هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۶.۱.۳۰ بنا به پیشنهاد دستگاههای اجرایی ذیربط و تأیید وزارتخانههای برنامه و بودجه و امور اقتصادی و دارایی و به استناد بندهای الف و به تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۳۶۶ آییننامه نحوه مصرف مبلغ پنجاه میلیارد ریال اعتبار عمرانی موضوع بند (ج) قسمت (۲) تبصره (۹) و مبلغ بیست میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبارات عمرانی منظور در پیوست شماره (۱) قانون مزبور تحت عنوان بازسازی و نوسازی تأسیسات صدمهدیده را به شرح زیر تصویب نمودند:
ماده ۱ – [اصلاحی ۱۳۶۷/۱/۲۱]
اجازه داده میشود حداکثر تا پنجاه درصد از اعتبار بند “ج” قسمت دوم تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۷ بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت و بقیه اعتبار مذکور در هر مورد حداکثر تا سقف اعتبار مندرج در بند “ج” قسمت دوم تبصره مورد اشاره به استناد ماده ۷۸ قانون محاسبات عمومی کشور صرفاً بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی مستثنی هستند در چهارچوب ضوابط این آییننامه در قالب طرحها و برنامههایی که بنا به پیشنهاد دستگاههای اجرایی و یا نهادهای انقلاب اسلامی و بررسی و اعلام نظر وزارت برنامه و بودجه یا سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد بهتصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی و یا ستاد بازسازی و نوسازی استان مربوطه میرسد بر اساس تخصیص اعتبار و مبادله موافقتنامه با وزارت برنامه و بودجه و یا سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد جهت احداث پناهگاه و همچنین بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیساتی که در اثر آتش مستقیم دشمن و یا توسط ضد انقلاب دچار خسارت گردیده و تأمین خسارت وارده به اشخاص ناشی از اجرای طرحهای فوقالذکر لازم میباشد به مصرف برسد.
تبصره – وزارت برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ دریافت پیشنهادات، نظرات خود را نسبت به طرحهای دریافتی از دستگاههای اجرایی به ستاد بازسازی و نوسازی مربوطه اعلام خواهد نمود.
ماده ۲ – در اجرای بند “ه” قسمت دوم تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۶ حداقل ۵۰% از اعتبارات عمرانی موضوع ماده ۱ این آییننامه باید به صورت استانی مصرف شود. ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و وزارت برنامه و بودجه در پیشنهاد و تصویب طرحها و تخصیص اعتبار موظفند همواره این نسبت را رعایت کنند.
ماده ۳ – [اصلاحی ۱۳۶۷/۱/۲۱]
مبلغ پنج میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از اعتبارات عمرانی استانی موضوع ماده ۲ آییننامه توسط ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده به بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی اختصاص و توزیع میگردد تا با کمک و خودیاری مهاجرین جنگ تحمیلی جهت خانهسازی در استانهای جنگی برای مهاجرین جنگ تحمیلی هزینه گردد.
تبصره: [الحاقی ۱۳۶۷/۱/۲۱]
به منظور تسریع و نظارت دقیق بر جذب اعتبار فوقالذکر بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی کل کشور میتواند به نیابت از سوی بنیاد استانها نسبت به مبادله موافقتنامه با وزارت برنامه و بودجه و دریافت تخصیص اقدام نماید.
ماده ۴ – دستگاههای اجرایی موظفند آن مقدار از اعتبارات موضوع این آییننامه را که بر اساس تصویب ستاد مرکزی جهت اجرای طرحهای احداث پناهگاه دراختیار آنان قرار میگیرد منحصراً و در قالب ضوابطی که توسط ستاد مذکور ابلاغ میگردد جهت ایجاد پناهگاه هزینه نمایند.
ماده ۵ – در اجرای بند “ز” قسمت ۲ تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۶ حداکثر ۵% از اعتبار موضوع ماده ۱ این آییننامه بر طبق دستورالعملی که به تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده خواهد رسید صرف تأمین خسارات وارده به اشخاص خواهد شد.
ماده ۶ – [اصلاحی ۱۳۶۷/۱/۲۱]
ضوابط تشخیص تأسیسات و ابنیهای که برای فراهمآوردن مقدمات اجرایی طرحهای احداث پناهگاه و بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و همچنین خسارات وارده به اشخاص” موضوع ماده ۵ این آییننامه لازم است از طریق ستاد مشترکاً توسط وزارتخانههای کشور و جهاد سازندگی و دفاع و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسکن و شهرسازی و برنامه و بودجه تهیه و ابلاغ خواهد شد و این ضوابط برای کلیه ستادهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده لازمالاجراء است.
ماده ۷ – از محل اعتبار موضوع ماده ۱ این آییننامه اعتبار لازم به وسیله وزارت برنامه و بودجه برای طرحها ملی و استانی بازسازی مناطق جنگزده که بر اساس تصویب ستاد مرکزی به تفکیک و سهم مربوط به احداث پناهگاه از محل آن نیز مشخص شده است تأمین و جهت اجرای طرحهای برنامههایی که موافقتنامه آن بین وزارت برنامه و بودجه و یا سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد و دستگاه اجرایی مربوطه مبادله میشود اختصاص مییابد.
ماده ۸ – سهم اعتبارات استانی از محل اعتبار موضوع ماده ۱ این آییننامه بر اساس پیشنهاد ستاد بازسازی و نوسازی استان مربوط و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده تفکیک و با تعیین سهم مربوط به احداث پناهگاه از محل آن به ستاد بازسازی و نوسازی و سازمان برنامه و بودجه استان مربوط ابلاغ میگردد.
ماده ۹ – طرحهای استانی با پیشنهاد دستگاههای اجرایی ذیربط در چارچوب سیاستها و ضوابط کلی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده با رعایت قسمت ۲ تبصره ۹ قانون بودجه سال سال ۱۳۶۶ پس از بررسی و اظهار نظر سازمان برنامه و بودجه استان به تصویب ستاد استان خواهد رسید.
ماده ۱۰ – وجوه لازم برای انجام هزینههای موضوع این آییننامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته و با رعایت مفاد مواد ۱۱ و ۱۲ این آییننامه با درخواست وجه ذیحساب مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذیربط که از طرف خزانه در تهران در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در شهرستانها در یکی از شعب بانک ملی ایران که به همین منظور افتتاح شده یا میشود واریز خواهد شد.
تبصره – در مورد دستگاههای اجرایی فاقد ذیحساب انجام وظیفه ذیحساب در مورد اعتبارات طرحهای ملی به عهده مسئول امور مالی دستگاه و در مورد اعتبارات استانی به عهده مسئول امور مالی استان دستگاه مربوطه که توسط دستگاه ذیربط برای انجام عملیات مالی موضوع این آییننامه به وزارت اموراقتصادی و دارایی معرفی میشود با رعایت مفاد تبصره ماده ۱۲ این آییننامه انجام خواهد شد.
ماده ۱۱ – ۲۰% اعتبار طرحهای ملی پس از مبادله موافقتنامه با درخواست ذیحساب به حساب بانکی موضوع ماده ۱۰ این آییننامه واریز و پرداختهای بعدی به پیشنهاد دستگاههای اجرایی و تأیید وزارت برنامه و بودجه و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و اعلام وزارت برنامه و بودجه بهوزارت امور اقتصادی و دارایی انجام خواهد شد.
ماده ۱۲ – [اصلاحی ۱۳۶۷/۱/۲۱]
20% سهم هر استان که به شرح ماده ۱۰ این آییننامه به ستاد استان ابلاغ شده است با درخواست وجه در اختیار به ذیحساب طرحهای عمرانی دستگاه ذیربط قرار میگیرد تا پس از مبادله موافقتنامه بین دستگاههای اجرای محلی و سازمان برنامه و بودجه استان به مصرف هزینههای بازسازی و نوسازی مربوطه برسد.
پرداختهای بعدی خزانه موکول به پیشنهاد ستاد استان و بررسی و اعلام نظر وزارت برنامه و بودجه و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و اعلام از وزارت برنامه و بودجه به وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام خواهد شد.
تبصره – ذیحساب طرحهای عمرانی سهم اعتبار هر یک از دستگاههای اجرایی فاقد ذیحساب استان مربوط از محل سهمیه دریافتی موضوع این ماده را بر اساس درخواست وجه مسئول امور مالی دستگاه به حساب بانکی دستگاه مربوطه موضوع ماده ۱۰ این آییننامه واریز مینماید. وجوه پرداختی از این بابت در پایان سال جاری توسط خزانه بر اساس اعلام ذیحساب منضم به درخواست وجوه مسئول امور مالی و گواهیهای بانکی مبنی بر واریز وجوه از حساب دریافتی ذیحساب طرحهای عمرانی استان کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذیحساب منظور خواهد شد.
ماده ۱۳ – دستگاههای اجرایی اعم از ملی و یا استانی موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه عملیات انجام شده در مورد وجوه دریافتی قبلی را به منظور دریافت وجوه مجدد تهیه و پس از تأیید ذیحسابی مربوطه از نظر مالی به ستاد مرکزی و ژئوفیزیکی به وزارت برنامه و بودجه ارسال دارند.
ماده ۱۴ – مسئولیت تشخیص و تعهد و تسجیل و صدور حواله به عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف ایشان و تأمین اعتبار و پرداخت بهعهده ذیحساب یا مسئول امور مالی حسب مورد میباشد.
ماده ۱۵ – نصاب و نحوه انجام معاملات اعتبارات موضوع این آییننامه با رعایت ضوابط مقرر در بند (۷) قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند به شرح زیر تعیین میشود:
الف – معاملات جزیی، معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون ریال تجاوز نکند به مسئولیت مأمور خرید.
ب – معاملات متوسط، معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون و یک (۱۰۰۰۰۰۱) ریال تا پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد با تأیید مأمور خرید یا واحد تدارکاتی حسب مورد و تصویب بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا مقام مجاز از طرف او.
ج – معاملات عمده، معاملاتی است که مبلغ آن از پنج میلیون و یک (۵۰۰۰۰۱) ریال بیشتر باشد به تأیید و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا مقامات مجاز از طرف ایشان
تبصره ۱ – انجام معاملات بیش از دویست میلیون (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال صرفاً با تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط مجاز خواهد بود.
تبصره ۲ – معاملات بالاتر از دویست میلیون (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با انتشار آگهی مناقصه عمومی انجام میشود و در مواردی که انجام مناقصه با تشخیص وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی مربوطه میسر و یا به مصلحت نباشد مراتب باید با ذکر دلائل توجیهی به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده اعلام گردد تا به ترتیبی که ستاد مذکور تعیین خواهد نمود معامله انجام شود.
باید با ذکر دلائل توجیهی به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده اعلام گردد تا به ترتیبی که ستاد مذکور تعیین خواهد نمود معامله انجام شود.
تبصره ۳ – سایر شرایط مربوط به نحوه انجام معاملات موضوع این ماده تابع دستورالعملی خواهد بود که توسط کمیته تدارکات ستاد مرکزی تهیه و به تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده خواهد رسید.
ماده ۱۶ – در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینههای مربوط
به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواهگردان ضرورت داشته باشد ذیحساب
یا مسئول امور مالی مربوطه هر دستگاه میتواند مبلغی حداکثر تا ۲۵% اعتبار مربوطه
را به عنوان تنخواهگردان به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی و یا مقام مجاز از
طرف ایشان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرایی ذیربط واریز نماید و پرداختهای
بعدی در قبال ارائه سند هزینه مجازخواهد بود. در هر صورت مبلغ اعتباری که در
اختیار دستگاه اجرایی پس از مبادله موافقتنامه قرار داده میشود بیش از ۲۵% کل اعتبار آن طرح نخواهد بود.
ماده ۱۷ – دستگاههای اجرای مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه اجرایی
و یا مقامات مجاز از طرف ایشان مبلغی متناسب با نوع و میزان قراردادو حداکثر به
میزان ۲۰% مبلغ قرارداد به صورت پیش پرداخت در مقابل ضمانتنامه بانکی و یا تضمین
مناسب دیگر به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرایی در اختیار طرف قرارداد بگذارند.
ماده ۱۸ – اسناد هزینههای انجام شده با رعایت بند (۹) قانون نحوه هزینه کردن
اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی
دولت مستثنی هستند و مقررات این آییننامه پس از تنظیم و گواهی مسئولین مربوطه به
امضاء مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف ایشان و ذیحساب یا
مسئول امور مالی حسب مورد به شرح زیر قابل احتساب به هزینه قطعی است.
الف – تنظیم قرارداد با گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطرار که نیاز به
تأمین کالا از قبل از قابل پیشبینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطراری صورتگیرد
و دولت و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و بانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در
تولید و توزیع آن به نحوی از انحاء مداخله یا مباشرت نداشته باشند. تشخیص موارد
اضطراری و تعیین میزان آن به عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا مقام مجاز از طرف آنها خواهد بود.
ب – در موارد خریدهای داخلی فاکتور خرید با صورت مجلس خرید با رعایت مفاد بند
“الف” فوق، قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
ج – در موارد خریدهای خارجی اعلامیه بانک و در موارد جزیی صورتحساب فروشنده، مدارک ترخیص کالا از گمرک و رسید انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
د – در مورد پرداخت حقوق (دستمزد و مزایا و یا هر نوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی
انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه و یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع.
ه – در مورد کالاهایی که به پیمانکار محول میشود قرارداد مربوطه و تأیید تحویل کالا و یا انجام خدمت موضوع قرارداد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او.
تبصره – مسئول امور مالی وزارت جهاد سازندگی میتواند در صورت لزوم اختیار امضای اسناد هزینههای موضوع این ماده که از محل اعتبارات طرحهای ملی در استانها انجام میشود را کلاً یا جزاً به مسئول امور مالی جهاد استان مربوطه تفویض نماید.
ماده ۱۹ – خرید خودرو و ماشینآلات با رعایت صرفه و صلاح دولت صرفاً برای انجام طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده متناسب با حجم عملیات اجرایی طرح مجاز میباشد.
ماده ۲۰ – آن قسمت از اموال و تأسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات اجرای امر بازسازی و نوسازی و ابنیه و تأسیسات موضوع بند (ج) قسمت ۲ تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۶ خریداری و یا ایجاد میشود اموال دولتی محسوب میگردد.
ماده ۲۱ – ذیحسابی او مسئولان مالی و مسئولان کلیه دستگاههای اجرایی موظفند تا پایان فروردین ماه سال ۱۳۶۷ مانده وجوه استفاده نشده و مانده تنخواهگردان مشمول این آییننامه را به خزانه واریز نمایند.
ماده ۲۲ – دستگاههای اجرایی موضوع این آییننامه مکلفند حساب اعتبار موضوع این آییننامه را نگهداری و در مواعدی که از طرف دیوان محاسبات کشور حساب مذکور و اسناد مربوط را رسیدگی خواهد کرد.
ماده ۲۳ – تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرحهای بازسازی و نوسازی دستگاههای اجرایی ملی یا استانی که با رعایت مقررات در چارچوب اعتبارات مصوب بودجه سال مربوطه به وجود آمده باشد پس از تأیید وزارت برنامه و بودجه و یا سازمان برنامه و بودجه استان و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی یا ستاد بازسازی استان حسب مورد از محل اعتبار و موضوع این آییننامه پرداخت گردد.
ماده ۲۴ – [اصلاحی ۱۳۶۷/۱/۲۱]
اجازه داده میشود اعتبار عمرانی موضوع بند ۲ تبصره ۹ منظور در پیوست شماره ۱ قانون بودجه سال ۱۳۶۷ کل کشور که تحت عنوان بازسازی و نوسازی تأسیسات صدمه دیده به تفکیک دستگاهی مشخص شده است توسط دستگاههای اجرایی ذیربط با بررسی و اعلام نظر وزارت برنامه بودجه و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده هزینه گردد پنجاه درصد اعتبار مذکور بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت و بقیه اعتبار مذکور در هر مورد حداکثر تا سقف اعتبار مربوط به استناد ماده ۷۸ قانون محاسبات عمومی کشور صرفاً بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی کشور و کلاً با رعایت مفاد قانون “نحوه هزینهکردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عموی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند” و این آییننامه قابل مصرف بود و دستگاههای اجرایی ذیربط و وزارت برنامه و بودجه مکلفند در اجرای این ماده ضوابط مقرر در این آییننامه را دقیقاً رعایت نمایند.
ماده ۲۵ – [اصلاحی ۱۳۶۷/۱/۲۱]
کلیه دستگاههای استفادهکننده از اعتبارات موضوع این آییننامه مکلفند هر سه ماه یک بار گزارش عمرکرد خود را از طریق وزارت برنامه و بودجه به کمیسیونهای برنامه بودجه و دفاع مجلس شورای اسلامی تقدیم نمایند و ضمناً تسهیلات لازم جهت نظارت کمیسیونهای مذکور را فراهم آورند.
میرحسین موسوی – نخستوزیر