آیین‌نامه تبصره 2 ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات اداری

تاریخ انتشار: ۱۳۶۷/۰۳/۲۱

153372ت63 – 1367.02.22 

هیأت وزیران در جلسه مورخ 1367.2.11 بنا به پیشنهاد شماره .2667‌د مورخ 1366.6.29 سازمان امور اداری و استخدامی کشور، آیین‌نامه موضوع‌ تبصره 2 ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365.12.25 کمیسیون مشترک قضای و حقوقی و امور اداری و استخدامی مجلس شورای‌اسلامی را به شرح زیر تصویب نمودند.


‌ماده 1 – نحوه اعمال مجازاتهای مندرج در بندهای (ه) و (‌و) ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات اداری در مورد مشمولین قانون تأمین اجتماعی و‌ همچنین کارمندان سازمانها و مؤسسات دولتی و شهرداری تهران و دستگاه‌هایی که دارای مقررات بازنشستگی خاص می‌باشند بر اساس مقررات‌ مندرج در این آیین‌نامه خواهد بود.


‌ماده 2 – در مورد کارمندان مشمول این آیین‌نامه که مدت خدمت قابل قبول آنان از لحاظ بازنشستگی بر اساس مقررات استخدامی مورد عمل دستگاه‌ مربوط کمتر از بیست سال باشد و به مجازات بازخرید خدمت موضوع بند (ه) ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات اداری محکوم شوند به ازاء هر سال‌ سابقه خدمت سی روز حقوق گروه و پایه یا عنوان مشابه آن از اعتبار دستگاه مربوط پرداخت می‌شود سابقه خدمت کمتر از یک سال متناسباً محاسبه‌ خواهد شد.


‌ماده 3 – کارمندان دستگاه‌هایی که دارای مقررات خاص بازنشستگی هستند و با دارا بودن حداقل بیست سال سنوات خدمت قابل قبول از لحاظ‌ بازنشستگی بر اساس مقررات استخدامی مورد عمل دستگاه متبوع کارمند به بازنشستگی با تقلیل یک گروه یا عناوین مشابه موضوع بند (‌و) ماده 10‌ قانون رسیدگی به تخلفات اداری و در مورد کارمندان شهرداری تهران با تقلیل یک رتبه حقوقی محکوم می‌شوند حقوق بازنشستگی با رعایت حداقل و‌حداکثرهای مقرر، طبق قوانین و مقررات مربوط پرداخت خواهد شد.


‌ماده 4 – اعمال مجازات بازنشستگی موضوع بند (‌و) ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات اداری در مورد کارمندانی که از لحاظ بازنشستگی و وظیفه‌ مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند منوط به این است که مستخدم حداقل دارای 20 سال سابقه خدمت دولتی بوده و حداقل مدت ده سال حق بیمه‌ مربوط را به نرخ کامل پرداخته باشد. میزان مستمری چنین کارمندانی از تاریخ ابلاغ رأی قطعی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری طبق ماده 77 قانون‌ تأمین اجتماعی و تبصره آن برقرار می‌شود و در هر حال از حداقل دستمزد کارگر عادی کمتر نخواهد بود.

‌تبصره 1 – هیأتهای رسیدگی مکلفند قبل از اعمال مجازات بازنشستگی در خصوص مشمولین قانون تأمین اجتماعی، سوابق مربوط به پرداخت حداقل 10 سال حق بیمه را در مورد این قبیل کارمندان از واحدهای سازمان تأمین اجتماعی احراز سپس اقدام به صدور رأی نمایند.

‌تبصره 2 – کارمندانی که بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات اداری و مقررات این آیین‌نامه بازنشسته می‌شوند و پس از بازنشستگی در مؤسسات و‌ کارگاه‌های بخش خصوصی که از لحاظ بازنشستگی و وظیفه مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند اشتغال به کار یابند مستمری بازنشستگی آنان‌ کماکان پرداخت می‌گردد و حق بیمه‌ای از حقوق یا مزد مربوط به اشتغال مجدد آنان دریافت نخواهد شد.


‌ماده 5 – هر گونه اصلاح و تغییری در این آیین‌نامه موکول به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزیران می‌باشد.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر