شماره ١۴٠٢٠٢/ت٩٩٣ – ١٣۶۶/۱۱/۱۷
[اصلاح عنوان: ۱۳۹۰/۱۲/۱۷]
هیأت وزیران در جلسه مورخ ١٣۶۶/۱۱/۴ بنا به پیشنهاد شماره ۱.۳.۴۴.۱۳۵۳ مورخ ۱۳۶۶.۶.۱۶ وزارت کشور که به تأیید وزارتخانههای برنامه و بودجه، نفت، پست و تلگراف و تلفن، نیرو، مسکن و شهرسازی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور رسیده آییننامه هماهنگی اقدامات عمرانی مؤسساتی که خدمات آنها در داخل محدوده شهرها مستلزم حفاری معابر و احداث تأسیسات میباشد را به شرح زیر تصویب نمودند:
ماده یک – [اصلاحی ۱۳۹۰/۱۲/۱۷]
به منظور تأمین هماهنگی در امور اجرایی طرحها، برنامهها، پروژههای احداث، توسعه، اصلاح شبکههای ارتباطی و مواصلاتی مؤسساتی که خدمات آنها در داخل محدوده شهرها مستلزم حفاری معابر و احداث تأسیسات میباشد و همچنین پیشبینی احداث تونلهای مشترک خدماتی در طرحهای جامع، هادی و اجرایی شهرها، وزارتخانههای کشور، نیرو، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه و بودجه و راه و شهرسازی موظفند نسبت به تأسیسکمیسیون عالی” هماهنگی امور اجرایی شهرهای کشور که در آییننامه اختصاراً کمیسیون عالی هماهنگی نامیده خواهد شد با شرکت اعضای ذیل اقدام نماید:
1 – معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور (رییس)
2 – مدیر عامل شرکت گاز ایران با نماینده تامالاختیار وی
4 – معاون امور برق وزارت نیرو با نماینده تامالاختیار وی
۵ – معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو یا نماینده تامالاختیار وی
۶ – [اصلاحی ۱۴۰۲/۳/۳۱]
معاون ذیربط سازمان برنامه و بودجه کشور یا نماینده تامالاختیار وی
۷ – [اصلاحی ۱۴۰۲/۳/۳۱]
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی یا نماینده تامالاختیار وی
۸ – رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یا نماینده تامالاختیار وی.
٩ـ [الحاقی ۱۴۰۲/۳/۳۱]
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا نماینده تامالاختیار وی.
١٠ـ [الحاقی ۱۴۰۲/۳/۳۱]
رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور.
تبصره یک – دعوت از مسئولان دیگر سازمانهایی که به تشخیص کمیسیون عالی هماهنگی حضور آنان در جلسات لازم است بلامانع میباشد.
تبصره دو – کمیسیون در وزارت کشور تشکیل و ریاست آن با معاونت امور محلی و عمران شهری میباشد.
تبصره سه- دبیرخانه کمیسیون مذکور در حوزه معاونت امور محلی و عمران شهری با تعداد پستهای کافی تأسیس خواهد شد.
تبصره چهار- جلسات کمیسیون عالی به طور عادی یک بار در ماده و به طور فوقالعاده با پیشنهاد هر یک از اعضاء و تأیید رییس کمیسیون، با دعوت دبیرخانه تشکیل خواهدشد.
ماده ۲ – وظایف کمیسیون عالی هماهنگی
1 – بررسی و تصویب ضوابط، معیارها و دستورالعملهای مربوط به هماهنگی اقدامات موضوع این آییننامه
2 – نظارت عالی بر حسن اجرای ضوابط، معیارها و دستورالعملهای مصوب اعلامی و تجدید نظر احتمالی در ضوابط و معیارها و دستورالعملها
3 – دریافت گزارش تحلیلی راجع به عملکرد، مشکلات و تنگناها کمیسیونهای شهر و شهرستان، تجزیه و تحلیل آنها به منظور ارائه رهنمودهای لازم و تجدیدنظر احتمالی در ضوابط، معیارها و دستورالعملها.
ماده ۳ – وظایف دبیرخانه کمیسیون عالی هماهنگی
1 – تعیین تاریخ جلسات کمیسیون عالی و دعوت اعضاء همراه با اعلام موضوع جلسه.
2 – دبیری جلسات کمیسیون عالی
3 – تنظیم و ابلاغ مصوبات کمیسیون عالی در شهر و شهرستان
4 – پیگیری اجرای مصوبات کمیسیون عالی در شهر و شهرستان
5 – دریافت گزارشات تحلیلی کمیسیونها در شهر و شهرستان
6 – جمعبندی و آماده نمودن گزارشات تحلیلی جهت طرح در کمیسیونهای عالی.
ماده ۴ – هماهنگی امور اجرائی مؤسسات مشمول آییننامه در شهر تهران و شهرهای با جمعیت بالای دویست هزار نفر و سایر شهرهای کشور توسط کمیسیونهای هماهنگی زیر انجام میشود:
الف- در شهر تهران کمیسیون هماهنگی با عضویت اعضاء ذیل با ریاست شهرداری تهران تشکیل خواهد شد.
1 – شهردار تهران یا معادن فنی و عمران شهردار تهران به اتفاق شهردار منطقه بر حسب مورد
2 – مدیر عامل آب تهران یا نماینده تامالاختیار وی
3 – مدیر عامل برق تهران با نماینده تامالاختیار وی
۴ – [اصلاحی ۱۴۰۲/۳/۳۱]
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران یا نماینده تامالاختیار وی
۵ – مدیر مهندسی و طرحها و یا مدیر بهرهبرداری و گازرسانی شرکت ملی گاز ایران
6 – مدیر عامل شرکت راهآهن شهری و حومه (مترو) یا نماینده تامالاختیار وی
7 – رییس راهنمائی و رانندگی تهران
8 – مسئولان سایر سازمانهایی که حضور آنها در جلسات به تشخیص شهرداری تهران ضروری است.
ب – در شهرهای با جمعیت بالای دویست هزار نفر کمیسیون هماهنگی با شرکت اعضاء ذیل به ریاست شهردار تشکیل میشود:
1 – شهردار شهر
2 – [اصلاحی ۱۳۹۰/۱۲/۱۷]
نماینده اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات شهر
3 – نماینده شرکت ملی گاز ایران
4 – [اصلاحی ۱۳۹۰/۱۲/۱۷]
مسئول اداره آبفا یا آبفار حسب مورد
5 – مسئول اداره برق شهر
6 – دیگر مسئولانی که به تشخیص کمیسیون حضور آنها در جلسات هماهنگی ضروری است.
٧ـ [الحاقی ۱۴۰۲/۳/۳۱]
نماینده اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان.
ج – [اصلاحی ۱۳۹۰/۱۲/۱۷]
هماهنگی امور اجرائی سایر شهرها و روستاهای کشور در قالب کمیسیون هماهنگی متشکله در شهرستان متبوع هر شهر و روستا و یا شرکت اعضای ذیل و به ریاست فرماندار صورت خواهد پذیرفت.
1 – فرماندار شهرستان
2 – [اصلاحی ۱۳۹۰/۱۲/۱۷]
شهردار شهر یا دهیار روستای ذیربط
۳ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۳/۳۱]
نماینده اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان
۴ – نماینده شرکت ملی گاز ایران در شهرستان
۵ – [اصلاحی ۱۳۹۰/۱۲/۱۷]
مدیر امور اداره آبفا یا آبفار حسب مورد
۶ – مسئول اداره برق شهرستان
۷ـ [الحاقی ۱۳۹۰/۱۲/۱۷]
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان (در مورد روستاها)
۸- [اصلاحی ۱۳۹۰/۱۲/۱۷]
دیگر مسئولانی که به تشخیص کمیسیون حضور آنها در جلسه هماهنگی ضروری است.
تبصره ـ [الحاقی ۱۳۹۰/۱۲/۱۷]
در صورت عدم انتصاب دهیار، نماینده شورای اسلامی روستا جایگزین او می شود.
ماده ۵ – [اصلاحی ۱۳۹۰/۱۲/۱۷]
وظایف کمیسیون شهرستان:
1 – ایجاد هماهنگی در چارچوب ضوابط و معیارها و دستورالعملهای کمیسیون عالی در کارهای اجرایی مؤسسات مشمول مده یک این آییننامه
2 – رفع مشکلات ناشی از تصمیمات متخذه که در اجراء مواجه با اشکال میشود.
3 – اتخاذ تصمیم نسبت به سایر مسائلی که از طرف هر یک از اعضائ از طریق دبیرخانه مطرح گردد.
4 – نظارت بر اجرای ضوابط و معیارها و دستورالعملهای مصوب کمیسیون عالی هماهنگی
5 – تهیه و تنظیم گزارشهای تحلیلی در خصوص مسائل، مشکلات عملکرد کمیسیون و ارسال آن به کمیسیون عالی
تبصره یک – جلسه با حضور (۴).(۳) اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آنان با اکثریت آراء برای سازمانهای ذیربط لازمالاجراء است.
تبصره دو – در صورت تساوی آراء مناطق اعتبار، آراء طرفی است که رأی شهردار جزء آن میباشد.
تبصره سه – جلسات شهرستان به ریاست فرماندار و در شهرهای دویست هزار نفر جمعیت به بالا به ریاست شهردار حسب مورد تشکیل میگردد در غیاب آنان جلسه به ریاست نایب رئیس جلسه به انتخاب اعضاء حاضر در جلسه و با حضور سایر اعضاء تشکیل خواهد شد.
تبصره چهار – تشکیل جلسات کمیسیون هماهنگی با پیشنهاد هر یک از اعضاء و یا تأکید رییس از طریق دبیرخانه به عمل خواهد آمد.
تبصره پنج – [اصلاحی ۱۳۹۰/۱۲/۱۷]
در صورت اعتراض دستگاه ذینفع به رأی صادره کمیسیون موضوع به هیأت حل اختلاف متشکل از نماینده تامالاختیار استاندار، شهردار شهر یا دهیار (حسب مورد) و نماینده دستگاه معترض ارجاع میگردد تا حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز رأی لازم اتخاذ و ابلاغ نماید.
رأی مذکور چنانچه ظرف ده روز مورد اعتراض واقع نشود لازمالاجرا خواهد بود. در غیر این صورت تصمیم نهایی به عهده کمیسیون عالی هماهنگی است. رأی کمیسیون عالی هماهنگی برای دستگاه معترض لازمالاجرا است.
تبصره شش ـ [الحاقی ۱۳۹۰/۱۲/۱۷]
دهیاری موظف است هرگونه حفاری بدون مجوز یا خلاف را به بخشداری اعلام نماید، بخشداری باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از حفاری بدون مجوز یا خلاف ضوابط به عمل آورد.
ماده ۶ – شهردارهای شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت و فرمانداریهای هر شهرستان موظفند دبیرخانه کمیسیون هماهنگی را حسب مورد تحت نظر خود که با پستهای کافی تشکیل میگردد اداره نمایند وظایف دبیرخانه عبارتند از:
1 – دریافت پیشنهادهای اعضاء کمیسیون هماهنگی و جمعبندی و ارائه آن به کمیسیون جهت اتخاذ تصمیم
2 – ابلاغ مصوبات کمیسیون به سازمانهای مسئول.
ماده ۷ – دستگاههای مشمول آییننامه مکلفند حداکثر تا آخر اردیبهشت ماه برنامههای اقدامات اجرایی سالانه خود را که بودجه آن تصویب گردیده جهت اتخاذ تصمیم در خصوص ایجاد هماهنگی و تطبیق اقدامات مربوط با ضوابط و معیارهای دستورالعملها به کمیسیون هماهنگی ارسال دارند.
تبصره- [اصلاحی ۱۳۹۰/۱۲/۱۷]
اجرای طرحهای ترمیمی یا اضطراری (که معمولاً موردی میباشند) به تشخیص و مسئولیت دستگاه مربوط و با ابلاغ به دبیرخانه کمیسیون و اطلاع شهرداری یا دهیاری از شمول این ماده خارج است.
ماده ۸ – کمیسیونهای هماهنگی مکلفند ظرف مدت پانزده روز پس از دریافت برنامههای دستگاهها در چارچوب وظائف خود نسبت به آنها تصمیمگیری و نتیجه را به دستگاه مربوط ابلاغ نماید.
ماده ۹ – رفع خسارت ناشی از اهمال و تعلل دستگاهها در اجرای مصوبات کمیسیون به عهده مقصر است.
تبصره – تشخیص موارد اهمال و تعلل و میزان خسارت وارده به عهده کمیسیون عالی هماهنگی خواهد بود.
ماده ۱۰ـ [الحاقی ۱۳۹۰/۱۲/۱۷]
دستگاههای اجرایی موظفند اعتبارات مورد نیاز برای ترمیم و جبران خسارت احتمالی ناشی از حفاری را در هزینه های اجرایی پروژه های خود در همان سال پیش بینی نمایند و وضعیت معابر را با نظارت فنی شهرداریها در شهرها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها ترمیم نمایند.
میرحسین موسوی – نخستوزیر