‌آیین‌نامه سوادآموزی کارکنان کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۶۵/۰۷/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۶۶/۰۸/۰۵

55008ت568 – 1366.07.25

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1366.7.19 بنا به پیشنهاد شماره 7.7397 مورخ 1366.7.1 نهضت سوادآموزی و با توجه به بند ج ماده 4 و تبصره 1 ماده 5‌ اساسنامه نهضت سوادآموزی به منظور سوادآموزی کارکنان و ریشه‌کن نمودن بیسوادی، آیین‌نامه سوادآموزی کارکنان کشور را به شرح زیر تصویب نمودند:

‌ماده ۱ – [اصلاحی ۱۳۷۶/۲/۳۱]
کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات، شرکتهای دولتی، شهرداریها، بانکها، نهادهای انقلاب اسلامی، مؤسسات دارای مدیریت دولتی، کارگاه‌ها و‌ کارخانجات وابسته به دولت، ملی شده و تحت نظارت دولت و همچنین سازمانهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و در این آیین‌نامه به اختصار “‌دستگاه” نامیده می‌شوند مکلف با رعایت مفاد این آیین‌نامه نسبت به تشکیل کلاسهای سوادآموزی (‌مقدماتی، تکمیلی و پایانی یا پنجم بزرگسالان) برای بیسوادان و نوسوادان خود اقدام و‌ هماهنگ با نهضت سوادآموزی پس از ابلاغ این مصوبه بر اساس امکانات و حداکثر مدت زمانی که نهضت تعیین خواهد نمود بیسوادان مجموعه خود را باسواد‌ نمایند.

‌ماده 2 – مدت هر کلاس سوادآموزی به طور عادی حداقل 8 ساعت در هفته و مجموعاً 488 ساعت اداری می‌باشد.
‌دوره فشرده مقدماتی به مدت 50 روز و دوره فشرده تکمیلی به مدت 75 روز و ساعات تدریس در کلاسهای مذکور روزانه 6 ساعت خواهد بود.

‌ماده 3 – حداکثر فاصله بین دو دوره مقدماتی و تکمیلی 30 روز میباشد.

‌ماده 4 – تعداد سوادآموزان هر کلاس و برنامه‌های آموزشی دستگاه‌ها بر اساس آیین‌نامه آموزشی نهضت سوادآموزی خواهد بود.

‌ماده 5 – کلاسهای سوادآموزی کارکنان در ساعات اداری تشکیل خواهد شد لکن چنانچه امکان تشکیل کلاس در ساعت اداری میسر نباشد کلاسها به پیشنهاد‌ دستگاه و با موافقت نهضت سوادآموزی در غیر ساعات اداری تشکیل می‌گردد.

‌ماده 6 – در دستگاه‌هایی که تعداد سوادآموزان آن از 5 نفر کمتر باشد، کلاس سوادآموزی با دستگاه همجوار به صورت مشترک و حتی‌الامکان با حداکثر ظرفیت‌ تشکیل خواهد شد. در صورتی که امکان تشکیل کلاس با دستگاه همجوار وجود نداشته باشد دستگاه مکلف است سوادآموزان را به کلاسهای آزاد نهضت‌ سوادآموزی که در خارج از دستگاه‌ها تشکیل می‌گردد معرفی و تسهیلات لازم را در یان خصوص فراهم نماید.

‌ماده 7 – دستگاه‌ها ملکفند ترتیبی دهند که سوادآموزان بتوانند در ساعات اداری به طور مرتب در کلاسهای سوادآموزی شرکت نمایند. افراد کمتر از 45 سال در‌ اولویت قرار خواهند گرفت.

‌ماده 8 – اوقات شرکت سوادآموز در کلاس سوادآموزی متشکله در ساعات اداری جزء ساعات کار وی محسوب می‌شود.
‌غیبت غیر موجبه سوادآموزان از کلاسهای مزبور غیبت از محل کار تلقی و دستگاه مربوط مکلف است از حقوق وی طبق مقررات کسر نماید. در موادی که‌ کلاس در غیر ساعات اداری تشکیل می‌شود 2 برابر اوقات شرکت سوادآموز در کلاس جز اضافه کار وی محسوب می‌گردد.

‌ماده ۹ – [اصلاحی ۱۳۷۶/۲/۳۱]
هر سوادآموز مجموعاً 2 با می‌تواند در هر دوره سوادآموزی اعم از مقدماتی یا تکمیلی و پایانی یا پنجم بزرگسالان در کلاس شرکت نماید.

‌ماده ۱۰-
[اصلاحی ۱۳۷۰/۷/۱۴]
[اصلاحی ۱۳۸۱/۵/۱۳]
دستگاهها مکلفند به سواد آموزانی که دوره‌های مقدماتی، تکمیلی، پایانی و پنجم بزرگسال را با‌ موفقیت به پایان می‌رسانند به ازای هر دوره پنجاه درصد (۵۰%) آخرین حقوق و مزایای مستمر را از محل اعتبارات‌ خود به عنوان پاداش قبولی پرداخت نمایند، این پاداش مانع دریافت پاداش‌های خدمتی نخواهد بود.

‌تبصره – ‌[الحاقی ۱۳۸۱/۵/۱۳]
پرداخت موضوع این ماده در مورد کلیه سربازان وظیفه معادل دو برابر حقوق و مزایای ماهانه آنان‌ خواهد بود.

‌ماده 11 – آموزشیاران مورد نیاز از میان کارکنان متعهد هر دستگاه که حداقل دارای مدرک دیپلم و قادر به تدریس هستند از سوی دستگاه انتخاب و جهت‌آموزش به نهضت سوادآموزی معرفی می‌شوند.

‌تبصره – معرفی افراد دارای مدرک تحصیلی کمتر از دیپلم نیز در صورتی که به تشخیص نهضت سوادآموزی قادر به تدریس باشند بلامانع است.

‌ماده 12 – [اصلاحی ۱۳۸۱/۵/۱۳]
‌ماده ۱۲- ‌آموزشیاران منتخب دستگاهها که حداقل چهل نفر (۴۰ نفر) سوادآموز را به مرحله قبولی در‌ دوره‌های مقدماتی، تکمیلی، پایانی یا پنجم بزرگسال می‌رسانند در صورتی که مشمول قانون استخدام کشوری‌ باشند از حق‌الزحمه‌ای معادل آخرین حقوق و مزایای مستمر و چنانچه مشمول قانون کار باشند از حق‌الزحمه‌ معادل آخرین دستمزد بهره‌مند خواهند شد.
‌به علاوه به ازای هر نفر قبولی معادل دو درصد (۲%) آخرین حقوق و مزایای مستمر یا دستمزد به عنوان پاداش‌ حسن انجام خدمت از محل اعتبارات دستگاه مربوط به ایشان پرداخت می‌گردد.

‌تبصره 1 – [حذفی ۱۳۸۱/۵/۱۳]

‌تبصره 2 – [حذفی ۱۳۸۱/۵/۱۳]

‌ماده 13 – به آموزشیاران منتخب دستگاه‌ها که در ساعات غیر اداری تدریس نمایند 2 برابر ساعات تدریس طبق مقررات دستگاه اضافه کار ساعتی از محل‌ اعتبارات دستگاه مربوط پرداخت خواهد شد.

‌ماده 14 – حق‌الزحمه آموزشیارانی که از سوی نهضت سوادآموزی در دستگاه‌ها به تدریس اشتغال‌ ورزند از محل اعتبارات همان دستگاه طبق آیین‌نامه مالی‌ نهضت سوادآموزی پرداخت خواهد شد.

‌ماده 15 – دستگاه‌ها مکلنفد در صورت وجود اعتبار، آموزشیارانی را که حداقل سه دوره در کلاسهای سوادآموزی تدریس نموده و مجموعاً 90% قبولی‌ داشته‌اند به سفرهای زیاراتی داخل یا خارج از کشور اعزام نمایند.

‌ماده 16 – تأمین وسایل آموزشی و فراهم آوردن محلی مناسب جهت تشکیل کلاس به عهده دستگاه ذیربط و تأمین مواد آموزشی با نهضت سوادآموزی است.

‌ماده 17 – کلیه دستگاه‌ها از تاریخ تصویب این آیین‌نامه حق استخدام افراد بیسواد را نخواهند داشت.

‌ماده 18 – مسئول هر دستگاه مکلف است یک نماینده تام‌الاختیار جهت اجراء و پیگیری این مصوبه انتخاب و به منظور ایجاد هماهنگی لازم به نهضت‌ سوادآموزی معرفی نماید. ‌مسئولیت محو بیسوادی از هر مجموعه به عهده دستگاه‌ها می‌باشد.

‌ماده ۱۹ – از تاریخ تصویب این آیین‌نامه مفاد مصوبه شماره ۹۸۹۵۶ مورخ ۱۳۶۳/۱۲/۱۹ و مصوبه شماره ۱۶۰۳۴ مورخ ۱۳۶۵/۶/۱ هیأت وزیران لغو می‌گردد.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر