1366.01.30 – .3300ت42 – 1366.02.07 – 118
هیأت وزیران در جلسه مورخ 1366.1.30 بنا به پیشنهاد دستگاههای اجرایی ذیربط و
تأیید وزارتخانههای برنامه و بودجه و امور اقتصادی و دارایی و به استنادبندهای
الف و به تبصره 15 قانون بودجه سال 1366 آییننامه نحوه مصرف مبلغ پنجاه میلیارد
ریال اعتبار عمرانی موضوع بند (ج) قسمت (2) تبصره (9) ومبلغ بیست میلیارد
(20.000.000.000) ریال اعتبارات عمرانی منظور در پیوست شماره (1) قانون مزبور تحت
عنوان بازسازی و نوسازی تأسیسات صدمهدیده را به شرح زیر تصویب نمودند:
ماده 1 – اجازه داده میشود حداکثر مبلغ پنجاه میلیارد (50.000.000.000) ریال
اعتبار بند (ج) قسمت دوم تبصره (9) قانون بودجه سال 1366 از محلاعتبار عمرانی
ردیف 502041 قانون مذکور جهت احداث پناهگاه و همچنین بازسازی و نوسازی ابنیه و
تأسیساتی که در اثر آتش مستقیم دشمن و یا توسط ضدانقلاب دچار خسارت گردیده و
تأمین خسارت وارده به اشخاص ناشی از موارد فوق و نیز ایجاد تأسیسات و ابنیهای که
برای فراهم آوردن مقدمات اجرایطرحهای فوقالذکر لازم میباشد بدون الزام به
رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت و با رعایت مفاد قانون نحوه
هزینه کردن اعتباراتیکه به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر
مقررات عمومی دولت مستثنی هستند در چارچوب ضوابط این آییننامه در غالب طرحها
وبرنامههایی که بنا به پیشنهاد دستگاههای اجرایی و یا نهادهای انقلاب اسلامی و
بررسی و اعلام نظر وزارت برنامه و بودجه یا سازمان برنامه و بودجه استانحسب مورد
به تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی و یا ستاد بازسازی و نوسازی استان مربوطه
میرسد بر اساس تخصیص اعتبار و مبادله موافقتنامه باوزارت برنامه بودجه و یا
سازمان برنامه و بودجه استان
حسب مورد به مصرف برسد.
تبصره – وزارت برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد حداکثر ظرف
مدت 15 روز از تاریخ دریافت پیشنهادات، نظرات خود را نسبت بهطرحهای دریافتی از
دستگاههای اجرایی به ستاد بازسازی و نوسازی مربوطه اعلام خواهد نمود.
ماده 2 – در اجرای بند "ه" قسمت دوم تبصره 9 قانون بودجه سال 1366 حداقل 50% از
اعتبارات عمرانی موضوع ماده 1 این آییننامه باید به صورت استانیمصرف شود. ستاد
مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و وزارت برنامه و بودجه در پیشنهاد و تصویب
طرحها و تخصیص اعتبار موظفند همواره ایننسبت را رعایت کنند.
ماده 3 – مبلغ پنج میلیارد (5.000.000.000) ریال از اعتبارات عمرانی استانی موضوع
ماده 2 این آییننامه توسط ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطقجنگزده به بنیاد
امور مهاجرین جنگ تحمیلی (واحدهای استانی) اختصاص و توزیع میگردد تا با کمک و
خودیاری مهاجرین جنگ تحمیلی جهت خانهسازیدر استانهای جنگی برای مهاجرین جنگ
تحمیلی هزینه گردد.
ماده 4 – دستگاههای اجرایی موظفند آن مقدار از اعتبارات موضوع این آییننامه را
که بر اساس تصویب ستاد مرکزی جهت اجرای طرحهای احداث پناهگاه دراختیار آنان قرار
میگیرد منحصراً و در قالب ضوابطی که توسط ستاد مذکور ابلاغ میگردد جهت ایجاد
پناهگاه هزینه نمایند.
ماده 5 – در اجرای بند "ز" قسمت 2 تبصره 9 قانون بودجه سال 1366 حداکثر 5% از
اعتبار موضوع ماده 1 این آییننامه بر طبق دستورالعملی که به تصویب ستادمرکزی
بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده خواهد رسید صرف تأمین خسارات وارده به اشخاص خواهد
شد.
ماده 6 – ضوابط تشخیص تأسیسات و ابنیهای که برای فراهمآوردن مقدمات اجرایی
طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده لازم است از طریق ستادمشترکاً توسط
وزارتخانههای کشور، جهاد سازندگی، مسکن و شهرسازی و برنامه و بودجه تهیه و ابلاغ
خواهد شد و این ضوابط برای کلیه ستادهای بازسازی ونوسازی مناطق جنگزده
لازمالاجراء است.
ماده 7 – از محل اعتبار موضوع ماده 1 این آییننامه اعتبار لازم به وسیله وزارت
برنامه و بودجه برای طرحها ملی و استانی بازسازی مناطق جنگزده که بر اساستصویب
ستاد مرکزی به تفکیک و سهم مربوط به احداث پناهگاه از محل آن نیز مشخص شده است
تأمین و جهت اجرای طرحهای برنامههایی که موافقتنامهآن بین وزارت برنامه و
بودجه و یا سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد و دستگاه اجرایی مربوطه مبادله
میشود اختصاص مییابد.
ماده 8 – سهم اعتبارات استانی از محل اعتبار موضوع ماده 1 این آییننامه بر اساس
پیشنهاد ستاد بازسازی و نوسازی استان مربوط و تصویب ستاد مرکزیبازسازی و نوسازی
مناطق جنگزده تفکیک و با تعیین سهم مربوط به احداث پناهگاه از محل آن به ستاد
بازسازی و نوسازی و سازمان برنامه و بودجه استانمربوط ابلاغ میگردد.
ماده 9 – طرحهای استانی با پیشنهاد دستگاههای اجرایی ذیربط در چارچوب سیاستها و
ضوابط کلی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده با رعایت قسمت 2تبصره 9 قانون بودجه سال
سال 1366 پس از بررسی و اظهار نظر سازمان برنامه و بودجه استان به تصویب ستاد
استان خواهد رسید.
ماده 10 – وجوه لازم برای انجام هزینههای موضوع این آییننامه در حدود اعتبارات
تخصیص یافته و با رعایت مفاد مواد 11 و 12 این آییننامه با درخواستوجه ذیحساب
مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذیربط که از طرف خزانه در تهران در بانک
مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در شهرستانها در یکیاز شعب بانک ملی ایران که به
همین منظور افتتاح شده یا میشود واریز خواهد شد.
تبصره – در مورد دستگاههای اجرایی فاقد ذیحساب انجام وظیفه ذیحساب در مورد
اعتبارات طرحهای ملی به عهده مسئول امور مالی دستگاه و در مورداعتبارات استانی
به عهده مسئول امور مالی استان دستگاه مربوطه که توسط دستگاه ذیربط برای انجام
عملیات مالی موضوع این آییننامه به وزارت اموراقتصادی و دارایی معرفی میشود با
رعایت مفاد تبصره ماده 12 این آییننامه انجام خواهد شد.
ماده 11 – 20% اعتبار طرحهای ملی پس از مبادله موافقتنامه با درخواست ذیحساب به
حساب بانکی موضوع ماده 10 این آییننامه واریز و پرداختهای بعدیبه پیشنهاد
دستگاههای اجرایی و تأیید وزارت برنامه و بودجه و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و
نوسازی مناطق جنگزده و اعلام وزارت برنامه و بودجه بهوزارت امور اقتصادی و دارایی
انجام خواهد شد.
ماده 12 – 20% سهم هر استان که به شرح ماده 10 این آییننامه به ستاد استان ابلاغ
شده است با درخواست وجه در اختیار ذیحساب طرحهای عمرانی استانذیربط قرار میگیرد
تا پس از مبادله موافقتنامه بین دستگاههای اجرای محلی و سازمان برنامه و بودجه
استان به مصرف هزینههای بازسازی و نوسازی مربوطهبرسد.
پرداختهای بعدی خزانه موکول به پیشنهاد ستاد استان و بررسی و اعلام نظر وزارت
برنامه و بودجه و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واعلام از
وزارت برنامه و بودجه به وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام خواهد شد.
تبصره – ذیحساب طرحهای عمرانی سهم اعتبار هر یک از دستگاههای اجرایی فاقد
ذیحساب استان مربوط از محل سهمیه دریافتی موضوع این ماده را بر اساسدرخواست وجه
مسئول امور مالی دستگاه به حساب بانکی دستگاه مربوطه موضوع ماده 10 این آییننامه
واریز مینماید. وجوه پرداختی از این بابت در پایانسال جاری توسط خزانه بر اساس
اعلام ذیحساب منضم به درخواست وجوه مسئول امور مالی و گواهیهای بانکی مبنی بر
واریز وجوه از حساب دریافتیذیحساب طرحهای عمرانی استان کسر و به حساب دریافتی
دستگاه فاقد ذیحساب منظور خواهد شد.
تبصره – ذیحساب طرحهای عمرانی سهم اعتباری هر یک از دستگاههای اجرایی فاقد
ذیحساب استان مربوط از محل سهمیه دریافتی موضوع این ماده را براساس درخواست وجه
مسئول امور مالی دستگاه به حساب بانکی دستگاه مربوطه موضوع ماده 10 این آییننامه
واریز مینماید. وجوه پرداختی از این بابت درپایان سال جاری توسط خزانه بر اساس
اعلام ذیحساب منضم به درخواستهای وجوه مسئول امور مالی و گواهیهای بانکی مبنی بر
واریز وجوه از حسابدریافتی ذیحساب طرحهای عمرانی استان کسر و به حساب دریافتی
دستگاه فاقد ذیحساب منظور خواهد شد.
ماده 13 – دستگاههای اجرایی اعم از ملی و یا استانی موظفند گزارش پیشرفت کار و
هزینه عملیات انجام شده در مورد وجوه دریافتی قبلی را به منظور دریافتوجوه مجدد
تهیه و پس از تأیید ذیحسابی مربوطه از نظر مالی به ستاد مرکزی و ژئوفیزیکی به
وزارت برنامه و بودجه ارسال دارند.
ماده 14 – مسئولیت تشخیص و تعهد و تسجیل و صدور حواله به عهده بالاترین مقام
دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف ایشان و تأمین اعتبار و پرداخت بهعهده ذیحساب
یا مسئول امور مالی حسب مورد میباشد.
ماده 15 – نصاب و نحوه انجام معاملات اعتبارات موضوع این آییننامه با رعایت
ضوابط مقرر در بند (7) قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانوناز رعایت
قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند به شرح زیر تعیین
میشود:
الف – معاملات جزیی، معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون ریال تجاوز نکند به
مسئولیت مأمور خرید.
ب – معاملات متوسط، معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون و یک (1000001) ریال تا
پنج میلیون (5.000.000) ریال باشد با تأیید مأمور خرید یا واحدتدارکاتی حسب مورد
و تصویب بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا مقام مجاز از طرف او.
ج – معاملات عمده، معاملاتی است که مبلغ آن از پنج میلیون و یک (500001) ریال
بیشتر باشد به تأیید و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یامقامات مجاز
از طرف ایشان
تبصره 1 – انجام معاملات بیش از دویست میلیون (200.000.000) ریال صرفاً با تشخیص و
مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط مجاز خواهد بود.
تبصره 2 – معاملات بالاتر از دویست میلیون (200.000.000) ریال با انتشار آگهی
مناقصه عمومی انجام میشود و در مواردی که انجام مناقصه با تشخیصوزیر یا بالاترین
مقام دستگاه اجرایی مربوطه میسر و یا به مصلحت نباشد مراتب باید با ذکر دلائل
توجیهی به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزدهاعلام گردد تا به ترتیبی که
ستاد مذکور تعیین خواهد نمود معامله انجام شود.
باید با ذکر دلائل توجیهی به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده اعلام
گردد تا به ترتیبی که ستاد مذکور تعیین خواهد نمود معامله انجام شود.
تبصره 3 – سایر شرایط مربوط به نحوه انجام معاملات موضوع این ماده تابع
دستورالعملی خواهد بود که توسط کمیته تدارکات ستاد مرکزی تهیه و به تصویبستاد
مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده خواهد رسید.
ماده 16 – در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینههای مربوط
به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواهگردان ضرورتداشته باشد ذیحساب
یا مسئول امور مالی مربوطه هر دستگاه میتواند مبلغی حداکثر تا 25% اعتبار مربوطه
را به عنوان تنخواهگردان به تشخیص بالاترین مقامدستگاه اجرایی و یا مقام مجاز از
طرف ایشان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرایی ذیربط واریز نماید و پرداختهای
بعدی در قبال ارائه سند هزینه مجازخواهد بود. در هر صورت مبلغ اعتباری که در
اختیار دستگاه اجرایی پس از مبادله موافقتنامه قرار داده میشود بیش از 25% کل
اعتبار آن طرح نخواهد بود.
ماده 17 – دستگاههای اجرای مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه اجرایی
و یا مقامات مجاز از طرف ایشان مبلغی متناسب با نوع و میزان قراردادو حداکثر به
میزان 20% مبلغ قرارداد به صورت پیش پرداخت در مقابل ضمانتنامه بانکی و یا تضمین
مناسب دیگر به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقامدستگاه اجرایی در اختیار طرف قرارداد
بگذارند.
ماده 18 – اسناد هزینههای انجام شده با رعایت بند (9) قانون نحوه هزینه کردن
اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقرراتعمومی
دولت مستثنی هستند و مقررات این آییننامه پس از تنظیم و گواهی مسئولین مربوطه به
امضاء مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز ازطرف ایشان و ذیحساب یا
مسئول امور مالی حسب مورد به شرح زیر قابل احتساب به هزینه قطعی است.
الف – تنظیم قرارداد با گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطرار که نیاز به
تأمین کالا از قبل از قابل پیشبینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطراری صورتگیرد
و دولت و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و بانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در
تولید و توزیع آن به نحوی از انحاء مداخله یا مباشرت نداشتهباشند. تشخیص موارد
اضطراری و تعیین میزان آن به عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا
مقام مجاز از طرف آنها خواهد بود.
ب – در موارد خریدهای داخلی فاکتور خرید با صورت مجلس خرید با رعایت مفاد بند
"الف" فوق، قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
ج – در موارد خریدهای خارجی اعلامیه بانک و در موارد جزیی صورتحساب فروشنده، مدارک
ترخیص کالا از گمرک و رسید انبار یا صورت مجلس تحویلکالا.
د – در مورد پرداخت حقوق (دستمزد و مزایا و یا هر نوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی
انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه و یا گواهی بانکدایر بر واریز
وجه به حساب بانکی ذینفع.
ه – در مورد کالاهایی که به پیمانکار محول میشود قرارداد مربوطه و تأیید تحویل
کالا و یا انجام خدمت موضوع قرارداد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرایی یامقام
مجاز از طرف او.
تبصره – مسئول امور مالی وزارت جهاد سازندگی میتواند در صورت لزوم اختیار امضای
اسناد هزینههای موضوع این ماده که از محل اعتبارات طرحهای ملیدر استانها انجام
میشود را کلاً یا جزاً به مسئول امور مالی جهاد استان مربوطه تفویض نماید.
ماده 19 – خرید خودرو و ماشینآلات با رعایت صرفه و صلاح دولت صرفاً برای انجام
طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده متناسب با حجم عملیاتاجرایی طرح مجاز
میباشد.
ماده 20 – آن قسمت از اموال و تأسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات اجرای امر
بازسازی و نوسازی و ابنیه و تأسیسات موضوع بند (ج) قسمت 2تبصره 9 قانون بودجه سال
1366 خریداری و یا ایجاد میشود اموال دولتی محسوب میگردد.
ماده 21 – ذیحسابی او مسئولان مالی و مسئولان کلیه دستگاههای اجرایی موظفند تا
پایان فروردین ماه سال 1367 مانده وجوه استفاده نشده و ماندهتنخواهگردان مشمول
این آییننامه را به خزانه واریز نمایند.
ماده 22 – دستگاههای اجرایی موضوع این آییننامه مکلفند حساب اعتبار موضوع این
آییننامه را نگهداری و در مواعدی که از طرف دیوان محاسبات کشورحساب مذکور و
اسناد مربوط را رسیدگی خواهد کرد.
ماده 23 – تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرحهای بازسازی و نوسازی دستگاههای
اجرایی ملی یا استانی که با رعایت مقررات در چارچوب اعتباراتمصوب بودجه سال
مربوطه به وجود آمده باشد پس از تأیید وزارت برنامه و بودجه و یا سازمان برنامه و
بودجه استان و تصویب ستاد مرکزی بازسازی ونوسازی یا ستاد بازسازی استان حسب مورد
از محل اعتبار و موضوع این آییننامه پرداخت گردد.
ماده 24 – اجازه داده میشود حداکثر تا مبلغ بیست میلیارد (20.000.000.000) ریال
اعتبار عمرانی موضوع بند 2 تبصره 9 منظور در پیوست شماره (1)قانون بودجه سال 1366
که تحت عنوان طرحهای بازسازی و نوسازی تأسیسات صدمه دیده به تفکیک دستگاهی مشخص
شده است توسط دستگاههایاجرایی ذیربط با بررسی و اعلام نظر وزارت برنامه و بودجه
و تصویب ستاد بازسازی و نوسازی هزینه گردد. اعتبار موضوع این ماده بدون الزام به
رعایت قانونمحاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت و با رعایت قانون نحوه هزینه
کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایرمقررات
عمومی دولت مستثنی هستند و این آییننامه قابل مصرف بوده و دستگاههای اجرایی
ذیربط و وزارت برنامه و بودجه مکلفند در اجرای این ماده ضوابطمقرر در این
آییننامه را دقیقاً رعایت نمایند.
ماده 25 – کلیه دستگاههای استفادهکننده از اعتبارات موضوع این آییننامه مکلفند
هر دو ماه یک بار گزارش عملکرد خود را به کمیسیونهای برنامه و بودجه ودفاع مجلس
شورای اسلامی تقدیم و یک نسخه از آن را نیز به وزارت برنامه و بودجه ارسال نمایند
و ضمناً تسهیلات لازم جهت نظارت کمیسیونهای مذکور رافراهم آورند.
میرحسین موسوی – نخستوزیر