بخشنامه شیوه ارسال پرونده‌های بلاتکلیف به هیأت قضایی مجری فرمان حضرت امام‌ خمینی

تاریخ انتشار: ۱۳۶۶/۰۸/۰۳

بخشنامه به مراجع قضایی کشور

نظر به اینکه یکی از اهداف هیأت قضایی مجری فرمان حضرت امام مدظله‌العالی تعیین‌ تکلیف سریع اموال و پرونده‌هایی است که به جهات مختلف تاکنون بلاتکلیف مانده و تصمیم‌ نهایی درباره آنان اتّخاذ شده است‌، بنابراین ارسال پرونده‌های مختلف که هنوز در جریان‌ رسیدگی بوده و راه حل و راه عمل قانونی و شرعی آن موجود و معلوم است‌، به این هیأت در راستای استفاده صحیح از فرصتی که صدور امریه حضرت امام مدظله فراهم کرده نمی‌باشد. به‌منظور حسن استفاده از این امکان‌، موارد زیرین یادآوری و بر رعایت این شیوه تأکید می‌شود:

1. مراجع قضایی به موارد مذکور در بخشنامه 44.183-1366.6.23 توجه فرمایند. هیأت‌ فقط به موارد مندرج در بخشنامه مذکور رسیدگی می‌نماید.

2. در صورتی که پرونده یا مالی مشمول بخشنامه فوق تشخیص شود و رسیدگی هیأت ضروری بنماید، ابتداءً گزارش جامعی از موضوع تهیه و به هیأت ارسال کنند. گزارش از جمله‌ باید مشتمل بر موارد زیر باشد:

الف‌) مشخصات متّهم یا صاحب مال‌، محل اقامت‌، مشاغل او.

ب‌) صورت و مشخصات اموال‌، محل استقرار مال و مشخصات شخص حقیقی یا حقوقی که‌ مال را در اختیار دارد.

ج‌) در مورد شرکت‌ها مشخصات شرکت و سهام داران و مدیران و نشانی آنها و مشخصات اموال‌شرکت‌.

د) رسیدگی‌ها و تحقیقات انجام شده و نتیجه آنها و تصمیمات قضایی متّخذه‌.

ه) مشکل قانونی یا فقهی، تحقیقاتی یا اجرایی که ادامه رسیدگی را متوقف یا معطل کرده است و حل و رفع آن از هیأت انتظار می‌رود.

3. هیأت با دریافت نامه مرجع قضایی به شرح فوق در صورت لزوم پرونده را مطالبه و اقدام‌ خواهد نمود.

4. مراجع‌ قضایی تحقیقات یا رسیدگی‌های قضایی یا اقدامات اجرایی مورد نیاز را حسب اعلام‌ هیأت انجام داده و نتیجه را به هیأت خواهند فرستاد.

5. در صورتی که هیأت پرونده‌ای را مطالبه نماید، لازم است پرونده‌ها به انضمام گزارش به
شرح فوق الذکر با اوراق برگ شماری و منگنه شده و مرتب و ممهور به مهر مرجع قضایی ارسال‌ شود.

6. شایسته است همکاران محترم از ارسال پرونده‌ها به هیأت‌، جز به ترتیب فوق خودداری‌ نموده‌، با رعایت موارد مذکور و پیشنهادهای سازنده خود امکان خدمت بیشتر و سریع‌تر را فراهم سازند.

موسوی اردبیلی