‌دستورالعمل اجرایی پرداخت بهای نسق اراضی واگذاری قبلی موضوع بندهای (ج) و (د) لایحه قانونی اصلاح لایحه‌ قانونی واگذاری و احیای اراضی در حکومت اسلامی مصوب 59.1.26

تاریخ تصویب: ۱۳۶۷/۰۴/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۶۷/۰۶/۰۱

24104ت351 – 1367.05.08


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۷/۴/۱۲ دستورالعمل اجرایی پرداخت بهای نسق اراضی واگذاری قبلی موضوع بندهای “ج” و “‌د” لایحه قانونی‌ اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیاء اراضی در حکومت اسلامی مصوب ۱۳۵۹/۱/۲۶ را که به شرح پیوست بر اساس ماده 13 آیین‌نامه اجرایی لایحه‌ قانونی مزبور توسط ستاد مرکزی هیأتهای واگذاری زمین به تصویب رسیده مورد تأیید قرار دادند.


آیین‌نامه اجرایی پرداخت بهای نسق

‌به منظور پرداخت بهای نسق اراضی واگذار شده مالکین بزرگ موضوع بندهای (ج) و (‌د) قانون مصوب 59.1.26 شورای انقلاب اسلامی که قبل از‌ توقف بندهای فوق با اعمال ولایت توسط حکام شرع از آنها گرفته و در اختیار کشاورزان نیازمند و واجد شرایط گذارده شده است آیین‌نامه آن به استناد‌ ماده 13 مصوبه 59.2.31 شورای انقلاب اسلامی و بند 1 نامه شماره 27624 مورخ 67.3.14 معاونت حقوقی و امور مجلس نخست وزیر عنوان دفتر‌ هیأت دولت در جلسه مورخ 21 ستاد مرکز هیأتهای واگذاری و احیاء اراضی مطرح و به شرح زیر به تصویب اعضاء شورا رسید.


ماده 1:‌ تعریف نسق عبارتست از عملکرد عمرانی کسی که به آبادی زمینی اقدام کرده است.
(‌شماره 5 واژه‌نامه مصوب شورای انقلاب اسلامی)


‌ماده 2:‌ بهای نسق به کلیه زمینهای مالکی واگذار شده اعم از خریداری، ارثی و نظایر آن با رعایت قوانین مربوط تعلق می‌گیرد.

‌تبصره: ضوابط و عواملی که در موقع تعیین بهای نسق می‌بایستی مورد توجه قرار گیرد با در نظر گرفتن موقعیت زمینی عبارتند از کیفیت زمین قبل از‌ احیاء به وسیله تحقیق و بررسی، عملیاتی که بعد از صورت گرفته تا زمین آباد شده از قبل عملیات تسطیح، جوی‌بند، حصارکشی، سنگ‌چینی،‌ خاک‌ریزی، احداث کانال آبرسانی و زهکشی و هر گونه اقدام به عمران و آبادی که معمول و معقول بوده و در احیاء مؤثر بوده است.


ماده 3: به پای نسق اراضی موضوع این آیین‌نامه توسط کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون تقویم و ارزیابی متشکل از افراد ذیل تعیین می‌گردد:
‌الف: دو نفر نماینده هیأت که یکی از آنها الزاماً حاکم شرع هیأت بایستی باشد.
ب: یک نفر کارشناس کشاورزی به معرفی مدیر کل کشاورزی استان
ج: یک نفر کارشناس بانک کشاورزی به معرفی بالاترین مقام مسئول بانک در استان
‌د: یک نفر معتمد محلی خبره به انتخاب جهاد سازندگی.

تبصره 1: نظریه کمیسیون با اکثریت آراء و حداقل سه رأی موافق معتبر خواهد بود.

‌تبصره 2: در صورت اعتراض مالک به نظریه کمیسیون مزبور پرونده مربوطه به همراه دلائل و مستندات جهت بررسی و اظهار نظر نهایی به ستاد مرکزی‌ هیأتهای واگذاری و احیاء اراضی ارسال و پس از اعلام نظر گروه کارشناس منتخب ستاد، مرکب از کارشناسان وزارت یا بانک کشاورزی، وزارت دارایی‌ و ستاد مرکزی حکم نهایی توسط اکثریت شورای مرکزی صادر خواهد گردید. این حکم قطعی و لازم‌الاجراء می‌باشد.


ماده 4: برآورد بهای نسق از طرف کمیسیون بر اساس قیمت عادله روز با توجه به اسناد و مدارک هزینه‌های عمرانی، مشاهده زمینی مور نظر و آثار و‌ علائم عمرانی موجود بر روی زمین و همچنین تحقیق از مالک و زارعین محلی انجام خواهد گرفت.

‌تبصره 1: در صورت ادعای مالک مبنی بر این که قسمتی از تأسیسات یا کارهای عمرانی انجام شده بر روی اراضی پس از واگذاری زمین به کشاورزان از‌ بین رفته است، کمیسیون کارشناسی موضوع را بررسی نموده و چنانکه ادعای مالک را صحیح تشخیص داد هزینه‌های مزبور را تعیین و به بهای نسق‌ اضافه خواهد نمود.‌

تبصره 2: کمیسیون مزبور بایستی در صورت جلسه برآورد کارشناسی مقدار و حدود اربعه زمینی را دقیقاً با نقشه و حدود مندرج در سند واگذاری هیأت‌ مطابقت دهد.


‌ماده 5: پس از قطعیت نظریه کمیسیون مزبور مالک یا نماینده قانونی او به اتفاق عضو هیأت واگذاری و احیاء اراضی به نمایندگی دولت در دفتر اسناد‌ رسمی حاضر و نسبت به انتقال زمین به نام دولت اقدام خواهند نمود.

‌تبصره 1: در صورت عدم حضور، استنکاف یا مجهول‌المکان بودن مالک یا مالکینی، بهای نسق برابر این آیین‌نامه تقویم و طبق تبصره (1) این ماد در‌ صندوق ثبت به صورت امانت تودیع و نماینده هیأت واگذاری و احیاء اراضی از طرف مالک اسناد انتقال اراضی را امضاء خواهد نمود.

‌تبصره 2: پرداخت بهای نسق اراضی فوق‌الذکر با رعایت ماده 6 آیین‌نامه اجرایی واگذاری و احیاء اراضی مصوب 59.2.31 شورای انقلاب اسلامی‌ صورت خواهد گرفت.

‌تبصره 2: وزارت کشاورزی موظف است نحوه تأمین اعتبار و پرداخت بهای نسق اراضی موضوع این آیین‌نامه را با هماهنگی ستاد مرکزی واگذاری‌ زمینی به دولت پیشنهاد تا مورد اتخاذ تصمیم قرار گیرد.

‌ستاد مرکزی هیأتهای واگذاری و احیاء اراضی