفند دورههای آموزشی تکمیلی، بدو خدمت یا ضمن خدمت لازم را با اعلام وزارت آموزش و پرورش بگذرانند. هزینه این دوره ها توسط مؤسسان و افراد فوق الذکر حسب نظر آن وزارتخانه پرداخت میگردد.
تبصره- وزارت آموزش و پرورش می تواند برای ارتقاء سطح دانش کارکنان مدارس و مراکز غیر دولتی، با اولویت مناطق محروم، پرداخت تمام یا بخشی از هزینه برگزاری دوره های مذکور را بر عهده گیرد.
ماده ۲۸- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
در صورت وجود داوطلب همه ساله حداقل بیستدرصد (۲۰%) از کل ظرفیت پذیرش مدارس غیردولتی به دانش آموزان آن محل اختصاص مییابد. همچنین مدارس و مراکز پرورشی و آموزشی غیردولتی موظفند به ازای کمکهای دریافتی از دولت، دانش آموزانی را که امکان پرداخت شهریه ندارند با معرفی آموزش و پرورش ثبت نام نمایند. در این مورد دانش آموزان خانواده ایثارگران (شهدا، آزادگان، جانبازان و رزمندگان دارای حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه) و افراد بیسرپرست در اولویت هستند.
تبصره- شرایط ثبت نام دانش آموزان مذکور در این ماده با پیشنهاد مدرسه یا مرکز و تأیید آموزش و پرورش تعیین می گردد.
ماده ۲۹- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
برنامه های آموزشی و پرورشی، کتب درسی و امتحانات مدارس غیردولتی و همچنین محتوای آموزشی، پرورشی و ورزشی مراکز غیر دولتی طبق قوانین و مقررات عمومی وزارت آموزش و پرورش و مراکز پرورشی و آموزشی است.
ماده ۳۰- [اصلاحی ۱۳۸۷/۵/۶]
آییننامه استقرار مدارس غیر دولتی در مناطق و محلات مختلف ظرف سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیأت وزیران می رسد.
تبصره- مؤسس میتواند مکان واحد آموزشی را با موافقت شورای نظارت استان و رعایت «آییننامه استقرار مدارس غیر دولتی» تغییر داده یا تبدیل به احسن نماید مشروط بر آنکه مکان و ساختمان جدید از نظر قیمت و ضوابط و مقررات نوسازی هم سطح یا مرغوبتر از مکان و ساختمان قبلی باشد.
[آییننامه اجرایی مدارس غیرانتفاعی]
ماده ۳۱- [الحاقی ۱۳۸۷/۵/۶]
در صورت انحلال یا تعطیلی دائم مدرسه غیر دولتی وضعیت مدرسه به شرح زیر تعیین می گردد:
الف- مدارسی که در زمین با کاربری آموزشی احداث میگردد، برای همیشه با کاربری آموزشی و با اولویت مدرسه استفاده می شود.
ب- مدارسی که در زمین با کاربری غیر آموزشی و با استفاده از تسهیلات بانکی موضوع این قانون خریداری و یا احداث میگردد، پس از بازپرداخت تسهیلات و تسویه حساب با بانک عامل، متناسب با میزان تسهیلات دریافتی و آورده مؤسس به مدت پنج الی ده سال به عنوان مدرسه باقی میماند.
ج- مدارسی که در زمین با کاربری غیر آموزشی و بدون استفاده از تسهیلات بانکی خریداری و یا احداث میگردد، حداقل به مدت یک دوره تحصیلی به عنوان مدرسه باقی میماند.
تبصره- در مورد بندهای (الف) و (ب) این ماده چنانچه به هر دلیلی مؤسس امکان ادامه فعالیت نداشته باشد، ملک مورد نظر به مؤسس واجد شرایط دیگر و یا آموزش و پرورش واگذار میگردد.
ماده ۳۲- [الحاقی ۱۳۸۷/۵/۶]
در صورت فوت مؤسس، ورثه قانونی او یا نماینده آنها با دارا بودن شرایط مؤسس میتوانند فعالیت مدرسه را ادامه دهند و اگر فاقد شرایط بودند یا تمایلی به ادامه فعالیت نداشتند، باید پس از پایان سال تحصیلی نسبت به فروش، اجاره یا واگذاری آن با رعایت ماده (۳۳) اقدام نمایند. در این صورت مدرسه تا پایان سال تحصیلی زیر نظر آموزش و پرورش به فعالیت خود ادامه میدهد.
ماده ۳۳- [الحاقی ۱۳۸۷/۵/۶]
کارکنان غیر رسمی مدارس و مراکز غیر دولتی در صورت ارتکاب تخلف اداری مشمول مقررات «قانون رسیدگی به تخلفات اداری» مصوب ۷/۹/۱۳۷۲ و اصلاحات بعدی هستند. مرجع صالح برای رسیدگی به تخلفات این دسته از کارکنان، «هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری» مستقر در ادارات آموزش و پرورش است.
مجازاتهای اداری قابل اعمال در مورد کارکنان غیر رسمی مدارس و مراکز غیر دولتی – که جانشین مجازاتهای اداری مذکور در «قانون رسیدگی به تخلفات اداری» میشود- عبارت است از:
الف- اخطار کتبی بدون درج در پرونده.
ب- توبیخ همراه با درج در پرونده.
ج- تنزل مقام یا محرومیت از انتصاب در پست های حساس و مدیریتی در سطح مدرسه یا مرکز.
د- محرومیت از اشتغال در مدارس و مراکز غیردولتی یک منطقه، شهرستان یا استان.
هـ- محرومیت موقت از اشتغال در مدارس و مراکز غیردولتی تا سه سال.
و- محرومیت دائم از اشتغال در مدارس و مراکز غیردولتی.
تبصره- آراء هیأتهای بدوی در موارد حکم به مجازات مذکور بندهای (هـ) یا (و) قابل تجدید نظر خواهی در هیأتهای تجدید نظر رسیدگی به تخلفات اداری است.
ماده ۳۴- [الحاقی ۱۳۸۷/۵/۶]
مجازاتهای قابل اعمال در مورد مدارس و مراکز غیر دولتی در صورت تخلف از تکالیف مندرج در این قانون و سایر مقررات ابلاغ شده از طرف آموزش و پرورش عبارتند از:
الف- اخطار کتبی به مدیر یا مؤسس.
ب- توبیخ مدیر یا مؤسس همراه با درج در پرونده.
ج- عزلمدیر و محرومیت ازمدیریت درمدارس و مراکزغیردولتی از یک تا سهسال.
د- محرومیت دائم مدیر از مدیریت مدارس و مراکز غیردولتی.
هـ- تعطیلی موقت مدرسه یا مرکز از یک تا سه سال.
و- لغو مجوز تأسیس و تعطیلی دائم مدرسه یا مرکز.
ز- محرومیت موقت مؤسس از تأسیس مدرسه یا مرکز غیر دولتی تا پنج سال.
ح- محرومیت دائم مؤسس از تأسیس مدرسه یا مرکز غیر دولتی.
تبصره ۱- در صورت عزل مدیر مدرسه، انتخاب مدیر جدید به روش مذکور در ماده (۲۳) انجام می شود و تا تعیین مدیر جدید اداره مدرسه حداکثر تا پایان سال تحصیلی بر عهده مدیر موقتی است که توسط آموزش و پرورش با اولویت کارکنان همان مدرسه مشخص می شود. در صورت عزل مدیر مرکز پرورشی یا آموزشی، نحوه اداره آن مرکز به تشخیص آموزش و پرورش استان است.
تبصره ۲- در صورت تأیید رأی شورای نظارت استان مبنی بر تعطیلی مدرسه غیردولتی، اداره آن تا پایان سال تحصیلی بر عهده آموزش و پرورش است.
ماده ۳۵- [الحاقی ۱۳۸۷/۵/۶]
آراء شورای نظارت استان در موارد حکم به تعطیلی موقت یا دائم مدرسه یا مرکز و یا محرومیت موقت یا دائم مؤسس از تأسیس مدرسه یا مرکز غیردولتی لازم است به تأیید رئیس سازمان آموزش و پرورش برسد و آراء مذکور پس از ابلاغ ظرف بیست روز قابل تجدیدنظرخواهی در شورای نظارت مرکزی است. آراء شورای نظارت مرکزی درصورت تأیید و ابلاغ وزیر آموزش و پرورش قطعی است.
آراء شورای نظارت مرکزی در مورد تعطیلی دائم مدرسه یا مرکز غیردولتی یا محرومیت دائم مؤسس از تأسیس مدرسه یا مرکز غیردولتی ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ رأی در مراجع قضائی ذیصلاح قابل شکایت است.
قانون فوق مشتمل بر بیست و یک ماده و پانزده تبصره در جلسه علنی روز پنجشنبه پنجم خردادماه یکهزار و سیصد و شصت و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و بند (د) ماده ۳ آن که مورد ایراد شورای نگهبان بوده در جلسه مورخ ۱۹/۷/۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی به تصویب رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی