شماره ۱۵۰۲۳ت۲۳۱۳۴ه – ۱۳۷۹/۴/۱۹
تصمیم نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده
الف: دستورالعمل نحوه پرداخت خسارت اماکن مسکونی، صنعتی، خدماتی و تولیدی مردمی
کلیات: مسئولیت تأمین و پرداخت کمک بلاعوض در مورد اماکن مسکونی، صنعتی، خدماتی و تولیدی که در جریان جنگ تحمیلی یا عملکرد ضد انقلاب در استانهای جنگزده دچار خسارت گردیده اند با گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی و بنیاد مسکن استانهای جنگزده خواهد بود تا بر اساس ضوابط و مقررات زیر اقدام گردد. نحوه پرداخت کمک های بلاعوض ساختمانی مردمی:
ماده ۱ ـ تکمیل پرونده برای پرداخت کمک بلاعوض جهت بازسازی و نوسازی اماکن مسکونی صنعتی خدماتی و تولیدی الزاماً با حضور مالک (نماینده و یا وکیل مالک) و نماینده وکیل و یا قیم ورثه به همراه اسناد مالکیت و یا مدارک قابل قبول گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی استان و سایر مدارک مورد نیاز امکان پذیر خواهد بود.
تبصره ـ بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی، خدماتی و تولیدی با ارائه جواز کسب و یا مدارک مورد قبول گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی با حضور ذینفع قابل اجرا است.
ماده ۲ ـ بازسازی و نوسازی واحدهای خسارت دیده رأساً توسط مالک ورثه یا نمایندگان و وکلای ایشان صورت میگیرد.
ماده ۳ ـ تهیه نقشه و پروانه ساختمانی توسط مالک و یا مجری طرح بر اساس ضوابط شهر داری صورت میگیرد.
تبصره ۱ ـ آوار برداری و حمل نخاله های ساختمانی و آماده سازی زمین برای شروع بازسازی توسط گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی استان صورت گرفته و از خسارت دیدگان وجهی دریافت نمی شود وجه این عملیات از محل اعتبارات بازسازی تأمین میشود ضمناً کلیه ساختمانهائی که به تشخیص کارشناسان شهرداری و گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی از حیز انتفاع ساقط و ممکن است باعث بروز خسارات جانی، مالی یا بهداشتی برای شهروندان گردند یک ماه بعد از ابلاغ شهرداری به مالکین و در صورت عدم مراجعه آنها جهت بازسازی یا رفع خطر توسط شهرداری محل آوار برداری و رفع خطر گردیده و نهادهای ذیربط موظف به همکاری هستند.
تبصره ۲ ـ بابت هزینه پروانه ساختمانی، وصل مجدد انشعاب آب و برق واحدهای مسکونی و تجاری آسیب دیده از جنگ هیچگونه وجهی دریافت نمی گردد. هزینه های مربوط به این عملیات بعد از برآورد دقیق و اعلام به گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی استان و بعد از طرح تصویب و تبادل موافقتنامه حسب مورد به شهرداری، ادارات، برق، آب و یا سازمان مربوط از محل اعتبارات مربوط قابل پرداخت است.
تبصره ۳ ـ در مورد واحدهای جدید الاحداث که قبلاً وجود داشته اند طبق ضوابط سازمانهای ذیربط هزینه صدور پروانه ساختمانی، انشعاب آب و برق از مالک دریافت میگردد.
تبصره ۴ ـ هزینه صدور پروانه ساختمانی واحدهای تجاری آسیب دیده از جنگ تا سطح زیر بنای قبل از جنگ (حداکثر تا سقف ۵۰ متر مربع زیر بنا) و واحدهای مسکونی آسیب دیده تا سقف ۱۲۰ متر مربع هزینه صدور پروانه ساختمانی برابر ضوابط توسط گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی پرداخت میگردد.
تبصره ۵ ـ هزینه انشعاب اب و برق واحدهای مسکونی در روستاهای جنگزده (اعم از اینکه روستا قبلاً اینگونه خدمات را داشته و یا نداشته باشد) توسط گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی از اعتبارات بازسازی ( بعد از طرح و تصویب در استان و تبادل موافقتنامه مربوطه) پرداخت میگردد و بابت این عملیات وجهی از روستائیان دریافت نمی شود.
ماده ۴ ـ در صورتی که مالک واحد مسکونی و یا تجاری مایل به بازسازی واحد متعلق به خود در منطقه جنگزده نباشد به تشخیص مسئول گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی استان و با سپردن تعهد کتبی مبنی بر نداشتن هر گونه ادعای بعدی در رابطه ببا بازسازی واحد جایگزین شده اعم از دریافت وام، هزینه پروانه ساختمانی و غیره، کل خسارت بر آورده شده در یک قسط پرداخت خواهد شد.
ماده ۵ ـ بر آورد خسارت واحدهای خسارت دیده بر مبنای مصالح ساختمانی مورد مصرف ساختمانهای جدید در محل محاسبه میشود.
ماده ۶ ـ در مورد اجرای طرحهای بهسازی، جامع تفصیلی و یا هادی و سایر طرحهای لازم الاجرا شهرهای جنگزده در صورتی که اجزای آن از وظائف شهرداری باشد و ضرورتاً میبایستی تخریب و به تملک دولت درآیند خسارتهای عرصه و اعیانی بر اساس قیمت عادله پس از پیشنهاد گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی و تصویب استاندار از محل اعتبارات خسارات مردمی استان پرداخت میگردد در غیر این صورت فقط بهاء زمین بر اساس قیمت عادله بوده و خسارتهای اعیانی بر اساس سقف مندرج در این دستور العمل پرداخت میشود بهاء زمین نیز بر اساس قیمت عادله از محل اعتبارات بازسازی استان پرداخت میگردد. بدیهی است در صورتی که به دلیل محدودیت اعتبارات پرداخت بهاء زمین مقدور نباشد یا فرد خسارت دیده به جای بهاء زمین متقاضی دریافت زمین آماده سازی شده باشد یک قطعه زمین آماده سازی شده در صورت موجود بودن به نامبرده تحویل خواهد شد. بهر حال ضرورت اینگونه موارد بایستی پس از پیشنهاد گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی به تصویب استاندار استان برسد.
تبصره ـ در مورد واحدهای مسکونی، تجاری و املاک موضوع ماده ۶ این دستور العمل که در طرح قرار گرفته و فاقد سند ثبتی یا اشتراک آب و برق هستند نیز کمیسیون موضوع ایین نامه اجرایی قانون نحوه صدور اسناد مالکیت بررسی و در صورت تائید کمیسیون مذکور بر اساس ماده ۶ این دستور العمل اقدام نمایند.
ماده ۷ ـ حداکثر سقف قابل پرداخت خسارت یا احتساب یارانه مصالح ساختمانی در بخشهای ساختمانی بعد از کارشناسی و بر آورد بر مبنای فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه و خسارت به شرح زیر است:
الف: واحدهای مسکونی شهری حداکثر مبلغ ۵/۸ میلیون ریال برای هر واحد مستقل (در سطح یا ارتفاع) بدیهی است پرداخت خسارت به واحدهای مستقل (در سطح یا ارتفاع) منوط به ارائه سند تفکیکی یا فیش آب و برق مستقل قبل از جنگ و یا آثار بجا مانده قبل از جنگ که مورد تائید کارشناسان گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی (بعد از رویت) است میباشد.
ب: واحدهای مسکونی روستائی حداکثر ۵/۴ میلیون ریال.
ج: واحدهای صنفی و خدماتی شهری و روستائی حداکثر دو میلیون ریال برای هر واحد.
د: پرداخت خسارت وارده به هتلها، مسافر خانه ها، جایگاههای پمپ بنزین، حمامهای عمومی، مراکز درمانی، فرهنگی، تربیتی و ورزشی غیر دولتی که دارای پرونده یا دارای اقساط تعهد شده سنوات قبل هستند (به شرط بازسازی و تداوم کار) به نحوی که حداکثر آنها از سقف ۱۰۰ میلیون ریال تجاوز ننماید با تائید استاندار و در صورتی که از اعتبارات عمرانی استفاده نکرده باشند از محل خسارتهای مردمی استان پرداخت میگردد.
هـ : حسینیه ها پس از تائید اوقاف حداکثر تا ده میلیون ریال.
و: واحدهای خدماتی بزرگ که دارای زیربنای بیش از حد متعارف پرداخت خسارتها (۲ میلیون ریال) بوده اند شامل: (رستورانها، سالنهای غذاخوری، کافه، قنادیها، نانوائیها، گاراژها، انبارهای بزرگ) با ازاء هر ۱۵ متر دو میلیون ریال حداکثر تا سقف ۲۰ میلیون ریال تأمین خسارت میگردد و همچنین به منظور خرید و نصب تجهیزات منهدم شده نانوائیها تا سقف ۳ میلیون ریال از محل خسارات مردمی استان قابل پرداخت است.
ز: ساختمانها و تأسیسات واحدهای تولیدی (کشاورزی، دامی، صنعتی) حداکثر مبلغ شش میلیون ریال برای هر واحد.
ی: برای واحدهای خسارت دیده تولیدی بزرگ که تا تاریخ ۱/۴/۱۳۷۵ دارای پرونده هستند حداکثر تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال بر اساس پیشنهاد گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی استان و تصویب استاندار از محل اعتبارات بازسازی استان مربوط متناسب با پیشرفت فیزیکی پرداخت میگردد.
تبصره ۱ ـ مبالغ موصوف در بندهای ذیل ماده ۷ این دستورالعمل در مورد مالکین واحدهائی است که مصالح ساختمانی دریافت نکرده اند و چنانچه مالکین اینگونه واحدها مصالح ساختمانی دریافت کرده باشند، معادل مابه التفاوت قیمت مصالحی که تحویل گرفته اند (براساس جداول پیوست) از مبلغ قابل پرداخت به آنان کسر میگردد.
تبصره ۲ ـ در صورت نیاز به وام گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی استان اینگونه افراد را به سیستم بانکی معرفی مینماید.
تبصره ۳ ـ در صورتی که یک واحد دارای چند مالک بوده و هر کدام اسناد جداگانه ای در دست داشته باشند و نتوانند به صورت اشتراکی کارهای بازسازی را انجام دهند گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی میتواند بر حسب سهم شراکت نسبت به تفکیک و ارزیابی خسارت وارده اقدام و سهم هر کدام از شرکا را جداگانه پرداخت نماید.
۱ ـ مابه التفاوت اقلام مصالح ساختمانی واحدهای مسکونی شهری
۲ ـ مابه التفاوت اقلام مصالح ساختمانی واحدهای مسکونی روستایی
نوع مصالح | مابه التفاوت | ریال |
سیمان | ۰۰۰/۳۰۰ | ریال |
تیرآهن | ۰۰۰/۶۶۰ | ریال |
پروفیل | ۰۰۰/۱۸۰ | ریال |
ورق | ۰۰۰/۶۰ | ریال |
چتائی | ۰۰۰/۶۰ | ریال |
لوله | ۰۰۰/۶۰ | ریال |
شیشه | ۰۰۰/۶۰ | ریال |
کاشی | ۰۰۰/۶۰ | ریال |
لوازم برقی و سایر | ۰۰۰/۶۰ | ریال |
جمع ۰۰۰/۵۰۰/۱ ریال |
۳ ـ مابه التفاوت اقلام مصالح ساختمانی واحدهای تجاری (شهری و روستائی)
نوع مصالح | مابه التفاوت | ریال |
سیمان | ۰۰۰/۱۲۰ | ریال |
تیر آهن | ۰۰۰/۲۶۰ | ریال |
پروفیل | ۰۰۰/۷۰ | ریال |
ورق | ۰۰۰/۳۰ | ریال |
چتائی | ۰۰۰/۲۰ | ریال |
جمع ۰۰۰/۵۰۰ ریال |
نوع مصالح | مابه التفاوت | ریال |
سیمان | ۰۰۰/۵۰۰ | ریال |
تیرآهن | ۰۰۰/۱۰۰/۱ | ریال |
پروفیل | ۰۰۰/۳۰۰ | ریال |
ورق | ۰۰۰/۱۰۰ | ریال |
چتائی | ۰۰۰/۱۰۰ | ریال |
لوله | ۰۰۰/۱۰۰ | ریال |
شیشه | ۰۰۰/۱۰۰ | ریال |
کاشی | ۰۰۰/۱۰۰ | ریال |
لوازم برقی و سایر | ۰۰۰/۱۰۰ | ریال |
جمع ۰۰۰/۵۰۰/۲ ریال |
ب ـ دستور العمل نحوه استفاده از اعتبارات تأمین خسارات امور کشاورزی دامی و نخلیات در مناطق جنگزده
الف ـ کلیات
مسئولیت تأمین خسارات در امور کشاورزی، دامی و نخیلات در استانها به عهده کمیته تأمین خسارات کشاورزی و دامی استان خواهد بود تا بر اساس ضوابط زیر عمل نماید:
۱ ـ در مرکز استانهای جنگزده کمیته ای بنام کمیته تأمین خسارات کشاورزی و دامی استان مرکب از نمایندگان تام الاختیار مسئول گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی استان و نمایندگان ادارات کل کشاورزی و جهاد سازندگی که از این پس اختیاراً کمیته استان نامیده میشود تشکیل میگردد. مسئول کمیته یکی از اعضاء به انتخاب استاندار خواهد بود.
تبصره ۱ ـ تصمیمات کمیته با اکثریت اراء لازم الاجرا خواهد بود.
تبصره ۲ ـ کمیته استان در صورت لزوم میتواند کمیته ای به نام کمیته تأمین خسارات کشاورزی و دامی شهرستان در هر شهرستان جنگزده مطابق با موارد مذکور در بند الف تشکیل دهد و تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به کمیته مذکور تفویض نماید.
۲ ـ جلسات کمیته به دعوت گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی استان و شهرستان حسب مورد تشکیل و اعضاء آن در چارچوب وظایفشان مسئول و مجری تصمیمات کمیته خواهد بود.
۳ ـ استاندار یا مسئول گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی استان یکی از کارشناسان خبره در امور مذکور را به عنوان دبیر و پیگیری کننده مصوبات کمیته استان تعیین خواهد نمود.
۴ ـ کمیته استان میتواند در جلسات خود نمایندگانی از سازمانها و نهادهای ذیربط در مناطق را حسب مورد دعوت نماید.
۵ ـ کمکهای موضوع این دستورالعمل به صورت بلاعوض بوده که در قالب اعتبارات تخصیص یافته استانی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و بر اساس موافقتنامه مبادله شده گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی یا سازمان کشاورزی استان با سازمان برنامه و بودجه استان به افراد ذینفع پرداخت میگردد.
۶ ـ خسارات وارده به افراد مشمول این دستورالعمل بوسیله نمایندگان منتخب کمیته استان یا شهرستان حسب مورد بررسی و میزان و نوع کمک بلاعوض پیشنهادی از سوی نمایندگان مذکور پس از تصویب کمیته استان قابل پرداخت خواهد بود.
۷ ـ نمایندگان منتخب کمیته استان یا شهرستان میتوانند از اعضاء کمیته یا کارشناسان و مطلعین شاغل در دستگاههای اجرایی یا نهادهای انقلاب اسلامی باشند که به پیشنهاد کمیته و حکم اداره متبوع خود عهده دار این وظیفه میشوند و فوق العاده مأموریت و هزینه های سفر اینگونه مأمورین از محل اعتبارات موضوع این دستورالعمل طبق تصمیم کمیته قابل پرداخت خواهد بود.
۸ ـ حداکثر خسارات پرداختی به سرپرست خانواده اصلی (قبل از جنگ در مجموع موارد) شش میلیون ریال خواهد بود.
تبصره ۱ ـ برای شرکتهای تعاونی و سایر تشکلهای رسمی حقوقی در صورتیکه در زمان وقوع خسارت به شکل تعاونی یا خصوصی تشکیل شده باشند و تشکل خود را حفظ یا احیاء نمایند و تا تاریخ ۱/۴/۱۳۷۵ دارای پرونده و در مجموع خسارت وارده بیش از شش میلیون ریال باشد حداکثر معادل ۲ میلیون ریال به هر یک از اعضاء (تا ۵۰ نفر) به نسبت خسارت تعیین شده توسط کمیته به تعاونی ذیربط پرداخت خواهد شد.
تبصره ۲ ـ پرداخت دیون سنوات گذشته به اشخاص بر اساس تأمین خسارات مصوب و با رعایت سقف مجاز قابل پرداخت در همان سال که به دلیل کمبود اعتبار پرداخت نشده است از اعتبارات سال جاری مجاز خواهد بود.
ب ـ شرایط کمک گیرندگان
۱ ـ کلیه تولید کنندگان محصولات کشاورزی و دامی که به تشخیص کمیته استان در اثر سوانح و حوادث ناشی از جنگ تحمیلی و توسط ضد انقلاب دچار اسیب و خسارت شده اند از کمکهای بلاعوض این دستور العمل در موارد زیر (مشروط بر اینکه در مناطق مجاز ساکن شده باشند) استفاده خواهند کرد.
۱ ـ ۱ ـ محصولات زراعی و علوفه.
۲ـ ۱ ـ باغات، قلمستان، نهالستان و نخلستان.
۳ ـ ۱ـ دامداری ها و مرغداری های دارای پروانه.
۴ ـ ۱ـ ماشین آلات و ادوات کشاورزی، دامداری و موتور پمپها.
۵ ـ ۱ـ سایر خسارات وارده در ارتباط با تولیدات کشاورزی و دامی به تشخیص کمیته استان.
تبصره ۱ ـ عشایر منطقه و یا افرادی که بنابر دلائل و مدارک لازم با تشخیص استانداری عدم حضورشان در منطقه موجه باشد و یا اینکه قصد بازگشت به منطقه را نداشته باشند.
ج ـ نحوه بررسی خسارت:
- نمایندگان منتخب کمیته استان یا شهرستان حسب مورد با استفاده از مدارک و گزارشات موجود بازدید از محل، قرائن و شواهد و آثار با استشهاد از معتمدین و نهادهای محلی گزارش خسارت و پیشنهاد کمک را تهیه و جهت رسیدگی کمیته به دبیر کمیته استان یا شهرستان تسلیم مینمایند.
۲) ملاک برآورد خسارت تعیین میزان کمکهای بلاعوض با رعایت بند ۸ این دستور العمل به شرح زیر خواهد بود:
۱ ـ۲ ـ دام و طیور حداکثر معادل ارزش متعارف آنها.
۲ ـ۲ ـ باغات، نهالستان، قلمستان، حداکثر معادل هزینه کاشت و داشت تا زمان بازدهی معادل ارزش متعارف آنها نخلستان به ازای هر اصله نخل ده هزار ریال.
۳ ـ۲ ـ محصولات زراعی حداکثر معادل هزینه تمام شده تولید.
۴ ـ۲ ـ ماشین آلات و ادوات کشاورزی، دامداری و مرغداری حداکثر معادل قیمت تمام شده.
۵ ـ۲ ـ تأمین خسارت مربوط به بازسازی ساختمانها، تأسیسات طبق بند(ز) ماده (۷) دستور العمل بازسازی اماکن مسکونی، تجاری، صنعتی، خدماتی، و تولیدی انجام خواهد شد.
۳) اعتبار لازم برای ارائه خدمات کشاورزی به نخلستانهای مناطق جنگزده، هزینه تأمین و توزیع پا جوش کشاورزان و نهادهای کشاورزی قابل پرداخت است.
ج ـ دستور العمل کمک به تأمین لوازم خانگی آسیب دیدگان در شهرها و روستاها جنگزده در حال بازسازی
به منظور کمک به بازگشت و استقرار مهاجرین جنگ تحمیلی در موطن اصلی آنها به افرادی که در اثر جنگ تحمیلی اموال و لوازم خانگی آنها در شهرها و روستاهای جنگزده از بین رفته مبلغی بسته به امکانات بازسازی بصورت بلاعوض و بشرح زیر پرداخت نمایند:
ماده ۱ ـ اسامی شهرهای این دستور العمل عبارتند از آبادان، اروند کنار، خرمشهر، رفیع، گیلانغرب، سرپل ذهاب، قصرشیرین، مهران، دهلران، موسیان، نفت شهر، سومار، نوسود و خسروی.
تبصره ـ روستاهای مشمول این دستورالعمل روستاهایی میباشند که قبلاً بعنوان روستاهای جنگزده شناخته شده اند.
ماده ۲ ـ کمکهای موضوع این دستورالعمل به افرادی تعلق میگیرد که قبل از وقوع جنگ تحمیلی متأهل بوده و در شهرها و یا روستاهای موضوع این دستورالعمل ساکن بوده اند و در حال حاضر نیز در این مناطق ساکن باشند. کلیه خانوارهائی که قبل از جنگ دارای واحد مسکونی بوده و واحدهای خود را بازسازی کرده و یا در حال بازسازی باشند اعم از اینکه واحد مسکونی بنام مرد باشد یا زن، ساکن محسوب گردیده و نیازی به احراز مجدد سکونت ندارند.
ماده ۳ ـ پرداخت کمکهای نقدی موضوع این دستورالعمل بابت بهاء کالاهای اساسی یک و نیم میلیون ریال محاسبه و بدون در نظر گرفتن تعداد همسر یا تعداد افراد خانوار در یک قسط به واجدین شرایط (سرپرست خانوار) که تاکنون هیچگونه کالائی دریافت نکرده اند، پرداخت میگردد.
ماده ۴ ـ در صورت فوت سرپرست خانواده مهاجر واجد شرایط همسر متوفی و اولاد صغار نامبرده مشمول این دستور العمل میشود و در مورد خانواده هائی که به علت طلاق از هم جدا شده اند با ارائه سند ازدواج و طلاق کمکهای یاد شده بالمناصفه تقسیم و پرداخت میشود و چنانچه قیومیت و سرپرستی فرزندان به عهده یک نفر از آنان گذاشته با ارائه گواهی سرپرستی از دادگاه صالحه کمکها به طور کامل به سرپرست و قیم قانونی پرداخت میشود.
د ـ دستورالعمل نحوه مساعدت جهت بازسازی شناورهای تجاری آسیب دیده
مقدمه: با توجه به خسارت وارده به انواع شناورهای تجاری در طول جنگ تحمیلی دستور العمل پرداخت خسارت بشرح ذیل تعیین و ابلاغ میگردد:
الف ـ نحوه بررسی و خسارت و میزان آن:
۱ ـ شناورهائی مشمول دریافت خسارت میشوند که به تائید سازمان بنادر و کشتیرانی در اثر جنگ، عوارض ناشی از آن و یا توقف طولانی ناشی از جنگ دچار خسارت شده و به صورت غیر فعال در آبراه کاروان، بهمنشیر، یا اروند بلا استفاده مانده باشند.
تبصره ـ قایق هائی که در اثر جنگ تحمیلی در مناطق ابی دشت آزادگان از بین رفته اند بعد از اطمینان از انهدام و یا غارت شناور توسط دشمن و مشروط به داشتن و ارائه سند قانونی مالکیت (و در صورت تائید خسارت و همچنین مورد قبول واقع شدن سند توسط کمیسیون ۳ نفره ای مرکب از فرماندار، نماینده گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی استان و فرمانده انتظامی شهرستان) مشمول این دستورالعمل میگردند و خسارت برآورد شده طبق جداول پیوست از محل اعتبارات مربوط و توسط گرو پیگیری و نظارت امور بازسازی استان تأمین و پرداخت میگردد.
۲ ـ سازمان بنادر و کشتیرانی با توجه به ضوابط و دستورالعمل های اجرائی نسبت به تعیین مالکیت و میزان خسارت وارده حسب نوع و ظرفیت شناورهای آسیب دیده بر اساس جدول پیوست اقدام مینماید.
۳ ـ سازمان بنادر و کشتیرانی با عنایت به جدول مربوط (بشرح پیوست) نسبت به برآورد خسارت و مبلغ قابل پرداخت اقدام و خسارت دیدگان را جهت دریافت مساعدتهای پیش بینی شده به گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی استان معرفی خواهد نمود. تبصره ـ اولویت پرداخت خسارت از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی به واحدهای شناور خسارت دیده موجود در منطقه که امکان پاکسازی و شناور سازی آنها حسب نظر سازمان بنادر و کشتیرانی میباشد، داده خواهد شد.
ب ـ تأمین خسارت:
۱ ـ پرداخت خسارت به واحدهای آسیب دیده قابل رویت که پاکسازی و شناور سازی آنها میسر میباشد، به صورت ۵۰ درصد در مرحله نخست و ۵۰ درصد باقیمانده پس از پیشرفت قابل قبول شناور سازی و یا اسکراب که توسط مالک انجام میپذیرد خواهد بود.
۲ ـ پرداخت خسارت به شناورهائی که حسب اظهار مالک یا مالکین مغروق و یا مفقودالاثر شده باشد، در قبال ارائه اقرار نامه محضری به سازمان بنادر و کشتیرانی مبنی ر سلب مالکیت و هرگونه ادعای مالکیت در خصوص واحدهای موجود بصورت ۵۰ درصد در مرحله نخست و ۵۰ درصد باقیمانده پس از تعیین تکلیف کل واحدهای موجود و قابل رؤیت انجام خواهد شد.
تبصره: چنانچه بعد از اعلام مفقود الاثر بودن شناور، مالک مجدداً اعلام کشف موقعیت شناور را نماید در رابطه با سلب مالکیت مندرج در بند(۲) سازمان بنادر اقدامات لازمه را در ارتباط با احراز مالکیت مجدد معمول مینماید، بدیهی است پرداخت خسارت منوط به پیشرفت فیزیکی مطابق بند (۱) خواهد بود.
۳ ـ هرگونه فعالیت مالکین جهت پاکسازی و شناور سازی میبایستی پس از اخذ مجوز از سازمان بنادر و کشتیرانی صورت گیرد.
۴ ـ گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی استان با توجه به اهمیت موضوع به منظور پیشرفت فعالیت و رفع موانع، هماهنگیهای لازم را میبایستی با نیروهای انتظامی و دیگر مراجع ذیربط معمول نماید.
۵ ـ شناورهائی که از طریق گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی و یا شرکت شیلات و یا هر ارگان دیگری در سالهای گذشته دریافت خسارت نموده اند مشمول تأمین خسارت برابر این دستور العمل نمی شوند.
۶ ـ سازمان بنادر و کشتیرانی با رعایت ضوابط مربوط نسبت به صدور پروانه بهره برداری برای شناورهای صددرصد آسیب دیده و تأمین خسارت شده که توسط مالکین آماده بهره برداری گردیده اقدام مینماید.
۷ ـ اعتبار ریالی مورد نیاز این دستور العمل توسط گروه پیگیری و نظارت امور بازسازی استان از محل خسارتهای مردمی استان برآورد و پرداخت خواهد شد.
جدول مساعدت نقدی به شناورهای تجاری آسیب دیده از جنگ تحمیلی
ظرفیت تا ۳۰ تن ۳۱ تا ۶۰ تن ۶۱تا ۱۰۰تن ۱۰۱ تن به بالا موتور لنج باری ۴۰۰۰ ریال ۵۰۰۰ریال ۶۰۰۰ ریال ۸۰۰۰ ریال _____________________________________________________________
وضعیت قایق پاروئی بدون قایق بدنه چوبی قایق فایبر گلاس قایق فایبر گلاس قایقها موتور یا بدنه فلزی و یا فلزی موتوری بدون موتور موتوری
۳۰۰ریال ۸۰۰ ریال ۵۰۰ ریال ۱۰۰۰ ریال ____________________________________________________________
ظرفیت تا ۲۰۰ تن ۲۰۱ تا ۵۰۰ تن ۵۰۱ تا ۱۰۰۰ تن ۱۰۰۱ تن به بالا دوبه خن دار و بافلات بدون ۴۰۰۰ ریال ۶۰۰۰ ریال ۸۰۰۰ ریال ۱۰۰۰۰ ریال موتور _________________________________________________________________________________________
ظرفیت تا ۲۰۰تن ۲۰۱تا ۵۰۰ تن ۵۰۱ تا ۱۰۰۰ تن ۱۰۰۱ تن به بالا دوبه موتوردار با کشتی کوچک ۱۰۰۰۰ ریال ۱۲۰۰۰ ریال ۱۵۰۰۰ ریال ۲۰۰۰۰ ریال ________________________________________________________________________________________
قدرت به تا ۵۰ ۵۱ تا ۱۰۰ ۱۰۱ تا ۲۰۰ ۲۰۱ تا ۲۵۰ ۲۵۱ تا ۵۰۰ ۵۰۱ تا ۱۰۰۰ ۱۰۰۱ به بالا اسب بخار یدک کش ۴۰۰۰ ۶۰۰۰ ۸۰۰۰ ۱۰۰۰۰ ۱۲۰۰۰ ۱۵۰۰۰ ۲۰۰۰۰