‌آیین‌نامه داخلی شورای عالی برنامه‌ریزی [مصوب ۱۳۶۶]

تاریخ انتشار: ۱۳۶۶/۱۱/۱۰

‌مصوب جلسات 52 – 53 و 54 شورای مشترک کمیسیونهای 1 و 2 شورای عالی انقلاب فرهنگی به موجب اختیارات تفویضی به ریاست شورای عالی

‌مقدمه
‌شورای عالی برنامه‌ریزی بر طبق مصوبه جلسه مورخ 63.11.28 شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور سیاستها و خط مشی‌ها و اجرای مصوبات‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی در امر برنامه‌ریزی و تدوین و تصویب آیین‌نامه و مقررات آموزشی تشکیل گردیده است.

ماده 1 – تشکیلات شورای عالی برنامه‌ریزی مشتمل بر گروه‌های برنامه‌ریزی، شورای سرپرستان و دبیرخانه است.
1 – 1 – گروه‌های برنامه‌ریزی عبارتند از:
1 – گروه برنامه‌ریزی پزشکی.
2 – گروه برنامه‌ریزی علوم انسانی.
3 – گروه برنامه‌ریزی علوم پایه.
4 – گروه برنامه‌ریزی فنی و مهندسی.
5 – گروه برنامه‌ریزی کشاورزی.
6 – گروه برنامه‌ریزی هنر.
7 – گروه هماهنگی برنامه‌ریزی تربیت معلم.
2 – 1 – شورای سرپرستان، متشکل از سرپرستان گروه‌های هفتگانه، معاونان آموزشی و پژوهشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، معاونان آموزشی و‌ پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی است.
3 – 1 – دبیرخانه شورا، انجام کلیه امور اداری و اجرایی مربوط به شورای عالی برنامه‌ریزی را بر عهده دارد.

ماده 2 – اعضای شورای عالی برنامه‌ریزی عبارتند از:
1 – وزیر فرهنگ و آموزش عالی به عنوان رییس شورا.
2 – شش نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب و معرفی شورای مزبور.
3 – سرپرستان گروه‌های برنامه‌ریزی.
4 – معاونان آموزشی وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
5 – معاونان پژوهشی وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
6 – یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها که توسط وزیر فرهنگ و آموزش عالی (‌رییس شورا) به عنوان دبیر انتخاب می‌شود.

‌ماده 3 – عضویت اعضای شورای عالی برنامه‌ریزی باید به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد و بجز شش نفر از اعضای شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی، حکم عضویت سایرین را وزیر فرهنگ و آموزش عالی صادر می‌نماید.

‌ماده 4 – رییس شورای عالی برنامه‌ریزی از بین اعضاء فردی را به عنوان نائب رییس برای مدت یک سال انتخاب می‌کند، اداره جلسات در غیاب رییس‌ به عهده نائب رییس می‌باشد.

‌تبصره – در غیاب رییس و نائب ایشان، یک نفر از اعضاء به انتخاب اعضای حاضر اداره آن جلسه را به عهده خواهد داشت.

‌ماده 5 – جلسات شورای عالی برنامه‌ریزی با دعوت قبلی هر هفته تشکیل خواهد شد.

‌تبصره – در موارد ضروری به پیشنهاد رییس شورا یا تقاضای 5 عضو، جلسه فوق‌العاده تشکیل خواهد گردید.

‌ماده 6 – رییس شورای عالی برنامه‌ریزی می‌تواند حسب لزوم تشخیص خود یا اکثریت اعضاء از صاحب‌نظران و کارشناسان جهت ادای توضیحات‌دعوت به عمل آورد تا بدون حق رأی در جلسه شورای شرکت نمایند.

‌ماده 7 – دستور جلسه شورا توسط رییس و یا به پیشنهاد شورای سرپرستان تعیین خواهد شد.

‌تبصره – چنانچه هر یک از اعضاء پیشنهاد طرح مسأله‌ای خارج از دستور تعیین شده را داشته باشد طرح آن منوط به موافقت اکثریت اعضاء حاضر در‌جلسه است.

‌ماده 8 – جلسات شورا با حضور بیش از نیمی از کل اعضاء رسمیت می‌یابد و مصوبات شورا هماهنگی نافذ است که به تأیید اکثریت اعضای حاضر (‌حداقل 8 نفر) برسد.

‌ماده 9 – به پیشنهاد رییس شورای عالی برنامه‌ریزی و یا بنا به تصویب وزرا، پیشنهادهای رسیده و یا موضوعات دیگر حسب مورد جهت بررسی و‌ اظهار نظر کارشناسی و یا تصویب نهایی به شورای سرپرستان ارجاع می‌شود.

‌تبصره 1 – آیین‌نامه‌های آموزشی، ایجاد رشته‌های جدید و یا حذف رشته‌های فعلی باید به تصویب نهایی شورای عالی برنامه‌ریزی برسد.

‌تبصره 2 – هنگام رسیدگی به برنامه‌ها و پیشنهادهای مرتبط با هر کدام از گروه‌های برنامه‌ریزی در شورای عالی برنامه‌ریزی و یا شورای سرپرستان،‌سرپرست گروه مربوط موظف است در جلسه حضار شود و رأی‌گیری نسبت به برنامه پیشنهادی در حضور ایشان به عمل خواهد آمد.‌

ماده 10 – برنامه‌های آموزشی تدوین شده و یا اصلاحی که به تصویب گروه‌های برنامه‌ریزی رسیده است جهت تصویب نهایی به شورای سرپرستان‌ ارجاع می‌گردد.

‌تبصره 1 – آراء موافق حداقل 8 نفر از اعضای شورای سرپرستان برای تصمیم‌گیری نهایی و آراء موافق اکثریت کل اعضاء برای نتیجه‌گیری و اظهار نظر به‌شورای عالی برنامه‌ریزی لازم است.

‌تبصره 2 – هر یک از اعضای شورای عالی برنامه‌ریزی که عضو شورای سرپرستان نیستند می‌توانند با حق رأی در جلسه این شورا شرکت نمایند.

‌تبصره 3 – دستور جلسات، خلاصه مذاکرات و صورت مصوبات شورای سرپرستان همزمان جهت استحضار اعضای شورای عالی برنامه‌ریزی ارسال‌ می‌گردد.

‌تبصره 4 – آیین‌نامه داخلی شورای سرپرستان به تصویب آن شورا خواهد رسید.

‌ماده 11 – برنامه رشته‌هایی که از نظر محتوی به دو یا چند گروه مختلف برنامه‌ریزی مربوط می‌شود ابتدا در کمیته‌های مشترک تخصصی بررسی و‌ نتایج به شورای سرپرستان عرضه می‌گردد.

‌ماده 12 – در تدوین و این تجدید نظر در برنامه‌ها و آیین‌نامه‌های آموزشی و پژوهشی، به طور هماهنگ با امر مطالعه و بررسی در کمیته‌های تخصصی‌ گروه‌های برنامه‌ریزی، از استادان و صاحب‌نظران دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات علمی و تحقیقاتی نیز از طریق دبیرخانه شورای عالی برنامه‌ریزی باید‌ رسماً نظر خواهی گردد.

‌ماده 13 – شورای عالی برنامه‌ریزی با ایجاد هماهنگی میان گروه‌های برنامه‌ریزی و کمیته‌های تخصصی و هدایت آنها بر اساس سیاست‌گذاریها و‌ آیین‌نامه‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بر فعالیت آنها نظارت و ارزیابی خواهد کرد.

‌ماده 14 – دبیر شورا، مسئولیت اداره دبیرخانه و تنظیم صورت جلسات و دعوت از اعضاء و ابلاغ مصوبات را پس از امضاء رییس شورای به عهده‌ خواهد داشت.

‌تبصره – رونوشت ابلاغ مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی جهت استحضار برای دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای شورای عالی‌ برنامه‌ریزی ارسال خواهد گردید.

‌ماده 15 – رییس شورای عالی برنامه‌ریزی با تقدیم گزارش سالانه عملکرد به شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیشنهادهای مناسب در جهت تقویت‌ گروه‌های برنامه‌ریزی و پیشرفت امور ارائه خواهد داد.

‌ماده 16 – این آیین‌نامه در 16 ماده و 10 تبصره در جلسات 52، 53 و تا مورخ .7.21، 7.28 و 66.8.5 شورای مشترک کمیسیونهای شورای عالی‌ انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید. آیین‌نامه مذکور جایگزین آیین‌نامه قبلی موضوع ابلاغ شماره ۱۹۸۷دش مورخ ۱۳۶۴/۶/۶ می‌گردد.

‌رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی