‌آیین‌نامه اجرایی قانون الزام دولت جهت استخدام ده درصد از پرسنل مورد نیاز خود از بین جانبازان انقلاب اسلامی و بستگان‌ شهدا

تاریخ تصویب: ۱۳۶۵/۰۹/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۶۵/۱۰/۲۵

شماره 58200 – 1365.10.09

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1365.9.30 بنا به پیشنهاد شماره 87636.7 مورخ 1365.5.20 بنیاد شهید انقلاب اسلامی که به تأیید سازمان امور اداری و‌ استخدامی کشور و سازمان بهزیستی کشور رسیده و به استناد تبصره 2 قانون الزام دولت به استخدام ۱۰% از پرسنل خود از بین جانبازان انقلاب اسلامی و‌ بستگان شهدا مصوب 1364.11.3 مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه قانون مزبور را به شرح زیر تصویب نمودند:

‌ماده 1 ـ کلیه وزارت‌خانه‌ها، نهادهای انقلاب اسلامی، مؤسسات، شرکت‌ها و کارخانه‌های دولتی و بانک‌ها و شهرداری‌ها و کلیه دستگاه‌هایی که به نحوی از‌ بودجه عمومی دولت استفاده می‌نمایند مشمول مقررات این آیین‌نامه بوده و موظفند هر سال برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز خود حداقل ده درصد از‌ مجموع نیازهای سالیانه خود را از جانبازان انقلاب اسلامی و فرزندان شهدا، اسرا، مفقودین و جانبازان ازکارافتاده واجد شرایط با هماهنگی بنیاد شهید و به درصد‌از آن را از معلولین عادی با رعایت مقررات استخدامی مربوط با هماهنگی سازمان بهزیستی کشور تأمین نمایند.

‌تبصره ـ دوره‌های آموزشی بلندمدت و میان‌مدت (‌کارشناسی و کاردانی) که توسط دستگاه‌های مذکور در ماده یک این آیین‌نامه اجرا و منجر به استخدام‌ پذیرفته‌شدگان می‌گردد مشمول این آیین‌نامه خواهد شد.

‌ماده 2 ـ دستگاه متقاضی استخدام موظف است در هر مورد پس از کسب مجوز استخدام از مراجع ذیربط مشخصات کامل نیروی انسانی مورد نیاز (‌سن،‌ جنسیت، تحصیلات، مهارت، محل جغرافیایی خدمت و دیگر ویژگی‌های مورد نظر) را به بنیاد شهید و سازمان بهزیستی اعلام نماید.

‌تبصره – کلیه شرایط جسمی مندرج در آیین‌نامه استخدامی که وجود یا عدم وجود آن شرایط در کیفیت کاری معرفی شده تأثیری ندارد مانع استخدام افراد‌ مشمول این آیین‌نامه نخواهد شد.

‌ماده 3 ـ امور مربوط به معرفی جانبازان انقلاب اسلامی و فرزندان شهدا، اسرا و مفقودین و جانبازان ازکارافتاده به دستگاه‌های اجرایی موضوع این آیین‌نامه‌ جهت اشتغال به کار به عهده بنیاد شهید معرفی معلولین عادی به سازمان‌های مذکور به عهده سازمان بهزیستی می‌باشد.

‌ماده 4 ـ چنانچه در هر مورد امکان معرفی افراد واجد شرایط حداکثر ظرف مدت 2 ماه از طرف بنیاد شهید و سازمان بهزیستی به منظور تأمین نیروی انسانی مورد‌نیاز میسر نگردد مراتب کتباً به دستگاه استخدام‌کننده اعلام و دستگاه مزبور می‌تواند نیروی انسانی مورد نیاز را طبق مقررات مربوط تأمین نماید.

‌ماده 5 ـ گزینش افراد مشمول این آیین‌نامه براساس مقررات مربوط به گزینش صورت خواهد گرفت.

‌ماده 6 ـ دستگاه استخدام‌کننده نتیجه استخدام افراد معرفی شده از طرف بنیاد شهید انقلاب اسلامی و سازمان بهزیستی را ضمن ارسال نسخه‌ای از حکم‌ استخدامی آنها به بنیاد و سازمان مذکور اعلام می‌نماید.

‌ماده 7 ـ به منظور ارج نهادن به سرمایه‌گذاران انقلاب اسلامی و ایثارگران حق و عدالت، سازمان‌های استخدام‌کننده در محیط کاری خود زمینه‌های لازم را جهت‌ ارجاع امور مطابق معلومات و شئونات ایشان ایجاد خواهند نمود.

‌ماده 8 ـ در کلیه مواردی که در اجرای مفاد این آیین‌نامه بین دستگاه استخدام‌کننده و بنیاد شهید یا سازمان بهزیستی اختلاف نظر ایجاد گردد موضوع در هیأتی‌ مرکب از نمایندگان سازمان امور اداری و استخدامی کشور و دستگاه استخدام‌کننده و بنیاد شهید یا سازمان بهزیستی حسب مورد، رسیدگی خواهد شد و تصمیم‌ این هیأت لازم‌الاجرا خواهد بود.

‌ماده 9 ـ منظور از نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه‌های موضوع ماده 1 این آیین‌نامه کلیه استخدام‌های رسمی، پیمانی، قراردادی، محلی (‌برای خارج از کشور) و‌ کارگران مشمول قانون کار می‌باشد.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر