‌آیین‌نامه نحوه دریافت عوارض فرودگاهی برای سفرهای خارج از کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۶۷/۰۴/۰۱

6412ت160 – 1367.03.10

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 67.3.8 به استناد مجوز موضوع نامه شماره 5072 مورخ 1367.2.29 نخست‌وزیری آیین‌نامه نحوه دریافت عوارض‌ فرودگاهی برای سفرهای خارج از کشور را به شرح ذیل تصویب نمودند:


1 – کلیه مسافرین ایرانی هنگام ابتیاع بلیط هواپیما برای سفرهای خارج از کشور موظفند مبلغ دویست هزار ریال تحت عنوان "‌عوارض فرودگاهی" به‌ حسابهای غیر قابل برداشت که توسط شرکتهای هواپیمایی با اطلاع قبلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح خواهد شد، واریز نمایند و‌ شرکتهای هواپیمایی ملزم خواهند بود اعلامیه بانکی مربوط را در موقع فورش بلیط جمع‌آوری نمود، وجوه حاصله را در پایان هر پانزده روز به حساب‌خاص تعیین شده از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که با هماهنگی خزانه افتتاح می‌شود، واریز نمایند.
شرکتهای هواپیمایی خارجی در موقع تحویل مدارک جهت انتقال درآمد خود، ملزم می‌باشند اعلامیه‌های بانکی مذکور را ضمیمه نمایند. موجودی‌ حسابهای بانکی فوق‌الذکر منحصراً قابل انتقال به حساب تمرکز وجوه مذکور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

‌تبصره: افراد ذیل از پرداخت دویست هزار ریال عوارض فرودگاهی معافی می‌باشد:

‌الف: افراد مشمول ماده 2 و بندهای الف، ب، ه، و، ز، ح از ماده 5 موضوع تصویب‌نامه شماره 6414ت 159 مورخ 1367.3.10 هیأت وزیران

ب: مسافرینی که به صورت ترانزیت وارد کشور شده و سپس به خارج عزیمت می‌نمایند، مشروط بر این که توقف آنها در داخل کشور بیش از 7 روز‌ نباشد.

ج: آن دسته از مسافرتهای حج و زیارتی که از طریق سازمان حج و اوقاف و امور خیریه انجام می‌پذیرد.

‌د – [الحاقی ۱۳۶۸/۴/۲۸]
ایرانیانی که داری همسر خارجی و مقیم جمهوری اسلامی ایران می‌باشند، اعم از اینکه همسر آنها دارای تابعیت ایرانی باشند یا نباشند با تأیید وزارت امور‌خارجه خود و همسر و فرزندانشان در هر سال یک بار از پرداخت عوارض فرودگاهی معاف می‌باشند.

ه – [الحاقی ۱۳۶۸/۴/۲۸]
اساتید دانشگاه آزاد اسلامی که جهت فرصتهای مطالعاتی، شرکت در کنفرانسها و سمینارها و دوره‌های کوتاه مدت به خارج از کشور اعزام می‌شوند با تأیید‌ رییس دانشگاه آزاد اسلامی و مطابق آیین‌نامه تدوین شده در وزارت فرهنگ و آموزش عالی و بعد از تأیید وزیر فرهنگ و آموزش عالی یا وزیر بهداشت و درمان‌ و آموزش پزشکی حسب مورد.

‌و – [الحاقی ۱۳۶۸/۴/۲۸]
دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور که از امکانات ارز دانشجویی استفاده نمی‌نمایند ولی تحصیل آنها بر طبق ضوابط وزارت فرهنگ و‌ آموزش عالی می‌باشد و هچنین همسر و فرزندان آنها نیز با تأیید وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حسب مورد‌ حداکثر یک بار در سال از پرداخت عوارض فرودگاهی معاف می‌گردند.

‌ز – [الحاقی ۱۳۶۸/۴/۲۸]
ایرانیانی که به علت عدم پذیرش کشور مقصد بدون اینکه در آنجا اقامت داشته باشند توسط شرکتهای هواپیمایی به ایران برگردانده می‌شوند با تأیید وزارت‌ امور خارجه می‌توانند از تخفیف صد درصد استفاده و وجوه پرداختی از بابت عوارض فرودگاهی را دریافت نمایند.

ح – [الحاقی ۱۳۶۸/۴/۲۸]
مأمورین ویژه روزنامه‌های مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای مأموریت یا خریدهای رسمی به خارج از کشور اعزام می‌شوند با تأیید وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی از پرداخت عوارض فرودگاهی معاف می‌گردند.

ط – [الحاقی ۱۳۶۸/۴/۲۸]
ورزشکارانی که از طرف جمهوری اسلامی ایران برای انجام مسابقات ورزشی به خارج از کشور اعزام می‌گردند و کلیه هزینه‌های آنها به عهده دولت‌ جمهوری اسلامی ایران می‌باشد، با تأیید سازمان تربیت‌ بدنی از پرداخت عوارض فرودگاهی معافند.

ک – [الحاقی ۱۳۶۸/۴/۲۸]
جانبازان انقلاب اسلامی با تأیید بنیاد جانبازان.


2 – اطفال و کودکانی که بلیط آنها به صور نیمه بهاء یا 10 درصد صادر می‌گردد، به ترتیب مبلغ یکصد هزار ریال و بیست هزار ریال بابت عوارض‌ فرودگاهی پرداخت خواهند کرد.


3 – کلیه اتباع خارجی مقیم ایران ضمن معافیت از پرداخت عوارض موضوع این آیین‌نامه مکلفند معادل بهای ریالی بلیط هواپیما به مقصد مسافرت به‌ خارج از کشور را طبق تعرفه‌های بین‌المللی (‌یاتا)، ارز قابل قبول به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و یا یکی از بانکهای کشور که از طرف بانک‌ مذکور نمایندگی دارند، به نرخ رسمی که روزانه توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود، به فروش رسانده و شرکتهای هواپیمایی‌ مکلفند صرفاً در قبال ارائه اعلامیه بانکی مبنی بر فروش ارز به مبلغ تعیین شده، بلیط به نام ذینفع صادر نمایند.

– سازمان هواپیمایی کشور مسئول حسن اجرای این آیین‌نامه خواهد بود.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر