آیین‌نامه اجرایی بند (الف) تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۶۷

تاریخ تصویب: ۱۳۶۷/۰۷/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۶۷/۰۹/۱۵
شماره ثبت: 81852ت629 - 1367.08.30

[‌اصلاح آیین‌نامه اجرایی بند (الف) تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۶۷ به عنوان آیین‌نامه اجرایی بند (الف) تبصره ۱۳ قانون‌ بودجه سال ۱۳۶۸]

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۷.۷.۳ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های جهاد سازندگی، برنامه و بودجه و امور اقتصادی و دارایی آیین‌نامه‌ اجرایی بند الف تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۶۷ را به شرح زیر تصویب نمودند.

‌ماده ۱ – وزارت جهاد سازندگی در جهت اجرای بند الف تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۶۷ کل کشور می‌تواند به استثنای کارگاه‌های تولیدی و‌ خدماتی که اجراء و مدیریت مستقیم آنها را ضروری تشخیص می‌دهد کلیه واحدهای تولیدی و خدماتی و همچنین مستغلات و ساختمانهای قدیمی،‌ پراکنده و غیر مورد استفاده خود را بر اساس تعهدات این آیین‌نامه به هر یک از افراد حقیقی و یا حقوقی که واجد شرایط موضوع این آیین‌نامه تشخیص‌ می‌دهد نقداً یا به اقساط به فروش رسانیده و درآمدهای حاصله را به خزانه واریز نماید.

‌ماده ۲ – درآمدهای حاصله به ترتیب به حساب درآمدهای عمومی کشور موضوع ردیفهای
421400 و ۴۲۱۴۵۰ منظور می‌گردد. و اعتبار عمرانی‌ ردیف ۵۰۳۱۰۸ قسمت چهارم قانون
بودجه سال ۱۳۶۷ معادل درآمد وصولی ردیف ۴۲۱۴۰۰ و حداکثر تا مبلغ پانصد میلیون ریال
و اعتبار عمرانی‌ردیف ۵۰۳۱۱۶ معادل درآمد وصولی ردیف ۴۲۱۴۵۰ تخصیص یافته تلقی شود
و به ترتیب برای اجرای طرح‌های صنایع روستایی و عشایری و‌احداث یا تهیه ساختمانهای
مناسب اداری یا نوسازی ساختمانهای موجود آن وزارت بر اساس موافقت‌نامه متبادله با
وزارت برنامه بودجه و با رعایت‌قانون مقررات مالی، اداری و استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی مصوب ۱۳۶۷.۱.۲۳ قابل مصرف می‌باشد.

‌ماده ۳ – الف – نحوه واگذاری و فروش واحدهای تولیدی و خدماتی ‌تشخیص موارد قابل واگذاری و فروش به واجدین شرایط در هر منطقه و تعیین زمان مناسب و همچنین تعیین تعداد متقاضیان مناسب برای واگذاری هر‌ مورد مهارتهای لازم آنها و تعیین نحوه و چگونگی واگذاری به صورت نقد یا اقساط به وسیله کمیسیونی مرکب از افراد ذیل مشخص خواهد شد.
1 – عضو شورای استان یا نماینده او
2 – مسئول کمیته صنایع روستایی استان
3 – مسئول کمیته صنایع روستایی دفتر مرکزی یا نماینده او
4 – نماینده تام‌الاختیار اداره برنامه و بودجه استان
5 – نماینده تام‌الاختیار اداره اقتصاد و دارایی استان
6 – یک خبر به تشخیص افراد فوق

‌تبصره ۱ – کمیسیون با حضور اکثریت اعضاء قابل تشکیل و تصمیم‌گیری می‌باشد.

‌تبصره ۲ – مدت فروش اقساطی حداکثر به مدت ۵ سال توسط کمیسیون ماده ۳ تعیین و نیز مابه‌التفاوت فورش اقساطی به میزان (۴%) قسمت فروش‌ نقدی ضربدر مدت اقساط به سال محاسبه می‌شود.

‌تبصره ۳ – اولویت در واگذاری واحدهای تولیدی و خدماتی به شرح زیر خواهد بود.
1 – ۳ – جانبازان انقلاب اسلامی و خانواده‌ای درجه اول شهداء – اسراء و مفقودین
جنگ حق بر علیه باطل و صنعتگران روستایی و کارکنان جهاد‌ سازندگی که مسئولیت مستقیم
در طرح را داشته‌اند در شرایط مساوی نسبت به دیگران اولویت اول را خواهند داشت.
2 – ۳ متقاضی یا متقاضیان محلی و یا ساکنین در محل نسبت به دیگر متقاضیان در اولویت دوم خواهند بود.
3 – ۳ متقاضی و یا متقاضیانی که شاغل در شهر بوده و آمادگی مهاجرت به روستا را داشته باشند در اولویت سوم خواهند بود.
4 – ۳ واجدینی که داوطلب هستند که طرح به صورت شرکت تعاونی یا شرکت سهامی عام اداره می‌شود نسبت به متقاضیان منفرد در اولویت خواهند‌بود.
‌در صورتی که داوطلبین مورد واگذاری از کارکنان دولت با شرایط فوق باشند و واگذاری
به نامبردگان تأیید شده باشد متقاضی یا متقاضیان لازم است‌ نسبت به تسویه حساب و یا
بازخرید خود اقدام نمایند و در این رابطه وزارتخانه‌های ذیربط می‌توانند برای
بازخرید یا بازنشستگانی دسته از کارکنان‌خود تسهیلات لازم را فراهم نمایند.
5 – ۳ سایر متقاضیان

‌تبصره ۴ – متقاضی یا متقاضیان واگذاری واحدهای تولیدی و خدماتی باید دارای شرایط زیر باشند.
1 – ۴ داشتن تجربه و مهارت لازم برای اجرای فعالیت مربوطه
2 – ۴ پذیرفتن مفاد قرارداد فروش و واگذاری
3 – ۴ تعهد اشتغال مستقیم در فعالیت مورد واگذاری
4 – ۴ دارا بودن صلاحیت اخلاقی و اجتماعی
5 – ۴ هیچگونه ممنوعیت قانونی جهت اشتغال به کار نداشته باشد.

‌تبصره ۵ – بانک استان و سایر بانکها به منظور خرید، تکمیل، راه‌اندازی و توسعه واحدهای واگذار شده تا میزان ۱۰۰% مبلغ ارزیابی شده را می‌توانند‌ به صورت وام از منابع خود در اختیار خریداران بگذارند.

‌تبصره ۶ – فرم قرارداد فروش و واگذاری واحدهای تولیدی و خدماتی با تعیین شرایط و
شکل حقوقی و مالی متناسب و موضوع واگذاری و تعهدات‌ طرفین قرارداد و ضمانت حسن
اجرای تعهدات و نحوه نظارت بر آن با رعایت قانون مالی، اداری و استخدامی و تشکیلات
جهاد سازندگی مصوب ۱۳۶۷.۱.۲۳، توسط کمیسیون موضوع بند الف ماده ۳ انجام خواهد شد.

‌تبصره ۷ – تعیین حداقل مبلغ جهت واگذاری و فروش مستغلات، تأسیسات، تجهیزات،
ماشین‌آلات، مستحدثات، عرصه و اعیانی، وسایل نقلیه،‌ اموال و اثاثیه و سایر در هر
مورد توسط کارشناس خبره و متعهد رشته مربوطه بر اساس قیمت عادله روز خواهد بود.

‌تبصره ۸ – وزارت جهاد سازندگی با توجه به تبصره ۶ این آیین‌نامه بر حسب مورد مراتب واگذاری هر مورد را با قید شرایط خاص آن تصویب و به جهاد‌سازندگی استان جهت اجراء ابلاغ می‌نمایند.

‌تبصره ۹ – جهاد سازندگی استان پس از دریافت مجوز فروش و واگذاری موضوع تبصره ۸ آیین‌نامه نسبت به تشخیص واجدین صلاحیت و تعیین‌ مهلت برای دریافت تقاضا از واجدین شرایط اقدام خواهد بود.

ب – نحوه فروش مستغلات و ساختمانهای قدیم و پراکنده

‌تبصره ۱۰ – [اصلاحی ۱۳۶۸/۲/۲۳]
مرجع تشخیص موضوع قسمت “ب” آیین‌نامه و صدور مجوز فروش آنها توسط وزیر جهاد سازندگی یا مقام مجاز از طرف ایشان می‌باشد و‌ نیز مراتب مربوط به فروش آنها تابع ضوابط مقرر در بند الف ماده ۳ این آیین‌نامه به استثناء ردیف ۲ و ۳ اعضاء کمیسیون موضوع ماده ۳ خواهد بود.

‌تبصره ۱۱ – نهادهای انقلاب اسلامی، مؤسسات عمومی غیر دولتی، تعاونیهای متقاضی خرید در اولویت خواهند بود.

‌تبصره ۱۲ – خرید ساختمان جدید از درآمد حاصل از بند ب ماده ۳ این آیین‌نامه با اعلام نیاز وزارت جهاد سازندگی و بر اساس قیمت عادله، روز و نظر‌ کارشناسی رسمی با رعایت مقررات مربوطه بلامانع است.

‌ماده ۴ – کلیه هزینه‌های فروش و واگذاری (‌شامل هزینه آگهی، هزینه ارزیابی، هزینه انتقال) به عهده خریدار خواهد بود.

‌ماده ۵ – هر گونه اصلاح لازم در این آیین‌نامه به پیشنهاد وزارت جهاد سازندگی و تأیید وزارتین امور اقتصاد و دارایی و برنامه و بودجه و تصویب هیأت‌وزیران انجام خواهد شد.

‌ماده ۶ – وزارت جهاد سازندگی مکلف است گزارش عملکرد موضوع این آیین‌نامه را هر ۴
ماه یک بار به کمیسیون موضوع بند (ی) تبصره (۱۳) قانون‌ بودجه سال ۱۳۶۷ اعلام نماید
تا از طریق وزارت برنامه و بودجه به کمیسیون برنامه و بودجه و سایر کمیسیونهای
ذیربط مجلس شورای اسلامی ارسال‌گردد.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر